Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ååååhhh vilken hemsk dag jag haft i stallet idag. Hade jag inte varit 30 år och haft publik så hade jag lagt mig ner och bankat i golvet och skrikit....

Inledde med ett totalt värdelöst ridpass. Skulle genrepa programmet inför morgondagen. Men efter framridningen, som faktiskt gick ovanligt bra, fick jag ägna mig åt att inse att jag helt enkelt inte kan göra galoppfattning på rakt spår. Trots att jag tänker högt "öppna genom hörnet" så blir det bara skit när jag kommer till M. Hon fattar galopp men bryter till slängtrav efter ett språng. I vänster varv fattar hon bättre men då fel galopp. Och jag kan inte längre rida volt till vänster. Alls. Jag tom grinade när jag red för det gick så jävla dåligt. Och min häst försöker och försöker men vad ska hon göra när den uppepå bara är värdelös?
Jag har aldrig ridit så dåligt i hela mitt liv känns det som. Ingenting i ytterhanden, eller inner heller för den delen, och till slut var både jag och häst så frustrerade att jag sket totalt i detta. Försökte rida ut halsen på henne några varv i trav på volten och lång tygel och sen gick vi hem.

Ville redan då stryka mig från pay and riden imorgon. Jag känner inget nöje i att gå upp kl 6 och lasta och åka iväg för att sedan sitta och frysa i 18 minusgrader på en framridning utomhus i 45 minuter, och sedan rida ett program som jag varken ridit igenom ordentligt eller för den delen ens kan rida eftersom jag inte kan fatta galopp. Jag vet att det inte ens är en tävling, men när man inte ens känner sig redo för att kunna genomföra ett LB-program så är det så jävla värdelöst att ens göra sig omaket att åka iväg när förutsättningarna vädermässigt är så urusla. Kan jag inte rida i varmridhus så inte fan kan jag rida snyggt fullt påbyltad och i tjockvantar.
Dock tänkte jag att möjligen kan jag åka för att på en pay and ride kan man ju göra om tills det blir bra. Och se det hela som en träning i momentet att åka iväg. Eftersom detta är enda tillfället med P&R här innan första tävlingen.

MEN då började ju projekt nr 2. Att skotta fram den översnöade transporten, jag överdriver inte om jag säger att det är 40 cm snö på taket. Och först skulle man ta sig igenom en plogvall som traktorn skottat vid senaste snöfallet. Det tog mig ungefär 1 tim att skotta rent runt hela släpet för att öht kunna rubba det. Då skulle jag bara köra ut det så att jag kunde ta en stege och fixa allt uppepå.... Men icke. Min bil tänkte inte dra ut nåt släp inte. Gick runt och slog med en slägga på däcken för att ev låsta bromsar skulle lossna. Men icket. Jag tror inte det är släpet som sitter fast, mer än att det frusit runtom, men inget hindrar hjulen. Det är nog helt enkelt så att man kan inte ha en framhjulsdriven bil till att dra hästsläp här uppe på vinter. Bara att glömma.

Så oavsett vad så blir jag hemma imorgon. Ska rida ut i skogen för det är väl det enda jag duger till. På måndag blir det kiro så det lär inte bli nån ridning på flera dagar, vilket känns skönt med tanke på hur misslyckat allting bara blir.
 
Kära lilla frugtis....;):). Du är 30 år och har många många mååååååånga P&R kvar att rida innan din karriär är över....likaså har du måååånga LB kvar att misslyckas i o lika många eller mest troligt fler att lyckas i innan du galopperar på de evigt gröna ängarna. Om du ser på det ut det perspektivet så är en missad P&R i svinkalla januari en världslig sak!:idea:

Jo jag förstår visst att du taggat för detta o ville ha förberedelsen, ville bara sätta saker o ting i ett annat perspektiv för dig. Själv har jag idag gått upp 0600 för att åka o hoppa årets första tävling, bara för att en liten stund senare få åka hem med häst som har hovböld o inte gick att rida på alls. Så jag VET hur det känns! :mad:
 
Ååååhhh vilken hemsk dag jag haft i stallet idag. Hade jag inte varit 30 år och haft publik så hade jag lagt mig ner och bankat i golvet och skrikit....

Inledde med ett totalt värdelöst ridpass. Skulle genrepa programmet inför morgondagen. Men efter framridningen, som faktiskt gick ovanligt bra, fick jag ägna mig åt att inse att jag helt enkelt inte kan göra galoppfattning på rakt spår. Trots att jag tänker högt "öppna genom hörnet" så blir det bara skit när jag kommer till M. Hon fattar galopp men bryter till slängtrav efter ett språng. I vänster varv fattar hon bättre men då fel galopp. Och jag kan inte längre rida volt till vänster. Alls. Jag tom grinade när jag red för det gick så jävla dåligt. Och min häst försöker och försöker men vad ska hon göra när den uppepå bara är värdelös?
Jag har aldrig ridit så dåligt i hela mitt liv känns det som. Ingenting i ytterhanden, eller inner heller för den delen, och till slut var både jag och häst så frustrerade att jag sket totalt i detta. Försökte rida ut halsen på henne några varv i trav på volten och lång tygel och sen gick vi hem.

Ville redan då stryka mig från pay and riden imorgon. Jag känner inget nöje i att gå upp kl 6 och lasta och åka iväg för att sedan sitta och frysa i 18 minusgrader på en framridning utomhus i 45 minuter, och sedan rida ett program som jag varken ridit igenom ordentligt eller för den delen ens kan rida eftersom jag inte kan fatta galopp. Jag vet att det inte ens är en tävling, men när man inte ens känner sig redo för att kunna genomföra ett LB-program så är det så jävla värdelöst att ens göra sig omaket att åka iväg när förutsättningarna vädermässigt är så urusla. Kan jag inte rida i varmridhus så inte fan kan jag rida snyggt fullt påbyltad och i tjockvantar.
Dock tänkte jag att möjligen kan jag åka för att på en pay and ride kan man ju göra om tills det blir bra. Och se det hela som en träning i momentet att åka iväg. Eftersom detta är enda tillfället med P&R här innan första tävlingen.

MEN då började ju projekt nr 2. Att skotta fram den översnöade transporten, jag överdriver inte om jag säger att det är 40 cm snö på taket. Och först skulle man ta sig igenom en plogvall som traktorn skottat vid senaste snöfallet. Det tog mig ungefär 1 tim att skotta rent runt hela släpet för att öht kunna rubba det. Då skulle jag bara köra ut det så att jag kunde ta en stege och fixa allt uppepå.... Men icke. Min bil tänkte inte dra ut nåt släp inte. Gick runt och slog med en slägga på däcken för att ev låsta bromsar skulle lossna. Men icket. Jag tror inte det är släpet som sitter fast, mer än att det frusit runtom, men inget hindrar hjulen. Det är nog helt enkelt så att man kan inte ha en framhjulsdriven bil till att dra hästsläp här uppe på vinter. Bara att glömma.

Så oavsett vad så blir jag hemma imorgon. Ska rida ut i skogen för det är väl det enda jag duger till. På måndag blir det kiro så det lär inte bli nån ridning på flera dagar, vilket känns skönt med tanke på hur misslyckat allting bara blir.
Haha ibland är det synd att man är vuxen.... så man måste uppföra sig. Men håller med Novali om att i ett längre perspektiv så spelar det inte så stor roll ändå. Och det där med galoppfattningen, kan du inte försöka koncentrera dig på det som är bra istället? Låt galoppfattningen bli lite sämre, eller acceptera den, och försök förbättra där du och hästen känner er mer bra istället.

Jag hinner inte rida alls i dag men det verkar inte gå någon nöd på pållarna som hade fullständigt frispel i hagen idag när jag kom o skulle ge hö. Vet inte hur många caprioler Grand Prix gjorde och då skulle ju unghästen ta efter.... jag var livrädd att de skulle gå omkull :eek: Full galopptävling fram o tillbaka i hagen o så tvärstopp, en varsin capriole och så full fart igen ..
 
@Novali01 Jo det är så jag ser det. Att det är inte hela världen. Men samtidigt känner jag mig trött på att fega ur för att jag rider för dåligt, så jag tänkte att man måste göra en jävla massa dåliga ritter också i livet så det är bara att bita ihop. Fast jag har Ingen lust alls med förutsättningarna. Så när jag väl hade lugnat ner mig efter det totalt värdelösa försöket till genrep i ridhuset, och kunde se det som en bra träning ändå och att inte alltid fastna i bekvämligheter och stanna hemma och aldrig utvecklas (så som jag hjort ungefär hela livet)... så sitter släpet bomfast och bilen bara spinner. Sååååå jävla arg var jag (och är) att jag ville bara gå och dra täcket över mig.

Och mitt i all bitterhet är jag även så trött på att jag alltid är ensam. Allt jag ska företa mig har jag bara mig själv i. Ingen hjälp med bilen och släpet eller nån som kan stå och titta vad som felar, om släpet ens rör sig osv... utan jag ska springa fram och tillbaka och kolla efter ev spår i snön osv för att lista ut om släpet frusit eller bilen inte orkar eller eller eller.
Och samma i ridningen. Ingen att fråga vad som felar, utan jag ska vänta tills en tränare behagar komma så att jag kan bolla det tekniska med nån. Och gode gud att tränaren kommer om 10 dagar. För annars hade det brunnit ut fler säkringar än såhär :mad:

Jag är SÅ JÄVLA TRÖTT på livet idag. Kan inte ens skylla på att jag har PMS, för jag ska enligt kalendern ha min bästa vecka nu :o
 
@sassiball Men jag kan inte göra nåt halvdant! Det behöver ju inte vara världsklass men åtminstone ordentligt gjort >< Om hästen inte ens galopperar så är det ju inte ens en dålig fattning. Man kan ju inte slängtrava genom 15m-volten osv.

Jag är mest arg för att jag ridit så länge och borde kunna bättre, med tanke på att detta är det enda jag satsar på och som är navet i mitt liv. Och när det går såhär dåligt undrar man ju till vad nytta liksom. Jag kan tänka mig att det varit annorlunda ifall man hade haft hästen som "bisyssla" i sin upplevelse, som motionsform eller nånting sånt. Men jag kan inte direkt tänka att "vad gör ett dåligt ridpass när jag har så fina barn, man, hus, jobb, osv" För hästeriet är faktiskt det enda jag gör som jag brinner för. I princip allting annat är bara tråkig utfyllnad som måste göras för att man är vuxen.
Så patetiskt att tänka så om sin ridning, när man inte ens tagit sig ut och tävlat. Det är ju en annan sak om man rider i landslaget. Men jag viger liksom mitt liv åt vadå - att inte kunna fatta galopp vid M?
 
@stjarnfrugt Nej det är klart att det inte är kul med slängtrav. Har du provat att rida i lite friskare tempo när hon gör så? hon kanske behöver träna på lite tempoväxlingar? Jag tänker att det antagligen rört sig om missförstånd mellan dig o hästen. Du får tänka att hon i alla fall fått motion.
Det kommer säkert fler tillfällen. Jag hittar inte ens en pay and ride här, hade behövt komma ut med femåringen för hon har aldrig i sitt liv ens sett varken en dressyrdomare eller ett dressyrstaket och jag vill inte börja då med en riktig tävling.. känns orättvist mot hästen.

Sen att alltid göra allting själv, jag känner igen mig mycket i det och det är jobbigt! Alla dessa tunga ensilagebalar som ska rullas.... eller ta in 2-300 småbalar halm. Jag får dem iof pressade men de ska lastas från vagnen och sen lavas i magasinet, dessutom under tidspress.
Men i år gjorde jag det lätt för mig och köpte träpellets och ett par lass halm bara och har sett till att få ensilage hemkört.
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt förstår din frustration. Har känt likadant förra året när vi va anmälda till någon klubbtävling men insåg att de inte skulle fungera. Men vi får flera tillfällen! Gällande släppet....är de inte bromsarna på släppet som frusit? Har hänt mig flera gånger. Tyvärr en gång så illa att bromsvajern gick klippas av. Nu har jag lärt mig att inte låta bromsen ligga i när de är minusgrader.:banghead:
 
@stjarnfrugt håller med charlotte om att det mycket väl kan vara att bromsarna frusit fast. Jag drar aldrig handbromsen, har en tegelsten framför däcket istället. Vid ett tillfälle när mitt släp frusit fast så blev jag så arg att jag backade in i det och tjongade till det med kofångaren som fick ett snyggt märke. Vilket jag inte brydde mig det minsta om just då eftersom jag fick löst problemet, transporten lossnade. Och bilen var ändå gammal och sliten så ett märke mer eller mindre spelade då ingen roll.

Sen tänkte jag på en sak till, hade du publik när du höll på med släpet också? någon kunde väl kanske hjälpt dig.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Hej allihopa! Med viss tveksamhet tar jag mig tillbaka till Buke även om jag nog allt tänker hålla mig i den här tråden. Oväntat nog saknade jag inte resten av Buke så förskräckligt mycket.

Barbie är nu bra igång och vi har varit på kliniken för ett par veckor sen och gjort en ny check utan anmärkning. Kändes väldigt skönt i magen. Så vi tränar på och hon känns väldigt fin. Det börjar dock kännas som en väldigt jobbig klump i magen att hon troligast kommer att få åka tillbaka till sin ägare. Har inte fått besked i fall hon vill sälja till mig vilket inte känns som positivt:(. Tröstläser annonser, men det känns inte så kul. Det är ju Barb jag vill ha och hon är så fin att rida nu!

Ett par filmer från förra veckan:

Lite trav med skänkelvikning

Och lite galopp
 
@stjarnfrugt Ett tips när du rider programmet och känner det jobbigt med fattningen på rakt spår, är att göra den lite tidigare innan du kommit ut ir hörnet. Det så en får gör när det rids program. Anpassa det lite utefter era svagheter/styrkor. Ett jla skit med släpet! Haft samma problem här, men vi har varit två tack och lov och fått gunga ut släpet från parkeringen...

@Jfrelin Så att pappan till din -08 vann sin Intermediaire-debut med @Lancet i sadeln!
 
Jag hade ett mindre lyckat pass igår jag också. Red och skulle kolla om vägarna över myrarna var öppna och det var dem! Ponnyn var helt jävla hopplös hela vägen bort. Hängde i tyglarna, slängde med huvudet, trippade åt sidan och smet undan hela tiden, ville inte lyssna för fem öre. Jag hade tänkt galoppera men redan heller att hon får som hon vill när hon inte lyssnar. Så det blev skritt och lite trav. Men så fort jag lät henne trava rann hon iväg, körde upp näsan och ökade farten mer och mer för varje steg. Blev tvungen att vända gör jag fick lite tidsbrist och blev riktigt förbannad på henne en gång. Sen kunde hon minsann lyssna. :meh: Så typ 10% uppmärksam på mig. Suck.

Idag red jag ut med stallkompisen samma väg. Kopplade på gramanen. Vi skrittade och travade över lägdorna i djupsnö, sen skrittade vi upp längs samma väg som igår. Första biten var underlaget inte så bra, lite sent uppkört så de kliver igenom snön lite, men sen var det helt underbart! Fixat och underhållet av travnissarna, helt perfekt underlag! Vi travade på framåt ordentligt. När vi kom fram till travbanan tog vi ett varv åt båda håll innan vi skrittade vägen hem, travade djupsnö och skrittade av. Perfekt runda. :) Tack vare gramanen slapp jag bråka mer än bara lite grann, utan den hade vi nog bråkat hela vägen... Imorrn ska vi tolka. En LUGN runda. På måndag blir det ett pass på banan.
 
I måndags gjorde jag ett Kolla Masken prov. Vet att de är lite sent men tyckte de va så varmt i höstas och ville vänta. Sen glömde jag bort de.:idea: Men nu är de gjort och hästen hade ordentligt med mask, 1100 epg. Vilket betyder att hon behöver avmaskad(enligt mig och instruktionerna som följer med) Stallägaren ringer veterinären vi använder för hemmabruk, dvs vaccinationer och lite annat för att få avmaskningsmedel utskrivet. Hon säger blankt nej. Hon säger att vi kan vänta till i vår.:confused::confused::confused: Jag fattar inte varför, upplys mig gärna om jag missat ngt om avmaskning. Pratade ej med vet. själv. Kommer hur som helst be vet. på kliniken skriva ut avmaskningsmedel på tisdag. Hon ska inte behöva gå runt med så mkt mask i flera månader till. :wtf:

Alltså, jag har vid två skilda tillfällen (i två skilda delar av landet) haft problem med hästar som blev dåliga på vintern. Och vid prover så visade det sig att de hade skyhöga värden för blodmask, inte direkt det en tänker på spontant i december annars. Då var det gissningsvis på grund av att vintern hade varit väldigt mild med kalla dippar stundtals som hade rubbat maskarnas normala cykler (men jag är långt ifrån expert på sånt). Min enda erfarenhet av maskar under vintertid.
 
@sassiball och @Charlotte1975 Ang släpet så vet jag inte alls. Har aldrig handbromsen i och lämnar det aldrig med påskjutet i inkört läge utan kör alltid fram innan jag parkerar. Just för att undvika detta.
Har slagit på fälgarna med en slägga och dragit i vajern och den känns lös, hände ändå ingenting.

Får ev hjälp ikväll om föräldrarna kommer på besök med sin bil med 4wd. Annars får vi se. Har ju en månad till nästa gång det behövs. Om jag lärt mig rida då dvs, men får ju hjälp av tränare snart att analysera felet hoppas jag...

@Fiorano välkommen tillbaka. Du har varit saknad:)
 
Alltså, jag har vid två skilda tillfällen (i två skilda delar av landet) haft problem med hästar som blev dåliga på vintern. Och vid prover så visade det sig att de hade skyhöga värden för blodmask, inte direkt det en tänker på spontant i december annars. Då var det gissningsvis på grund av att vintern hade varit väldigt mild med kalla dippar stundtals som hade rubbat maskarnas normala cykler (men jag är långt ifrån expert på sånt). Min enda erfarenhet av maskar under vintertid.
De är precis sånt jag nojjar för. Vi har ju inte direkt minusgrader varje dag, vädret är väldigt växlande. Kommer gör att stilla mina funderingar prata med kliniken på tisdag.
 
Jag håller också tummarna för att du får köpa henne @Fiorano , ni passar så bra ihop!


KL
Idag har vi haft underbart väder! Medis kom hit och tog med sig kameran, yey! Blev en väldigt kort photoshoot, red lite på banan och sen en kort stund i djupsnön på lägdan innan vi sadlade om, slängde på tolkselen och stack ut med madrass en sväng. Blev kortare och betydligt lugnare än sist men ponnyn var jättepigg och glad så det var roligt. :) Hade tänkt jogga henne imorrn men tror hon mår precis lika bra av att bara få helvila en dag också innan dubbla träningar. :)

Här kommer bildbomb från idag! Så nyttigt att se sig själv på bild, jag fattar inte vad jag håller på med... Jag lutar mig så sjukt mycket bakåt, antar att det är för att jag koncentrerar mig på att få fram underskänklarna och då blir det så att jag lutar mig bakåt. :cautious: Sitter som i en soffa när jag skrittar, tydligen lite bättre i trav. Förut har jag haft motsatt problem, att jag ramlar framåt. Men nu är det alltså tvärt om, suck. Det ska jag verkligen tänka på framöver. Syns så väl på bilderna att när jag hamnar rätt med kroppen går ponnyn rätt, när jag hamnar i viloläge blir det svårt för henne och hon kommer upp och tappar hela kroppen. Inte konstigt alls med det skräpet i sadeln... :meh:

Men ponnyn! :love:

Lite uppvärmning/jogg på banan.
IMG_0305_zps9yomijf9.jpg


IMG_0343_zpsr2craygy.jpg


Ut i djupsnön! Hej soffsits...
IMG_0428_zpsxevmxwo3.jpg


IMG_0452_zps3dyfkf0v.jpg


IMG_0590_zpskfymq0bf.jpg


IMG_0599_zpsic81jz9i.jpg


IMG_0609_zpsouvldbu0.jpg


Lite galopp
IMG_0486_zpsp5babry0.jpg


IMG_0524_zpscv8zapkl.jpg


Slut på bildbomb. :angel:
 
Idag var det dags att träna för tränare:up:. Äntligen! Vi har inte tränat sedan slutet av november så det va verkligen på tiden och alltid lite spännande med ny tränare. Hon lät mig rida runt i alla gångarter och sen hoppade hon upp för att känna på honom så hon fick en uppfattning om hur han känns. Jag fick massa beröm för hur välriden och jämn han va vilket alltid är roligt:o:banana:.
Jag fick superbra hjälp med att få upp magen och fram näsan och fick tänka att jag skulle korta lite på kortsidan och sen göra en öppna i fräscht tempo framåt på långsidan. Fick en riktig aha-känsla för hur det ska kännas när han kommer upp med manken. Tyvärr va de jättesvårt att filma i ridhuset men jag fick med lite iallafall.







Samma övning i galopp som han tyckte va jobbigt! Bytte galopp ett par gånger i vänsetvarvet men kämpade på bra. Så himla skoj att va igång igen och det blir träning redan nästa vecka igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp