Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag råkade anmäla oss till dressyrtävling också! :eek: LB:1 och LA:1 (som vi inte är färdiga för, men vill gärna rida två klasser).

Provade lite sadlar idag i stallet. Hade hemskt gärna velat rida i en Lippo Azzario, med de fantastiska stora knästöden, men den låg lite i bakvikt. En Cobra låg bra, så den red jag i. Stenhård var den, och försökte jag dra upp knäna så fick jag ont (har nog blåmärken där i morgon). :devil: Men, det gick att sitta i den, och minsann i traven lyckades jag sitta med kontakt både i sätet och i stigbyglarna, tjoho!

Sen var hästen inte så rolig, kände hela tiden hur hon gick och stretade lite. Alltså, jag blir helt galen på det. Jag vet inte hur jag ska lösa det och det gör mig vansinnig. Får lite svårt att andas när jag tänker på det nu. :rage: :o:crazy:
 
Dra efter andan @Marvin o ta tre djupa så ska du se att det känns bättre! ;) Köp inte en sadel du får ont i knäna av utan leta vidare men å andra sidan, prova även en sadel som ligger lite i bakvikt för DU kan ju iaf känna om den passar din kropp o en annan bomvidd kan ju då passa hästen.
 
Hur skulle ni ha lagt upp styrke- och konditionsträning av tex min häst?
Jag anser ju att hon går fullt ut nu, men däremot behöver hon dels gå ner i vikt och dels få bättre kondition och styrka. Jag tänkte sätta upp en ordentlig riktlinje så att jag får nån koll på vad som görs och ev framsteg.

Tänkte att hon får 2 ordentliga dressyrpass i veckan, dvs där vi verkligen jobbar igenom kroppen ordentligt. 1 pass inne med mer fokus på lösgörande/jogging eller markarbete/gymnastikhoppning. 2-3 uteritter. 1 vilodag eller skrittrunda.
Funderar på att ha som mål att en av uteritterna blir fokus på galopp, tex intervaller. Och det andra kanske blir ett pass där vi lägger mer vikt på att trava långt och hitta en bra takt, dvs längre sträckor där hon får jogga ur sig ordentligt.

Blir givetvis svårt att hålla veckorna enligt nån exakt plan, pga mina arbetstider och hur de sammanfaller med ev träningar samt lediga tider i ridhuset. Men jag tycker om att ha en plan att hålla mig till. Och grunnar lite på hur jag ska lägga upp det för att få bra resultat... siktar ju inte mot nån elitkondition men jag vill ha en sund häst i bra form.
 
@stjarnfrugt: Jag tycker det låter som en sunt upplägg, väldigt likt mitt. :angel:
Jag brukar lägga upp en plan för 1-2 veckor i taget, baserat runt vilka fasta träningar som är inplanerade. Har ju hoppträning varannan måndag, terrängträning nästan varje tisdag och dressyrträning var tredje fredag, plus när min hemmatränare kan.

Men alltså, ibland vill jag bara rida ut? Inte ha nån plan, bara rida som vi känner för.

Idag hade vi bomarbete ute i hoppsadeln och hästen kändes mycket bättre. Trav över upphöjda bommar tvärs över medellinjen, och sen en serie med 3 bommar på 17,5 m avstånd längs en långsida för att träna att reglera galoppen.
 
@Marvin Smart att göra planer för kortare perioder. Det är ju som sagt olika från vecka till vecka. Så ska jag göra :)

Iblanmd får man bara rida ut ;) Tex gör jag det nu några dagar. Har blivit väldigt mkt ridhus med fokus på tävlingen och nu har jag 11 veckor till nästa så vi kan unna oss att lulla i skogen. Nästa vecka är det kiro dessutom så blir en period nu med annat fokus än träning.
 
@stjarnfrugt Jag känner ju kraven:
Dressyr 3 gånger i veckan. Hoppning 1-2 per vecka. Bomarbete 1-3 gånger per vecka. Uteritt 3 dagar i veckan! Skritta på alsfalt 1 dag per vecka, skritta över stock och sten 1 dag i veckan. Galoppintervaller/backträning 1 gång per vecka.
Hur många dagar blir det? :confused:

Sen ska man givetvis ut och springa 3-4 gånger i veckan, styrketräna och yoga.
Och givetvis jobba heltid + jourer + obetald övertid, pyssla i trädgården, sköta hemmet, umgås och höra av sig till sina vänner och familj och vara go och glad (typisk mamma-kommentar: Är du sur?)

Gah!! :arghh::arghh::arghh:
 
@Marvin Om man köper en till häst får man in allt det där på en vecka?! :angel:

Jadu, den egna träningen ligger nere här. Jag var på gymmet 4 dagar/vecka innan jag köpte häst, löptränade 2-3 dagar och körde mountainbike. Men då hade jag en kompis som jag gymmade med och en pojkvän som körde MTB. Det var tider det. Men jag var en kass ryttare å andra sidan för jag red bara ibland. Dock saknar jag den där träningsgemenskapen med nån, allt blir så mkt lättare om man inte är ensam om att ta sig till gymmet om så bara en dag i veckan. Men med mina arbetstider och umgänge här i bygden är det rätt ensamt med gym.
Dock ser jag till att gå och cykla i vardagen den årstid det går. Nu är det uteslutet om man vill få nåt annat gjort. Dvs passa tider i ridhuset osv så kan jag inte slösa tid på att gå till jobbet om jag slutar kl 16. Men nu jobbar jag 15-23 två dagar och då hinner jag gå dit och hem :)
Och mitt radhus ligger 5 min på cykel från jobbgymmet (en källare utan publik) så jag hoppas jag rokar ta tag i det där när jag flyttat. Känner att jag behöver träna bål och axlar. Har sån där diffus smärta emellanåt och jag är stensäker på att det kommer av klenhet, för det är första gången jag har hästen på lösdrift i kombination med obefintligt gymmande. Jag mockar ju inte ens skit dagligen...

Den dagen jag vinner på lotto ska jag ha 2 hästar och träna på gymmet 2 dagar i veckan. Lovar.
 
@Marvin @stjarnfrugt
Man måste ju lägga upp träningen så man tycker det är roligt och motiverande och så man når sina mål.

Personligen skulle jag aldrig bara rida 2 dressyrpass i veckan. Enl mig är det alldeles för lite om man vill tävla dressyr och komma framåt.
Dressyrhäst skulle jag lägga upp:
4 dressyrpass, 1 bompass/ hoppning , 1 uteritt och 1 vila
Hopphäst
1-2 hoppning, 1 markarbete, 2 dressyr, 1 uteritt och 1 vila
Vill man prestera i sin gren så måste man träna.
2 dressyrpass i veckan på en dressyrhäst är för lite om man inte är svinduktig på att lösgöra hästen ute och får den att gå lika bra på uteritt som på banan.
 
@Jfrelin Åh, mer ångest!

Visstja, glömde på listan: Tömkörning 3-4 gånger i veckan!

Hur fan ska man få ihop det? Jag behöver rida mer dressyr, men jag får inte in det i schemat. :crazy:
 
Kul att läsa om att det går så bra för många nu!
Själv har motivationen fortfarande inte infunnit sig och jag rider sporadiskt för att åtminstone inte tappa allt. Har tom funderat på att låna ut/sälja. :(
Har inbokade dressyrlektioner varannan vecka så de rider jag och det går absolut framåt och tjejen verkar nästan börja tycka paddocken är helt ok och hon går framåt. :) Tränaren är också väldigt förtjust i henne och tycker att det är en fantastisk liten häst med riktigt trevliga gångarter när hon väl kommer till riktigt arbete, väldigt kul att höra. Kanske skulle övergå till dressyr. :p Har faktiskt kikat lite på tävlingar, delvis för att jag måste hitta inspiration snart. Har tom förträngt att det är Göteborg Horse Show till helgen och jag är långledig och känner bara "jaha?". Är nästan lite orolig för mig själv.

Tömkörde idag och galoppfattningarna är förvånansvärt fina, i balans och direkt på kommando.

Annars pysslar hon mest med det här på dagarna. :p
10915329_10153091248789784_6731514612584848615_n.jpg
 
@Jfrelin Jag håller med dig ang att man måste rida mer dressyr på en dressyrhäst. Märker mkt stor skillnad på henne nu när jag faktiskt rider mer dressyr, även ute är det skillnad. Men hon är ju för tjock och måste gå ner i vikt och träna kondis. Det kan jag inte göra i ridhuset så jag måste definitivt rida ut mer än 1 gng/vecka.
Samtidigt tänker jag att två rejäla pass dressyr är kanske vad hon orkar med i den styrkefas hon är i nu? Om man rider ordentligt när man väl gör det, borde det ge mer än att rida lättare dressyrpass 4 dagar... är min tanke?
Hoppningen behöver hon för styrkan och rörligheten i bakkärran känner jag nu. Det kommer inte bli en dag i veckan för jag är för lat och det passar heller inte med ridhuset varje vecka. Men jag hoppas kunna hålla det iaf ibland.

Frågan är om jag måste göra avkall på dressyrridandet nu under våren, så att hon någonsin kan komma i sin vanliga kostym så att säga...
 
Gud vad jag känner igen mig med ångesten kring allt som ska hinnas med! Som ryttare bör man träna, både på gym och yoga för att du ska bli bättre. Du bör även rida så mycket du bara kan för att få timmar i sadeln. Din häst ska arbetas varierat, konditionstränas, hoppas, dressyras, arbetas från marken efter ett noga schema varje vecka. Det går ju inte!! Jag har aldrig satt min fot på en gym, men jag hade säkert både behövt det och gynnats av det. Yoga ser superavancerat ut men hade säkert även det varit kanon.

Så istället för att hamna i en spiral av ångest håller jag det på den nivå jag känner att jag kan hantera. Det innebär att mina hästar sällan går mer än fem dagar i veckan. Med Barbie har jag ändrat upplägget och rider mycket mer dressyrjobb än vad jag har gjort förut. Det har absolut gjort att träningen ger mycket bättre resultat och passen blir ordentliga, men inte jättelånga (ca 45 minuter). Senaste tiden har hon gått fyra pass i ridhuset/vecka där jag iofs hoppar en dag men rider mycket markarbete då också. Hon får komma ut två dagar där jag ena gången skrittar 40 minuter och avslutar med lätt lösgörande i ridhuset. *peppar peppar* verkar detta vara ett vinnande koncept eftersom hon går så himla bra just nu!

Imorgon åker jag ner till Mälarkliniken med Juno vilket tyvärr innebär en minivila om tre dagar för Barbie. Idag har jag hållt på att fixa så att allt är klart för vår roadtrip och jobbat och på torsdag börjar jag jobba så tidigt att jag inte kommer orka rida innan jobbet. Tycker dock att hon förtjänar en minivila:).
 
@stjarnfrugt Jag red ju innan efter devisen med två ordentliga dressyrpass i veckan. Uppenbarligen funkade inte det för oss och jag tror att det berodde på att jag på de passen krävde mer än vad Barb hann bli uppbyggd för att klara på dessa två pass. Med min ändring är det också skillnad på hur länge jag behöver rida passen för att känna att jag fått igenom vad jag ville och hon håller i lösgjordheten på ett annat sätt.

Går kanske bättre att lägga upp det som att du dressyr två dagar i rad, sen rider du ut, sen skritt ute en dag/vila för att sen dressyra två dagar, sen rida ut och fortsätta på det? Ungefär så lägger jag upp det nu, men det blir ju ändringar ibland beroende på jobb/tävlingar/träningar. Att dressyra två dagar i rad är iaf kanon har jag märkt:D.
 
@stjarnfrugt Tror du taggade mig i fel tråd. ;)
Tänkte låta min kollega som tagit hand om henne när jag rest få ta en dag. Hon har dock egentligen mer än nog som det är så lär nog inte bli kontinuerligt.

Funderar på att anmäla mig till en buggkurs för att få gjort något annat. Sen behöver även jag träna. Har gymkort och två ggr i veckan har jag som mål men då behöver jag nog hjälpen med hästen en dag.
Jag är så sjukt trött sen förvisso ganska lång tid tillbaka men nu har jag helt tappat att jobba emot det. Förut tog jag mig upp ur sängen ändå ochvred före jobbet när jag jobbar kväll, nu sover jag hellre. Mäh.... :/
 
@stjarnfrugt varför skulle hon inte kunna gå ner i vikt av att rida i ridhuset? Klart att du får ner henne snabbare i vikt av att galoppera ute men det är ju jobbigt för dem att gå dressyr också. De bränner kalorier då med
Intervallträning kan man göra i ridhuset med. Tex tempoväxlingar mellan olika bokstäver på fyrkanten och ligga och galoppera på med det ett par minuter. Då får du konditionsträning också.

@Marvin tömkörning räknar jag som dressyrpass iallafall

@Fiorano folk måste släppa sin ångest. Det ska vara kul att ha häst.
Men vill man tävla med resultat då måste man ta jobbet.
Jag har aldrig ridit ut mina hästar mycket utan ridit 4-5 dagar i ridhus jämt eftersom jag är rädd för att rida ut och för att jag gillar dressyr :p ingen har gått sönder ännu men man bör ju variera jobbet mycket om man rider mycket i ridhus.
Lycka till med Juno imorgon!

Divan var ofräsch idag så ska boka tid på Brunmåla snarast.
 
@Jfrelin Jag har din röst i bakhuvudet när jag tycker att jag har blivit för mycket ridhusråtta:p. Klart att det går att rida hästen på ett hållbart sätt även i ridhus, men det är lätt att hamna i tänket att man är "dum" mot sin häst.

Vilket skit med Divan:(. Hoppas du får en snabb tid och att det är något enkelt!
 
@Jfrelin Åh, mer ångest!

Visstja, glömde på listan: Tömkörning 3-4 gånger i veckan!

Hur fan ska man få ihop det? Jag behöver rida mer dressyr, men jag får inte in det i schemat. :crazy:


Det är nackdelen med att vara fälttävlansryttare. Jag hårdkör dressyr och banhoppning på vintern och gör klart med lydnad, lösgjordhet och rakriktning osv så att det sedan räcker med 2 dressyrpass i veckan till våren när man måste börja konditionsträna osv.

Nu har han ju gått från LA till MsvB på ett par månader i utvecklingen vilket räcker gott och väl ett bra tag, så dom 2 passen i veckan så lösgör jag första dagen och repeterar andra dagen. Sedan använder jag framridningen till hoppträning för repetition mest halvhalter för allt kommer ner till halvhalterna till slut ändå.. så man kan få in en massa dressyrarbete även på andra pass om man bara tänker till lite.
 
@Jfrelin Jag tror ändå inte att man kommer upp i samma flås i ridhuset som av att galoppera uppför en backe - skritta ner - galoppera upp osv. Och ligga och cantra i ridhuset är definitivt mer böjda spår än ute. Det blir ju ändå inte samma dressyrpass inne en sån dag så då kan jag ju lika gärna rida ut. Jag har dessutom en häst som måste ridas ut 2 dagar vecka om hon ska vara rolig att rida ut. Rider jag bara i ridhuset i två veckor märker jag det direkt när jag rider ut sen. Inte roligt.
Jag tror också att det är skillnad om man har tränare ofta. På den tiden jag tränade varannan vecka hade jag inga problem med att rida i dressyr 4 dagar i veckan. Nu rider jag för tränare så sällan att jag liksom tappar motivation och ideer om jag ska dressyra jämnt... det funkar bra första tiden efter träning. Men sedan blir det snabbt mellanmjölk.

Hoppas verkligen det är nåt övergående med Divan. Så jäkla träligt att hålla på med skador...

@Fiorano Håller verkligen tummarna för Juno imorgon! Och för väglaget...

@Kirre Oj, undrar vilken tråd det där hmnade i då :o
 
@stjarnfrugt Ditt svar till Kirre ligger i dressyrkavajtråden:D. Hoppas också att vi får svar om Juno. Är E4an raka spåret ner utom sista biten så jag hoppas att vägarna är fina. Har fyllt på med massor av spoalarvätska iaf..:p.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp