Bukefalos 28 år!

07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sommarminne Min har fällt länge, och nu i veckan börjat bli lite luddig faktiskt. Blir ingen klippning än på ett tag, då hon mer än gärna får vara lite pälstrött :o Men ev blir det ju lösdrift från i höst, och jag får se då hur jag gör. Man vill ju inte ha en svettblöt häst ute på lösdriften. Vet inte hur långt man kommer med bra täcken, typ Smartex, hur blöta man vågar sätta ut dem. Men det är ett senare problem.

@Fiorano Gud så underbart kul! Önskar att jag haft nån travbana eller nåt där man kan galoppträna, det hade min häst verkligen behövt när hon kommer igång :)
 
Såg nu att Bruce är faktiskt lite långhårig nu... Men han får ha pälsen kvar sålänge det är såpass varmt att man kan spola av och sätta in i boxen över natten utan täcke iaf.
 
@stjarnfrugt jag antar att det är värmen men jag vet faktiskt inte. min brukar alltid få lite värmebulor fast inte förän på hösten när han är mer lurvig men nu i år är det tidigare än någonsin!
 
@stjarnfrugt Jag klippte Barbie första gången i mitten av augusti förra året också:). Tror jag klippte fyra gånger under hösten och sen en gång till i februari...
 
KL
Hemma från tävlingen! Det har gått jättebra, vi fick med oss två rosetter hem! :D Innan var jag så sjukt nervös så jag vet inte vad, när det släppte fick jag magknip deluxe istället så det var nära att jag avstod andra klassen pga det, men jag bet ihop.

Queenie är världens bästa pärla, hon har varit en riktig klippa hela dagen, som vanligt. :love: Eftersom att hon lätt blir lite i gasen samt är lite tittig så tänkte jag istället hålla tillbaka lite på energin och helt enkelt rida en skolad och kontrollerad runda i LD, 70 cm. Speakern sa då att det var preciiiis inom maxtiden, hahaha, jag hade inte ens tänkt tanken att det fanns en maxtid. :rofl: Men hon var superfin, jag krånglade till det lite för henne och lade henne fel flera gånger men hon är så himla snäll och duktig och reder upp det åt mig. Tittig i början men det var jag beredd på och hade faktiskt benen med mig hela rundan igenom!
Så till LC lade jag upp galoppen ett par snäpp, jättelycklig ponny svarade glatt framåt men blev som vanligt lite svårbromsad istället. :p Jättefin runda även där, men istället lite slarvigt med galopperna, jag rättade henne inte utan blev det fel så blev det. Hon hoppade glatt ändå!

Hon bara älskar att hoppa, det märks så tydligt! Och hon tyckte 70 och 80 var löjligt så hon tog i för att hoppa en meter istället. :D Jättefin hela tiden verkligen, både i uppvärmning, framhoppning och på banan. Jag är så löjligt kär i min fina fina grå. :love:
 
Lite bilder, shit vad jag bombar sönder tråden nu känner jag. :o

Uppvärmning!
0_zps3d51de28.jpg


1_zps8e80ff19.jpg


2_zps6bcd12cc.jpg


Åskan gick runt, som tur var höll den sig på avstånd, men kolla himlen, det blixtrade som satan!
4_zpscf54765c.jpg


3_zpse6468617.jpg


70 cm!
5_zpsb04feb53.jpg


Här red jag kasst och vi kom jättenära...
6_zps4bc5320d.jpg


7_zps1198f214.jpg


Framhoppning till 80 cm
8_zps7c2f4c7e.jpg


80 cm
9_zpsfe3bfdf9.jpg


10_zps2746f3e6.jpg


Sambon har filmat båda rundorna också, vill ni se så kan jag ladda upp. :)
 
@Fiorano Oj, jag klippte min i oktober och i november förra året, sen tror jag att hon klarade sig på det. Minns iaf inte att jag klippte mer, men hon skadade sig ju i februari så efter det gjorde ju pälsen bara gott...

@sommarminne Vart får han bulor? Min har alltid under sadeln, året runt, men är såklart extra känslig när hon har vinterpäls. Fick bort dom ganska mkt förra året genom att hålla henne ren och använda renskinnet under sadeln. Men i vår/sommar har jag inte haft samma tvättmöjligheter och jag tycker att det varit så varmt så jag har ridit henne med enbart schabraket oftast, mest för att spara på skinnet som blir så jäkla äckligt annars :o
 
@stjarnfrugt han har mest under sadeln men dom försvinner så fort han blir klippt oftast så det blir väl för varmt helt enkelt antar jag :) jag har testat fårskinn men tycker bara att det blir att han blir ännu varmare så att klippa är de enda som gör skillnad. På alla andra hästar jag haft har jag sparat under sadeln men jag klipper bort allt på honom.
 
@Maja_Kandi : Grattis! Så fina ni är!

@Fiorano : Åh, så kul att få galoppera fort på riktigt bra underlag!

Hittade en bild på oss på Öveds facebooksida:
10515113_702794833107762_2951115412993545863_o.jpg

Upphoppet ur vattnet, där vi fick ett snöpligt stopp först. Jag hoppar iaf inte före hästen. ;):D

Var tvungen att testa lite snabb galopp i skogen häromdagen, för att kolla att det inte var en engångsföreteelse på terrängbanan i förra veckan, men vi fick upp rätt bra speed. Behövde påminna henne några gånger, men sen gick hon själv. :) Enligt GPS:en låg vi mellan 550 och 600 m/minut.

Efteråt gick vi ner i sjön och svalkade benen och såg dimman börja lägga sig över sjön;
1907762_10152640902810429_7630598212985682611_n.jpg


Dressyrträning igår för min "gamla vanliga" tränare, gick väl inte super, men lägstanivån är ju betydligt högre. Nästa vecka ska vi försöka få till en träning för min kompis också, då brukar vi få väldigt bra känsla!
 
Min har inte börjat fälla än, men hon brukar alltid ligga ca en månad efter alla andra hästar med det. Har aldrig behövt klippa henne, hon sätter nästan ingen vinterpäls nu när hon står i varmt stall på vintern.
 
@Marvin Önskar att jag hade en sådan häst vad gäller pälsandet. Min ser ut som en islänning om man inte klipper, trots att hon haft täcken ute och inne...

@sommarminne Renskinn är bättre än fårskinn, det är mer ventilerande i och med att stråna är ihåliga. Det som fått bort knölarna på min har varit renskinn i kombination med att tvätta ryggen med Hibiscrub, i perioder varje gng hon svettats när dom varit extrema, men sedan bara underhållit det med ett par ggr/vecka när dom inte varit så stora.
Jag har aldrig vågat klippa hela ryggen då jag hört att det ska kännas ungefär som kliande skäggstubb när det växer ut, men kanske skulle man prova för att se om det blir bättre :o
 
Är mkt nöjd med min häst idag. Jag red ut trots vilodag igår och det går verkligen från klarhet till klarhet :)
Känner som sagt att hon börjar få tillbaka sitt mer normala mode, nu när hon får ridas lite mer "som vanligt" sedan en tid. Så jag tog faktiskt inte ens på gramanen, kände i magen att det var dags att strunta i den nu. Och det var riktigt skönt att slippa ha alla tyglar att hålla reda på :o Dessutom kände jag inte alls att den saknades, en underbar känsla för en sådan som mig som alltid haft en dålig magkänsla mot hjälptyglar överlag.

Hon kändes relativt mjuk och fin trots bristfälliga möjligheter till att rida loss henne. Däremot står hon emot i höger galopp och tappar takten där, så nåt vajsing är det. Ryggen behöver helt klart gås igenom.
Jag ska ta igenom henne på banan imorgon så att jag verkligen kan känna på henne. Men jag håller alla tummar för att ET hinner med oss nästa vecka.
 
@stjarnfrugt Jag hade inte varit så orolig för att hon tappar takt och är svag i högergaloppen. Det är ite helt ovanligt att det blir så efter en så här lång konvalescens när hon tappat mycket styrka. Då kommer de naturliga svagheterna fram som man sen tränar bort med ridningen. När man rider unghästar är dom oftast alltid betydligt svagare i ena sidan och får då exakt samma problem. Ibland måste man sluta täbka så mycket och bara rida:p.
 
@stjarnfrugt de är mest under sadel men lite bulor här och var där han blir som mest svettig egentligen. Har hört att det ska va bra med renskinn men eftersom jag ändå klipper är de så smidigt att dra av allt:o
Haha har faktiskt aldrig hört de där med skäggstubb men jag förstår inte varför det skulle bli mer stubbigt där än någon annanstans? Tycker att de känns precis som den "vanliga" pälsen när de växt ut haha:laugh:
 
@Fiorano Helt klart. Men höger har alltid varit hennes starka sida. Men nu är den sämre än vänster, och dessutom är det ju höger bak hon satt fast i gallret med. Hon har ju en svag punkt i ryggen som vi med genomtänkt ridning och lite check av ET emellanåt hållit i schack. Nu när rehabtjejen gick igenom henne i torsdags så var det precis där hon satt fast och behöver tas loss.
 
@sommarminne För att sadeln gnuggar runt där, till skillnad från andra ställen. Tror att det var en artikel i Hippson som tog upp det senast jag läste om det. Att det var big no-no att klippa av den anledningen. Tyvärr är alla mina tidningar nerpackade så jag kan inte kolla upp det :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 415
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 552
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp