Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Sitter ner i galoppen, det har jag gjort ett tag. Men i traven har vi bara provat några steg o det funkar bra.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Senast jag hade en 4-åring så satte jag mig ner i traven ungefär en vecka innan första dressyrtävlingen... för att hon skulle acceptera det någlunda när vi väl var på tävling :angel:

Blir väl något sånt med Q också. Eller snarare, jag börjar närma mig sadeln i alla gångarter så fort jag rider igång honom nu i mars. Sedan handlar det ju inte riktigt om att sitta till med sätet då, utan snarare sitta lite lätt med ganska mycket tryck i stigbyglarna och vara väldigt lätt i rumpan. Så de bara vänjer sig vid att man är närmare sadeln. Drivning med sätet kommer inte än på ett tag.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jag satt ner i galoppen för första gången precis innan vintervilan. Men traven har jag bara suttit enstaka steg. Har letat lite efter små clear round tävlingar men jag kanske ska börja rida honom efter vilan först :p var ute med min andra pålle idag och det är så tråkigt det är stenhårt i backen och isgata så det blir bara att försöka leta grusväg bland blankisen och det vill jag inte riktig utsätta den lille för när han ska sättas igång. Så det blev 2 månaders vila för honom:) men är vädret bra på tisdag så kanske jag hoppar upp och rider några varv i paddocken om den är harvad.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Här har det VRÄKT ner snö två dagar i rad! Det har kommit sammanlagt 3-4 dm från i fredags natt tills eftermiddags. Tyvärr är det dessutom på nollan - mot plussidan, så det är TUUUNG snö också. Vi får se hur det blir med träning av tjockisen nu i detta väder.

Det hade rasat från stalltaket ikväll! Jag kom dit halv nio för att göra i ordning inför kvällen, och då körde de runt med traktorn i hagen och försökte få bort snön upp till stalldörren (mina hästar går in och ut själva), och i den stunden var jag oändligt tacksam mot stallägarens fru som stängt av hagen tidigare för att inga hästar skulle komma ivägen för snöras! :bow:
Ska ta lite kort imorrn så får ni se hur extremt mycket snö det handlar om!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

*kl*

Mina stackars hästar har verkligen haft en rörig höst pga min dåligt samarbetande rygg... Men nu känns det som det äntligen börjar bli lite ordning :laugh:
Mille har blivit med ny ryttare och jag tycker de passar väldigt bra ihop. Tanken är att de ska lära känna varandra sen får vi se om de kan vara med på några pay and ride i vår/sommar. Annars är det visning för kvalitetsboken i april och sen kvalitén i höst som är målen under året.

 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Han är underbart söt! :love:

Idag har Ibban varit till ET igen, det var fullt i spiltorna så vi fick stå i solariumet, gud så skönt det var! Fick iaf klartecken att det bara är att köra igång nu men att jag måste hålla efter hennes bakknän, de var lite galliga bara av att hon gått i hagen 1 vecka utan rygg ont.

Solar
201101241817_128914671.jpg


Nåldyna
201101241815_128914725.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

*kl*

Hemma från träningen! Mycket bättre träning än sist, lugnare. Lite bomjobb, jobba med ytterskänkeln och sen några små skutt. Chatsi bjöd glatt på allt, försökte varken stanna eller gå vid sidan en enda gång, tog själv initiativ till galopp på hinderna och letade sedan efter nästa. :love:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

*kl*
Igår var jag på kliniken igen, helt ren både på före och efter böjprov och på böjt spår! :) Eftersom pålagringen ligger på ett ställe som troligen inte påverkar honom så mycket så ska vi lite långsamt sätta igång honom från marken och se till att han inte lägger vikt på frambenen, därefter sätta igång med lite ridning efter några veckor... Så det är bara att hoppas att det går bra nu!

Men än så länge vilar han, han behöver lite vila nu.. Igångsättning om några veckor :)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Va kul att det gick bra på träningen! :) Särskilt efter de små dispyterna förra gången... tydligt att hon helt har glömt bort vad som hände då isåfall.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Angående dressyrdebut:
Hur gör ni med era hästar, sitter ni ner i galoppen? I traven? När kan man börja sitta lite smått?

Min är absolut inte redo för nedsutten trav ännu, men galoppen kanske skulle kunna bli aktuellt snart.

Jag har suttit ner i galoppen hela hösten och innan vilan satt jag ner någon långsida här och där i trav och det har gått bra.

Divan vilar fortfarande men ska sättas igång när jag kommer hem från Thailand i mitten på februari. Första tävlingen blir en lokal på hemmaplan i april:)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Va kul att det gick bra på träningen! :) Särskilt efter de små dispyterna förra gången... tydligt att hon helt har glömt bort vad som hände då isåfall.

Det verkar så!
Rapport från läktaren är att hon såg ut att tycka att det var roligt!

Idag var det tänkt vila, men så var det löshoppning i ridhuset när jag kom till stallet. Passade på att ta med Chatsi, det är ju så jobbigt att bygga löshoppningsbana...

Trodde hon skulle vara lite matt från igår, men inte då! Sparkade till och med i väggen och bockade! Bjöd glatt på hinderna utan någon som helst tvekan och hoppade med lätthet 1,25. :)

När hon har hoppat stannar hon på kortsidan och kollar i spegeln, och när jag pratar med henne så kommer hon för att få beröm och puss på mulen. :love:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Idag har jag ridit! Första gången sen vintervilan:D det blev lite longering innan och sen skrittade vi lite för det är så halt och hårt i backen så jag vågade inte trava. Men han sökte sig fint nedåt och jag testade att flytta några steg i sidled åt båda hållen och det gick bra. Red bara i 10 min men är väldigt glad över huir bra han skötte sig och att han stod still när jag satt upp:)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Tack för tipset! Det där med godis och mutning ska jag försöka med imorgon! :)

Ja, hon har lite humör och vill absolut inte stå still när jag sitter på heller men som sagt så börjar det verkligen bli bättre! :)

Igår blev jag sparkad i ansiktet och slog i huvet så min kompis fick rida på henne! Kul att se sin häst med ryttare från marken faktiskt! Här är två kort från igår;


bus!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Men fy! Hur gick det till och hur är det med dig? (2:a bilden :D)

Charlotte1975
Härligt att se att hon är på gång igen. Hon ser jättefin ut!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

KL

När blir första tävlingsstart för era? :)

"Granngården" ska ha en pay and jump från 50 cm i början av april. Jag är hemskt sugen på att vara med för miljöträningens skull men...är det för tidigt?

Jag är lite mesig kanske? :p

Hästarna är löshoppade 100 cm och hoppade uppsuttet ett par gånger var över enkla hinder. Kan de hoppa en hel bana med 1,5 månads träning? (jag är utomlands två veckor nu) Tänkte isåfall kanske trava runt, gå lugnt och säkert?
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Har de bara sett några bommar innan så är det klart att du kan vara med! De behöver inte ens så lång förberedning för en 50 cm p&j ;)

Tänk bara stark trav, rakt på hindret, bredda händerna lite, var beredd med ett litet spö på bogen om det krävs och håll dig i manen :D

Min första start är 16/4 om allt går som det ska, dvs. om snön försvinner och jag hinner ut i terrängen senast veckan innan. Problemet är att Q´s tävlingar krockar med tävlingshästens, så jag får välja vem som ska få gå när i början...
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Kul att det har gått så bra!!

Visst är du läkare isåfall måste jag fråga om man stkar sin fot hur länge är det normalt att den är svullen? Stukade min fot för drygt en månad sen och den är fortfarande lika stor som den var dagen efter och jag känner av den vid vissa tillfällen kan inte böja den hur jag vill. Ska rju börja rida till helgen igen och det känns inte särskilt troligt att jag kommer att få i den i någon av mina ridstövlar.... börjar bli lite lätt frustrerad nu över att den inte går ner till normalstorlek igen.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Sparken? :)
Skulle ta av benskyddet på bakbenet då hon sparkade mot son boxgranne (som hon hatar) och jag var emellan.. Blev träffad strax under ögat och flög med huvet före in i väggen.. så en lätt hjärnskakning blev det nog men är mkt bättre nu :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 903
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 104
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp