07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svarar många :D
Divan är snäll att rida ut. Hon kan glo på saker men går, det där med att försöka vända hem slutade hon med förra sommaren. Det är jag som är livrädd och inte tycker det är kul.
Nu miljötränas hon mycket ändå för även fast hon bara rids ut en gång i veckan så betyder det ju inte att jag leder henne ute t.ex. Dessutom är vår ena utebana nere vid vattnet där de kommer båtar och den andra är 50x150 m så den är ju gigantisk så det känna knappt att man är på banan. Dessutom har vi polospelare som gärna rider med 4 hästar på släp eller dånar fram med klubba och boll. De flesta uterundor måste man rida bredvid eller över tågspår där det går pendeltåg.
Tyvärr är vi ju dock ganska begränsade med många bra ridvägar, som många ställen i Stockholms området, men vi behöver iallafall sällan rida på bilvägar.

Kan glädja alla med att jag red ut idag med och idag var hästen som en filbunke så det gick jättebra. Travade och galopperade. Skrittade hela tiden på lång tygel,
 
@Fiorano Det spelar nog ingen roll vad jag anser, eftersom alla andra hästägare tycker att det bör vänta ;) Och jag tror det är klokt iofs, min häst är inte den som är mest uppskruvad. Det är den som kom månaden innan min, som verkar ha flippat ur helt av omställningen. Alla hästar blev knäppa första veckan av superbrunsten, men de "gamla" verkar ha återgått till normalt i bäst utsträckning.

Min tränare tyckte ponnyn var fin och utvecklingsbar. Däremot tyckte uppfödaren till min att den var på gränsen till för liten. Det känns inte bra :(
 
@stjarnfrugt Nuär inte jag bäst på det där med flocksammanhållning. Men kan det inte vara bättre att släppa inen ny häst nu när det är oroligt istället för att vänta? Väntar man är väl risken att det böir oroligt en vända till? Nu kanske din och din nya isf kansk finner varandra som sist in i flocken? Vet inte om jag tänker galet, men så hade jag nog gjort.

tror iof knappast att Stjarnfrugt bestämmer den biten öht därav kompexiteten ;) hon står ju uppstallad hos ngn annan där hästägarna tydligen har en roll i att bestämma.

Stjärnfrugt: "ridas till för att höja pris " osv ,men om du verkligen vill sälja så sänk priset så blir den såld enligt mig..... Räkna på vad det kostar dig utifrån de stressmoment du föreställer dig osv, ang. ekonomi och vad det realistiska utöver det är att hästen i sig lär öka i pris pga att du har tid och resurser att utbilda och tävla till den osv för ngn prishöjning och säljmarknad.... bara en tanke .... väldigt många pga hur marknaden sett ut nu sista åren, snurrar in sig i samma banor att "hästen är värd mer än x pris osv" men vill man verkligen sälja för att man vill ha ngt annat personligen så räkna på vad den tanken kostar dig om du ska betala för hästen under tiden. osv.....

edit: min post blev konstig, jag skrev mkt mer men skriver från paddan och den spökar och tappar inlägg/text emellanåt.... orkar inte redigera nu så blev det rörigt så får ngn be om förtydligande ;)
 
@Jfrelin fast du - du behöver ju öht inte ursäkta dig i frågan tycker jag. Du har ju skrivit att du blir rädd, det är väldigt få som skulle skriva ngt sånt så eloge till dig verkligen! Jag tror det funkar ypperligt det upplägg du har och som du kunnat anpassa din ridning utifrån det och ni har ju uppenbarligen ett superupplägg du och hästen, eftersom det går så bra ändå! Mina reflektioner i tråden har ju öht inget att göra med att döma över folk som är rädda i sig osv det hoppas jag framgått, då jag tyckte jag försökte illustrera det när jag skrivit att jag själv inte har lust att guida några spektakel ute osv riskmässigt eller rädslemässigt? frågar du mig dessutom så är det inte ens ngn skämsfaktor i sig att ngn blir rädd - det händer väldigt många utan att det för den skull har att göra med totala galenskaper i sig. Snarare skulle jag kanske vilja säga utifrån det jag skrivit tidigare att rentav kanske fler skulle behöva bli lite rädda i sammanhanget i sig ...... (reflektion på det jag skrev om att man ombedes guida totalt livsfarliga ekipage emellanåt som kanske inte skulle befinna sig ute öht eller snarare betänka vart det gått snett i allmänhet säkerhetsmässigt....)
Som sagt: jag ingen lust med det..... jag vill inte bli rädd ;)
 
Ridas till för att höja pris handlar det inte så mkt om, mer om att hon ska vara fullt igång och visa att hon håller för att vara säljbar. Det går ju heller inte att provrida henne vettigt när hon inte är igång helt. Jag vill åtminstone att hon ska kunna ridas på ridbanan i alla gångarter utan problem, just nu är det ju fyrkanten eller rakt spår i trav. Jag kan ju erkänna att jag senaste veckorna gjort lite övningar med svagt böjda spår och lite sidvärts i skritt på banan för att hålla hennes skalle i schack dock. Ute gör jag sedan en vecka tempoväxlingar och övergångar skritt-trav samt flyttar henne nåt steg åt sidan även i trav emellanåt, för att nåt ska hända och hon hålla sig uppmärksam på mig och inte på resten av världen. Det verkar funka. Vansinne säkert enligt vissa, men då får man gärna komma och rida henne åt mig istället :angel:

Försöker få till en återbesökstid i slutet av nästa vecka, om jag får ledigt från jobbet. Vill gärna hålla mig inom självriskperioden :crazy:
 
@mackan ville bara klargöra så folk inte tror man är coco bananas :)

Håller med om dårar på livsfarliga djur. Jag rider BARA ut med min syster. Litar inte på att någon annan har full kontroll på sin häst hahaha
Då rider jag hellre själv.
 
@Fiorano Det spelar nog ingen roll vad jag anser, eftersom alla andra hästägare tycker att det bör vänta ;) Och jag tror det är klokt iofs, min häst är inte den som är mest uppskruvad. Det är den som kom månaden innan min, som verkar ha flippat ur helt av omställningen. Alla hästar blev knäppa första veckan av superbrunsten, men de "gamla" verkar ha återgått till normalt i bäst utsträckning.

Min tränare tyckte ponnyn var fin och utvecklingsbar. Däremot tyckte uppfödaren till min att den var på gränsen till för liten. Det känns inte bra :(

Om du tycker att storleken känns bra tycker jag att du ska lita på din egna känsla och försöka strunta i vad andra tycker :-D Jag tycker absolut inte att du ser stor ut och du är ju en lättviktare så jag kan inte tänka mig att det skulle va några problem alls :-)
 
@sommarminne Mja, så lättviktare är jag inte. Jag tyckte den var liten till en början, men vande mig efterhand. Klart att den är superliten jämfört med min rätt grova SWB liksom. Men man tar ju åt sig, vara för stor är ju det sista man vill vara, speciellt när jag är bortskämd med att aldrig ha varit det annat än på en b-ponny som jag red till för att det var för svår för alla barn...

Jag tror att den här ponnyn kan vara ett roligt ponnyprojekt i några år. Sedan får man väl se, är sugen på att utbilda, tävla och sedan ta ett föl och/eller sälja den när den är klar. Men som den är nu är den ingen barnponny så länge den är grön, den behöver nog en vuxen ryttare i ett par år.
 
@mackan ville bara klargöra så folk inte tror man är coco bananas :)

Håller med om dårar på livsfarliga djur. Jag rider BARA ut med min syster. Litar inte på att någon annan har full kontroll på sin häst hahaha
Då rider jag hellre själv.

Jag har blivit fegare och fegare i grupp. Det är väl kontrollfreaket i mig, jag är allergisk mot folk som inte har koll på sina hästar och rider förbi osv. Sist jag red ut fler än två flög jag av så det bara sjöng om det. Så jag rider helst ensam, eller två om vi ska göra annat än skritt och max trav.
Jag rider endast ut med en tokpanna nuförtiden, och det är för att jag vet att den tjejen har samma filosofi som jag och aldrig skulle dra förbi osv. Vi skrittar hellre ett helt pass än utmanar ödet. Men jag rider inte med min häst i det sällskapet om min häst inte är väldigt genomarbetar och tillfred i övrigt, typ när hon är i full kondis. Nu är att glömma, likväl vintertid.
 
Jag har blivit fegare och fegare i grupp. Det är väl kontrollfreaket i mig, jag är allergisk mot folk som inte har koll på sina hästar och rider förbi osv. Sist jag red ut fler än två flög jag av så det bara sjöng om det. Så jag rider helst ensam, eller två om vi ska göra annat än skritt och max trav.
Jag rider endast ut med en tokpanna nuförtiden, och det är för att jag vet att den tjejen har samma filosofi som jag och aldrig skulle dra förbi osv. Vi skrittar hellre ett helt pass än utmanar ödet. Men jag rider inte med min häst i det sällskapet om min häst inte är väldigt genomarbetar och tillfred i övrigt, typ när hon är i full kondis. Nu är att glömma, likväl vintertid.

Det skulle kunna vara mig du skrev om. Jag rider helst ensam om jag ska rida i ett högre tempo. Litar inte riktigt på att folk har koll på sina hästar. Har två personer i mitt stall som jag rider ut tillsammans med och dom rider väldigt lugnt så det passar oss bra för då vet jag att dom inte får för sig att bränna förbi i galopp som vissa andra i vårat stall kan göra utan att tänka sig för.
 
@Jfrelin jag håller åter igen med @mackan och det var inte meningen att peka ut dig även om det var därifrån diskussionen kanske uppstod. Jag önskar också att fler vågade gå ut med att de tycker det är obehagligt istället för att komma med tusen andra orsaker till varför saker är si och så, hästar är stora djur, man ska ha respekt och utmana sig själv lite lagom. Jag tänkte mer på själva skolningen av en häst från början, många missar (undviker?) att utbilda sin häst ute i naturen, det är liksom lättare att rå sig på en 3-4 åring än en fullvuxen 6-7 åring som både är stark i huvud och kropp. För mig är det en självklar del och sedan är det ju olika individer, en del är vildare än andra förstås. Men har man gjort det från början så brukar det sällan bli något bekymmer. Du rider ju ut med din och den får garanterat stimulans så det räcker men de som muttrar över att hästen är tokig när de rider ut en gång per månad har liksom inte riktigt förstått och då blir jag trött. :banghead:
 
Låter lite som min häst är varje dag, med betoning på bomb plus besvikelsen på mig själv. Håller verkligen på att gå in i väggen gällande min häst och kommer inte rida henne på ett tag nu utan bara låta beridaren rida. Eventuellt kan jag rida ut för då är hon som lugnast( till skillnad från många andra här:p) Tankar snurrar mellan sälja, vilket jag verkligen inte vill. Vilken vettig människa vill dessutom köpa en 7 åring som inte går att sitta upp på själv. :( Betäcka henne är en annan fundering, men då har jag knappast råd att ha en annan ridhäst för jag skulle absolut inte släppa ut henne på lösdrift i skogen. ( inget illa om lösdrift men ska man få ner priset bli de inte här i närheten)
Mkt jobbigt när jag verkligen älskar min häst och verkligen vill att de ska fungera, men hur länge orkar man kämpa? :arghh:
 
@smulan87 Jag håller med dig. Många hästar skulle må så mycket bättre av att komma ut lite så de spände av på banan. Det var därför jag såg till att min kompis red ut Divan när hon var 3-4. Jag kände att rädd ryttare och grön häst var en bad combo :p När hon var 5 började jag också rida ut på henne. Då kändes hon så pass trygg att jag vågade. Sen blev hon lite kaxig och började backa och försöka vända hem men det lyckades jag lösa själv och det är jag jättestolt över fast jag många gånger var livrädd. Tömkörde mycket ute då så när hon började härja var jag på marken och var stentuff. Hon gav sig efter 5 gånger typ. Blir hon riktigt rädd så kan hon stanna och backa nu med men det löser jag på ett par sekunder nu för tiden.

Jag fattar inte att fler inte vågar erkänna att de är rädda. Det är liksom helt okej att vara det och oftast kan man ju hitta någon som kan rida ut hästen åt en i sådana fall så slipper man. Att jag ändå ger mig ut är för att jag vill att hon ska vara med mig 100% på banan och det är bra träning ute. Blir jag för rädd så hoppar jag av och leder en bit och hoppar upp sen igen.
 
Låter lite som min häst är varje dag, med betoning på bomb plus besvikelsen på mig själv. Håller verkligen på att gå in i väggen gällande min häst och kommer inte rida henne på ett tag nu utan bara låta beridaren rida. Eventuellt kan jag rida ut för då är hon som lugnast( till skillnad från många andra här:p) Tankar snurrar mellan sälja, vilket jag verkligen inte vill. Vilken vettig människa vill dessutom köpa en 7 åring som inte går att sitta upp på själv. :( Betäcka henne är en annan fundering, men då har jag knappast råd att ha en annan ridhäst för jag skulle absolut inte släppa ut henne på lösdrift i skogen. ( inget illa om lösdrift men ska man få ner priset bli de inte här i närheten)
Mkt jobbigt när jag verkligen älskar min häst och verkligen vill att de ska fungera, men hur länge orkar man kämpa? :arghh:

Jag hade en klok tränare en gång som sa att har man någon gång börjat tänka på att sälja så ska man sälja. Jag tror visst det finns en marknad för Elle. Hon är så himla fin!

Det är inte att ge upp när man inser att man inte passar med sin häst. Det är det bästa beslutet man kan göra för sig själv och för sin häst. Har ju själv tagit det beslutet och det var inte en dag för sen. Jag är ju fortfarande rädd ibland trots att det var 6-7 år sen jag gav bort honom. Det var så inte värt alla tårar såhär i efterhand. Önskar att jag tagit beslutet tidigare.
 
Jag kikar för övrigt på terrängen från Badminton nu och ja där kan man tala om modiga ryttare och fantastiska hästar, herregud, är ganska glad över mitt val att bli dressyrloppa istället.

Nu ska jag sluta kapa er tråd, jag har ju ingen 07.a att berätta om. Lycka till allesammans och @Charlotte1975 oavsett vad du bestämmer dig för så har du en fantastiskt fin häst och väljer du att sälja och hon hamnar rätt så kommer hon att göra någon väldigt glad tror jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp