Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Kirre Isåfall hade vi sederat och tagit tänderna efter kiron. Men det var inget supertillfälle helt enkelt. Synd, då jag annars hade bokat in det tidigare i januari när den vet var här och vaccinerade de andra i lösdriften.
 
@Charlotte1975
Men herregud, när ska oturen vända!? Vilken himla förföljelse av denna MR... Hoppas som sagt att hon läkt ut eventuella skador så ni slipper ta upp behandling så sent...


KL
Imorrn är det hoppträning och tjejen som skulle rida fick avböja för hon har två viktiga prov i skolan, jahapp. Jag får väl rida själv då. :D
 
Jag de går ju troll i denna MR härva. Valde ju att göra MR för att snabbt få ett svar på vad som va fel. Första MR gjordes 18:e dec, och då hade hon vilat sen 1 dec. Ny tid nu är 3:e feb. Eftersom jag redan betalt för detta så kommer jag göra ny MR men också kräva att vi kollar henne noga innan MR.
 
@stjarnfrugt Nu har jag äntligen lyckats få filmerna offentliga!

@Charlotte1975 Herregud vilka troll de måste gå i den där himla röntgen! Håller verkligen alla tummar och tår att det inte ska vara något nu så att ni får komma igång. De är verkligen inte rioligt med skadad häst:banghead:
 
@sommarminne Superfin pålle! Ser inte översta filmen men de två sista :)

*kl

Tog en tur till ridhuset idag pga två dagars vila. Kändes väldigt fin i skritt och trav, jobbade med öppna, serpentiner, volter och hade stort fokus på att få henne på yttertygeln. Tyckte att jag lyckades ganska bra för att vara ensam och med tanke på senaste ridpassen. Följde fint med när jag längde tyglarna och gjorde några riktigt fina halter från trav :)
Men det här jäkla galopperandet alltså. Får verkligen Inte till det på rakt spår :banghead: Försökte att komma i öppna och sedan rakställa och fatta på olika ställen för att hon inte ska börja spänna sig vid samma ställe varje gång. Men det går verkligen inte. Hon fattar och bryter sedan av till slängtrav efter 1-3 språng. Trots att vi håller ett friskt temp och hon känns framåt. På böjt spår är det inga bekymmer.

Tur att jag har en intensiv träningsvecka nästa vecka. Träning på måndag för tyska tränaren och sedan har jag fått plats för min gymnasielärare på helgen :) Hoppas verkligen nu att jag får gå ifrån jobbet...
 
@stjarnfrugt Låter som om hon inte riktigt orkar i galoppen på rakt spår. Du har nog fått en "för bra" trav och när du sen går över i galoppen klarar hon inte att fortsätta i samma kvalité och då kommer avbrotten. Jag hade inte begärt mer än 1-3 galoppsprång på rakt spår i detta läget. Vänd sedan in på en volt ut på långsidan och sen nya få språng på långsidan innan du vänder igen. Du har så höga krav på dig själv och hur bra kvalitén måste vara hela tiden. Släpp och gör lite i taget istället:).
 
@Fiorano Tanken har slagit mig att det kan vara en så där "uppåtsvacka" som man kan få när det går väldigt bra och sen blir en simpel grej jättesvårt. Dessutom spelar det väl in att jag vill rida noggrant så hon kanske går lite för bra i traven, och inte orkar hålla ihop det i galoppen. Iaf så känns det bättre att tänka så, än att man rider för dåligt i galoppen :o
Blir ju dock ett problem när man ska rida program, eftersom man dessvärre måste galoppera på rakt spår då. Men jag har ändå lyckats missa anmälan till tävlingen i februari så problemet känns inte jätteakut. Jag bevakade den en hel vecka och det stod bara "obehandlad" trots att det var mindre tid än en månad kvar. Sen igår när jag tittade var den redan full. Helvete. Nästa tillfälle är 15 mil bort i maj. Men tills maj ska vi väl kunna galoppera på rakt spår kanske...
 
@stjarnfrugt tack!

Jag hade samma problem som du under en period och då fattade jag på volt och smög in mer och mer raka linjer och fattade galopp från skritt till att börja med. De är svårt att rida! Jag tycker att de är så himla svårt med raka linjer. Det blir så tydligt när bärigheten inte finns där:D.
 
@stjarnfrugt Men vilket skräp med tävlingen! Som jag har förstått skrivningen i TR så ska tävlingarna öppnas en månad innan anmälningen stänger-vilket den ska göras två veckor innan tävlingsdagen. Tror att den skrivningen är ny, men är inte säker. På första tävlingen häruppe har det faktiskt stämt och proppen ligger nu ute och det står att tävlingen tar emot anmälningar exakt en månad och två veckor före tävlingsdagen. Har själv hållit på att bli helt tokig på att behöva bevaka tävlingar. De blir fulla så himla fort!
 
@Fiorano Jo jag kan säga att jag är jävligt arg. Dessutom är det få starter pga att man samkör med ponny och dessutom är det perfekt läge med LB:2 båda dagarna så jag hade en ypperlig chans att rida om programmet dagen efter vilket känts mkt bra. Då hästen inte varit ute på väldigt länge och säkert är spänd första dagen på ny plats, dag 2 har hon ju sett banan osv och jag har ridit programmet med kritik och har chans att göra om direkt. Men det gick såklart inte.
Är mkt störd över att det blev så försenat, då jag också har i bakhuvudet att den ska öppnas en månad innan, och det är nu inte ens en månad kvar till tävlingen äger rum. Dessutom står det att anmälan öppnar 3 jan vilket fan då inte alls stämmer då proppen inte ens kom ut förrän nu i dagarna :mad: Kan hända att det är nåt undantag om det är en sen ansökan osv men ändå jävligt irriterande då det som bekant inte precis kryllar av tävlingstillfällen här i urskogen.

Har nu grunnat på detta med galoppfattningarna. Det måste helt enkelt bero på att hon inte är tillräckligt stark ännu, det är en väldigt ambitiös och arbetsvillig häst och hon försöker verkligen, vilket gör att man kanske omedvetet har för bråttom. Jag tror att det är den enkla förklaringen. Hon har faktiskt bara varit riden i alla gångarter sedan november, då vi vilat ut sista sjukan hon hade. Vi red ju program med fattning på rakt spår förra sommaren med 65% några gånger så nog kan hon fatta på rakt spår i vanliga fall. Jag har nog helt enkelt inte testat det förrän nu när programridningen kom in i bilden. Av bekvämlighet fastnar man ju gärna i att fatta på volt och i hörn när man bara lullar runt själv.
Även om det känns självklart nu när jag tänker på det så var det bra att få en liten tankeställare :)
 
Hahahahaha. Så jävla skrattretande. För en gångs skull kommer det en tränare till en av grannkommunerna som jag hade planerat att titta på som nån sorts clinic (S.Gielen). Men givetvis jobbar jag 36 tim mellan fredag och söndag. Har knappt tid att sova. Bara för att jag haft 3,5 lediga helger då jag haft problem att slå ihjäl tiden för jag har haft så tråkigt :banghead:
 
@stjarnfrugt men anmäl dig som reserv? Det blir ju alltid folk som avbokar.
Har kan det vara 20 reserver men ändå är klassen inte full på tävlingsdagen.

Ang galoppen så är det klart hon kan galoppera på rakt spår. Det där är ju bara något shit hon har hittat på. Fatta galopp, rid på rakt spår och saktar hon av så kicka till henne och få henne i galopp igen. Hur och i vilken form är oviktigt. Hon ska galoppera. Bryt av, trava 10 m och gör sen om. Varv efter varv så ska du se att det funkar. Kan den galoppera på volt så kan den galoppera på fyrkant. Kan hon galoppera samlad galopp? Nä kanske inte men arbetsgalopp? Det kan en 4-åring.
 
@Jfrelin Samlad galopp känns för svårt. Jag rider tempoväxlingar i galopp men att tro att vi ska fixa samlad galopp hyfsat rakt är nog att glömma. Jag vill inte ha en häst som galopperar på dubbla spår, oftast tappar hon innerbak som går innanför och jag har haft fokus på att hon ska gå rakt och inte samlat.
Idag gjorde jag dock lite som du skrev på slutet, eftersom jag blev så frustrerad. Red på utav h-vete framåt och nog gick det ju bra då att galoppera. Men det finns inte precis utrymme för att tänka igenom detaljerna, sits, position, ställning, stöd på ytter, svänga in på en 15m-volt osv.... så länge jag inte behöver rida programlikt så kan vi ju galoppera ;)

Jag skulle nog påstå att de flesta jäkligt flotta och välridna 4-åringarna går bättre än min häst. Men dom har inte varit borta från träning så länge som min, och har framförallt oftast en skickligare pilot. Man måste ibland förlika sig med de förutsättningar man har.
I vilket fall är detta nåt som ska diskuteras med mina tränare nästa vecka. Känns bra att iaf det är vältajmat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp