Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Tack! De känns väldigt bra med denna tränaren och det gör ju så mycket när man kan träna oftare än en gång i månaden. :angel: Jag uppskattade verkligen att hon hoppade upp på honom och kände på honom på första lektionen. De underlättar verkligen när hon undervisa.
 
@stjarnfrugt Procenten är inte så mycket att bry sig om. Det tar några tävlingar innan man dels hittar rätt strategi på framridningen och att kunna rida riktigt inne på banan. Guld att hon var så bra att ha med så och hela den biten. Det är betydligt svårare att göra ngt åt än det andra..
 
Jag har hoppat lite ikväll igen, börjar bli en lördagsgrej nu att plocka fram hinderna:). Om en vecka ska vi åka på en PnJ och hoppa 70cm och sen samma veckan efter på en klubbis. Är riktigt roligt att hoppa lite även om jag får ångest över min långa överkropp som blir extra tydlig i hoppsadel:/.
 
@Fiorano Jo, det är det jag får tänka istället för att vara irriterad på att jag tappat den där fina hästen jag hade en gång i tiden. Hon är iaf fortfarande samma fina häst att ha med sig vilket dagen var ett kvitto på. Ridbarheten kommer ju med mer ridning, och den energi som var perfekt på bortaplan förr blir istället urladdning nu när hon inte är lika vältrimmad. Det kommer väl med tiden. En annan sak jag är väldigt nöjd med är min obefintliga nervositet. Jag inbillar mig att det är en bra egenskap, i kombination med att min häst blir bättre och vi gör bättre ifrån oss måste det bli bra i slutändan. Sen måste jag påminna mig om att hela det här året bara är ett komma-tillbaka-till-formen-år. Segt och tråkigt, men att påminna sig om det gör ju iaf att prestationskraven eventuellt minskar en aning.
 
@sommarminne Nu har jag kunnat se din film också! Vad fin han är, tycker ni har utvecklats en hel del sen bara senaste filmen. Härlig uppförsbacke i galoppen och jag imponerad hur du fixar den enorma hästen!
 
@Marvin För jag tycker de är så tråkiga :o Å andra sidan är det väl bra, då det är kortbana får man ju ändå inte plats med nåt annat än mittvolt och vänd snett igenom...

*kl

Nu hemkommen en erfarenhet rikare. Min häst var så jääääävelusiskt i gasen så mina beräknade 45 min framridning hade behövt vara 1 timme minst. Hon körde hela bockuppvisningen så det blev inte mkt annat gjort än rastning av henne, inga längningar eller liknande i galopp för då hade hon exploderat. Stod emot nåt enormt mot höger skänkel och skulle inte böja sig eller svänga ditåt så jag fick kompromissa och rida utåtställt i volterna i trav. Märkligt då det brukar vara den enklaste sidan. Blev dock helt okej ridbar sista stunden av framridningen men då var det ju strax min tur att bege mig mot collecting ring i ett annat ridhus...
Programmet gick väl ändå helt okej med tanke på förutsättningarna att hästen varit borta i ett års tid och vi inte är direkt vana att tävla med hela den cirkusen, inne dessutom med publiken springande på läktaren och min häst REJÄLT laddad. Vi red rätt vägar, i rätt gångart med undantag för galoppinslag i ena travvolten då hon stod emot och började galoppera ist för att böja sig när jag gick på med skänkeln.
Mediokert ridpass med andra ord. Men jag kom iaf ihåg programmet. Tyvärr hängde sig min tfn när min skötare skulle filma så jag fick tyvärr inte se hur det såg ut :(

Dock är jag nöjd med att 1. min häst hade superkul och tyckte dagen var toppen 2. Vi tog oss både dit och hem och allt gick bra och min häst är en pärla att ha med sig 3. Det är en dag imorgon med ;)

Det händer ju mycket mer i LC-programmen med övergångar på medellinjen etc än vad det gör i LB där man bara hasar runt längs långsidorna.

Kul att det ändå gick bra, trots att det inte ridmässigt blev riktigt som du ville.

Jag försökte dressyra med min häst idag, gick sådär. Red ute på stora banan, och hon tittade på allt möjligt runtomkring, spände sig och satt fast i vänstertygeln. Massor med övergångar hjälpte inte. Var på vippen att börja gråta (igen), men tänkte att jag galopperar lite istället (hade galopperat ordentligt på framridningen som vanligt). Då lossnade hon betydligt bättre, slutade streta mot handen och vi kunde göra lite fattningar och flyttningar. Jag är ledig kommande veckan, men tyvärr hade inte min tränare tid för oss. Känns verkligen att det gått några veckor sedan vi tränade, men är ändå rätt nöjd med att jag kunde komma ur det värsta själv.

Sen har jag ett I-landsproblem med det jäkla rådjursskinnet under sadeln. Det är ju stört jävla OMÖJLIGT att sadla så att det ligger där det ska! :banghead: Det tar numera ca 10 minuter att få på sadeln, mer om jag är stressad. Och idag precis i slutet av uppvärmningen så låg skinnhelvetet plötsligt på ridbanan framför oss, så fick hoppa av och sadla om. Efter 5 minuters bökande gav jag upp och hängde skinnet på staketet. :rage: (pausen där kan också ha bidragit till att vi fick "börja om" efter uppvärmningen.).

Nån som har nåt universaltips på hur man får eländet att ligga på rätt plats under sadeln? Det är så pass litet att det inte sticker fram, och flyttar sig när man flyttar sadeln, rättar till schabrak etc. Borde kanske rida utan schabrak, men då kommer stor del av sadeln direkt mot hästen (dessutom jättefult).
Annars har det gjort sitt jobb, skavet efter schabrakkanten på ländryggen är borta.
 
@Marvin går det att sy fast hällor i det? eller om det nu är så litet kanske förlänga med ett tygstycke där du faster hällorna? Som du i sin tur sen fäster i sadeln som du gör med schabraket.
 
@Marvin Jag har ju alltid renskinn under, det kan ju hända att hjortskinn är halare men jag har aldrig provat det. Numera har jag köpt ett skinn med hällor i, kan dock inte sätta dom i stropparna då min sadel har v-stroppar och det är öglor och inte kardborre i hällorna, däremot kan jag ju vika in dem under kåpan och det funkar ok.
Jag har också problemet att få skinnet rätt, men när det väl sitter där ligger det i regeln kvar tack vare stropparna. Det var mkt värre innan jag köpte skinn med stroppar (PMa så kan jag tipsa vart du hittar sånt). Jag har även schabrak och en benlindepadd under sadeln längst fram för att fylla ut för de frånvarande musklerna där. Jävligt irriterande att jag dessutom måste sadla om efter framridning då magen gör att sadeln åker fram oavsett jag har ELT-gjord och sadlar långt bak.
Jag brukar rida utan schabraket när jag rider ut, eller rider ensam dagtid och inte syns :o Det är ju inte snyggt, men sparar mig en massa arbete och dåligt humör att ha mindre saker som åker omkring och hamnar snett.

Kanske kan du prova en sån här antiglid-matta som man lägger under mattor och stolsistsar osv? Lägg den mellan skinn och schabrak. Jag provade en gång med en budgetvariant och den var lite för torr, men jag tror det är bättre om man hittar en som är mer klibbig.
 
@sassiball och @stjarnfrugt Hällor låter underbart!
Tyvärr är skinnet inte mitt, men jag kanske ska ta och investera i ett eget (med hällor) när det nu faktiskt fungerar.
Har lite problem med sadeln över lag nu, den glider bak. Men inte om jag spänner gjorden ordentligt, vilket jag inte vill, för då ligger den an så hårt på bröstbenet. (samtidigt som den glipar i sidorna precis under kåpan.)

Fick mail igår angående provning av WOW-sadel, hoppas att det kan bli av inom de närmsta veckorna.
 
Spännande med WOW-sadel. Du får komma med recention sen :) @Marvin

Kl
Red ut en sväng på morgonen idag. Regnade när vi stack ut men under tiden vi var ute sprack det upp och solen sken :) det är riktigt härligt att galoppera på mjuka grusvägar nu!
 
@Fiorano tack de värmer verkligen! Han är otroligt känslig och lyhörd och jag har verkligen försökt att rida honom så känsligt de bara går redan från början för att jag ska kunna reda ut honom. Jag tror det var bra att jag inte alls tänkte i banorna att han skulle va för stor för mig för nu i efterhand förstår jag faktiskt inte vad jag tänkte:o.
Tycker att sitsen är de som är mest frustrerande. Jag vill så himla gärna sitta riktigt snyggt och avspänt och följsamt men de är verkligen ingen häst man bara åker runt på... Jag fick order om att göra plankan hemma och börja på yoga:D.
 
Är riktigt nöjd med dagen :) Red fram i en timme och hade analyserat gårdagens fadäser. Var mer tydlig och mindre passiv i min ridning än igår, men givetvis hjälpte det att vi var i samma ridhus igår och att hon sett det förr. Även skönt att det var lugnare på framridningen så att man fick nåt vettigt gjort utan att hela tiden avbrytas.
Slutet av framridningen gick hon väldigt bra. Inne på banan är det ju svårt att rida lika fint som på framridningen, men jag är sjukt nöjd med tanke på vart vi är idag. Både vad gäller form, kondition, ridbarhet samt att vi inte varit ute ens på en programridning på 1,5 år... Mindre spänd idag och betydligt mer ridbar än igår då vi mest vinglade omkring och slog med huvudet. Gjorde några ryttarmissar och dåliga linjer och det är ju sånt man får skärpa sig med framöver som drar ner onödiga poäng.

Fick 61,056%, två utanför placering. Vinnaren 64,333%.
Med det drar jag ett streck över gårdagens elände på 57,333% och tänker framåt med föreställningen om att vi är på vår lägstanivå just nu och att det bara kommer bli bättre :)

Inser dock att jag behöver en ny kavaj. Jag har en Pikeur Diana och när jag köpte den tyckte jag den var perfekt, men nu är den stor. Nåt måste ha hänt med den inuti :o Längden gillar jag när den går ner över låret, men det skulle gärna få vara tajtare i modellen. Tips någon?
 
@sommarminne Vad skulle det vara för fel på din sits? Du sitter ju fint!

@stjarnfrugt Vad kul att det gick bättre idag!

Divan och jag kämpar på. 15 min innan det släppte i tisdags, 10 min i onsdags och i fredags fick hon hoppa lite med medryttaren och då stannade hon och sparkade 2-3 ggr i början sen bra. Hindrena var 90 och såg ut som cavaletti så hon har ju verkligen gått framåt i hoppningen. Idag har jag tömkört. Inga protester på töm så hon är defo bara istadig :p
Det tråkiga är att hon verkligen tappat sjukt mycket under den här långa perioden som man inte kunnat rida. Bara börja om från början igen liksom.
Min lilla 08a har vunnit två klasser idag på klubbtävling, LC:1 och LB:1 på jättefina procent, 68 och 65.
 
Senast ändrad:
@Jfrelin Var glad då att hästen inte varit borta mer eller mindre i ett helt år. Då hade du haft att ta igen ;)
Men ja, såna där ofrivilliga skitvilor och avställningar är mkt frustrerande. Förstör så jäkla mkt, speciellt om man har en häst som är lite som våra, som måste hållas igång hela tiden för att gå som bäst.

När kommer 08:a hem till mamma ? ;)
 
@Jfrelin Jag har någon sorts förkärlek att spänna insidan av låret men jag tycker de har blivit bättre sedan jag bytta tränare. Hon är väldigt mån om att kontrollen ska sitta i sätet och inte i handen och de går ju inte när rumpan inte nuddar sadeln:angel:.

Låter ju faktiskt som att ni är påväg åt rätt håll iallafall:up:. Hoppas ni är på banan snart igen!
 
@sommarminne Bra tränare! Tycker istället för plankan, som är ganska lätt att göra fel, så ska du träna på hollow position. Det är mycket bättre för ryttare. Googla så hittar du hur man gör. Går att skala så det blir lätt i början och sen hur svårt som helst :p

@stjarnfrugt Maj/juni är tanken att hon ska komma hem. Ska ner och hälsa på och rida henne 14/3. Blir första gången jag sitter på henne eftersom hon åkte direkt från inridningen till fodervärd och varit borta sen dess.
 
Grattis @stjarnfrugt vad roligt att du är nöjd med din häst o vad bra det gick dag 2!! Härligt med såna ritter, det gör ju att man orkar med slitet som sen kommer till vardags.

@sommarminne Han ser verkligen fin ut! Hoppas vi träffs igen på nån tävling i sommar.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp