Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Kl*

Liten uppdatering från mig och min lilla? (155) ridponny!

Det känns rätt bra nu!

Efter som vi ligger långt efter er andra så har vi bara arbetat i ca 2 månader än så länge.
Och i går tog vi våran första galopp på ridbanan utan lina:love:
Tyvärr lyckades han sparka sig själv rejält på frambenet så han blev halta lotta ett litet tag (mest chocken tror jag). Skrittade en stund sen gick det över.
Jag har bytt bett från tredelat till tvådelat (och det verkar som han trivs bättre med det... Funderar på att testa med stång då han verkar störa sig på att det rör sig i munnen) Nu börjar han helt plötsligt söka sig nedåt och mot stödet :laugh:

Korta stunder har han börjat trampa under sig i traven så nu är vi på G.
Det känns så skönt när allt börjar flyta på efter en hel del motgångar under sommar och vår..

Och så har jag väl varit lite sotis när jag läser om hur långt ni kommit :o

Ni är ju super duktiga!:banana:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Igår fick jag en extratid på dressyrträningen imorgon! :laugh: Jättekul! Första gången jag kommer rida för den tränaren, så det kommer väl mest bli att bekanta sig lite och gå igenom vad den lilla tjockisen har lärt sig hittills. Hon har ju inte direkt kondis men det är bara träning ca 30 min så det borde hon överleva. Det blir totalt andra gången på en ridbana för hennes del, vilket ju i sig kommer bli ganska intressant. Men hon är en riktig klippa så jag är inte speciellt orolig.. :)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Igår var det hoppdags för Ariel igen. :laugh: Efter uppvärmningen fick hon trava över många bommar (7-8?) och när hon skötte sig där omvandlades sista bommarna till ett kryss. Inga problem alls för damen. :love:

Sedan fick hon skritta över de två koppelräcken på långsidan, för att dels se att det var en annan färg på bommarna och dels att det kom två hinder efter varandra. Därefter höjdes de upp något och hon fick hoppa dem först med travanridning på bägge, sedan trav på första och galopp på andra och slutligen galopp på bägge.

Hon skötte sig superbra och jag är så stolt över min lilla pålle. :love: Om allt klaffar blir det en träning till nästa vecka, sedan skall hon få vara ledig några veckor och tänka över allt som hänt.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Och så har jag väl varit lite sotis när jag läser om hur långt ni kommit :o

Äsch, när våra hästar är sisådär 8-10 år kommer ingen ha en aning om vem som var "först" att göra vissa saker. Hellre lite för långsamt än lite för snabbt är mitt motto. :laugh:

Vad var det för stam på honom som blev överhöjdare? *nyfiken*
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Spännande med dressyrträningen! :laugh: När jag tränar dressyr på Ariel brukar vi jobba ungefär 30 minuter, det är ganska lagom för bebisarna har jag märkt. Däremot blir hopplektionerna längre, men där är det ju många pauser medan man tittar på de andra ekipagen också.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Ja jag tror det är ganska lagom! :) Red ju för en annan dressyrtränare i våras också, det var första gången på bana, och nu blir det den andra för en annan tränare.. :p Men jag tror inte det blir några problem på denna lilla klocka! Nu ska vi ut på promenad och mjuka upp oss lite inför morgondagen! Vill inte rida dagen innan men tycker ändå att hon ska röra på sig, så det blir nog en promenad! Eller är jag fånig då? :o Får se om vi kanske tar med tvååringen också, men det blir nog lite mycket att hålla reda på...
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

oj vad länge ni rider! Jag har ridit för tränare idag och en gång förra veckan. Ibban skötte sig exemplariskt båda gångera och hade förstått allt vi tränade på gång 1 till gång 2. Men lektionen varade nog inte längre än 15min och det kändes lagom.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

När jag ridit för tränare har hela lektionen varit 30 min inkl. framridning men avskrittning efteråt. Dock är det ganska mycket skrittpauser i själva passet.

Jag kan nog tycka att en 3 åring som är hyfsat mycket riden ska orka gå 30 min inkl. framridning. Men självklart måste man främst lyssna på sin egna häst, jag vet att när min lilla stjärna går som bäst har jag ungefär 2 min på mig innan soppan tar slut.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Man får helt enkelt smida medan järnet är varmt! ;)
Vad som sagt ute på promenad med tösen idag. Hon knallade på som alltid, tittar inte på nånting, bryr sig inte ett dyft om alla bilar som susar förbi, kliver snällt ner i diken när matte ber om det (även fast jag nog trodde att hon skulle hoppa...) och upp igen. En riktig liten klippa är det! :love:
Efteråt hade vi lite manvård, ryckte om jämnade till, hon njöööööt! :D
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Vill inte rida dagen innan men tycker ändå att hon ska röra på sig, så det blir nog en promenad! Eller är jag fånig då? :o

Nä, jag försöker undvika att rida två dagar i rad, så jag tycker att en liten promenad låter alldeles utmärkt. :laugh: Ariel går ju på lösdrift, så jag försöker lura mig själv att hon klarar sig utan promenader numera. :p
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jag tror det beror lite på vad man tränar på också. Min allra första träning på Ariel innehöll övergångar mellan skritt och halt, vändningar över ridbanan samt två (!) långsidor i trav. Då blir inte hästen så trött. :p

Det är klart att om man jobbar med övergångar mellan trav och galopp så blir hästen tröttare än om man slipar på igångsättningar från halt till skritt. Man får helt enkelt avgöra från pass till pass. Själv brukar jag säga till min tränare "Nej, nu tror jag det är nog" och det har tränaren full förståelse för. :laugh:

Sedan rider jag i och för sig ut ganska långa stunder i skritt, men det är ju mer för hållbarhetens skull än för att Ariel skall få upp konditionen.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jag försöker rida en dag och vila två. Det tycker jag är lagom för Cilantro i höst. I dag gick han på ridbanan och var duktig som vanligt :). Men jag får mycket bättre sug i honom på uteritterna fortfarande. På bana blir han lite mer vinglig. På söndag provar jag nog att rida lite på stubbåkrarna. Dom kändes fina när jag var ute och red andra hästen där i dag.
Det kanske bra att jag inte hinner rida så mycket, utan har min andra häst som nr 1. Det är lätt att rida för mycket på småttingarna när det är roligt.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Äntligen, har jag hittat hit. Vad fina hästar ni har!
De flesta av era 3-åringar ser så välutvecklade ut, jämfört med min. Hon växer mest på höjden! :p

Hon är inte vinglig längre på ridbanan, hon tycker bara det är rentav tråkigt. Det är mycket fart när vi rider ut iaf, men hon har verkligen blivit bättre i paddocken! Första gången jag red på en ordentlig volt häromveckan så blev jag glatt överraskad för att den var så perfekt.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Här rullar det på, rider ca 3 ggr per vecka. Jobbar lite på galoppfattningar och idag satt sex av åtta. De två som blev fel, mitt fel, jag gav inte optimala förutsättningar. De andra sex fattade jag ur hörn mot staketänden av fältet de två som blev fel fattade jag ur hörn på långsidan som vetter ut mot fältet, mot stallet så hon drog iväg åt det hållet. Det är ju fortfarande ökad trav in i fattningarna men vill inte joxa för mycket utan är bara övertydlig med skänklar och smackar.

Vi löshoppade lite tidigare i veckan, inför ev uppsutten hoppning om ett tag. Snacka om skillnad i inställning gentemot mor sin. Den här hon tar in, funderar, (ibland lite för mycket) taxerar och hoppar på styrka. Mor, hon kör full sula, bli som det blir typ. :crazy: Hoppade dock inte så högt, slutade när hon gjort två bra språng på metern på oxern. Vill inte utsätta henne för något som jag inte kan reda ut om hon blir osäker, det får vi ta med mer professionell hjälp.

Ang ridtider så när jag tränar på bana/fältet så blir det nog inte mer än 20, max 30 min inkl fram och avskrittning. Rider jag ut så har det blivit upp till 45 min men då är det mest skritt, några korta travsträckor och någon galopp.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

jag tänkte inte på att det blir fysiskt jobbigt för dom utan mentalt. Ute rider jag längre tid. Börjar planera inför inhoppning med min men jag tror det kommer dröja. Av någon anledning är jag jätte mesig i ridningen och tycker hon är fantastiskt duktig hela tiden men när jag tömkör kräver jag mycket mer...
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

dsc00709_101626329.jpg

dsc00851_101905208.jpg

dsc01045_102216078.jpg

Det går super bra med ridningen nu :D Han är jätte duktig och jätte lätt lärd. :)
Ska börja hoppa honom om några veckor. Han har ju haft en hovböld och stått i ett par veckor. Och nu är har han precis fått bakskor.
Sen ska vi fixa hans tänder. Han har varg tänder så han är tjafsig i munnen men jag rider på ett nova bett nu så det går lite bättre nu med munnen :)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Av någon anledning är jag jätte mesig i ridningen och tycker hon är fantastiskt duktig hela tiden men när jag tömkör kräver jag mycket mer...

Så var jag också förut. :p Sedan skadade jag axeln och T fick rida ett par gånger och så upptäckte jag att Ariel klarade av mycket mer än jag trodde. :angel: Inte så att T red slut på henne, utan snarare att jag har en tendens att bara skritta försiktigt och lugnt hela tiden. Så jag fick mig en tankeställare och har faktiskt vågat kräva lite saker av henne, saker som jag alltid krävt från marken och hon klarade av det även uppsuttet. ;)

Samtidigt är det ju en avvägning, för man vill ju inte kräva för mycket, få en protest och skaffa sig problem i onödan.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Haha precis så är jag oxå. Min tränare sa till mej igår när jag travade att du kan ju faktiskt kräva att hon går i rätt form.... ehm.. jo ja kanske det... sa jag då :angel:. det skulle aldrig komma på fråga att hon fick lalla runt utan stöd som hon ville när jag tömkör...

Idag är min dam satt på bantning med en liten ponny :devil: och nästa vecka kommer sadelprovare ut! :banana:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Ja, och ni har vi varit på träning! Ponnybusen skötte sig verkligen JÄTTEBRA! Klev rakt in i transporten, stod i sin lånebox ca en timma och väntade och sen in i ridhuset för andra gången nånsin! Ledde henne runt lite innan och satt upp och travade igång några min innan träningen bara. Pigg och glad var hon!

Sen började träningen! Första ridningen inomhus och första gången för den tränaren. Jag gillade henne skarpt och hoppas verkligen att jag kommer kunna fortsätta rida för henne! Är tyvärr bara reserv...
Queenie skötte sig kanon, vi fick öva mycket på att verkligen ta stöd på bettet, framför allt i vänster varv som hon har mycket svårare för. Det släppte en efter ett tag även om hon tyckte det var jobbigt. Provade sedan båda galopperna, lite trav och sen avslut. Hon fick totalt bensinstopp efter galoppen! :p Såklart skrittvila emellan. Alldeles lagom pass!
Hon var svettig efteråt så det blev en liten dusch också innan hemresa. Rakt in i transporten nu också! DUKTIG! :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: hamilton1
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: slant98
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 740
Senast: Valle
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 292
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp