07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter lite som min häst är varje dag, med betoning på bomb plus besvikelsen på mig själv. Håller verkligen på att gå in i väggen gällande min häst och kommer inte rida henne på ett tag nu utan bara låta beridaren rida. Eventuellt kan jag rida ut för då är hon som lugnast( till skillnad från många andra här:p) Tankar snurrar mellan sälja, vilket jag verkligen inte vill. Vilken vettig människa vill dessutom köpa en 7 åring som inte går att sitta upp på själv. :( Betäcka henne är en annan fundering, men då har jag knappast råd att ha en annan ridhäst för jag skulle absolut inte släppa ut henne på lösdrift i skogen. ( inget illa om lösdrift men ska man få ner priset bli de inte här i närheten)
Mkt jobbigt när jag verkligen älskar min häst och verkligen vill att de ska fungera, men hur länge orkar man kämpa? :arghh:
Vad tråkigt att du känner så. Har väl inga vettiga tips att komma med, men jag hoppas att det vänder för er :)
 
Jag skulle nog också kunna tänka mig att ge bort henne om jag hittade den absolut rätta människan. De viktigaste för mig är att hästen mår bra, och de är de som är jobbigast just nu. Att hon stressar upp sig och inte är avspänd vid ridning på bana, där de krävs mer än att man joggar runt 4 kanten. Att hon i dag efter snart 4 års ridning fortfarande tycker de är jobbigt med sadel. Då kanske man inte är en ultimat ridhäst?
 
@Charlotte1975 Du får slänga ut lite krokar hos folk som känner folk. Det kanske finns någon som vet någon som Elle skulle kunna passa.
Det roligaste vore ju om du och hon kunde lösa det men det känns som om du gjort allt som står i din makt vad gäller henne tvång.
 
Jag hoppas också de vänder, därför tar vi en liten paus från varandra just nu. Att en nära vän till mig fått cancer och är mkt dålig gör de extra jobbigt när stallet inte längre känns som en frizon.
@Jfrelin får väl göra de....
 
@Charlotte1975 Jag hoppas att det blir bättre efter pausen. Du kanske precis som mig måste tuffa till dig och inte ta ut något i förskott även fast hon känns som en bomb. Ligga och tuffa på i trav i 300 varv om det är det som behövs.

Håller tummarna för din vän. Hade själv 2 vänner, 42 och 35 år gamla, som tyvärr gick bort i cancer med 2 dagars mellanrum i februari. Vidriga jävla sjukdom. Kram!
 
Lite sent inlägg i uterittsdebatten men även jag är en sån som rider ut mycket och jag ser ju det som en del i träningen. Man får inte upp samma flås på en ridbana som man får av galopp i uppförslut osv. Det är ytterst sällan jag bara skrittar ut då slipper hon ridningen helt istället. Iom att jag också ser uteridningen som ordentliga träningspass så rider jag till 90% ut ensam så jag kan följa min plan och hålla mitt tempo. Det händer även att jag åker iväg till andra områden för att rida ut för att få till annan träning och underlag.

Sen att min häst tokdör så
fort man går in på en bana (alltid gjort trots att jag sen första ridpassen ridit ut mestadels) gör ju sitt också så jag dressyrar så gott jag kan ute. Rakriktning funkar ju alltid. :D Sen kan man inte öva på allt ute så 1-2ggr i veckan får hon stå ut på banan.

Tycker också det är starkt @Jfrelin att du säger att du blir rädd. Betydligt ärligare än att det beror på att du har en tävlingshäst. ;)
 
@Kirre Nu kanske jag missförstod dig och du menar att andra skyller på att de har tävlingshäst och därför inte rider ut men det jag skrev var att jag har en tävlingshäst så jag tränar heller :D Inte att tävlingshästar inte ska ridas ut.
 
@mackan @stjarnfrugt Ah, tänkte inte så mycket just på de andra ägarna utan mer bara kring flocken som sådan:).

När det kommer till det där med uteritt så är jag mesig. Jag är överlag en mesig ryttare som inte tycker om när hästar far omkring. Så som den prickiga gör är precis vid gränsen att jag känner att jag kan hantera det. Å andra sidan är han inte min häst och jag hade heller inte velat äga honom... När jag hade Tetris blev jag så himla rädd efter allt som hände med henne att jag aldrig kommer att våga ha en fladdrig häst.

Att ryttare rider ut mindre idag tror jag handlar ganska mycket om att stabila och trevliga (och samtidigt talangfulla) halvblod är svåra att hitta. Det är så mycket avlat på tävlingsindivider med mycket nerv som blr alldeles för svåra för hobbyryttaren som vill rida ut.

För att återknyta till den prickiga så har jag och ägaren pratat mycket om varför han ballar ur inne på banan. En teori är att hon faktiskt aldrig har ridit ut ensam nånsin med honom eftersom han varit dum. Han har alltid haft sällskap. Inte så konstigt kanske att han tycker att det är galet otäckt att vara ensam inne på banan. Det är dock väldigt kul att ägaren nu har vågat sig ut själv och är helt förvånad över att han blivit så snäll, så det gör nytta för honom att bli dressyrponny:D.
 
Rider ut för det mesta ca 2ggr/vecka med Bruce, kan bli en gång mer eller mindre också. Han kan både bocka, lätta framtill och kasta sig runt men jag är så van vid honom nu så jag tycker inte det är så stor grej. En gång har jag åkt av honom ute, några år sedan när vi var kvar i utbildningsstallet, men då lyckades han trilla omkull själv också :grin:. Så de enda gångerna det känns lite obehagligt är som t.ex. när jag var ute och galopperade på ett lite blött gräsfält för nån vecka sedan, det började gå lite nedför så jag skulle ta tillbaka honom lite, då blev han sur och sparkade bakut och halkade såklart till. Men istället för att ta det lite lugnare gör han precis tvärt om, han blir förbannad för att han halkar och börjar bocka ännu mer :banghead:. Men han höll sig på benen iaf...
 
Önskar nästan att jag ger upp, men jag funkar inte så.
Fast som några andra sa, det ÄR inte att ge upp. Vi lägger så oerhört mycket tid, pengar och känslor på våra hästar så att inte kunna åka till stallet och vara glad varje dag det går tvärbort!:( Du om någon har ju verkligen försökt lösa problemet med beridarhjälp stallbyte mm mm. Om det nu inte funkar iaf så sälj.
Det enda jag funderar över är att just denna våren verkar många ston ha enorma problem med brunsten. Det kan inte vara nåt sånt som ställer till det lite extra för Elle? T om min häst hade riktigt ont under magen häromveckan o bet efter mig när jag strök där, har aldrig hänt förut.
 
kl
Red nu på förmiddagen och han var både "dum" och helt fantastisk. Att han var dum beror antagligen på att han nyligen blivit ihop släppt med två små hingstar varav den ena är så hingstig att vi fick ta ut den och ställa honom i korallen så att han inte skulle få för sig att gå igenom staketen till dom brunstiga stona. Min häst ska leka storebror och vakta dom andra hästarna, så när den lille står och skriker ville inte min gå ifrån stallplan. Det gick hyfsat snabbt att övertala honom som tur var men jag gillar inte att han håller på så.

Fick iaf börja trava nästan omgående så att han började slappna av. Det gjorde han och sen var han som vanligt :) Red längst vägarna och gjorde skänkelvikningar och övergångar. Sen testade jag om det fungerade med galoppombytena och se det gjorde det:D Gjorde 2 byten åt varje håll och han behöll både form och tempo. Så där fick han guldstjärna. Jag får väl se när jag vågar ta med det in på ridbanan men än så länge känner jag att jag vill ha dom befästa ute på rakt spår där jag har en bra bjudning i honom. Traven kändes också bra, red mycket tempoväxlingar och ville få fram känslan att han verkligen bjöd jämnt. Han kan bli lite slirig när man spänner bågen så rakriktning och avslappning är det fokus på. Men det är bara att kämpa på, tillslut måste ju poletten ramla ner för oss båda.
 
Goda nyheter från drummelpelle!

Var på återbesök idag och kort och gott - såret läker jättefint och har i stort sett stängt sig så han får gå utan bandage från och med helgen. Ska stå på box och i liten hage i ungefär 2 veckor till och sedan kan vi börja utöka storleken på hagen, han får dock börja sättas igång direkt i skritt så fort bandaget är av och sedan får jag börja jobba honom igen efter eget tycke och smak (ska lägga upp en plan över ca 2 månader att börja med så är han nog rätt igång sen). Så med bandaget av kan han börja gå i en mindre gräshage bredvid sin bästis efter helgen, det kommer att göra honom gott.

Så vi är happy happy här :)
 
Red ut idag, gick hyfsat men lite studsig är hon ju av energin.
Min häst verkar komma tillbaka till normalläget i övrigt. Inget tjorv trots att kompisen sprang runt och skrek när jag tog in, gick även bra att rida iväg från gården trots travande kompis i hagen bredvid. Det känns bra.

Dock känns det oroande att hon ännu är så dålig i magen. Vi flyttade hit för 2,5 vecka sedan och i samband med att vi satte upp dem i beteshagen blev det bara kobajja. Dom gick 1 vecka i sommarhagen tills den blev för lerig av allt regn, nu går dom i vinterhagen igen sedan helgen.
Hon är inte känslig vanligtvis, så det är väl en kombo av ny miljö, bete och dygnetrunt utevistelse. Jag ger Kraffts mag- och tarmbalans i rekommenderad dos av vilken hon kanske får i sig 75%. Ska börja ge henne Irish mash i ett försök att iaf få i henne tillskotten och mineralerna. Men vad ska man annars göra? Hon är inte påverkad i övrigt, bara som sagt väldigt dålig i magen. Inte sur som man kan anta om dom har ont, och energin är det som sagt inga som helst fel på...
 
@stjarnfrugt: Ett trix är ju att ge bakjäst vid dålig mage, ffa om man tänker att det beror på foderbyte. Vet inte hur kräsen hon är, men min åt bakjäst ur handen som godis när hon vant sig vid smaken.

Nu är jag hemma efter att ha varit iväg på träning för 3:e dagen i rad. :angel::o
I måndags hoppträning där hon var jättefin och tränaren sa att han aldrig sett henne hoppa så fina språng. Sen hade jag tänkt skritta igår, men råkade istället glida iväg på terrängträning vilket var superkul! Åkte ut till den "gamla" banan som fått lite nya lättklass-hinder, bla en maxad soffa som vi fick härliga språng på. Hoppade även en stor trippelbarr av stockar på 1,10, inga problem. Nerhopp från banken och sen böjt spår till en 1 m smal trippelbrush, där mina fötter gick i flaggorna även när vi kom precis rakt. Pållan är så härlig, första gången hon fick syn på det här smalhindret så kände man i hela hästen hur hon fokuserade och siktade mellan flaggorna. :love:

Idag åkte vi iväg på dressyrträning för gamla tränaren, och trots att hon hoppat två dagar i rad var hon fin redan från början, men blev bättre sen. :d Tidigare har hon ju varit i princip oridbar efter en hoppträning och framförallt efter en terrängträning. Vi fortsatte med våra tempoväxlingar och att försöka få henne känslig för hjälperna, typ samma jobb som vi gjorde med westerntränaren förra veckan. På slutet var hon så mjuk och fin och gick och väntade på nya signaler för att få öka lite. Fick även lite nya tips och trix för den förvända galoppen.

@Jfrelin: Nej, hon känns inte direkt lösgjord efter hoppträning, men mer på hjälperna, och eftersom det fungerar bättre att rida dagarna efter nuförtiden så är hon ju absolut mer lösgjord än tidigare.
 
@Marvin Jag brukar ge henne bakjäst till vardags, men nu tänkte jag att vi behövde nåt mer superpreparat. Jag har iofs inte blandat båda delarna, har känts onödigt men man kanske ska prova...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp