Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

så roligt att det går så bra för alla. jag och amigo har äntligen kommit igång på allvar vi också.... :love:
fantastisk känsla att äntligen få sitta på ryggen på sin häst....
26991_377749217935_669557935_3567739_7921667_n.jpg

26991_377749267935_669557935_3567741_6977368_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Vad mysigt. Så vacker.

I morgon flyttar Bionix bort på ett år. Inte hästsäljartider så det får ju bli fodervärd. Känns riktigt skönt. Slippa ha dåligt samvete för att inte hinna båda mina 07or. Nu blir det äntligen mer tid till Qvintus. Nu jäklar.

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

*kl*

Jag har ångest och mår extremt dåligt.

Var hos The Guru och löshoppade idag igen. Jag var ju inte imponerad senast men eftersom alla lovordar honom och han får fram mängder med fina hästar varje år så tänkte jag (mot min gnagande känsla av att något var fel) att "jaja, han vet vad han gör, han får en chans till".

Q har alltid taxerat fint och hoppat. Förra gången lät han honom stanna mellan hindrena för att "han skulle lära sig av sina fel". Han understödjer absolut ingenting så hästarna får komma i hur mkt undertempo som helst. Första gången slutade med att han kom över räcke-räcke på typ 60 cm.

Denna gången stannade Q mellan "hindrena" innan de ens blivit hinder, alltså när de bara var bomhögar på marken under uppvärmningen. Sedan gjorde han om detta bortåt 7 gånger även när det var bomhög-räcke och räcke-räcke. Till slut drev han på såpass att han hoppade räcke-räcke med kanske 1 m ut. Han hade också tappat all egen vilja att taxera och kom fel varenda gång, väldigt osäker.

Det här känns inte rätt. Och det blir ännu värre av att jag måste stå för mitt sätt att utbilda mot en människa som alla använder och tycker är helt fantastisk. Jag kommer inte att åka dit mer. På sön får jag åka till ridhuset och longera över cavalettin och hoppas att jag kan få min "gamla" häst tillbaka. Fy fan. Ingen häst ska lära sig att stanna, de ska inte veta att det går! Man ska understödja så de lär sig att komma rätt. Ingen människa rider ju mot ett hinder på en unghäst utan att driva och tänker att "den får stanna och lära sig av sina misstag".

Bara att hoppas att jag hinner få ordning på problemen som han så fint fixade (för en bra timpenning) innan testet. Har 3 löshoppningar kvar och får jobba mkt över hinder på lina.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Usch va trist.:grin: Förstår att det känns jobbigt när det är en person som många ser upp emot, då är det jobbigt att ifrågasätta.

Min lilla dam hade i går lite mjölk i juvren, så det börjar närma sig.....
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

*kl*

Här har vi en lite lugnare period, då Ariel (en månad för tidigt) fått flytta till sin nya lösdrift. :banana: Just nu vänjer vi oss vid nya flocken, alla andra hästar som rör sig överallt på gården och de nya rutinerna som blir vid flytt. Ariel är överlycklig över både fri tillgång på hösilage och halmhögen som man kan sova i. :love:

Själv är jag överlycklig över att kunna träffa min häst varje dag, även om det för tillfället mest består av att borsta bort päls. :p

Länk till förra tråden, så vi håller ihop alla gamla trådar. :D

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1008989
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Stackars dej och hästen!

Vad är det för :devil:la idiot som ni har råkat ut för?!? Konstig uppfattning om löshoppning. Lär han hästar hoppa bana genom att släppa dem i en inhängnad med hinder också...?:idea::angel: Jobbigt när det är en som "alla" lovordar, gissar att han kan prata för sej... Sådana finns det gott om..*blä för dom*

Hoppas att det ordnar sej för er...pepp pepp pepp..
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jag har inte riktigt klart för mej vad din häst har hittat på för bus...

Antar att hon vart ute på äventyr och haft kul utan mattes medgivande...:o

Spännande med fölis..:love::love:.. Hade Lanzelot vart det fuxiga sto jag ville ha istället för en tråkbrun valack, hade han fått åka till en bekant och lära känna dennes hingst lite bättre...
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Lanzelot och jag är oeniga om vad tyglar är till för. Då han inte vart(är) riktigt styrtam har jag använt mej mycket av skänkel och vikt för att svänga och stanna. Det är ju iochförsej bra att han kan det men nu vägrar hästskrället att ta minsta stöd i tyglarna och tycker att matte är dum som använder några. Har gjort en noggrann inspektion av munnen (det går han med på minsann!) - inga vargtänder eller något annat misstänkt.
Ska köra ett par dagar på volt med inspänning, bättre än att han ska rycka mina armar ur led. :mad: Jag kan dela av ridbanan till lagom voltstorlek så kan han få springa lös tills att han fattar vad det går ut på...

5 veckor och 1 dag kvar till treårstest.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Vad duktig han är! Syns att han har fattat vad det går ut på och verkar tycka att det är jättekul. :)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Tack!

Jag jättenöjd med de som arrangerar löshoppningsträningarna och även är piskförare. De gör ett mycket bättre jobb än jag själv skulle kunnat göra.

_underbarn_: Hoppas att bjudningen går fort att reparera.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Vad trevligt Ariel verkar ha fått det och kul att du kan vara hos din häst oftare. Fri tillgång på grovfoder, får vi se vad det gör med en fjording. :D Du får hålla igång henne. ;)

Så idag flyttade Bionix. Fick skor på framfötterna, benskydd och så med höga benlyft traskade in i transporten utan krux. Nosade lite på lämmen men gick sedan in med matte. Så nu var det gjort. Han skall få gå ut i stora ridskoleflocken och bli fostrad av de äldre. Behöver han.

De andra två här hemma har stått och tittat bort mot vägen resten av dagen. Storgnäggat så snart något rört sig på gården och väntar, väntar....lär väl ta några dagar innan de ger upp.

Själv har jag insett att denna helg är helt uppbokad med annat (kongress båda dagar) och följande tre helger är också uppbokade i stort sett båda dagar med annat än hästar. Och jag återgår till heltid i veckorna nu efter påsk. Usch och stön. Ser ut som om det blir Bionix som blir den enda tränad. Tur att jag inte anmält Qvintus till treårstest.

Till Underbarn: tråkigt med löshoppningen. Men bra att du vet hur man löser det ändå. Där gav du mig en idé. Har inte provat hoppning vid longering än. Det kan jag göra med Qvintus ju, när jag ännu inte kommer iväg med hästkärran. Några minuter här och där kan jag nog hitta.

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jag har inte riktigt klart för mej vad din häst har hittat på för bus...

Antar att hon vart ute på äventyr och haft kul utan mattes medgivande...:o

Spännande med fölis..:love::love:..

Stämmer bra det. Snart blir de föl. Hoppas bara att allt går bra för Elle, hon är ju inte ens fyllda 3 år ännu, men som tur e så är hon stor och rätt välutvecklad. Undrar hur detta har påverkat henne ? Om hon kommer växa mera sen?
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

kl.

Idag har Plutten blivit stor och fått skor på framfötterna:) Han var jätteduktig och stod som ett litet ljus!
I morgon ska jag se om jag kan försöka att rida igen.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Det går nog bra, hon ser vuxen ut. Det jag hört om ston som fölar tidigt i livet (som 4 åringar) är att de växer mindre sedan, vet ej om det är en skröna. :confused:

Vet du vad barnafadern är för någon? Kan ju påverka fölis storlek.

En bekants c-ponny hingst rymde in till hblstona och hade det trevligt med stallets skyskrapa på 175+. Den fölisen är en bra bit högre än de renrasiga hblfölen trots den lilla söta pappan....:crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Alla; pepp behövs. Tack.

Longerade honom hemma på banan över ett cavaletti idag. De första 10 min ängande han åt att bocka, sparka, springa som en idiot och vara allmänt okoncentrerad. Han lyckades även få in en fullträff med ena bakhoven rakt på baksidan av mitt lår i en serie krumsprång. Vilket resluterade i att mitt vänstra lår för tillfället blir större och större för varje minut. Gör så :devil: ont!

När han hade lugnat ner sig så fick jag honom iaf att först trava över bomhögen och sedan hoppa cavalettit upplagt några gånger i båda varven. Underlaget var skit så bästa förutsättningarna var det knappast. Ska åka till ridhuset och göra samma sak på söndag på bra underlag.

Hatar när något går så snett och jag inte ens kan stoppa det i tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: slant98
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 292
Senast: Bison
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
17 826
Senast: lizzie
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 148
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp