Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Men hon är ju iaf ridbar och har trevligare form än på länge så det är ju inte illa pinkat :)

Själv kan jag bilda klubb med @Charlotte1975 känner jag. Det verkar som att vårat hästägande är nära besläktat. Red min häst idag, hon kändes skev bak. Red i skritt på fyrkanten och travade några långsidor i slutet av passet. Men det är svårt att avgöra om det är skevt för att man inte kan komma till nån vettig ridning med det värdelösa upplägget vi har, eller om det är skevt för att man inbillar sig att det är det, eller om det är skevt för att det är skevt.
Känner just nu att jag hoppas hon löser problemet själv med en hjärtattack eller nånting.
Måste även ta ställning till hur jag ska göra nästa helg när min tränare kommer. Ta tillfället i akt och låta henne titta på hästen och uttala sig om hurfan jag ska rida henne. Eller strunta i det helt. Man måste rida två dagar a 1200 kr om man rider, eller låta bli helt. Hade gärna ridit en av dagarna men det alternativet finns alltså inte.

Dessutom är livet i övrigt också på topp. Jag har insett att det här jobbet kommer jag aldrig trivas på, och nån annan arbetsgivare finns inte i detta län som är lönt att söka sig till. Och det där radhuset hade jag ju då kunnat låta bli att köpa om jag ändå inte vill bo här.
Känner mig på topp. Verkligen.

Måste bara skratta lite för mig själv, för så där som du beskriver det känns det idag för mig. Men min enda anledning är att jag är så inihelvete trött efter arbete och något virus och idag dessutom barnkalas...vadå rida? Har nästan glömt att jag har häst. Dessutom gör tröttheten att alla skuldkänslor anfaller - världens sämsta hästägare, världens tråkigaste mamma, huset borde städas, tvätten.....:arghh::arghh:. Vill bara krypa ned under täcket, men kan dessutom inte sova heller just nu.
 
@Werze Ptja, jag vet precis. Har jobbat natt mån-tors och vaknat kl 10 varje dag. Ibland lyckats sova ikapp på kvällen men inte alltid. Vet.besök torsdag och det vet vi ju hur det gick. På fre hade vi firmafest med jobbet och där insåg jag att problemen som var under hösten inte alls är över, även om det inte är samma fråga i ropet längre så är det en allmän attityd. Jag känner att jag kommer aldrig spela nån annan roll än som galjonsfigur och jag tänker inte tillbringa mitt yrkesliv i en evig kamp för att få vara en kollega bland alla andra. Såna neandertalare är inte värda min energi faktiskt. Frågan är hur länge jag ska stanna bara för att få CVt att se bra ut, få erfarenhet osv så att jag är anställningsbar överallt. Om varken hästeriet eller arbetet är värt, så är frågan hur länge man ska orka stå ut av formella skäl. Har nära till släkt, familj och vänner. Det är allt. I övrigt var det inget nöje att komma tillbaka hit upp.

Sömnbristen har inte gjort ovanstående känsla bättre, tyvärr. Att jag dessutom har en flytt hängandes över mig, vilken jag inte alls ser nån vits med längre, gör inte heller att tillvaron känns fantastisk eller ens okej.
 
Vi har haft +16 grader idag och strålande sol , helt ljuvligt :)
Jag har ridit Aerline 07:an idag på långtur längsmed fälten, en massa trav och galopparbete samt "utedressyrande" på grässträngarna , och ska rida den igen på onsdag . Ska ha med den på dressyrkurs i påskhelgen , ska bli jättekul !
 
@stjarnfrugt Lider med dig verkligen. Är ett jla skit när det känns som att just inget fungerar. Sen hamnar jag i samma tänk med ridningen som du, det ekar hela tiden en röst i huvudet som undrar om hästen verkligen är fräsch. Men då försöker jag tänka på vad en väns tränare sa åt henne; "rid alltid hästen som om den är helt fräsch även om du skulle vara osäker på det, för annars kommer du inte till riktig ridning och då kan alla hästar, oavsett hur fräscha dom är kännas orena". Det är en devis jag har anammat:).
 
Idag åkt vi iväg till ridbana. Alla tre hästar från stallet va med och det va himla skoj att få komma iväg tillsammans. Jag har åkt en hel del detta året och det har verkligen gett resultat i en väldigt mycket tryggare häst på nya ställen. Idag va han till och med lite bekväm vid ridningen. Kände inte riktigt att jag fick upp honom i fronten lika bra som jag lyckats med tidigare utan han kändes lite seg på hjälperna. Tror det kan ha med att göra att det blev så himla varmt nu med för han va genomsvettig!:bump:
Han har tidigare klapprat en del med tänderna men de har varit borta i något år men nu när jag fått honom mer på bakbenen så tycker jag att de har kommit tillbaka. Jag hoppas att det bara är något övergående som försvinner mer och mer ju starkare han blir. :up:

Kan inte annat än lida med er stackar som fightas med skadade hästar. Man ska verkligen skratta sig lycklig när hästen är fräsch!
 
@Fiorano Det är så jag försöker tänka, just av den anledningen. Jag vet att inget blir bra av fisridning. Men samtidigt tycker jag att det är svårt när man vet att hästen ska gå på rakt spår, det finns ingen med sig att be kolla och det finns bara spegel på kortsidan i det ridhus som var ledigt idag. Dvs hur man än gör blir det inte bra. Man känner att hästen är skev men kan inte titta, och man får inte rida ur det som jag annars skulle ha gjort, just för att i min värld kräver det lite voltarbete. Kan tyvärr inte påstå att jag har den skickligheten att jag kan rida igenom en häst i skritt längs fyrkantspåret och trav en långsida ibland.

Är så jävla tråkigt att jag tom känner att jag skulle kunna strunta i att rida helt, men det gör ju inget verkan alls då. Mer än att hon blir ännu mer tjock och ogenomriden. Frågan är om man skulle kunna komma undan med att rida varannan dag :o ska nog prova rida ut imorgon, hoppas hon håller sig på mattan trots att vi knappt får röra oss. Är så ini helsike själsdödande att rida runt fyrkantspåret när man inte ens får jobba sidvärts.
Och ja, jag är så dålig hästägare att jag faktiskt tappat sugen för rehabridning. Kan inte ens uppbringa nån entusiasm inför att rida henne öht. Ge mig en tidsmaskin så jag kan titta in i framtiden och se om det blir bra, så kanske jag kan ända mig.
 
@sommarminne Jag har tvärtom aldrig tänkt att det är spänningsrelaterat. Det har i hela hennes liv kommit när jag lägger ner henne i slutet av passet, eller nu när hon är mer utbildad så kan det komma under de stunder hon känns som mest lösgjord.
 
Ang tandklapprande så klapprar inte en lösgjord häst tänder. Att man upplever att hästen gör den när den slappnar av är för att man närmar sig dit man vill komma. Den har blivit mer eftergiven men är inte framme på bettet. Simple as that :D
 
@Jfrelin då tänker vi lika;). Man hör ju aldrig elitryttare med hästar som klapprar tänder:angel:.
Får hoppas jag får bort det på min igen men jag antar att det har att göra med ett nytt trappsteg vi ska över.
 
@sommarminne Min klapprade tänderna idag i traven längs långsidorna ;) Ska inte påstå att det är för att vi är helt där vi vill vara, för nog vill jag mer än detta vi gör nu och har gjort senaste året :o Men jag har alltid sett det som ett gott tecken iaf. Hon gör det ju när hon är avspänd, det är aldrig i samband med stret osv utan snarare när hon är i nån form av trans ;) Däremot slutar hon göra det när man kommit vidare ur just den fasen och spänner bågen lite. Men dit har vi väl inte direkt kommit efter allt skadeelände, bara vid enstaka tillfällen och träningar och det är mkt sällsynt just nu.

*kl

Fortsatte samma spår idag. Hade dock tillgång till ridhuset med spegel längs långsidan så jag kunde tjuvtitta. Det lilla man hinner se när man passerar den är väl lite vobbligt bak, som att hon liksom känns lite instabil i bakkärran, men hon söker sig iaf åt rätt håll och suger på framåt trots att vi inte kan göra annat än trava 60m åt gången. Känns inte som ett läge att trava på nån volt än i vilket fall. Däremot red jag henne lite mer ordentligt i skritten, och kanske därför kändes det mindre illa idag. Eller så är det bara inbillning. Svårt att veta.
 
Senast ändrad:
Jag hoppas inte heller att @stjarnfrugt tog illa upp a det jag skrev, var mer en reflektion. Själv är jag imponerad över hur mkt du står ut med, ffa när det inte heller verkar vara på topp privat.
 
@stjarnfrugt att hästen kan kännas skev efter kiro manipulation i ryggen är ngt vanligt utifrån individ och hur mkt den påverkas osv , det kan ta en vecka i vissa fall även om det inte är standard just att hästen känns jättemärklig och just skev annat än första dagarna men just därför får man ju rådet att vila , skritta, jogga och känna av första dagarna sen ta det lugnt eller rida som mer vanligt utifrån hur hästen känns . Tycker du ska be din vet att förtydliga att det scenariot kan inträffa dvs extrem skevhet i vissa fall , ffa om du känner dig orolig så ring och prata med denne nu uppföljande och hur du ska göra osv !

Extrem skevhet tillhör inte normen kanske jag bör förtydliga , så blir ngn häst sådan kanske det är att ngt större korrigerats eller finns i grunden som varken vet eller ägare ännu funnit anledning att misstänka så att säga . Eller så har vetten manipulerat mycket men inte kommunicerar och utifrån det fick du råden du fick att rida så lugnt flera veckor nu som det undrats mycket över i tråden tänker jag ?
Det är inte sällan jättesvårt att oavsett hur duktig veterinär osv kunna kommunicera ibland , det är inte sällan anledningen till att man byter vet , eller läkare dvs det handlar inte om vettens/läkarens kunskap i sak utan relation och förtroende kommunokatipnsmässigt
 
Senast ändrad:
Jag hoppas inte heller att @stjarnfrugt tog illa upp a det jag skrev, var mer en reflektion. Själv är jag imponerad över hur mkt du står ut med, ffa när det inte heller verkar vara på topp privat.

Jodu, det undrar jag med. Men jag är ju bästa vän med döden emellanåt, det är väl min tröst genom livet. Ironiskt nog.

Det handlar väl om att jag inte tycker jag har några alternativ. Hästen är inte tillräckligt dålig för att dömas ut, jag har inte samvete att ta bort ett djur om det bara är pga mitt ego och jag hoppas fortfarande att det ska gå vägen, och så är jag väl uppfostrad i att man har en plikt och att det inte alltid är roligt. Det är väl alla dom ingredienserna vad gäller hästen. Jag önskar att jag ibland kunde strunta i pliktkänslorna och bara tänka på vad jag vill göra själv.

I övrigt är det väl som det är. Kanske beror det på att jag aldrig haft nåt större flyt i livet generellt. Jag har ju aldrig blivit av med nåt som jag kan jämföra med hur det var. Det har alltid varit en kamp. Jag tror det skulle ha känts värre om man haft räkmacka och sedan fick detta. Större kontrast.
 
@mackan Jo, en veckas lugnare arbete hade jag räknat med. Men tre!? Att hon är skev är ju heller inget konstigt såhär tätt inpå. jag ska dock försöka få tag på veterinären imorgon för att höra om jag nu verkligen bara ska rida såhär i tre veckor. Och varför. Jag måste i vilket fall ta ställning till träningen i helgen då reserver måste få veta i tid.
 
@stjarnfrugt såklart du ska ringa och konsultera och fråga vidare !
Du betalar för en dyr tjänst och är en kund !
Ursäkta stavfel i inlägget skriver blixtsnabbt på tangenterna på mobilen och hann inte redigera .
 
Måste berätta mer hur jag menar med tänderna så ingen tror att jag tycker det är bra, det här är ju trots allt Buke :p

Att ni upplever att det sker när hästen är avslappnad är för att hästen krupit bakom hand och släppt bettet. Det gör ofta att man tycker att hästen känns avslappnad eftersom den är lätt i hand och lite mer böjlig i nacken.

Hästar är smarta och kommer på med alla möjliga trix och fix för att komma undan. Jag personligen har hellre en häst som springer med huvudet uppe i skyn än en häst som klapprar tänder, fipplar med tungan osv. Svårare att korrigera.
Divan klapprar också men endast när hon är väldigt spänd och oftast i skritt på kort tygel då. Jädra otyg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp