Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

OJ! :crazy:

Jag tror att ni behöver jobba med er relation, min fröken blir också ganska "dominant" när vi tränar och vill GÄRNA vara med och bestämma, och jag låter henne absolut komma med åsikter! MEN i slutändan gör vi som jag vill, och det vet hon!
Jag arbetar efter att hästen ska lyda för att den vill, inte för att den måste!

Att kolla upp henne tror jag kan vara bra, och sen kanske någon som är mer van vid att tömköra ta henne ett par ggr? Min tjej känner direkt om någon mer oerfaren tar tag i tömmarna och larvar sig direkt! :devil:
Och då är jag ändå långt ifrån ett proffs, men jag tar det lungt och gör bara de övningar jag känner mig trygg i och som jag behärskar på ett bra sätt så att Amazing endast får rätt signaler hela tiden! :laugh:

Hon är knappast flängd, hon förstår nog bara inte varför hon skall göra detta för dig.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Det är verkligen super att få rida på den gräsbanan, stora utrymmen så man har både tid och plats att hinna förbereda hästen. Tids nog måste man ändå dra sig in i ridhuset så det är bara att njuta nu!
Förstår att du måste vara otroligt sugen på att rida. Jag tyckte det var skönt första veckorna när pojkarna åkte på bete men resterande av de två månaderna var olidliga så jag kan tänka mig hur du känner :D


Marvin
Usch, resa sig är verkligen det värsta de kan göra! Om hon är ok i rygg och mun hade jag skickat bort henne i en månad till "någon typ irländare" (eller någon annan som tycker att det är kul att riskera livet...) Hoppas du förstår vad jag menar och att jag inte upprört någons känslor :angel: ;) Häst har man i mitt tycke för att det är kul och då ska det vara kul. Jag skulle aldrig riskera livet när det finns folk som är riktigt duktiga på att få det ur dem, de kanske inte skulle vinna en dressyrtävling osv men är duktiga på just det här. Även om det kanske kostar lite så tänk på vad som kan hända om hon skulle gå över med dig igen och du inte har lika mycket tur som sist. Eftersom hon har gjort det två gånger nu är risken överhängande att det inte är sista gången heller. Bit ihop, ta hjälp, försök inte lösa stegringarna själv är mitt råd. Allt annat kan man lösa för man är otroligt utsatt när de står där balanserande på bakbenen...
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jag känner samma sak. En gång är ingen gång, två gånger är en vana... Jag har ingen större lust att sitta upp på henne nu.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Hade jag varit du, hade jag efter genomgång där hon är ok skickat iväg henne på inridning och grundutbildning ett tag.

Jag har varit i precis samma sits som dig med häst som rest sig, dock som var riden ett bra tag innan, jag gjorde det stora misstaget att fortsätta på egen hand samtidigt som hon efterhand tryckte ner mig längre och längre ner i skorna. Det sista halvåret jag hade henne vågade jag knappt hantera henne, jag ledde henne till och från hagen och ryktade lite det var allt. Och det självförtroende dom tar från en tar lång tid att bygga upp igen, först nu känner jag mig säker i sadeln igen men blir lätt osäker och min gamla häst som är orsaken till detta skulle jag aldrig sätta mig på igen, trots att hon idag funkar utan problem och hoppar banor på 130 men hon kan läsa mig alltför väl, och jag blir osäker när det kommer till ridningen på henne.

Förövrigt var denna häst lika snygg och bildskön som din svarta, fyra vita kotor och skjuten stjärn och det levde hon på länge, enda anledningen att jag behöll henne så länge som jag gjorde var att hon var snygg och de dagar hon funkade var hon uderbar. Den sits jag satt i önskar jag ingen annan, därför berättar jag detta för att jag hoppas det kan hjälpa någon i samma situation, som tvekar och inte riktigt vet hur de ska gå vidare. Ta hjälp innan det går för långt, blir man rädd som jag blev så är det väldigt svårt att reparera detta och fortsätta med samma häst, iallfall enligt mina erfarenheter.

Detta sto är förövrigt mamman till min -07:a i denna tråd, och jag är evigt tacksam för varenda dag jag nu kan åka till stallet och ha roligt igen, innan var hästarna och stallet till stor del en ångestfylld del av vardagen.

Såhär kul har jag numera när jag är i stallet:
DSC01086.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jag säger som de andra, kolla igenom basic och skicka sedan iväg henne till någon kamikazepilot som tar det ur henne. Det är lätt värt de där 10.000-20.000:- som det kostar att ha hästen borta 2-4 månader för att få ordning på det och samtidigt värna om sin egen säkerhet.

För hur kaxig man än känner sig ibland så har man bara ett liv och det ska man inte äventyra det alldeles i onödan. Jag skickar pepp härifrån och hoppas att du är rädd om dig!

Men som sagt, sånt där kan man inte gulla och klappa ur hästen. Så låt någon som vill utsätta sig för risken ta tag i det och var tacksam att den möjligheten finns.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

En gång är ingen gång, två är lika med... fler. Jag håller med alla andra som redan kommenterat och ser ingen större anledning med att upprepa det. Lycka till och var rädd om dig!

AnnaDressyr: :love: Alltså jag är alldeles betagen i den där! Och vilken underbar ridbana! Avundsjuk.......

KL
Longerade lilla ponnybusen i lördags. Hon skötte sig verkligen över förväntan! Innan sommaren har hon inte alls förstått tanken med några avsaktande hjälper, men nu satt det plötsligt som en klocka! Både mellan gångarter och till halter, som om hon inte gjort nåt annat på hela sommaren! :D Longerade ca 30 min och tjockisen hann såklart bli lite svettig. Det tog nog emot på slutet för då var jag tvungen att smacka! :eek: :D
Idag blir det lite ridning! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Usch det där lät inte roligt! Håller med de andra och hoppas att du är rädd om dig.

AnnaDressyr: Han är kanon fin och ridbanan är underbar! Önskar att jag hade sådana ridmöjligheter:)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Idag var det ridning på damen! Första lite mera "riktiga" passet sen sommarbetet. Red på lägdan bredvid gården. Syster red henne först medan jag longerade 08an, skritt och trav. Sen när jag var klar bytte vi också checkade jag av lite. Hon svarar jättebra för alla hjälper även om inte formen är riktigt på plats än, men det är inte prio ett. Jag testade även galoppen för första gången sen betet, och ett litet glädjeskutt blev det innan hon föll in i sin vägvinnande busgalopp! Duktig häst!
Men ojj så dålig kondis dom har bäda två! :rofl: Svettiga efter bara en halvtimmas jobb, ca 20 min i 08ans fall. Så det blev ordentlig skrittpromenad efteråt också svampade vi av dem också - vilket var mycket uppskattat!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Kul att det gick så bra:) Min har också riktigt dålig kondis och för tjock är han också. Men det är svårt att banta en häst som knappt får nåt kraftfoder och bara lite hö morgon och kväll men som går i gräshage på dagen och äter alldeles för mycket. :p
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Helt klart svårt ja! Mina går ute dygnet runt ännu och har mat så de klarar sig utan vare sig hö eller kraftfoder! Har en känsla av att jag bara kommer peta i lilla ponnybusen lite betfor och eventuellt havre i vinter, inget mera kraftfoder behövs tror jag! De kommer ha fri tillgång till hösilage ute i hagen så hon lär ju rulla fram ändå! :p Blir bättre när snön kommit så man kan ut och galoppera på alla härliga skogsstigar som alltid blir så mycket bättre när det frusit på! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Idag har vi ridit ut själva för andra gången och det gick riktigt bra. Han har numer hajjat poängen och tycker det är roligt att rida ut också. Han rullade på i både trav och galopp som en gammal rutinerad herre. Runden gick genom skogen lite tätare lite mindre tät, grusväg (med öppna fält på båda sidor), en liten bit asfalt där vi mötte en bil, sen travade vi lite i kanten på en stubbåker, skrittade på långa tyglar över en subbåker. Mötte grannarna som var ute med två av sina hästar men det var ingenting han brydde sig om utan rullade vidare åt sitt håll efter vi pratat lite.

Nu har jag inte varit ute på någon mastodont runda som jag ser att det låter som utan 50min med en stor del skritt, men det är många olika korta delar med olika miiljör och underlag på denna runda.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Det är jättesvårt, han står ju inne nu och får 4-5kg hösilage, 4 dl havre och lite betfor samt mineraler så det är ju inga mängder direkt. Men ändå rullar han fram :p
Men det är väl som du säger att när man kommer igång och om vi får snö så kommer dom att smalna av. Just nu funderar jag på att ta bort den lilla havren som han får och be dom att bara ge honom en liten tuss hö till frukost. Kvällshöt kan jag inte minska på känns det som.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jag börjar få lite motsatt problem med Lotta. Hon börjar bli lite för tunn. Hon går inne om nätterna och får då 4 kg hö. Hon står på halm och har gräs i hagen, men ändå börjar hon bli lite i tunnaste laget. Har lusern att ge, men vill inte ge det, eftersom mitt silage, som jag väntar på, har så bra värden så jag kommer inte behöva ge annat än en morot eller två som skrammel i krubban.
Jag hoppas på att få mitt silage snart, så att jag kan börja vänja in henne på det istället.



Lotta fick en hovböld för några veckor sen och på det lymfangit, rätt illa sådan, och samtidigt försvann min tro på mig själv, men vi jobbar oss uppåt. Har börjat gå promenader igen, så får vi se vad som händer. Jag börjar få upp motivationen igen och jag är pepp på att sätta igång, men jag har väldigt lätt för att sjunka igen, så vi tar små små steg för att se hur allt utvecklar sig.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

*kl*
Har inte skrivit här på ett bra tag, först gick Cero på helvila (bete), dock bara i ett par veckor - han såg nästintill deprimerad ut, varje gång man skulle hämta en häst i hagen så var det han som kom i galopp och blev besviken när han ändå fick stanna kvar i hagen.. Nu jobbas han 3-4 ggr i veckan, dock helt uppehåll från ridningen, har ingen passande sadel då jag fick lämna tillbaka den utprovade, Cero började spänna sig och vet hittade en låsning i korset. Han är helt okej nu, har fortfarande väldigt svårt för högergalopp men fattar det löst iaf. Målet är iaf mer ryggmuskler innan jag ger mig in i sadeldjungeln igen - har ju en bomlös som funkar till uteritt och dressyrridning och något annat än det ör inte på tal just nu (han har hoppat 3-4 språng på terrängbanan 50-60cm i somras, han klarar det galant så nu är det bara rutin som gäller, senare dvs).

Inom 3-4 veckor kommer min nya vagn hem, en tävlingsvagn import från polen :) Så då blir det mycket körträning. Ingen tyngd på ryggen alls nu utan mycket promenader, tömkörning, dra lite stockar osv (säg nått den hästen inte kan dra, blir helt paff att han lunkar på helt lugnt med en stock bakom sig och en massa rasslande kedjor! :D)

Frågor till er som har lagt in galopp:
Har era hästar mycket svårare för ena galoppen, eller fattar den båda lika lätt?

Vad anser ni är "rätt" - hästen är ung och (antagligen) omusklad och orkar helt enkelt inte bära upp ryttare i ena varvet än, eller att när hästen är så pass ung ska den inte ha några problem alls att fatta någon av galopperna? Fått höra båda.

Cero fattar båda galopperna löst och på lina, men så fort en ryttare sitter på (har kollat upp så det inte är sadeln det är fel på) fattar han enbart vänster, t.o.m. från skritt, medans han aldrig fattar högergalopp, även om han får springa in i den på böjt spår, han fattar vänster då. Har inte provat barbacka då jag inte har tillräckligt bra balans. Tänkte dock låna en ridgjord och rida med när han ska sättas igång och se om det går då. Tankar om detta är välkomna!

Lägger in en bild på plutten som faktiskt har lagt på sig lite under vilan! :D Glad matte, han är svårfödd den här, tyvärr, funkar super på bara skrittarbete som vi har nu men när han börjar ridas blir han tunn igen.. Dessutom har han växt 3 cm under 4 månader och har därmed blivit D-ponny :D Och då stödfodras han på betet med hö+lucern. En bild när han får hälsa på en av hästarna som är hos oss på inridning, dock en -05 så han hör inte hemma i den här tråden ;)
10895_1283680522.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Vad ovanligt med en svårfödd fjording! :o Men ha verkar ju jättetrevlig! :laugh:
Ang galoppen så är ponnyn (07an) lika i båda varven, tar båda galopperna utan problem både under sadel och när man longerar. Däremot min 08a har svårare för höger har jag märkt. Har såklart inte galopperat honom uppsuttet ännu, men han fattar hellre vänster när man longerar honom. Så det är väl individuellt.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Haha ja svårfödd och fjording hör man väldigt sällan i samma mening :D Nu har han dock blivit "djupare" i bålen och mer kraftig i hela kroppen men fortfarande rätt slimmad.

Jag försöker fundera ut vart problemet sitter. Sist jag red honom (snart 1 månad sen) tog jag galoppfattning 10ggr i höger varv på böjt spår, han fattade vänster, jag saktade av och gjorde om.. Blev så besviken på nått sätt att det inte funkade att jag satt av innan jag blev för arg och drev runt honom lite lätt i paddocken, och vad gör han inte då - jo sticker iväg i höger galopp i VÄNSTER varv -.- Dvs han fattar höger galopp med sadel på, men inte med ryttare på.. Allt är knepigt, vet inte vad jag ska leta efter. Vet gick igenom honom och hittade låsning i korset, det är tillrättat och nu är han ua.

Det är ju inte direkt "fattar hellre vänster" utan det är ingen högergalopp alls under ryttare..
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Maja_Kandi och oxo

Han är verkligen härlig på alla sätt, man kan knappt tro att han bara är riden tre veckor sen han kom hem från betet. Tänkte inte så mycket på gräsbanan när jag flyttade till nya stället eftersom de har en fin ute(grus)bana och ännu finare ridhus, men så fort jag kom upp på Luxus är det bara på gräset som gäller utom när vi rider ut.

Angående mat...
Luxus hade gått ner en hel del över betet eftersom han lätt börjar vandra när han vill ha koll på allt som händer. Så jag fick hem en ganska tunn häst men han hade stärkt upp sitt bakben vilket känns värt viktnedgången många gånger om! (Han halkade på betet förra sommaren och tänjde ut sig viket gjorde att han blev svagare i ett bakben, väldigt svårt att träna upp igen på en ung häst när man jobbar med dem så lite)
Han fick första veckorna Build up Mix och Hippos Alfa förutom fri tillgång på ensilage. Nu äter han 3,2 kg Hippo Alfa, 1 kg lucernhack, 2 dl olja, 250g Equi Jewel och fri tillgång på ensilage ca 15-20 kg (ganska blött så värdena /kg är något under medel men bra om man ser till TS) Måste tillägga att han stödfodrades på betet så man får öka maten långsamt om de kommer direkt från bete...
Har alltid haft hästar som har haft lätt att lägga på sig så det här är nytt för mig t ex min stora tävlingshäst (ca 700kg, 180 i mkh) får 2 kg havre, mineraler och fri tillgång på ensilage. Det är en lätt foderstat ;)
De som har lätt att gå upp utan att man kan jobba dem är svårt men jag håller med Maja_Kandi, det blir mycket lättare så fort de får börja jobba lite. Annars kan man ju ersätta en del av höet med halm om de inte står på det, jag hade nog också dragit ner på betforn om han inte får det för att luras i mineralerna :angel: Det innehåller ju en del socker dvs MJ vilket är det man vill minska på vid viktnedgång.

Galopp
Jag tror att de flesta har en bättre och sämre (starkare/svagare) sida, både hästar och människor. Mest bry får man om man har samma "dåliga" sida som hästen. Jag tycker att om man kan ska hästen galoppera i båda varven men om det är jättesvårt med en galopp så gör man ett försök vid varje ridpass men om det inte går, hoppa över den så att det inte börjar knyta sig hos er båda. Unghästar ändrar sig så mycket att det inte är värt att bråka över något som senare kanske inte är något problem. Ca två veckor tycker jag att det är ok att lämna den svåra galoppen sen hade jag tagit hjälp av någon annan.
Ett tips är annars att följa långsidan riktigt långt in i hörnet (gärna ridhus eller eller utebana med rejält staket) och fatta galopp precis när ni börjar svänga, eftersom hästen har en vägg/staket på den yttre sidan är det ganska självklart att fatta rätt galopp. Det svåra är tajmningen, ni måste vara riktigt långt in i hörnet och du får inte fatta för sent för då får du ingen hjälp av att hästen ramas in av hörnet. Hoppas det här kan hjälpa :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Känner med dig! Hoppas du nu kan få lite medgångar nu så det hjälper till med motivationen och självförtroendet.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Kl*

Sådär nu är vi på banan igen, efter 9 veckors vila:)

Enligt mig och Hovis har han breddat sig och mer blivit en häst, får se till att fota han nästa gång.
Nu är de båda hemma från sommar betet, kommer dock fortf gå på gräs tills vädret tillåter det.

Mina planer är nu att sätta igång han igen och sedan börja utvecklas tilsm med han, blir ev lite små hinder nu under hösten..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: slant98
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 596
Senast: Fibusen
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 392
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp