Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Man tar vad man har. :D (Sen var det inte så farligt, tycker jag. Inte så mycket kraft bakom det där buset.)
Hade ju inte tänkt rida så mycket mer före sommaren, så då känns det onödigt att prova ut en sadel som med största sannolikhet ändå inte passar sen i höst igen... :)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Åh jag är så galet nöjd med min guldtjej idag! :love:

Först hade vi en låååång mysig ryktstund :love: och sen ett riktigt bra arbetspass i lina! :) Visst busade och rusade hon en del när det blev för jobbigt, kombinerat med att hon vill för mycket (Men hellre det än en häst som inte vill :bow:), men därimellan gick hon klockrent och jag ser mer och mer av den vuxna donnan i henne! :love::d
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Tack så mycket nu hittade jag det. :) Sökte tidigare bara på Skåne.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

*kl*

Våran vecka ser ut något som följer; uteritt på onsdag med sällskap, ridning i paddock med sällskap på fredag, löshoppning på söndag (ÄNTLIGEN löshoppning där jag själv får styra lite).

Igår låg bäbisen och sov i leran ute i hagen, helt utslagen. Det är tydligen hårt att gå i skolan när man är van vid en evig semester :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

*kl*

Nu har Ariel fått börja jobba igen, vi letade reda på klätterbacken igår och gick uppför två gånger. Inget flås har hon, men det var ganska väntat. :p

Idag eller imorgon hoppas jag på premiär uppsuttet på nya stället, då blir det ridning i paddocken som gäller. Fasar lite för uteritter med sällskap, det har vi ju aldrig provat tidigare. :o
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Idag var veterinären ute och vaccinerade och tittade till Lottas tänder. Veterinären hittade en gammal tand som var lös, men som inte lossnat. Den rörde hon bara lite så lossnade den. Sen hittade veterinären lite hakar som hon slipade lite på för att de inte skulle bli för stora. Ovanligt på en så här ung häst, men bra att jag valde att göra kollen nu. Hon hittade även två små vargtänder. Jag har inte hittat dem tidigare, men nu har de kommit. Tiden får visa om vi gör nånting åt dem, beroende på hur mycket/lite de stör.

Lotta skötte sig riktigt bra och visade återigen hur mycket hon litar på mig och ser mig som en del av tryggheten (bl a gnäggade hon efter mig när jag försvann ur synfältet, trots att det fanns kompisar inne), så jag är mycket nöjd och glad. Så duktig tjej! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

*kl*

På fredag kommer Tobbe hem från inridningen om allt går som det ska, han har skött sig jättebra!

Tyvärr har jag fått problem o har inte längre någon som kan visa honom till mig på treårs på Bollerup den 9 maj - nån som ska dit o känner sig manad? :angel: Nu vet jag inte om jag ska stryka honom eller vad jag ska göra.. :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Ska också till Bollerup med med min lilla den 9:e.
Vilken del av visningen behöver du hjälp med?
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Det som krisar är visningen för exteriördomaren. Till löshoppning o lösgalopp (hoppas jag) att jag reder det själv ihop med mamma o ev piskförare, de ska väl finnas på plats?
Jag tränar själv o förbereder honom för visning men kruxet är som sagt att jag inte kan visa fram honom själv - då jag själv har alldeles för skruttig trav. Så pass att jag tror han har klart större chanser med en utomstående än med mig som faktiskt kan träna med honom innan..
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

*En liten uppdatering*

Letar fortfarande efter rätt sadel men den jag har (Lillys breda) ligger hyfsat på Rocket med lite extra paddar. Tillräckligt bra för att jag ska kunna hänga på honom och kliva i stigbyglarna från bägge hållen. Allt stillastående. Han sköter sig alltid fint och beter sig som om han redan kan allt...godingen ;)

Tog ett par bilder igår i hagen. Han börjar se vuxen ut:D
24760_387736077765_735617765_3788183_6647379_n.jpg

24760_387736087765_735617765_3788184_990907_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Om du inte hittar någon innan hjälper jag dig gärna. Det enda är att du får prata med de som lägger tidsprogrammet så vi är där samtidigt ;)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Tack, jätteschysst! :bow: Det blev lite kris igår när hon som var tänkt till uppdraget plötsligt fick reda på att hon inte fick ledigt från jobbet fast att hon sagt ifrån i väldigt god tid :(

Det ska jag förhoppningsvis kunna lösa i så fall, en av de ansvariga för arrangemanget råkar vara min tränare, så jag ska väl kunna be henne om en tjänst, att se till det! Så att vi är där samtidigt, men inte visar samtidigt ;)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Ingen fara! Självklart ska man hjälpas åt :laugh:

Tycker att, om man kan, ska visa på treårstest. Skulle vara väldigt tråkigt om det faller på visaren när det är så mycket annat som kan hända med våra älskade hästar.

Du får gärna höra av dig var jag hittar bra info om din ras och vad som hans styrkor och svagheter så vi kan visa upp det bästa!
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Idag eller imorgon hoppas jag på premiär uppsuttet på nya stället, då blir det ridning i paddocken som gäller. Fasar lite för uteritter med sällskap, det har vi ju aldrig provat tidigare. :o

Jag hade inte behövt oroa mig. :p Igår red vi ut ihop med en stallkompis + häst till fots, och på hemvägen slöt ett ridande ekipage till. Det gick kanonbra, förutom att Ariel bytt beteende. Nu är hon überpigg på bortaväg och långsam på hemväg. ;)

Jag tror att det kan ha att göra med att hon fick gå först på bortaväg och sist på hemväg, tydligen är hon en liten tävlingshäst ändå. :D

På söndag skall vi vara med på löshoppning också! :banana:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Nyss hemkommen från en tur i skogen med mitt monster, ja ni läste rätt. Jisses, jag tror inte att hon mår bra av att vila 1 vecka... hua. Hon gick super snällt och avslappnat i början sen började hon sakta men säkert titta på fler och fler saker för att sen hoppa som en tok för allt, vägra gå frammåt, slita huvudet rakt upp och försöka pinna iväg, ja jisses, dom är roliga ibland de små :grin:. Avslutade passet i paddocken som äntligen smällt fram, där skötte hon sig perfekt så jag kunde väldigt snabbt hoppa av min dyblöta häst... suck. På måndag ryker vargtänderna iaf, känns lika bra.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jag har ju inte börjat rida än och som regel sköter sig Rocket utmärkt. Idag fick han ha Lillys sadel på sig och så longerade vi lite på vallen. Där har det kommit fram snöfria fläckar och Rocket såg sig manad att ta ett lerbad:eek:...Hann dock stoppa honom precis när han gick ner på knä:cool:. Sen spanade vi lite på bilar vid vägen och kollade den vilt forsande bäcken som är ovanligt skrämmande för båda mina hästar. Rocket är ju lite ursäktad med tanke på åldern men min 6-åring reagerar värre där:angel:.

Det du fick genomgå idag gjorde jag med 6-åringen igår...herrejisses vad hon spelade upp och bar sig åt. Hoppas Rocket håller sig i skinnet...
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

*kl*

Nu har jag ridit Nova lite mer regelbundet när snön är borta. Skönt att det äntligen är vår.
Var uppe vid grannens ridbana och red runt bland hinder och olika saker men hon blev inte rädd för något. Skönt.
Annars har det mesta gått över förväntan förutom någon brall ibland. Hon är väldigt pigg och framåt och vill helst försöka gallopera så mycket som möjligt.
Tyvärr är hon ingen häst som söker sig så mycket i form av sig själv utan vill gärna titta på allt man går förbi.
Någon som har tips på enkla övningar för att få henne att söka sig neråt?

Nu väntar jag på att man snart kan ha dem ute på nätterna. Ska bli skönt att slippa gå upp så tidigt på morgonen innan jobbet.
Här växer gräset rätt bra och hö åtgången har minskat rejält.
Brukar börja med att ha dom ute i vinterhagen i början med stödfodring innan de får gå över på riktigt bete.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Min lilla är också en riktigt ivrig en och vill ha koll på ALLT hela tiden! :laugh: På henne har inspänningar funkat när hon är för ivrig och kroppen sprattlar iväg åt alla håll! :devil: ;)

Hon söker sig oftast riktigt bra nedåt och formen kommer naturligt, men de 2 gångerna jag har "påmint" henne (när hon har varit riktigt okoncentrerad o bara galoppat hej villt ungefär :angel:) om hur man ska jobba så har hon jobbat jättefint efter typ 3 varv med snäll inspänning :)

Detta är givetvis bara under longering, i "ridningen" söker hon sig rätt som om hon aldrig gjort nått annat! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: slant98
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 589
Senast: Fibusen
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 392
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp