Bukefalos 28 år!

07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt känns som att man måste ha en sadeln som ligger himla illa om den ska gno runt så? jag menar på sommaren är ju pälsen så kort och då blir de ju ingen gnugg?
jag har faktiskt aldrig hört de innan så hittar du artikeln får du hemskt gärna skicka en bild på den:up:
 
@sommarminne Jag klipper numera bort allt under sadeln också. Enda problemet jag fått av det är att det skaver i bakkanten av schabraket. Men jag har då fårskinnet närmast hästen och då blir det heller inget skav:).
 
@Fiorano ja men de är precis så jag gjort också! :)
@stjarnfrugt jag googlade runt lite och det verkar som att alla som har hästar med knutor under sadeln blir bättre av att klippas så det beror nog helt å om man har en skavkänslig häst eller en som har problem med knutor :)
 
@sommarminne Barbie fick knutor under sadeln i vintras under den långa perioden hon vilade och sen bara skrittades. Hon bev då jättepälsig och först när jag klippte henne såg jag knutorna:o. Dom försvann på väldigt kort tide efter att pälsen försvunnit. Så jag har helt inne på samma linje som dig att knutorna har med värmen att göra.
 
Jag klipper också under sadeln vid den här tiden på året men inte vid fällningsperiod just för att slippa skav av schabraket bakom sadeln.
Har också ett renskinn som jag hade på Grå men inte använt sen dess, det luftar betydligt bättre än fårskinn och känns på nåt sätt bättre att ha direkt på ryggen.
@sommarminne du kan få låna det o prova eftersom jag inte använder det längre.
 
@Kirre, @Fiorano och @Marvin
Tack! Jag är verkligen sådär löjligt glad och stolt över gårdagen. :p Nu sitter jag redan och kollar efter nästa tävlingar! :D

Ang pälsen så fäller som sagt Queenie också som jag vet inte vad. Dock försvann det väldigt mycket päls när jag duschade henne i torsdags kväll, det var ingen liten dusch utan jag skrubbade verkligen hela hästen överallt två gånger. Hon blev så blank så jag höll på att tappa över sadeln på andra sidan när jag sadlade på tävlingen. :p Satt bara fast normalt mycket päls under schabraket (helt nytt) efteråt också så det märks att duschen gjorde skillnad. :) Men förra vintern fick hon också hemska värmeknutor främst på rumpan, så jag kommer nog klippa henne ganska snart. Vi har fruktansvärt varmt här fortfarande så det lär ju komma krypande snart... :cautious:
 
@sommarminne @Fiorano @Novali01 Det låter som att jag borde prova detta med att klippa ryggen helt. Men kommer ju att se lustigt ut eftersom jag bara halvklipper min häst :o :angel: Renskinn har jag ju alltid under dressyrsadeln så det lär inte bli ett problem, hoppsadeln rider jag ju bara i kanske 2 ggr i veckan så det borde hon överleva.

Hittar jag på artikeln ska jag givetvis meddela det här i tråden.

*kl

Över till nåt annat, betydligt mindre trevligt... Ni som har ston, brukar ni får tvätta dem i baken? Min blir väldigt äcklig i alla vecken runt vulvan. Det liksom fastnar skit och hudavlagringar och allt man kan tänka sig, som ligger och gror och blir en härlig sörja som nog inte är jätteskön att ha där :crazy:
Man ser att hon även har gamla ärrbildningar i vecken, så antagligen är det väl som med skit att det frätit sår där förr. Jag tvättar med vatten + barnolja eller lactacyd och har på Helosansalva. Skitäckligt. Jag gör detta ungefär 1 gng/vecka nu på sommaren då jag upplever att det är värst.
Tilläggas kan att hon är helt bra i magen.

Tanken slog mig när jag frågade andra stoägare, att det inte alls verkar som att folk behöver göra detta? Och jag har i ärlighetens namn inte ens tänkt tanken med mina ponnyston jag hade. Kanske är det bara min häst som är ovanligt smutsig? Eller att hon har ovanligt mkt hudveck där som äcklet fastnar i. Jag vet inte, brukar inte roa mig med att lyfta på stosvansar och jämföra :o
 
KL
Här kommer ett filmerna från igår! :)

70 cm, i den här klassen red jag som sagt medvetet långsamt med tanken att jag bara ville ta mig runt utan stopp. Hon var tittig i början när jag red runt inne på banan och trippade åt sidan för allt så jag kände att jag hellre tog det extra lugnt och kunde hålla om och rida mer ordentligt istället. Gick jättebra, men som man hör speakern säga på slutet så var det preciiiis inom maxtiden. :angel: Tog mycket tid när jag ville rätta galoppen efter trean, men jag gav upp det och lät henne fortsätta i fel.


80 cm, i den här klassen struntade jag i vilken galopp det blev, blev det fel red jag på i förvänd istället. Nån gång blev det en snäv sväng och korsgalopp men jag struntade i det som sagt. :) Plus att jag lade in en växel till och red på lite mer framåt, lät henne galoppera på ordentligt på framridningen och hon blev så lycklig och nästan lite het istället. :p Hon var inte alls lika tittig i den här klassen så det var riktigt roligt att speeda på! :D Även speakern sa i högtalarna efteråt att jag visst hittat gasen sen förra klassen. :D Om ni undrar vad jag gör mot och efter trean så var det en jätteknäpp vinkel där när jag gick banan, det var jättesnävt runt den där röda stolpen, så därför tog jag ut svängen jättemycket, men så hade dom vridit om hindret innan klassen började så det vart en jättelång sväng istället. :p

 
Intressant det där med bulor. Min har ju fått det ffa på vintern förut och så förra sommaren hängde de kvar. Jag var ju orolig att sadeln inte var ok. I höstas hade hon ju dock inte sadel på på nästan ett halvår men de försvann ändå inte. Nu när vi rider ordentligt och hon blir varm så kommer fler. Tvättar med hibiscrub för att hålla rent men låter som att jag får testa att helklippa i år. Har bara klippt henne en gång tidigare och då var det bara halvklippning.
 
@Kirre Det låter som hos min häst. Hon har dem året runt, men de som är har blivit till under vinterhalvåret. Får hon nya är det när hon har vinterpäls eller byter päls. Det blir bättre sommartid, antagligen för att det luftas mer samt är bättre pälskvalitet.
Hibiscrub och renskinn är det jag anser funkat bäst. Upplever också att det inte gynnas av att ha täcke för jämnan, som man lätt har vintertid. Hon hade mkt värre knölar då jag köpte henne och hon stod med vinterpäls + vintertäcke dygnet runt på lösdrift.
 
@Maja_Kandi Superfin ponny med bra teknik, framförallt bakbenen är ju :love:! Men även om du tog längre svängar i 70 så måste det ha varit rätt snålt mätt, banan är ju längre än längst och i en sån här klass ska man ju kunna galoppera o ta ut svängarna o inte vara "på håret" att inte klara tiden?

Däremot är jag vän av ordning, :D, o tycker inte du ska låta henne gå i korsgalopp eller fel galopp. De lär sig mycket fortare att byta galopp om du är superkonsekvent och tar ner i trav ett par steg o fattar ny så fort det är fel.
 
@stjarnfrugt Mina hästar har aldrig haft bekymmer med att jag klipper på ryggen, men som sagt, det är bara i den här perioden på hösten som jag gör det. En känslig häst kan ju vara nåt annat med men har den värmeknutor hade jag provat iaf.
 
@Novali01
Ja hon är finast min lilla grå. :love: Jag tyckte också det kändes konstigt med tiden, jag tyckte själv att jag mest red en kontrollerad runda med fokus på att rida bra vägar och ge henne en bra runda (vilket jag ändå tyckte att jag lyckades med). Men min sambo och medis som filmade/fotade tyckte jag red i snigelfart. :p

Att jag inte ändrade galoppen grämer mig lite, det ska jag absolut göra hädanefter. :) Tack!
 
@Novali01 jag testar hemskt gärna med renskinnet om dom inte försvinner när jag klipper:bow:

Red ett pass med massa fokus på den förvända galoppen idag. Han har absolut blivit jättemycket mycket starkare men jag tycker att blir blir lätt att jag hamnar i volt på volt på volt så de ska jag försöka komma ifrån nästa gång. Funderar på om jag ska försöka åka iväg och rida på stor bana någon dag så jag kan rida lite program.
 
Min stackars lille häst är halt. Jag fick ju dra av skon pga att han hade trampat ur en massa söm och då fick han gå utan sko ett dygn. Hoven var ju så trasig så hovslagaren knappt fick på en ny sko. Han blir väldigt lätt omfotad och nu var det värre än värst. Han gick bättre efter att skon kom på men hovsl. sa att han fick sko så tight så att vi fick avvakta huruvida den kan sitta kvar eller inte pga sömtryck.
Så nu han han fått stå inne så får vi se om det blir att skon får åka av och det blir en hovböld. Men jag hoppas på att det lättar snart och jag slipper dra av skon.
 
@oxo Gud så drygt! Jag tror att det kan vara bra att ha en sån där boots hemma, just för sådana gånger man har en tappsko och dåliga hovar? Jag har ingen, men min häst är å andra sidan inte så trasig i fötterna så hon klarar att gå utan. men en i mitt förra stall har en i det syftet och det funkar bra för att gå i hagen i väntan på hovis...

*kl

Försökte rida igenom min häst på banan idag. Jag känner tyvärr ingen större skillnad på henne jämfört med innan laser och akupressuren i torsdags. Hon är stel i höger sida och man får verkligen rida lösgörande för att få det bättre. Hon tappar takten i galopp, speciellt i det högra varvet. Dock slog hon inte om nåt idag, men det kan också bero på att jag red "bogen in" i det varvet, och då kommer jag åt henne bättre.
 
@stjarnfrugt Jag tycker du ska fortsätta rida som du gör. Lösgörande hela tiden. Jag tror helt klart att det mesta kommer från svaghet pga skadan och pga hon inte är riktigt lösgjord. Tycker folk ofta överskattar hur lösgjord hästen är. Man tycker det känns okej men om man jämför med hur det känns när hästen är som bäst så vet man med handen på hjärtat att man inte är riktigt där. Vi är ju inte proffs. Jag är glad om jag får Divan 89% lösgjord. Bättre än så är jag inte. 89% får jag när vi är på topp, tränar mycket för tränare och jag är konsekvent och duktig.
Även fast hon är under rehab så kan hon vara så lösgjord som möjligt i den formen hon klara av nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 414
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 501
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp