Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

I förrgår tömkörde jag igen och hon var jätteduktig! Igår var vi på promenad ute i mörkret, vilket var väldigt spännande... Massa läskiga saker, men hon går snällt bredvid mig.

Idag släppte jag henne på ridbanan för att få springa av sig lite.
DSCF0808.jpg

Städar äpplen från ridbanan
Vägrade galoppera så länge att jag hann få det på bild
DSCF0811b.jpg

DSCF0812.jpg

Sen sökte hon upp mig
DSCF0814b.jpg

Hon följer mgi vart jag går
DSCF0815.jpg

DSCF0816b.jpg


Sen sadlade jag henne och så red vi ut en sväng med en ponnyfarbror som draghjälp och min kompis ledde oss i longerlina. Hon uppförde sig exemplariskt och skrittade på helt avslappnad.
Det är ju sån här hon oftast är, och då är det nästan otänkbart att hon skulle kunna hitta på så dumma grejer.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

dsc00709_101626329.jpg

dsc00851_101905208.jpg

dsc01045_102216078.jpg

Det går super bra med ridningen nu :D Han är jätte duktig och jätte lätt lärd. :)
Ska börja hoppa honom om några veckor. Han har ju haft en hovböld och stått i ett par veckor. Och nu är har han precis fått bakskor.
Sen ska vi fixa hans tänder. Han har varg tänder så han är tjafsig i munnen men jag rider på ett nova bett nu så det går lite bättre nu med munnen :)


Jag tänkte köpa ett nova bett snart, för mitt sto har börjat tjafsa med bettet i munnen väldigt mycket, vi kollade hennes mun i somras och efter det blev hon bättre. (Hon hade en liten vargtand) Men nu märker jag att det är något som är konstigt igen, jag tror att det är för att det händer mycket med tänderna och hon har ett tredelat bett. Hur funkar det för dig med nova bett jämfört med innan?
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jag tänkte köpa ett nova bett snart, för mitt sto har börjat tjafsa med bettet i munnen väldigt mycket, vi kollade hennes mun i somras och efter det blev hon bättre. (Hon hade en liten vargtand) Men nu märker jag att det är något som är konstigt igen, jag tror att det är för att det händer mycket med tänderna och hon har ett tredelat bett. Hur funkar det för dig med nova bett jämfört med innan?

Han tjafsar inte lika mycket och han verkar gilla det :).
Nackdelen med nova bett är att man måste byta ut det när dom har tuggat för mycket på det. Eller så rullar man latex tejp runt bettet :)
Men min går jätte bra på nova bettet. Rekommenderar verkligen det om man har en häst som är tjafsig i munnen :)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Han tjafsar inte lika mycket och han verkar gilla det :).
Nackdelen med nova bett är att man måste byta ut det när dom har tuggat för mycket på det. Eller så rullar man latex tejp runt bettet :)
Men min går jätte bra på nova bettet. Rekommenderar verkligen det om man har en häst som är tjafsig i munnen :)

Skönt att höra. :) Min tjej har inte varit tjafsig tidigare, så tror verkligen jag måste ha det nu. Man känner ju sin häst så bra när man ridit henne från början, då märker man direkt när något är fel :p Latex tejp, var får man tag i det?
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

KL

Har nu varit utan hästar i några månader. Det känns märkligt. Hade ju två treåringar Bionix och Qvintus.

Qvintus är nu ute på prov för försäljning. När jag skulle visa honom hade han åkt på en vrickning så jag lät honom gå ut på prov då han annars skulle blivit ensam kvar.

Bionix är ute på foder tills nästa sommar. Så än har jag inte bestämt mig för att sluta med hästlivet. Men gud så jag saknar honom och det var svårare än jag trodde. Trots att jag har fullt upp med annat och egentligen inte har tid.

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Skönt att höra. :) Min tjej har inte varit tjafsig tidigare, så tror verkligen jag måste ha det nu. Man känner ju sin häst så bra när man ridit henne från början, då märker man direkt när något är fel :p Latex tejp, var får man tag i det?

skara hästsport har :)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Tack!

Hon har vuxit massor i sommar och det har varit svårt att få upp henne i hull. Tjoffar i henne lucern, skönt om det har börjat märkas. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Idag var vi två stycken och tömkörde henne. Fick lite bilder från precis i början. Hon var lite loj och gick inte fram till bettet, därav den öppna formen på flera av bilderna. Bytte till långpisk sen och fick fram henne lite bättre, men då hade kompisen gett upp kameran.

DSCF0820.jpg

DSCF0823.jpg

DSCF0824.jpg

DSCF0822.jpg

DSCF0827.jpg


Sen satte vi ut lite koner att styra runt och då tjurade hon ihop och började resa sig. Jag fick in en fullträff med långpisken i arslet på henne i precis rätt ögonblick och hon galopperade på framåt istället.
Hon bråkade några gånger till, men alla gånger redde jag ut det och gick på henne framåt, och när hon sprungit lite gick det att sakta av och sen kunde hon slappna av igen och jobba trevligt.

Idag var det tydligt innan hon började bråka, hon spände halsen. Det svåra för mig att få timingen rätt att gå på henne och samtidigt inte fastna i tömmen utan ge henne utrymme att gå på framåt.

Kändes iaf som att vi vann en delseger idag. Hon fick inte möjlighet att ställa sig. Och igår gick hon ju jättebra under ridtur. Nu får hon vila några dagar.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jag tror inte att du löser något genom att gå på henne så, hon visar ju tydligt att något är fel/ att hon inte litar på dig.

Ston är ston, du måste få henne att fightas för dig! :laugh::love:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jaha, men se då har man gjort de första uppsuttna sprången också. :eek: :laugh:

Varför jag skulle få för mig att tro något annat än det bästa om min lilla vet jag inte men det här var väl inte konstigare än något annat sa hon. Hon tyckte dock nog att jag var i mesigaste laget gällande höjderna så några bra språng och lite mer koncentration blev det inte från början.
(nu var det bättre framåtbjudning även i paddocken, inte ridit där sen "sist", när jag beklagade mig här)

Lite bildbevis (klickbara)



 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Låter som det går framåt i alla fall, peppar och tror gott att du kan gå på henne.

Har ett sto hemma (5-åring) som kan vara en riktig surkärring, passade det inte när jag jobbade henne från marken förut så attackerade hon mig (alltså slängde sig inåt på volten och måttade en rejäl spark mot mig). När jag red så kosparkade hon mot skänkeln så fort det var jobbigt eller reste sig så hon nästan tippade över. Nu är hon mycket bättre i humöret, dels har hon växt ifrån det och dels så har jag satt henne på plats så det räcker. Nu kan hon på sin höjd lägga öronen bakåt och sura när jag longerar/tömkör, ibland reser hon sig med mig på men det har blivit lättare att få henne och gå framåt istället i det "kritiska ögonblicket".

Nu är hon snarare en trevlig och harmonisk häst som har sina dagar helt enkelt. Jag gissar att hon kommer att bli bättre med åldern och utbildningen. Vissa hästar växer in i sina roller helt enkelt.

(Och kan ju direkt nämna att hästen varit checkad av veterinär och massör så det var inget kroppsligt, bara rent psykiskt)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Härligt! :D

Jag hoppas att vi kommer igång med galoppen snart så att jag också kan börja "hoppa"! :love:
Så himla svårt utan padock bara, och att hyra transport för 500kr ggn har jag tyvärr inte råd med så ofta som jag skulle vilja...
Hon är så jäkla taggad att jag inte vågar rida ur själv ännu, känns dumt att riskera nått när allt gått så himla bra hela tiden! :)
Får väl se hur det blir till våren, då är det tänkt med minst 2 pass i ridhus/padock och jag filar på en lösning! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Tack, tack alla. :D

Det kändes konstigt att inte hoppa min stora men ska nog vänja mig vid lilltjejen också.

underbarn: Men visst har jag?! :p Tror ridningen ute på fältet (dvs det man ser i bakgrunden på bilderna) har gjort att jag lärt känna henne och hur hon reagerar väldigt bra och vet vad som kan hända "som värst", dvs typ ingenting. Hon har väl nästan varit på väg att bocka något litet någon gång men hon är ju så snäll och vill vara till lags, för det mesta. Nej, det här var jag inte nervös inför ett dugg, mer än att det skulle bli fel med tanke på henne.

marvin: Ja men visst gör vi. :p
Kul att du fått till ett par bra pass med din också. Tror inte heller att det är helt fel att gå på lite, men det är ju det där med tajmingen, som du verkade få till idag. Blir det inte bättre, då kan man ju fundera och gå vidare.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Vad duktiga ni är! :laugh:



KL
Idag gjorde vi klar vinterhagen! Drog om tråden och kopplade om strömmen. Så nu har vi en jättefin vinterhage igen! Eftersom att den går jämsides med sommarhagen, med bara en enkeltråd emellan, så brukar vi ha öppet ner till sommarhagen tills det är dags att plocka ner den tråden så att dom kan gå emellan som dom vill.
Men efter en liten incident med fölis idag så får de hålla sig i vinterhagen ett tag bara.

Senare på kvällen var det dags för dem att få gå in första gången för hösten! Jag, lillasyster och sambon åkte upp för att hjälpas åt att få alla på rätt plats.
Öppnade dörren in och ropade på hästarna, de kom ju såklart skrittandes direkt, smått förvånade. De två som stått där tidigare traskade rakt in i sina boxar, men fölet och lilla ponnyplutten fattade inte alls vart de tog vägen. Till slut insåg Queenie att det bara var att lyfta på fötterna så kunde man gå uppför rampen och in. Fölis som blev själv ute blev smått hysterisk... Fick inte på honom grimman så kunde inte lugna ner honom heller. Men tillslut tog han iaf sats och hoppade över rampen och in, ramlade såklart omkull och sprattlade i dörröppningen ett tag. Men när alla väl var på plats var det lugnt efter ett par minuter.
Vi stannade kvar ett tag för att kolla så att alla tog det med ro, och med undantag för att de gjorde mos av mina omsorgsfullt tillplattade och jättedjupa bäddar :devil: när de skulle rulla sig, så var allt lugnt. Men när jag släckte och skulle säga gonatt blev det lite skrik från Kaptenen. Han lär väl ha lugnat sig efter en stund.

Skönt att Queenie är så himla lugn och nöjd med allt!

Sorry för långt inlägg! :o
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Med inspiration av ovanstående inlägg, hur gör alla med istallningen? :laugh:

Min stallvärd vill inte stalla in på ett tag och jag får rätta mig efter det, annars får A stå inne själv och jag får förmodligen åka dit var dag för att släppa ut och ta in, något jag inte har tid med då jag nyss börjat jobba igen och inte är helt klar med körkortet. (Är dock på g med att boka teori och uppkörning, då blir allt mycket lättare!!!)
Tack o lov för täcken!! :D:D

A må vara en Prinsessa, men inte i boxen! :devil:
Hon gräver runt och har sig, har testat torv men det gilla vi inte och även halm förra året men det blir så galet tungt och snuskigt när det inte finns någon botten som kisset kan försvinna i.

Min stallvärd vill ha halm även detta år och jag har inte så mycket val än att också ha det! :(
Funderar på att fylla upp boxen med spån :love: och sen ha halm över? Då blir spånet som en madrass där kisset kan rinna ner och sen mockar man bara bort den blöta "överhalmen" och allt bajs.
Kan detta funka?
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Min går ute i flock så länge det bara går. Tar in dem någon gång i oktober och börjar då rida igen. Jag är bara glad så länge det går att ha dem ute, unghästar mår bara bra av det. Har ställt en hösilagebal i hagen så de har något att tugga på nu när det ligger runt nollan på nätterna. Täcken behövs ju inte än på unghästarna, det är bara bra om han sätter en rejäl vinterpäls så han har något eget skydd under vintervilan. Det blir många timmar i box senare i deras liv, så om han kan få långa sommarlov innan allvaret börjar är det bara bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: hamilton1
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: slant98
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 740
Senast: Valle
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 292
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp