07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var vi på provning av Wow-sadlar!
Min häst är hemsk att rida på dylika tillställningar. Spänd och stretig i nytt ridhus, och man blir avbruten hela tiden. Hade ingen möjlighet att värma upp som vi brukar heller. Sen kändes hon allt bättre efterhand, men om det beror helt på att vi hittade mer rätt i hur hon ville ha sin sadel eller på att hon helt enkelt kom igång mer är ju inte helt lätt att avgöra.

Chatsi ville ha koppjärn som passade till en ardenner, typ. 2 storlekar större än vad man skulle tro. :o Brett koppjärn, fårskinnspad under och bara lite luft var det som fungerade bäst.

Det som blir tydligt är hur små skillnader kan ge stort utfall. Lite mer luft i fram - plötsligt slutade min underskänkel att pendla! Sitter och tittar på den videosnutten, och skänkeln är plötsligt stilla!
Lite mer luft i hela: Jag började studsa och hästen spände till.

Det var iaf en häftig känsla när jag kände att jag i övergång från galopp till trav istället för att rida lätt hysteriskt för att inte studsa av, kunde sitta ner och sitta till. Förutsättningarna för att komma till ridning är ju genast mycket bättre.

Slutsatsen just nu är att jag behöver en ny sadel, som hjälper mig att hitta rätt balans på henne, slutar dra upp knäna och spänna mig så att vi kan börja rida! Sen är ju frågan om man ska börja leta igen i djungeln bland sadlar som inte går att ändra, eller om man ska lägga de hiskeliga pengarna på en wow, som man ju sen kan ändra efterhand, och även om man byter häst kan ändra efter den.
 
Avanmälde mig från dressyrtävlingen om två veckor. Min tränare hade inte tid med mig denna veckan heller. Och nästa helg jobbar jag, så då kommer det inte att bli nåt heller skulle jag tro.
Är lite ledsen just nu över att den enda tränaren som har kunnat få nån ordning på oss jobbar heltid med annat. :(:(
 
@oxo sist han var här tänkte jag tanken att jag kanske skulle ta en lektion i tömkörning istället för rida. Just eftersom han är mkt duktig på sånt och jag vet ingen annan som är det. Men då hostade ju min häst. Och nu är hon ju inte ens användbar.
Kanske nästa gång funkar. Dock vill man ju passa på att rida de jäkligt få chanser man har att rida för nån, men kanske får man bita i sura äpplet och ta tag i detta istället. Tack för att du kickade mig i baken ;)
 
@Marvin Låter ju som att det kan vara en bra sadel, om än jag är skeptisk till att en modell kan passa på Alla hästar? :confused: Vad är det för bom i dem?
Däremot om de nu är så flexibla och anpassningsbara, utan att man måste betala x antal tusenlappar för att göra alla de där ändringarna, då kan de ju vara ett prisvärt alternativ ändå. Även om det är dyrt i inköp, så slipper man kanske byta ut dem?
Vart görs dessa inställningar om man nu ska ändra nåt? Antar att det är nån som kommer ut till en/man åker till för att se ekipaget in action? Bara nyfiken, mkt intressant att få läsa om din upplevelse :)
 
@stjarnfrugt Nej du har nog inte missat något, det är bara jag som är vrång och skeptisk:p.

@cirkus Vad skönt att op gick bra även för dina vänners häst! Juno får också går i vanlig hage redan om en vecka, men här är det mycket snö i hagen som är så där isig och hård så jag kommer inte riktigt våga släppa ut honom där förrän snön är borta. Fortsätter detta vårvädret går det nog ganska fort. Han är iaf snäll i sin sjukhage och håller sig lugn:).
 
@Marvin Låter ju som att det kan vara en bra sadel, om än jag är skeptisk till att en modell kan passa på Alla hästar? :confused: Vad är det för bom i dem?
Däremot om de nu är så flexibla och anpassningsbara, utan att man måste betala x antal tusenlappar för att göra alla de där ändringarna, då kan de ju vara ett prisvärt alternativ ändå. Även om det är dyrt i inköp, så slipper man kanske byta ut dem?
Vart görs dessa inställningar om man nu ska ändra nåt? Antar att det är nån som kommer ut till en/man åker till för att se ekipaget in action? Bara nyfiken, mkt intressant att få läsa om din upplevelse :)

Bommen är i läder, plast och kolfiber och är flexibel i sidled. Finns i rak och svängd modell, och sen kan man anpassa bossorna efter hästen. Min vill t.ex. ha en bred kanal. Enligt hemsidan 420 olika varianter av bossor. Sadelgjordsstropparna kan fästas på olika ställen för att anpassa efter hästens sadelgjordsläge. Ta i och ur luft ur bossorna kan man göra själv.

Jag antar att man får betala för ett nytt koppjärn eller ny bossa om man behöver det, men ändå mindre besvär och billigare än att sätta igång och leta efter en ny sadel igen. Man kan byta själv hemma om man vill, men det kan ju vara skönt att få lite stöd med vilka saker som ska modifieras. Jag åkte till ett ställe där hon redan hade flera andra kunder, tänkte att det var smidigast.
 
@Fiorano om hon är halt skulle jag snarast tro att det kommer från ryggen. Inte minst med tanke på historiken. Är väl inte konstigt att man tar och kollar rygg först? Hur ska man annars kunna göra en hältutredning, om det nu är vad man vill? Hältor är ju inte alltför sällan sekundära bekymmer.
Har jag missat nåt här eller vad menar du? Kan ju hända att jag inte är helt med i matchen under mitt fjärde raka nattskift och 3 tim sömn...

Hoppar in lite, "min" häst har det kanonbra och nya ägaren lyser som en sol, vi var ute och red ihop i veckan (jag har förmånen att få låna en gammal gentleman i stallet för skogsturer när jag vill) så det känns fortsatt jättebra även om jag gjorde en skitaffär rent ekonomiskt.
@stjarnfrugt ; jag som haft en rygghäst håller med fiorano, vid ett första besök släcker man bränder, hjälper inte det (pga sekundär orsak) letar man brandorsak. Jag har ju peppar peppar inte haft så mkt ledinflammationer (annat än på min rygghäst som krävde minutiös omsorg för att hålla) men de få utöver det som jag haft har varit extremt enkla att åtgärda, en sprutning och sedan ohalt och ofta en logisk förklaring (på min första ponny att han helt plötsligt reds av en ridskoleunge på 150 ist för sin fd 18-åriga ägare på 175), avdragna skor eller vrickningar. Min erfarenhet är att det är när de inte svarar på behandling som man börjar leta och behandla sekundärt. Lite så jobbar jag med mina patienter också, kanske därför det känns logiskt för mig, även om det är lättare att få en helhetsbild av en människa eftersom de kan prata..
 
@Fiorano och @Shudde Alltså jag måste vara trögast i världen men ni får ha överseende då det är en pågående generell livskris här just nu. Inte bara hästmässigt sedan två dagar.

Hästen är friskförklarad i augusti varpå man behandlade den i ryggen av equiterapeut, dvs såg över ryggen efter den gamla skadan. Den gamla skadan innebar ju att hästen stod och slet i ena bakbenet i ytterläge och drog således till allt möjligt i bäckenregionen.
Den skulle ridas någon månad och sedan bara checkas av (ej vet rek utan min egen tanke), detta blev dock förskjutet pga luftvägsinfektionen i höstas då den inte kunde ridas på ytterligare 6v. Bokade genomgång i januari, som inte kunde genomföras då utan flyttades tills nu.
Jag har då förklarat läget samt visat filmer på hästen både före skadan och efter (nutid) samt poängterat att den ojämnheten jag sett bak är något jag vill att vi ska titta på vid genomgång. Vet hittar då dessa problem i ryggen som till stor del beror på skadehistoriken. Jag får en treveckorsplan som jag tidigare beskrivit.

Jag förstår liksom inte det konstiga? Den är inte direkt halt utan ojämn, tycker både vi här som sett filmerna på hästen och behandlande veterinär. Av vilken anledning ska man då börja göra en hältutredning istället för att titta på ryggen, där vi vet att det är problem? Så vitt jag vet är ryggen ganska ofta en anledning till sekundär hälta, varvid den undersöks tidigt i en genomgång. Om man då gör dessa fynd i ryggen, varför ska man inte ta loss dem då?
Klart som korvspad att jag kommer diskutera med vet detta om 3 veckor samt be vet göra böjprov om det kan vara en ide. Men jag förstår inte varför det ses som onormalt att det inte redan gjorts? Det borde väl vet ha funderat kring och föreslagit tänker jag, om det kändes överhängande aktuellt...
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt Anledningen att jag hade velat göra en hältutredning är att om problemet nu är låsningar och hon har gått och kompenserat för dessa finns det en ganska överhängande risk att hon har fått ledinflammationer här och var. Dessa kommer inte läka ut av sig själv även om låsningarna tas loss. Utan om hon har fått hältor pga låsningarna kommer dessa troligen orsaka att låsningarna kommer tillbaka eftersom hon är invand på ett felaktigt rörelsemönster. För mig känns det som om man inte kan göra det ena utan det andra. Så har jag fått det förklarat för många år sen när jag åkte till Hbg och veterinären hade samarbete med fysioterapeuten Lars Jeppsson som väl är en av landets främsta på området.
 
Idag har vi varit med på klubbhoppningen. Det var inte riktigt samma fina arrangemang på PnJn som jag var på förra helgen. Banan bjöd inte direkt på någon fin rytm så jag ändrade till 60 cm dessutom:p. Barb var helt galet pigg på framridningen, hon for som ett popcorn och inte blev det bättre för att folk galopperade upp i rumpan på oss... Hursomhelst tabbade jag mig på sista hindret och fick ett jämfota hopp så bommen följde med. Annars var jag nog ändå mer nöjd med min ridning idag än förra helgen. Var lite mer offensiv. Nytt försök 28 mars iaf!

Imorgon är det programridning för domare här och jag ska rida genom LA3. Hade ett lite märkligt pass igår där hon var spänd och inte alls sitt vanliga eftergivna jag. Tror att jag fick svaret på varför idag, hon är helt enkelt för pigg och jag har minskat havren. Hon får ju så mycket som 400 gram:D.

Film från idag:

....och nu har dom kommit till Norrland NAVKAPSLARNA invaderar hela Sverige:D!
10404082_10205118186906206_8729702677585835850_n.jpg


Även grusvägarna börjar tina fram, så himla härligt med en tidig vår!
11012376_10205118187146212_877230874862927233_n.jpg
 
@Fiorano ja så tänker jag med, men vet antydde att det blir över längre tid än hon gått nu. Hon har ju inte gått så hårt heller.
Men ja, med mitt vanliga flyt skulle det inte förvåna mig om hon redan är halt fram och så ska vi lägga ett halvår på det med. Ska be om böjprov nästa gång el iaf diskutera det mer.

Hon var rejält mörbultad igår, men mindre öm idag. Vi får se om hon är ridbar imorgon, tanken är iaf att hon ska börja ridas då...
 
Kl
Ang debatten om @stjarnfrugt s hästs behandling så tycker jag inte det är några konstigheter ?
Har också en av de mest renommerade ETs till min häst och samma anlitas av många i min bekantskapskrets och friska hästar som manipulerats lite lätt ska ändå alltsom oftast skrittas /joggas några dagar utifrån hur de känns eftersom allmänt direktiv aldrig stämmer rakt av utan man får känna och utgå från läge/individ hur de kan kännas osv .

Om @stjarnfrugt s veterinär ordinerat utifrån hästen så givetvis är det det som ska litas på . Stjarnfrugt har ju koll utifrån det och mer därtill utifrån hur hon känner sin häst, veterinärerna och tidigare historik och är så noga med att kolla hästen trots att den som sagt öht inte är varesig sjuk eller halt .
 
@stjarnfrugt Jag tycker det är lika bra att böja nu i stället för att tro att hon är fräsch bara. Är ändå veterinären där så kan det väl lika gärna böjas. Är det bara smått nu så handlar det ändå inte om en lång konvalescens:)
 
@mackan Men det är ju precis det både jag och @Jfrelin säger? Skritt och lugnt några dagar och sen ska hästen kunna ridas i princip helt normalt. Frugtis har fått direktiv att i tre veckor rida 80% skritt och inget hårdare arbete. Det är heller ingen vanlig ET som manipulerat Frugtis häst utan en veterinär med kirokompetens. Det är just därför jag ifrågasätter varför ingen riktig hältutredning gjorts utan enbart manipulation. Det är väldigt olika hur alla veterinärer med samarbete av kiro/et jobbar som jag träffat på.
 
@Fiorano jag trodde du lagt mig på ignorera enligt utsago tidigare och undviker debatt med dig utifrån det utspelet faktiskt . Tycker det gjorts en jättegrej ang Frugtis utredning av sin häst i tråden sista sidorna där det uppmanas att hon inte bör lita på sin veterinär typ . Känns jättekonstigt , därav kommentar .
 
@mackan Vet du. Huruvida jag har dig på ignorera eller inte är väl rätt väl rätt oviktigt? Och om du nu har så mycket problem med att vi är några som undrar lite över Frugtis hästs behandling får väl du sätta mig/oss på ignorera isf.

Jag är rätt säker på att Frugtis förstår att vi absolut inte kritiserar henne på någotvis! Alla är ute efter att stötta och peppa henne, hitta lösningar och tänkesätt som kan funka.
 
De går bra för oss nu.....NOT!:arghh: I fredags kväll fick pålle nya skor. I går när jag kommer på em och tar in henne tycker jag hon går väldigt försiktigt in från hagen. Tänket att hon kanske är lite sulöm. Spolar rent benen och ser då att en baksko hamnat lite snett. Alla sömmar utom en på yttersidan är av och inne i stallet vill hon inte stå på benet. :crazy: Hoppas nu innerligt att hovis kan komma ut i dag. I morgon åker vi till kliniken och kan han inte komma i dag får vi ta av den.
 
Usch programridningen gick inget vidare. Barb är som på raketbränsla och blir så svårt att hitta en bra ridning på. Blir antingen på eller av liksom. Naturligtvis kom det gamla problemet med omslag i förvända tillbaka dessutom:(. Buuuhuuu!
 
@Fiorano Men hon är ju iaf ridbar och har trevligare form än på länge så det är ju inte illa pinkat :)

Själv kan jag bilda klubb med @Charlotte1975 känner jag. Det verkar som att vårat hästägande är nära besläktat. Red min häst idag, hon kändes skev bak. Red i skritt på fyrkanten och travade några långsidor i slutet av passet. Men det är svårt att avgöra om det är skevt för att man inte kan komma till nån vettig ridning med det värdelösa upplägget vi har, eller om det är skevt för att man inbillar sig att det är det, eller om det är skevt för att det är skevt.
Känner just nu att jag hoppas hon löser problemet själv med en hjärtattack eller nånting.
Måste även ta ställning till hur jag ska göra nästa helg när min tränare kommer. Ta tillfället i akt och låta henne titta på hästen och uttala sig om hurfan jag ska rida henne. Eller strunta i det helt. Man måste rida två dagar a 1200 kr om man rider, eller låta bli helt. Hade gärna ridit en av dagarna men det alternativet finns alltså inte.

Dessutom är livet i övrigt också på topp. Jag har insett att det här jobbet kommer jag aldrig trivas på, och nån annan arbetsgivare finns inte i detta län som är lönt att söka sig till. Och det där radhuset hade jag ju då kunnat låta bli att köpa om jag ändå inte vill bo här.
Känner mig på topp. Verkligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp