Bukefalos 28 år!

07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså himmel, är inte det där precis samma text som används för att sälja kosttillskott för människor? Fast ordet "foderstat" kanske är utbytt då :angel:

Förlåt, men det låter bara så komiskt när man saluför allt som mirakelmedel och med samma jargong oavsett vem som ska bli vital och vacker. Men det är ju awesome om det funkar :up: jag gav den lille något sånt när han kom hem till oss som unghäst och var allt annat än vacker, en flaska som kostade multum men i alla fall inte gjorde saken sämre. Men det var nog den gången också... om inte salt räknas som att dutta.

Men alltså jag veeeeet känner mig så himla puckad men det funkar ju hahahaha
 
Har tävlat idag och försökte tänka på det där med lite knappt synbar lätt sits i ökningarna. Galoppökningarna börjar arta sig och jag tror travökningarna kommer också.

I första klassen, en LA:3 var hästen seg som sirap igen och det var jättesvårt att få igång henne, försökte köra lite tempoväxlingar och inte någon lång framridning 25 min inkl skritt men hon vaknade aldrig och programmet kändes tungt och trögt, 62.2 %

Sen in med hästen i transporten där hon stod kanske en 30 min innan jag tog ut inför nästa klass. Det var som en helt ny häst! Hon var pigg, känslig och kändes lösgjord från direkt jag satt upp. Red bara fram 10 min och gjorde några tempoökningar, ett par galoppfattningar och ett par halter och ryggningar, inget stretande hon var helt med på noterna, pigg och mjuk. Lite spänd blev hon inne på banan men hellre det, vi fick 66 % drygt. Det var en LA:1. Hamnade på första utanför placering typiskt nog men är ändå nöjd då hon kändes som "vanligt" i andra klassen och då vet jag hur jag ska rida.

Har för mig att det var något liknande förra året då jag alltid red två klasser. Hon funkar mycket bättre i andra klassen och jag tycker det är lite märkligt eftersom det största problemet känns som om hon är seg.

Nästa gång jag tävlar ska jag först rida fram en halvtimme sen får hästen in i transporten och fundera lite innan starten.

Det måste vara något psykiskt som gör att hon liksom "stänger av" inför första klassen. Eller har någon annan någon idé? Har aldrig haft en häst som reagerat så här tidigare och tycker det är jättesvårt hur man ska rida. Den här segheten inträffar aldrig på hemmaplan.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Har tävlat idag och försökte tänka på det där med lite knappt synbar lätt sits i ökningarna. Galoppökningarna börjar arta sig och jag tror travökningarna kommer också.

I första klassen, en LA:3 var hästen seg som sirap igen och det var jättesvårt att få igång henne, försökte köra lite tempoväxlingar och inte någon lång framridning 25 min inkl skritt men hon vaknade aldrig och programmet kändes tungt och trögt, 62.2 %

Sen in med hästen i transporten där hon stod kanske en 30 min innan jag tog ut inför nästa klass. Det var som en helt ny häst! Hon var pigg, känslig och kändes lösgjord från direkt jag satt upp. Red bara fram 10 min och gjorde några tempoökningar, ett par galoppfattningar och ett par halter och ryggningar, inget stretande hon var helt med på noterna, pigg och mjuk. Lite spänd blev hon inne på banan men hellre det, vi fick 66 % drygt. Det var en LA:1. Hamnade på första utanför placering typiskt nog men är ändå nöjd då hon kändes som "vanligt" i andra klassen och då vet jag hur jag ska rida.

Har för mig att det var något liknande förra året då jag alltid red två klasser. Hon funkar mycket bättre i andra klassen och jag tycker det är lite märkligt eftersom det största problemet känns som om hon är seg.

Nästa gång jag tävlar ska jag först rida fram en halvtimme sen får hästen in i transporten och fundera lite innan starten.

Det måste vara något psykiskt som gör att hon liksom "stänger av" inför första klassen. Eller har någon annan någon idé? Har aldrig haft en häst som reagerat så här tidigare och tycker det är jättesvårt hur man ska rida. Den här segheten inträffar aldrig på hemmaplan.

Fick ett tips om att prova att köra iväg tidigare till nästa tävling så hästen har god tid att återhämta sig i transporten efter resan, hon kanske borde stå i transporten 1-1 1/2 timme innan man tar ut, kanske något jag borde prova.
 
Tror iof inte den måste stå i just transporten, men snarare att man är där väldigt mkt tidigare, tex kan den ju få gå och handbeta eller bara chilla även utanför transporten för att isåfall peppa upp sig lite om det är transportresan i sig hon reagerar på.
 
@sassiball: Hur är hon om du åker iväg och tränar?

Sist jag var iväg o tränade var hon likadan, blev jätteseg och jag fick verkligen kämpa. Tränaren trodde nog att hon helt enkelt inte orkade/hade dålig kondis men så är det verkligen inte, hon är pigg hela ridpasset hemma och jag känner aldrig att jag rider så hon blir för trött eller så. Och då kan hon vara ordentligt svettig /skummig under schabraket men är ändå inte trött, här på tävlingen blev hon bara lite svettig på halsen och det berodde nog på värmen som vi haft här idag.
 
@sassiball Det låter ju nästan som att hon blir lite stressad när ni åker iväg och låser sig lite. Jag tycker att jag märkte skillnad på min när jag åkte iväg och tränade varje vecka på lite olika ställen och sen tävlade mot när han hade gått mycket hemma.


kl
Idag blev det en massa cavalletti. Tog först på tränset med baucherbettet som jag inte använt på ett tag. Det var ju som att försöka välta ett berg. Så tjafsig i munnen har han inte varit någon gång tror jag. Så när jag kände att jag inte fick till någon vettig ridning alls så gick jag in i stallet och bytte till hans vanliga eggbett. Satt upp och hästen var som smör, mjuk och fin och framförallt stilla i munnen. Har faktiskt aldrig tidigare märkt att det blivit sån skillnad pga ett bett. Så baucherbettet får väl bli en väggdekoration istället.:)
 
kl

Igår var det dags för tävling igen och målet va till 120% att ha en någon mer avspänd häst än förra helgen;)
Vi var där i god tid och tog ut honom ur transporten ganska tidigt så vi kunde gå runt i lugn och ro på tävlingsplatsen som för övrigt va helt underbart fin!
Började rida fram en timme innan start och hade sådan himla tur att jag började rida när dom placerade i förra klassen skrittade runt och väntade på prisutdelning så det va toppen att få kunna skritta i lugn och ro med en hel del andra hästar utan att dom sprang runt honom. Fungerade sedan alldeles utmärkt hela framrindningen men dessvärre blev de lite väl lång tid att rida fram när han va så avspände och det va så himla varmt men de kändes ändå så himla bra. Jag va nöjd med bara framringen:D
Ngt matt sen inne på banan och skyggade för en skugga ett par gånger och jag blev lite snurrig när jag skulle rida programmet. Hade inte haft möjlighet att rida de på fullstor bana innan tävlingen så jag blev lite osäker på linjerna och vinglade lite. Slutade på 61% och första utanför placering. Väldigt nöjd med dagen och nästa tävling hoppas jag på något mellanting:bump:

Träffade @Novali01 som red en toppenritt på sin fining som blivit hur krallig och snygg som helst!
 
Roligt att höra :)

*kl

Har bestämt att köpa ponnyn om den går igenom besiktningen, går att försäkra utan reservationer och förutsatt att de i mitt stall godkänner en ny häst. Det har ju varit lite turbulent i flocken som sagt, men vi ska prata om saken nästa helg och se hur läget ligger då, när jag förde fram det för en vecka sedan var det tvivel om den saken. Och jag märker på folk att dom kanske inte jublar över saken nu heller. Men jag blir verkligen oerhört besviken om de krånglar, då jag flyttade dit mkt av den anledningen att jag fick godkänt för en häst till.

Förvisso kan jag ju leta annat stall men det blir isåfall inte aktuellt att köpa just denna ponny då jag inte hinner lösa det inom rinlig tid. Jag och ägaren har en överenskommelse att jag har till 10 dagar from idag på mig att lämna besked, jag får då lägga handpenning om jag ska ha den och får då det pris den annonserades för innan. Nu är den rätt mkt dyrare och kan jag inte bestämma mig inom 10 dagar gäller det priset även för mig samt att jag såklart riskerar att nån annan köpt den.

Lite orolig är jag för att dom i stallet påstår att det kan blir problem för ponnyn att nå höet i höhäcken i vinter, då den är byggd efter d-ponnymått och inte kommer att ändras då shettisarna inte ska komma åt maten. Den minsta ponnyn (144 cm) fick skav i pälsen på undersidan av halsen förra vintern.
Men samtidigt känns det som en märklig anledning att gå miste om en såhär fin ponny. Jag känner att jag får väl lösa problemet om det uppstår. Jag får väl ta in den och ge den hö i stallet medan jag rider min stora ifall den inte får i sig tillräckligt, eller nåt.
 
Senast ändrad:
Roligt att höra :)

*kl

Har bestämt att köpa ponnyn om den går igenom besiktningen, går att försäkra utan reservationer och förutsatt att de i mitt stall godkänner en ny häst. Det har ju varit lite turbulent i flocken som sagt, men vi ska prata om saken nästa helg och se hur läget ligger då, när jag förde fram det för en vecka sedan var det tvivel om den saken. Och jag märker på folk att dom kanske inte jublar över saken nu heller. Men jag blir verkligen oerhört besviken om de krånglar, då jag flyttade dit mkt av den anledningen att jag fick godkänt för en häst till.

Förvisso kan jag ju leta annat stall men det blir isåfall inte aktuellt att köpa just denna ponny då jag inte hinner lösa det inom rinlig tid. Jag och ägaren har en överenskommelse att jag har till 10 dagar from idag på mig att lämna besked, jag får då lägga handpenning om jag ska ha den och får då det pris den annonserades för innan. Nu är den rätt mkt dyrare och kan jag inte bestämma mig inom 10 dagar gäller det priset även för mig samt att jag såklart riskerar att nån annan köpt den.

Lite orolig är jag för att dom i stallet påstår att det kan blir problem för ponnyn att nå höet i höhäcken i vinter, då den är byggd efter d-ponnymått och inte kommer att ändras då shettisarna inte ska komma åt maten. Den minsta ponnyn (144 cm) fick skav i pälsen på undersidan av halsen förra vintern.
Men samtidigt känns det som en märklig anledning att gå miste om en såhär fin ponny. Jag känner att jag får väl lösa problemet om det uppstår. Jag får väl ta in den och ge den hö i stallet medan jag rider min stora ifall den inte får i sig tillräckligt, eller nåt.
Vad spännande!! Kul! Det är ju så roligt att köpa häst :D Betydligt roligare än att sälja.
 
kl

Igår var det dags för tävling igen och målet va till 120% att ha en någon mer avspänd häst än förra helgen;)
Vi var där i god tid och tog ut honom ur transporten ganska tidigt så vi kunde gå runt i lugn och ro på tävlingsplatsen som för övrigt va helt underbart fin!
Började rida fram en timme innan start och hade sådan himla tur att jag började rida när dom placerade i förra klassen skrittade runt och väntade på prisutdelning så det va toppen att få kunna skritta i lugn och ro med en hel del andra hästar utan att dom sprang runt honom. Fungerade sedan alldeles utmärkt hela framrindningen men dessvärre blev de lite väl lång tid att rida fram när han va så avspände och det va så himla varmt men de kändes ändå så himla bra. Jag va nöjd med bara framringen:D
Ngt matt sen inne på banan och skyggade för en skugga ett par gånger och jag blev lite snurrig när jag skulle rida programmet. Hade inte haft möjlighet att rida de på fullstor bana innan tävlingen så jag blev lite osäker på linjerna och vinglade lite. Slutade på 61% och första utanför placering. Väldigt nöjd med dagen och nästa tävling hoppas jag på något mellanting:bump:

Träffade @Novali01 som red en toppenritt på sin fining som blivit hur krallig och snygg som helst!
Grattis till en lyckad tävlingsdag ! :) var var ni?
 
Vad spännande!! Kul! Det är ju så roligt att köpa häst :D Betydligt roligare än att sälja.

Mja, den är ju inte köpt än. Men jag kommer inte att titta på fler nu känner jag. Får jag inte grönt ljus för den här lär jag inte få det för nån annan heller. Då får jag väl se om jag försöker sälja min stora innan jag letar vidare. Vore tråkigt då jag verkligen fastnade för personligheten på den här ponnyn, men så är livet.

Dessutom lär det bli svårt att sälja den stora. 7 år, utan meriter, ej igång och visat att hon håller. Dessutom inte den mest okomplicerade att rida för vem som helst, så sälja som skogsmulle går ju inte. Det ska isf vara att man hittar nån vettig människa som inte har som krav att man ska ut och tävla på en gång utan kan ta det lite piano.
Förvisso kan jag lika gärna ha kvar henne, skulle vara bra att ha två i början med ponnyn, så det är ingen panik. Men jag känner att jag blir sårbar med två hästar när jag inte har möjlighet att hyra in två en längre period, om det visar sig att det inte funkar med lösdriften. Och jag känner att magkänslan säger att jag ska rida ponny, jag är trött på storhästbiten i livet åtminstone för tillfället.
 
Jag förstår dig. Låt storhästen rulla igång och sätt ut henne till salu? man vet aldrig, kanske den perfekta köparen dyker upp? Och sätt inga ramar att köparen måste vara si eller så, de kan finnas jätteduktiga ryttare som bara vill just skogsmulla. Skulle säg att det finns många duktiga ryttare som inte är intresserade av tävling.

Och med det menar jag inte att din häst inte håller till tävling :) det gör hon förhoppningsvis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 415
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 517
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp