07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om att få hästarna att hålla ihop #2. Någon som har erfarenhet av nypon som tillskott till häst?
Vet bara en som ger det och det är den trasigaste hästen i stallet, därav att hon ger den nypon. Den har iofs varit mindre trasig så det kanske hjälper.
 
Har funderat på att testa en kur, har varit en aktuell diskussion inom människoparten av familjen att använda det. Jag brukar inte dutta med tillskott, men den stora drummeln kanske inte skulle må så dåligt av lite ledsmörja nu när musklerna ska sättas (igen) och det har varit lite svullet och stelt just i benen.
 
@Undret Jag är inte heller så mycket för att dutta med tillskott. Divan käkar ju bara hö och slobber mash samt mineraler men jag köpte Pavos Muscle Build för ett par veckor sen och se på fan, det ÄR skillnad. Helt sjukt.
Hon kommer få en kur igen i höst, denna är snart slut.
 
Fast det låter som typ... Krafft Muskel och liknande? Har lite dåligt koll på Pavos sortiment. Dvs. koncentrerade fodertyper för att man ska slippa ösa på mängder. Herrn äter just Muskel nu, inte för att det kanske är vare sig billigast eller absolut bäst. Men det är så koncentrerat att jag får i honom en hyfsad mängd extra protein utan att han hinner tröttna halvvägs. Det är svårt att ha en stor och svårfödd sak som dessutom är petig i maten, men det här funkar han på. Lucern får jag mocka ut om jag ger det, oavsett typ och märke. Och han äter helt enkelt inte nog med hösilage. Visst har han fallit ur nu, men så har han struntat i att äta grovfoder en sväng också när han fick sova på kliniken och får inte ridas. Då bara trillar ju överlinjen av hästkraken. Började bli lite bättre direkt när han fick komma hem, förhoppningsvis ger det sig när jag får börja jobba honom.

Men jag är fascinerad när jag ser hästägare som lagar mat åt sina hästar när de förbereder kraftfoder, matskedar och kryddmått och pulver och vätskor. Ser ut som när jag ska baka en sockerkaka hemma i köket!

Vad hände med "ett mått sånt och ett mått sånt när höet inte duger ensamt, annars bara mineraler och kanske lite betfor för att få ner dem"? (Jag antar att svaret är att foderförsäljarna inte blev nog rika på det :cautious:)
 
Har aldrig använt kraft muskel men detta ger man bara 1 dl om dagen av.
Påsen är 3 kg och man ger det som en kur tills påsen är slut.

Så här står det på Pavos hemsida:
Pavo Muscle Build innehåller aktiva ingredienser så som aminosyror, vitamin E, vitamin C och lecithin. En muskulös kropp och ett friskt utseende är resultatet av en balanserad träning i kombination med rätt foderstat.

Något skit är det som funkar iallafall. Nog för vi tränat ganska hårt senaste tiden men denna utveckling på muskler har jag aldrig haft.
 
Så här står det på Pavos hemsida:
Pavo Muscle Build innehåller aktiva ingredienser så som aminosyror, vitamin E, vitamin C och lecithin. En muskulös kropp och ett friskt utseende är resultatet av en balanserad träning i kombination med rätt foderstat.

Alltså himmel, är inte det där precis samma text som används för att sälja kosttillskott för människor? Fast ordet "foderstat" kanske är utbytt då :angel:

Förlåt, men det låter bara så komiskt när man saluför allt som mirakelmedel och med samma jargong oavsett vem som ska bli vital och vacker. Men det är ju awesome om det funkar :up: jag gav den lille något sånt när han kom hem till oss som unghäst och var allt annat än vacker, en flaska som kostade multum men i alla fall inte gjorde saken sämre. Men det var nog den gången också... om inte salt räknas som att dutta.
 
Googlade lite för skojs skull och hittade även varianten "muscle care" som bland annat kan ges till hästar med "oregelbundna träningstillfällen" (för att underlätta de stela och ovana musklerna som jag fattar det). Men alltså? Om man vill få ordning på en häst som är stel och måste sätta muskler, är det inte bättre att börja med att träna regelbundet? Istället för att köpa en påse för tusen pix som ska lösa problemet åt en...

Här har vi verkligen produkten för den som hellre sover en stund än rider sin häst :angel:
 
Till flera: Jag har ju skrivit flera gånger att man ska luta sig lite framåt i ökningarna då hamnar man i balans mitt över hästen. Senast till Sommarminne i söndags :p
Luta sig bakåt får man absolut inte göra. Då trycker man bara ner sittbenen rakt i ryggen. Inte så skönt.

Jag fick tipset att tänka att någon trycker in en kniv i ryggen på dig i ökningarna, då följer du med hästen framåt automatiskt.
(för inte fan vill du bli knivstucken) :p
 
Näe ;) du var ärligt avogt inställd mot att ngnsin släppa ihop dem med andra och det var INTE när Juno var hingst ;) :)
jag kanske är helt ute och cyklar nu men fick för mig att de släppte ihop sig själva bortsett från din åsikt och sen blev det att de fick gå ihop?

Nja det var hela tiden tänkt att dom skulle gå tillsammans efter kastreringen, men kanske inte redan eftetr tre veckor som Juno ansåg. Jag är fortfarande den enda i stallet som vill ha sina hästar på gräs om sommaren och då var förutsättningen att mina kunde gå tillsammans:).

Sen tror jag att hela den tråden blev lite konstig eftersom jag absolut försvarar de som vill ha sina hästar ensamma i hagen. Det eftersom jag med mina egna har erfarenheten att det är den bästa lösningen. Barbie blev tex rätt ordentligt sparkad av den prickiga närvi försökte ha dom tillsammans.
 
Men jag är fascinerad när jag ser hästägare som lagar mat åt sina hästar när de förbereder kraftfoder, matskedar och kryddmått och pulver och vätskor. Ser ut som när jag ska baka en sockerkaka hemma i köket!

Gud vad jag känner mig träffad :o

Min får nu: 1 dl Miner Grön, 2 msk salt, 2 dl irish mash, 1 mått kiselgur och 2 mått magtarm-balans...

Anledningen till mashen är att hon ska få i sig mineralerna och magtarm-balansen eftersom hon börjat rata tillskott när jag bara ger med havre (som hon gladeligen ätit i hela sitt liv... :meh:). Jag tycker att det är viktigt nu när hon är dålig i magen att hon får i sig det, och salt och mineraler vill jag alltid ge.
 
Idag blev vi omkörda av 3 stora bussar och en bil med släp i relativt hög hastighet. Väldigt glad över min trafiksäkra häst sådana dagar... men stenar i diken är fortfarande inte alltid att lita på ;)

Ang träningen så hoppas jag verkligen att lösdriften ska innebära att jag inte behöver rida lika mkt i år. Åtminstone i höst/vinter. Nu behöver hon röra sig för att hålla koll på hullet.
När hon stod på stall med tråkig utevistelse var det ett krav. Nu hoppas jag att jag kan lägga tiden på att ha två hästar istället för att "måsterida" min några dagar per vecka.
 
Haha, fast då var Juno hingst och Barbie en ragata mot alla vi provade henne med;). När dom är ens egna kan man chansa med bättre samvete om något skulle hända:p.

(Helt irrelevant för tråden, men att mina faktiskt funkade tillsammans från första stund fick mig att undra om att det berodde på att de är födda in i samma flock? De gick tillsammans åtminstone tills Juno var 8 månader och jag upplever det som om de pratar samma språk sas. Dom har väldigt små signaler sins emellan. Är rätt intressant att se faktiskt.)

Även om det är helt irrelevant så spinner jag vidare på det :)
Förra veckan så släpptes ju 07-an i ny flock (nåja det var två ston) min är otroligt bra på att läsa hästspråk, hon håller sig undan på ett bra sätt utan att provocera till att bli jagad. Senare samma vecka så släpptes även min -10-a med detta gäng, mina två gick ihop när den lilla växte upp från 4 månader till ca 12 månader och sen gick de ihop även på betet när den lilla var 2. De kände igen varann direkt. 07-an betedde sig nästan som ett sto med föl och vallade den lilla bort från de andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 287
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp