07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
De få gånger jag behövt spola har jag tagit ljummet vatten inget annat och sen låtit det lufttorka. Funkat utan problem, dock använder jag ju aldrig mina renskinn sommartid, och vintertid blir de inte så svettiga eftersom det är kallt, hästen är klippt, och inte svettas särskilt under sadeln öht, så det är inte många gånger under alla år jag öht behövt dras med att skinnet öht blir kletigt av svett. Mitt ser som nytt ut efter typ 9 års användande vintertid.... passar alltid på att dra det i snön vintertid ngn gång emellanåt bara för att fräscha till det oavsett. Inget mer.....

@Maja_Kandi alltså: det är ett vanligt skinn, men fördelen är ju att man får två underlägg av ett skinn... bara klippt till mitt i två delar och trimmat till kanten lite där ngn flik hängt ner från ngt ben på renen typ :p Jag har sytt på kardborre rem på ett av dem, som på ett vanligt schabrak att fästa i sadelstropparna, men det behövs verkligen inte, för skinnet suger fast i sadeln helt naturligt så det glider öht inte. Snygga kan ingen säga att det är, blir lite indianstuk på det hela, men vem bryr sig när det är effekten man vill åt i detta fallet ;) På träningar osv har jag de snygga schabraken precis som vanligt, och till vardags övriga dagar vintertid blir det renskinnet.
 
känner att det börjar bli dags att presentera sig lite grann, efter att ha smygläst i evigheter. Är 'lycklig' ägare till en valack född -07 efter San Brasil - Epson, multibegåvad kille som skulle kunna vara hur bra som helst om han bara kunde hålla sig hel, men vi hinner inte ens rida sönder honom... Under hans korta tävlingskarriär hann han starta upp till 1.10 och så gjorde han två dressyrstarter, en LB:2 (63,67%) samt en LA:3 (60,28%).
Han började som 4-åring med att rulla fast i boxen (eller något) och ena bakknät svullnade upp, som efter artroskopi konstaterades inte var någon större fara, troligt sträckt något ligament, men det vart 4 mån konvalescens och lugn igångsättning, så först våren när han var 6 var han fullt igång, så hann vi som sagt med några tävlingar innan han i vintras (januari) tog ett eget beslut att avvika vid intaget från hagen och galopperade till skogs, lyckades skada ryggen på något sätt så den fick vi behandla och under konvalescensen lyckas han få hovledsinflammation båda fram, så nu håller vi på med igångsättning återigen... Tur man inte hann lösa tävlingslicens för i år, det hade ju verkligen varit bortkastade pengar:D.
Och idag när jag kom ner för att rida hade han nässelutslag över hela kroppenO_o. Känns som att han skulle kunna skriva boken om hur man bara blir pysslad med och inte riden.

I övrigt är han ett riktigt knas, hittar på massa knäppa saker som att kliva in i hinderboden, sadelkammaren, öppna boxdörren själv och smita ut. De säger att han har humor. Det är ju tur att han är fantastiskt söt och helt underbar att rida på:love: (när han är hel...) så man förlåter en hel del.

Det var lite kort om oss:)
 
I lördags skulle jag träna dressyr men eftersom jag har svårt att sitta ned så blev det sitsträning istället. Det gav resultat. Lanzelot är som sådan att om bara ryttaren gör rätt så blir allt jättebra och alla är glada. :love: det finns lyckligtvis ingen film på när jag plågas i min strävan efter den perfekta sitsen. ;)

Igår var det kusin A´s tur att plågas innan hoppningen. Trav utan stigbyglar, cavaletti i lätt sits. Allt för att hon ska att räta på sig och titta framåt. Lite mer tramp i stigbyglarna vore inte helt fel heller. :angel: Filmat med mobilen = usel kvalité. Det höga brusandet är regnet som smattrar på taket.

[URL='https://www.facebook.com/photo.php?v=10152369758227585&set=vb.534062584&type=3&permPage=1']https://www.facebook.com/photo.php?v=10152369760422585&set=vb.534062584&type=3&permPage=1[/URL]

Det kom in en massa ponnyer i ridhuset. De skulle ha lektion efter oss och ville inte rida fram ute i spöregnet. Lanzelot tycker att det är otroligt spännande med andra hästar och ville hellre titta på dem än koncentrera sig på hindren.


Det börjar att flyta på.
 
Nu är jag hemma efter 6 veckors semester. Elle har helvilat i 3 veckor men är riden de 3 sista. Hyfsat ridsugen åker man till stallet och hästen har fått en reva på ett bakben och är supersvullen.:( I går ösregnade de och hon fick vila helt. I dag va vi ute på 45 minuters promenad för hand, och svullnaden gick ner mkt. Hoppas de ger med sig snabbt.
 
@Novalisa Jag håller med @Jfrelin jag har verkligen tänkt att de är hästen du har på din bild. Men va söööt hon va!

Idag va min häst billig! Skitdum rent ut sagt att hämta i hagen och sprang runt och fnyste åt mig så jag va bara ngt irriterad så det blev ett pass från backen idag. Träig och tråkig och släppte inte alls till utan kändes bara allmänt lam och oengagerad. Nya tag i morgon!

Köpte ett baucher-bett idag som jag ska testa i morgon. Vet att jag red med ett för förra vintern och att han va fin på de men de är verkligen borta så det fick bli ett nytt. Någon som testat?
 
@Novalisa
Haha, jag har också varit stensäker på att hon var fux, vad förvirrande! :p Men så söt! :love:

@Lilla_Gubben
Välkommen till tråden, jättesöt häst! Tråkigt med alla motgångar, hoppas han gjort sig av med allt nu!

@Kaktusblomma
Hihi, jippie sa pålle! :D

@Charlotte1975
Vad tråkigt med skada igen, hoppas det är snabbt övergående.


KL
Idag blev det vaccination för fröken ponny, hon somnade som vanligt så fort vi kom in i stallet, vickade knappt på örat när hon fick spruta och när vi skulle ut hade hon vuxit fast med ögonen slutna och underläppen hängandes. :p :love: Hon tyckte visst att hon skulle få vara inne och sova idag. :p Fick släpa ut henne igen och hon sträckte på sig både länge och väl på vägen. :love:

Kan nån uppdatera mig om vad som gäller efter vaccinationen? Vet att de ska ta det lugnt tre-fyra dagar, men är det lugnt som i att de inte får svettas eller vad? Och efter de dagarna är det bara att tuta å köra igen eller?
 
Tänkte att jag skulle testa att rida idag. Såret har blivit mycket mindre och hon ser pigg och fräsch ut. Tänkte longera först men eftersom det var tomt i lilla ridhuset fick hon springa fritt. Hon är inte helt ohalt ännu. Fräsch 10 steg, haltar ett, fräsch 10 steg, haltar ett.... suck. Bara att fortsätta tvätta och smörja.

@Maja_Kandi jag brukar låta hästen vila 1 dag sen köra som vanligt men inga monsterpass. Tempar de första dagarna.
 
@Lilla_Gubben Välkommen!
@Novalisa Vad söt hon var, härligt uttryck!

Vi har varit på terrängträning idag, fick visa lite av vår nya snabba galopp när vi hade pulsträning (Jag fick upp henne från 52 efter framridning och framhoppning och en stunds vila till 168 efter en lång snabb galopp). Verkar som att hon äntligen börjar fatta det här med att man kan springa fort också! :o
Jättefin på hinder var hon med, tvekade lite i nerhoppet i vatten första gången, men sen hoppade vi det stora nerhoppet utan problem, och även över stock med landning i vatten. Tränade på att hoppa i lite högre tempo, svårt, men hon är kvick i huvudet och löser det rätt bra själv om det blir fel, bara jag håller om henne med benen.
 
Mitt busfrö är inte halt längre och pulsen i benet har försvunnit så jag verkar ha tur och slipper dra av skon igen :banana:

Vände ryggen till och hade uppenbarligen inte ställt höpåsen tillräckligt långt bort :angel:
8881B137-B43F-459D-9985-25105A8ABC87_zpsoz6lyxzc.jpg
 
Jag glömde visst att skicka iväg inlägget jag skrev igår på lunchen :angel: : Idag ska jag på hoppträning med Bruce för typ första gånger ever (förutom "tantgruppen" hos C ) :nailbiting:. För en riktig hopptränare, tilsammans med en kompis som också har en 07a, som gått Breeders-final som 5-åring och alltså hoppar på 120+... Och vi har inte hoppat på säkert en månad :o. Dessutom är det jättestressigt eftersom vi skulle börja träna kl 5 och jag slutar jobba kvart i 4, tar 25 min till stallet från jobb och 30 min från stallet till där vi ska träna. Och jag är inte ens säker på att jag hittar dit :eek:

Men det gick iaf jättebra! :love: Jag hann inte riktigt, kom dit 5 över 5 men min kompis hade sagt att jag kom så fort jag kunde så de väntade på mig (var bara vi 2) :). Bruce var jättefin och även om jag fick lite hjärnsläpp ibland så kom vi ändå bra fram till hinder för det mesta, fick bra hjälp av tränaren också. Bara jag kortade tyglarna några decimeter och lutade mig lite mer fram så kom avstånden plötsligt av sig själv :p Och även om vi inte kom perfekt på distansen så löser Bruce det bara jag smackar litegrann och stöttar honom istället för att bara lägga av som jag gärna gör lite annars...
Vi hoppade såklart inte på samma höjder som min kompis men några hinder låg ändå på drygt en meter och med full längd på oxrar, högre än vad jag hoppat med honom förut, iaf på "fristående" hinder! Var även ganska mycket "tittgrejer" i hinderna, vattenmatta, regnbåge, grindar, plank, murdelar men det brydde han sig inget om. En del bock och skutt men det tyckte tränaren mest var charmigt :laugh:, och han gick ändå att rida bra mellan hinderna.

Får vi ihop det med tiderna kör vi kanske en gång nästa vecka också, sedan får jag se när skolan börjar om jag har tid att fortsätta regelbundet. Beros lite på om jag blir av med 08an också. Men vi kanske kan komma ut och hopptävla lite också i höst, eller åka på terrängträning! :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 396
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 252
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp