07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränade idag. Gick mycket bra trots att hon ridits ut mån, tis, vilat ons och ut igår. Visst har hon varit mer lösgjord från början förrut men hon kom igenom fort. Tränaren började till och med dilla om att hon börjar få bra gest med frambenen i samlade galoppen :o vad händer? Blir vi dressyrekipage på riktigt snart?

Jag har dock sträckt mig i ljumsken, gjorde det för en vecka sedan, och det är inte trevlig kan jag säga. I tisdags höll jag knappt på att få av mig stövlarna och växla i bilen....... herregud. Det har blivit lite bättre av vila nu 2 dagar men kändes av efter ridningen idag. Tur att det inte känns när jag rider. Håll tummarna att den håller tills tävlingen på söndag.
 
Tänkte på det där med utevistelse och hur länge dom går ute häromdagen. Mina går i en perfekt "ponnyhage" som är lite kuperad och har sparsamt med gräs och lite träd att gnaga på. Dom har alltid något att sysselsätta sig med och är vanligen ute ellan 6-20. Då blir det inte heller så himla nödvändigt att dom prompt måste arbetas efetrsom stimulans ändå finns.

Hursom hade jag lite dåligt samvete eftersom jag senaste veckan tagit in dom 16 -17 eftersom Juno haft den inte så goda smaken att rymma ur sin sjukhage (han öppnar grinden genom att ta tag i handtagen med munnen och kryper också gärna under den tredje tråden sm är 3 dm från backen...). Sen kom jag på att tio timmar ute nog ändå är rätt mycket förde flesta uppstallade hästar:p.
 
Nu får jag nog ändra mitt lite... Iaf det om att jag skrittar en massa uppsuttet pga av mitt ridsällskap. Jag rider ju med sällskap ca 1 gång i veckan :p
 
Till flera: Jag har ju skrivit flera gånger att man ska luta sig lite framåt i ökningarna då hamnar man i balans mitt över hästen. Senast till Sommarminne i söndags :p
Luta sig bakåt får man absolut inte göra. Då trycker man bara ner sittbenen rakt i ryggen. Inte så skönt.

Fast betydelsen "luta sig framåt" lär ha väldigt mkt spännvidd i fråga om råd, eftersom den liknelsen beror på hur man sitter i grunden tänker jag och inverkar rent allmänt och därmed uppfattar som "luta sig framåt eller bakåt" ;)
 
Tänkte på det där med utevistelse och hur länge dom går ute häromdagen. Mina går i en perfekt "ponnyhage" som är lite kuperad och har sparsamt med gräs och lite träd att gnaga på. Dom har alltid något att sysselsätta sig med och är vanligen ute ellan 6-20. Då blir det inte heller så himla nödvändigt att dom prompt måste arbetas efetrsom stimulans ändå finns.

Hursom hade jag lite dåligt samvete eftersom jag senaste veckan tagit in dom 16 -17 eftersom Juno haft den inte så goda smaken att rymma ur sin sjukhage (han öppnar grinden genom att ta tag i handtagen med munnen och kryper också gärna under den tredje tråden sm är 3 dm från backen...). Sen kom jag på att tio timmar ute nog ändå är rätt mycket förde flesta uppstallade hästar:p.
¨
ja och tänk tillbaka bara sen ett tag sen när dina gick ensamma dessutom och det inte fanns på kartan att de skulle gå med sällskap osv :) Allt är som sagt relativt och det finns alltid anledning att omrevidera sina åsikter och därmed sina resonemang tänker jag.
 
Fast betydelsen "luta sig framåt" lär ha väldigt mkt spännvidd i fråga om råd, eftersom den liknelsen beror på hur man sitter i grunden tänker jag och inverkar rent allmänt och därmed uppfattar som "luta sig framåt eller bakåt" ;)
True dat! :p
Jag tänker lite framåt med överlivet och då släpper jag automatiskt sittbenen men det är klart att någon som inte sitter i så bra balans och redan är lite framåt så blir det ju kaos och framstupa.
 
Haha, fast då var Juno hingst och Barbie en ragata mot alla vi provade henne med;). När dom är ens egna kan man chansa med bättre samvete om något skulle hända:p.

(Helt irrelevant för tråden, men att mina faktiskt funkade tillsammans från första stund fick mig att undra om att det berodde på att de är födda in i samma flock? De gick tillsammans åtminstone tills Juno var 8 månader och jag upplever det som om de pratar samma språk sas. Dom har väldigt små signaler sins emellan. Är rätt intressant att se faktiskt.)
 
Jag har under alla år jag haft häst haft som mål att aldrig rida om jag inte vill, oavsett anledning, så jag har vid ytterst få tillfällen måste-ridit. Jag har också alltid ett syfte med passet, förstår inte de som orkar med böket att borsta och göra iordning för att ut och skritta i 30 min. (en häst som är igång då)

Nu med hästen på lösdrift så händer det att jag hellre tackar ja till spontanfika efter jobbet hos en kollega trots egentligen planerad riddag. Då byter jag dagar.

Tills nyss så har jag ju tyckt 2+1 eller 3+1 har kännts bra men skrev nog för ett tag sen att jag upplevt henne bättre dag fyra och fem så jag ska testa fler sådana sekvenser ett tag och faktum är att jag är glad över att få rida mer för ibland har jag känt mig begränsad i att har jag ridit tre dgr så måste hon få en vilodag, trots att vilodagen hade passat bättre på dag fem i mitt eget schema. Så det ska bli intressant att se hur det här känns.
 
True dat! :p
Jag tänker lite framåt med överlivet och då släpper jag automatiskt sittbenen men det är klart att någon som inte sitter i så bra balans och redan är lite framåt så blir det ju kaos och framstupa.

Ja eller så lägger du till att hästen i sig utifrån ekipaget inte är på den linjen eller hästen ens i grunden verkligen förstått utifrån det vad som menas med hjälperna öht i fråga om ökning på rätt sätt, så det handlar om även hästen och ryttaren i kombo i det läget ;)
 
Har försökt hitta en bra bild som jag har på Isabelle Werth från VM 2006 men jag verkar ha deletat alla bilder därifrån :crazy: Sån sjukt bra ökad trav på Satchmo.
Hur tänkte jag där?
 
Ja eller så lägger du till att hästen i sig utifrån ekipaget inte är på den linjen eller hästen ens i grunden verkligen förstått utifrån det vad som menas med hjälperna öht i fråga om ökning på rätt sätt, så det handlar om även hästen och ryttaren i kombo i det läget ;)
Absolut men alla i denna tråd är ju ändå så pass med att de fattar :) Hoppas jag :p
 
Haha, fast då var Juno hingst och Barbie en ragata mot alla vi provade henne med;). När dom är ens egna kan man chansa med bättre samvete om något skulle hända:p.

(Helt irrelevant för tråden, men att mina faktiskt funkade tillsammans från första stund fick mig att undra om att det berodde på att de är födda in i samma flock? De gick tillsammans åtminstone tills Juno var 8 månader och jag upplever det som om de pratar samma språk sas. Dom har väldigt små signaler sins emellan. Är rätt intressant att se faktiskt.)

Näe ;) du var ärligt avogt inställd mot att ngnsin släppa ihop dem med andra och det var INTE när Juno var hingst ;) :)
jag kanske är helt ute och cyklar nu men fick för mig att de släppte ihop sig själva bortsett från din åsikt och sen blev det att de fick gå ihop?
 
Hittade! Fast inte alla bilder men hade laddat upp några på photobucket

P8250538.jpg

P8250545.jpg
P8250538.jpg
[/URL][/IMG]
Nu är det ju inte i steget han tar i som mest men shit vilken balans.
 
Ja, sådär hade ju inte varit fel om man kunde sitta :D

Det handlar ju om att man ska lära sig att rida med rörelsen och inte emot den. Men så lätt är det inte.
 
Intressant! Ska experimentera lite med det sen!

Idag hittade jag min häst uppäten av äckliga knott! :crazy::mad: Helt sårig på bringan och jättesvullen bakom och mellan ganascherna. De kom från ingenstans, igår syntes inga knott? Stackars pålle är insmord och i morgon blir det rymddräkten på, ångrar att jag inte gjort det tidigare, men tänkte att det skulle vara skönt för henne att få gå naken åtminstone några dagar.

Sen red vi ut med nya hagkompisen, de är jättesöta ihop, funkar hur bra som helst. :love: Pållan pigg och glad!

Jag rider min 5-6 dagar i veckan, försöker ha en skritt-vila per vecka, och så blir det oftast 1 dag där jag inte orkar göra nåt med henne. Jag tänker att det visst finns en poäng med att skritta ut 45-60 minuter på asfalt för att stärka senor och gaffelband, annars hade jag hellre åkt hem för att sova även skrittvilodagen. :angel: Sen blir hon mycket trevligare och roligare att rida ju mer hon går, men visst fasen är det segt på vintern när man är dödstrött efter jobbet.
 
Till flera: Jag har ju skrivit flera gånger att man ska luta sig lite framåt i ökningarna då hamnar man i balans mitt över hästen. Senast till Sommarminne i söndags :p
Luta sig bakåt får man absolut inte göra. Då trycker man bara ner sittbenen rakt i ryggen. Inte så skönt.
Jo men det har jag anammat, men just det som Fiorano skrev att man skulle lätta ur sadeln knappt synbart. Det är väl inte riktigt samma sak? eller :confused: :p
Så glad att vi kan tipsa varandra här, alltid lär man sig något :up:
 
Där jag står nu så är det gjutet underlag i skritten, väldigt praktiskt för att slippa kamikazeuppdraget att rida ut på bilvägarna och skritta på asfalt för att få den delen av träningen. Annars så hade jag gjort det också, variation av underlag är en av de grejer som jag tror på som religion för hållbara hästar.


(På tal om att variera träningen så har jag faktiskt övervägt att ta honom till spa så att han får simma som en del av rehab, men det var när jag trodde att det här skulle ta hela året. Nu har han stått i knappt 4 veckor och skadan gick inte så djupt in som vi först trodde, så det känns inte lika akut längre. Men jag är fortfarande sugen på att åka dit och titta.)
 
På tal om att få hästarna att hålla ihop #2. Någon som har erfarenhet av nypon som tillskott till häst?
 
Jo men det har jag anammat, men just det som Fiorano skrev att man skulle lätta ur sadeln knappt synbart. Det är väl inte riktigt samma sak? eller :confused: :p
Så glad att vi kan tipsa varandra här, alltid lär man sig något :up:

Det är lite det och jag Mackan skrev om :p jag tänker luta lite framåt och då lättar jag. Det gör man om man sitter på sina sittben och inte på rumpan :D För jag har ju så HIMLA bra sits obs! ironi :D
Någon annan kanske måste tänka lite mer lyft ur sadeln. Oavsett hur man gör för att komma dit så garanterar jag att det blir skillnad.

När jag var i Tyskland och tränade så red jag mycket ökningar för en Meister. Han var tyst ett tag och sen: du måste flytta fram överlivet, du sitter inte i balans.
jag: okej hur mycket
han: visar mellan tummen och pekfingret typ 4 cm hahahaha
Helt sjukt vilken precision det är i ridning i bland.
 
Där jag står nu så är det gjutet underlag i skritten, väldigt praktiskt för att slippa kamikazeuppdraget att rida ut på bilvägarna och skritta på asfalt för att få den delen av träningen. Annars så hade jag gjort det också, variation av underlag är en av de grejer som jag tror på som religion för hållbara hästar.


(På tal om att variera träningen så har jag faktiskt övervägt att ta honom till spa så att han får simma som en del av rehab, men det var när jag trodde att det här skulle ta hela året. Nu har han stått i knappt 4 veckor och skadan gick inte så djupt in som vi först trodde, så det känns inte lika akut längre. Men jag är fortfarande sugen på att åka dit och titta.)

Min är ju som tur är cool i trafiken, speciellt nu när hon är välrastad. Hon går förbi bussar, grävskopor, barn i studsmattor, lianer och gungor, åkgräsklippare och raggarbilar och reagerar inte ens när bussar och lastbilar kör om henne. Eller bilen som körde om så nära att jag såg backspegeln segla under min stigbygel... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 306
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp