Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Sån tur. Då kanske hästjäkeln redan är sönderriden då trots att hon knappt blivit använd, och kanske kan jag lägga ner det här med ridning en gång för alla. Det vore jäkligt skönt faktiskt. Ett problem borta. Motsvarande tid kan jag ju lägga på att jobba med kvinno- och jämställdhetsfrågor i min hemkommun. Jag kommer inte att ha tid med nåt annat. Eller ork heller för den delen.

Tvivlar inte alls på det du säger. Men jag diskuterade detta med min dåvarande tränare redan då hon var 5 år och han sa aldrig nåt annat än att hon verkade avspänd och att det inte var nåt att haka upp sig på. Känns ju tydligen som att man borde ha hakat upp sig mer...
 
@stjarnfrugt nu vet jag ju att du är väldigt svart just nu men nu överdriver du trots att jag läser ditt inlägg med viss ironi :)

Allt är ju inte svart eller vitt i ridning. Hästen blir inte förstörd för att den klapprar tänder såklart. Däremot ska man inte lura sig själv. En lösgjord och avslappnad häst svingar genom hela ryggen och är avslappnad i nacke och käke och har en bra kontakt med handen. En häst som klapprar, gapar eller fixar med tungan är inte igenom för det är nästan omöjligt för den att göra så om den är avslappnad.

Jag skulle inte haka upp mig på det däremot skulle jag driva hästen mer till handen om den gjorde så. Men som sagt det är lurigt. Som när man behöver mer skänkel på en pigg häst fast huvudet säger bromsa.
 
@Jfrelin Ja skulle man inte kunna skratta åt elände så skulle man aldrig få dra på smilbanden...
Jag är ärligt talat så less på det här nu så jag längtar till onsdag då jag planerat in vilodag för hästen. Inte för att hon behöver, utan för att jag ska få slippa.
Och dessutom ska jag på nåt sorts samtal med min chef i veckan, antar jag, eftersom min anställning ännu inte har nån påskrift trots att den ändrade skepnad för flera veckor sedan. Måste fundera på hur jag ska säga saker och ting för att 1 få med allt jag vill ha sagt 2 hålla det sakligt och sansat. Egentligen har jag bara lust att säga upp mig och ge fingret åt hela stället. Men vem vet, jag har två trisslotter i väskan...
 
Idag hittade vi tillbaka till ridkänslan! Alldeles ensamma i nyharvat ridhus och med en tydlig plan för ridningen gjorde stor skillnad:p.
11010514_10205140914314377_6157938570597677294_n.jpg
 
Red ut idag, eftersom man lätt dör tristessdöden av fyrkantspåret i ridhuset. Men det var ingen bra ide. Tänkte lite spontant att rakt spår blir enklare och mindre trist ute än inne. Men nej... spänd häst och tjafsande är knappast bra om det nu är ryggen man ska vara snäll mot. Red en halvtimme och hon var väl inte direkt dum, men rastlös och frustrerad och gick antingen som giraff eller allmänt stålfjädermässigt. Knappast nån hit för nånting, så nu får vi väl stänga in oss i ridhuset resterande veckor. Ser fram emot det. Inte.

Har även haft kontakt med veterinären. Jag ska förvisso successivt lägga in mer trav än jag har i dagsläget så länge hon inte blir spändare i ryggen, och känna på korta sträckor i galopp sista dagarna innan åb. Men annars är det upplägget som gäller. Så jag tjafsar inte mer om det.
Jag har strukit mig från helgens kurs för min gymnasietränare. Känns inte direkt prisvärt och jag ska väl lägga rätt mkt pengar på det jävla radhuset ändå i vår...
 
@stjarnfrugt vad bra att du ändå fått tag i veterinären och fått bekräftat att tidigare direktiv utifrån din hästs status gäller, du har ju fått tydliga direktiv verkligen nu bekräftat .
 
@mackan Ja, så är det. Då slipper jag fundera mer på upplägget. Men detaljerna kände jag att jag hellre tar vid Åb.
Vet inte vad jag ska hoppas på längre. Att naturen löser problemet åt mig kanske. Har 0,0 % engagemang för nån längre rehab än ett par veckor.
 
Inget blir som planerat!
Fick avboka klinikbesöket eftersom min son skadade sig i går. Blev att sitta hela kvällen i går på akuten och idag vidare till större sjukhus för operation av en demolerad hand! Inte kul!
Lite tur fick jag i alla fall eftersom kliniken hade fått återbud tills i morgon som jag kunde ta. Håller tummarna att det går vägen.
 
Inget blir som planerat!
Fick avboka klinikbesöket eftersom min son skadade sig i går. Blev att sitta hela kvällen i går på akuten och idag vidare till större sjukhus för operation av en demolerad hand! Inte kul!
Lite tur fick jag i alla fall eftersom kliniken hade fått återbud tills i morgon som jag kunde ta. Håller tummarna att det går vägen.

Trist! Hoppas det går bra med sonens hand.


Kl
Har börjat komma igång så smått efter en resa till fjällen och en eländig förkylning som inte riktigt vill släppa. Red i paddocken idag och hade bara fokus på framåtbjudningen. Plutten kändes ändå helt ok så jag får vara nöjd för dagen. På fredag ska han vaccineras och då blir det ju tyvärr att ta det lite lugnt i några dagar. Sen måste jag försöka att få till att rida mer.
 
Inget blir som planerat!
Fick avboka klinikbesöket eftersom min son skadade sig i går. Blev att sitta hela kvällen i går på akuten och idag vidare till större sjukhus för operation av en demolerad hand! Inte kul!
Lite tur fick jag i alla fall eftersom kliniken hade fått återbud tills i morgon som jag kunde ta. Håller tummarna att det går vägen.
Ojdå! Håller tummarna att det går bra både med sonen och hästen :)
 
Jag har varit ute på 07:an idag igen och börjar känna mig lite hemma i sadeln vilket är en skön känsla :)

Kommer ligga i nu och rida den flera gånger i veckan eftersom den ska med mig på kurs i påsk som ska bli jättekul verkligen :) Så trevlig häst och jag gillar den jättemycket ju mer jag lär känna den . Jag och ägaren är vänner sen ungdomstiden och har ridit hennes hästar i perioder i alla år av och till , (samma ägare som förra 07:an jag deltagit i tråden med ) . Var en lång paus under åren jag bodde i USA även om vi umgicks/red när jag var hemma på semester . Hon har liten avelsverksamhet sen alla år och får fina trevliga hästar som passar nutidens hobbytävlarryttare perfekt då hästarna är fina i temperament, korrekta i exteriör och ffa så otroligt väl hanterade och grundridna samt mkt vana direkt att åka bort hit och dit, vistas i olika miljöer, ridas av olika, varit på träningar /pay and xx osv . Är så roligt att ta del av :)
 
Senast ändrad:
@Novalisa Oj, stackars din son :down: Hoppas det går bra för både honom och hästen...

*kl

Satt och frös på läktaren 4 tim idag. Tyska tränaren var här och eftersom jag inte kan göra annat än delta från läktaren så blev det aningen kallt. Bitterheten slår alla rekord, men man fick iaf se trevlig ridning och lära sig nåt man kanske får användning för i nästa liv.
 
@stjarnfrugt du och jag är ju väldigt olika så det har jag respekt för men utifrån hur dåligt du redovisar att det känns för dig osv hela tiden mer eller mindre och totalt om det händer mer med hästen så vågar jag ändå tänka högt såhär utifrån hur jag tolkar din känsla som du beskriver ofta :
försök Hitta ngt utöver din häst och ditt jobb som gör dig glad , som du kan vila i även om det bara är kort stund på dagen . Gör ngt helt annat som du kan hitta egentid runt /pausa /vara i nuet osv .

Jag inser det låter käckt osv men det är inte alls det utan tvärtom . Du bestämmer över hur du hanterar/väljer ditt liv så är det faktiskt . Det finns mycket att hämta men det funkar inte för ngn om livet blir så inramat tankemässigt att det handlar om att två saker i livet är det som avgör . Hoppas verkligen du läser detta för vad det är avsett - att di har så mycket att kunna må bra över i livet och det gäller oavsett om din häst blir utdömd eller om den är frisk , om ditt jobb är bra eller skit just nu osv .
 
@mackan jag vet. Det går att glädjas över annat också, men det är lite svårt när både häst, jobb dvs livssituationen är på kant. Då har tex inte vädret nån större betydelse.
Sen är hästeriet min enda passion, och det tycker jag räcker fullt ut då det är det enda jag faktiskt vill ägna mig åt. Bara jag kan göra det, så är jag nöjd med det. Vill inte att annat ska ta tid o utrymme från ridningen. Det tar nog mkt tid att bli en bra ryttare så jag vill ge allt där. Problemet är snarare att jag inte kan ägna Tillräckligt med tid för det, inte tvärtom.

Jag förstår din poäng dock. Jag är glad för att jag har nära till familj o vänner nu äntligen. Men nog är jag rätt deppad över hästläget ändå. Det är ju inte deras uppgift att roa mig, dom har ju sina liv. Mitt liv är häst, och det är ju öken för tillfället.

Kan nog inte förklara det bättre än så.
 
@stjarnfrugt Mitt enda tips är att leva på gränsen ekonomiskt och skaffa en häst till. Jag hade troligen varit ungefär lika uppgiven som du nu om jag bara hade haft Juno, och Barb hade åkt tillbaka till sin ägare. Ekonomiskt är det smått vansinnigt att ha två hästar för mig, men precis som du resonerar; att ridningen och hästar är det enda du brinner för och verkligen vill bli bra på, gör jag. Utan hästar i mitt liv hade jag definitivt inte levt idag. Så då lever jag hellre på en en fin kant ner i ekonomisk ruinering för att rädda min mentala hälsa.
 
Idag har vi varit ute i det strålande vädret! Började med att rasta av honom på lina en bra stund för jag märkte att det var myror i brallan ;) Sen rullade vi i trav och galopp på en väg som går runt en av våra hagar. Det är nästan som en liten galoppbana/oval.
Plutten hade springskorna på :D
003A3CE8-36B3-4DD7-909B-775856CD91E9_zpsdafvniiq.jpg


Han kändes riktigt fin och var både mjuk och elektrisk. Det känns som att det är såna pass som får en att fortsätta att kämpa! Han är muskelfattig och orkar inte speciellt länge men det ska vi råda bot på!
Efteråt fick han gå ut i hagen utan täcke så det blir till att åka ner ikväll och borta lerig häst skulle jag tro.
980C1102-D8DE-49A3-B96F-3FC5F9E9C4C8_zpsocatnx1q.jpg
 
@Fiorano jag får se hur ekonomin ser ut efter jag flyttat, det är ju några tusenlappar dyrare att bo där jämfört med idag. Tror inte det går.

Sen är det andra saker oxå, tycker ju att det är nog svårt att kunna träna med en häst utifrån utbudet av tränare här... Och stallen här bygger alla på rätt mkt pass. Jag har kommit undan lindrigt tack vare lösdriften, men att ha två hästar innebär i de flesta fall 4-5 pass per vecka. Eller på ridskolan 16 helgpass per 6 veckor. Jag jobbar ju helger också.

Så med lite mer facit i hand vet jag inte hur jag skulle lösa det praktiskt heller, kanske är det inte rätt ställe för att ha två hästar för mig.
 
@stjarnfrugt Nej förstår att det blir meckigt:/. Jag är så bortskämd med att kunna lösa det mesta själv när det kommer till stallet. Verkar dessutom kunna bli flytt tvärsöver vägen från var jag står nu under sommaren till ett stall där jag får göra allt själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp