Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jodopax är vävnadstoxiskt, risken är att man skapar en inflammation som man inte hade fått annars.

Nu kommer jag inte ihåg om vi använde jodopax när jag jobbade i fälttävlansstall, men vet att jag satte många silvertejpsbandage på balltramp.

Min häst verkar ju svullna bara ett sår tittar åt henne håll, så jag ska kanske prova med jodopax då...
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

I Tyskland hade vi ett gult pulver som man spädde med vatten, samma effekt (och den härliga bieffekten att ljusa hästars ben blev KNALLGULA i några veckor efteråt :angel: ).

Jag vill lägga bandage hellre än att få ett tjockt ben, skulle kunna göra ett torrt eller bara blött också, men inbillar mig då att VÄLDLIGT utspädd jodopax är bättre än inget alls och för lite för att det ska kunna skapa en reaktion...

Jag har en häst som vid ett par tillfällen fått reaktioner på både jodopax och "det där gula" (vid något starkare doser eftersom han redan hade fått fula sår som hunnit bli infammerade), men han har också fått reaktion av skillingarydsalva och diverse andra produkter... så jag misstänker att han bara har känslig hud och anväder därför bara vissa grejer som jag vet funkar, eller testar i väldigt små doser i början...
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Du kan ju lägga ett spritbandage om du inte vill använda jodopax. Det tycker jag fungerar hur bra som helst, svullnaden brukar gå ner ganska omgående.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jag tycker han är lite liten, 137 cm, lättbyggd och kort rygg, men det är inte tänkt att jag ska rida honom. Efter inridning ska han lånas ut till någon som vill träna och tävla, ev blir det avelsvisning 2012. Tack!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

4 bak för fästets skull. 2 fram för överrullningens skull. Fick tipset från Ingrid Boström, det är körhästar som behöver fäste fram och därmed 4 brodd i fram. ;)

Jag tycker det är bra att ha 4 fram för när det blir brant uppför känns det som Bambi på hal is utan tåbrodd, de får inget fäste alls när hoven lämnar marken.

Givetvis bor inte alla så backigt och bra som jag ;)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

4 bak för fästets skull. 2 fram för överrullningens skull. Fick tipset från Ingrid Boström, det är körhästar som behöver fäste fram och därmed 4 brodd i fram. ;)

I tån eller trakten? ( är antagligen självklart, men jag har lite svårt att föreställa mej sånthär!:o)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

O här blir det inget gjort! :cry: Pissväder och IIIIIIS! :devil:

Amazing trivs inte alls, hon är ledsen i ögonen och vill ju verkligen jobba! Hon älskar när vi gosar men det är jobbet som gör att hon får leva ut! :love:
Det är bara mitt körkort som är ett hinder, sen kan vi flytta till ridhus, vi får helt enkelt hålla ut en månad eller två till, tyvärr! :(

Longerade henne en stund idag och hon vart så nöjd! :d Men vi fick ju ta det lungt pga all is som vart blandad i snön, brodd på men den hjälper ju inte helt! :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

kl*

Min lilla vilding har uppfört sig vääldigt bra på sistonde.. blir nog ridhäst av henne trots allt :D haha!

Men jag har först nu börjat få lite problem med uppsittningen! Har alltid hoppat upp med pall men nu vägrar hon gå i närheten. Går att sitta upp utan men hon snurrar runt och går bakåt och framåt.. har alltid hjälp att hålla i men det hjälper ju bara lite!
Sen om vi står mot en vägg eller i ett hörn känner hon sig instängd och får panik..

Som sagt, så kommer jag alltid upp tillslut men det känns ju som en sak man kan träna bort! Någon som har tips på hur? :)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Är så hon våldsam att det inte ens hjälper med assistans från marken..?

På min hjälpte det att någon står snett framför andra bogen för att bromsa upp den en aningen när jag hoppade upp. Lite avledande klappar och grejande runt hals och huvud på honom gjorde att han iaf koncentrerade sig på mig och den som höll i. Testade inte att göra det utan assistans förens i höstas, och då stod han lika still som när vi hade hjälp...


Om hon får panik av att använda hörn/vägg/liknande så kan man ju testa muta istället. Den som håller i kan ha kraftfoder i fickan som hon får pilla lite med ett par gånger, det kan ju eventuellt hålla hennes tankar på annat håll och sedan ge överdrivet med beröm när du är uppe. Inte direkt mata henne men så att hon får fokus på personen som håller i. Men det är ju som sagt snarast en avledningsmanöver ifall man nu har en häst som är stressad och våldsam vid uppsittning...

Hoppar hon runt och vägrar stå still även när du kommit upp på ryggen?
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Trakten, eftersom det är i tån man vill underlätta överrullningen och sätter man broddar där så "fastnar" tån mycket mer på underlaget. :)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Trakten, eftersom det är i tån man vill underlätta överrullningen och sätter man broddar där så "fastnar" tån mycket mer på underlaget. :)

Sant, men som någon annan sa så kan de behöva grepp i tån om man har backigt med.

Så man får helt enkelt se vad som passar bäst under de omständigheter man har. Ett alternativ om man får för dåligt grepp med två men vill göra vad man kan för överrullningen är btw att ha lite lägre brodd i tån.

Habina, jag var mest nyfiken då jag hört om motsatsen på unghästar (för att minska risken för balltramp), men aldrig den varianten. Så ingen kritik mot dig det ovan, utan bara generellt.

/Alex, som bor på en kulle, och där det behövs tåbrodd med när det är isigt, om de inte ska halka alt gå och spänna sig
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jag har lite bakslag på igång sättningen av min grabb..vart klippt vilket hjälpte mkt mot hans hudinf..men då det började försvinna kom han in från hagen med sår på ett bakben(inte broddtramp då han ej har skor där).
Han är rätt kännslig min kille så i dag var han lite små hallt så vi får fortsätta igång ridningen när benet är bättre:(
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

kl

Här ägnar Qvintus bara dagarna åt lek med sin kompis. Han är mer nyfiken på mig nu också när jag kommer ut i hagen, som om han repar mod av sina lekar. Han blir annars lätt osäker och då lägger han öronen bakåt och drar sig undan för säkerhets skull. Tror att lite påtvingad vila gör honom gott.

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

kl

Kul att fler och fler börjar komma igång igen nu! Ännu roligare är att till helgen ska R sättas igång igen också:D

Skulle egentligen väntat några dagar till men det passar bra på helgen, då det är mindre tryck på ridhuset då jag kan åka tidigt på mornarna. Längtar som bata den nu, ska bli så kul. På onsdag om två veckor ska jag och en kompis dessutom och och kolla på hoppträningar för en tränare vi är intresserade av att börja hoppa för. Längre fram i vår.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Och här känns lillkillen såpass bra så vi har kikat på lite lämpliga dressyrtävlingar för Debut :laugh: Snacka om skräckblandad förtjusning :devil:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Chatsi blir piggare för varje dag! Idag var vi ute i skogen med 2 andra ston. Lilltjejen fick gå först och visa hur man går genom isiga vattenpölar.

Det var en katastrofal ridtur, med riktigt dåligt underlag, och en av de andra hästarna trampade av en sko fram. Slutade med att vi fick rida samma väg tillbaka, och gissa om Chatsi trampade av sig en framsko på precis samma ställe? :p

Å andra sidan var det bra träning för alla dessa 3 damer att gå på konstiga underlag, och de var allihopa mycket nöjda med sig själva när vi äntligen trasslat oss ur skogen och kom ut på vägen igen!

Chatsi tyckte dock inte om att gå sist, hon skuttade runt på bakbenen och ruskade på huvudet. Ledde henne på hemvägen iom oskodd på ena fram och broddad andra fram.

I morgon em kommer hovslagaren (Guld värd! :love:) och på kvällen är det våran andra hoppträning nånsin!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Angående dressyrdebut:
Hur gör ni med era hästar, sitter ni ner i galoppen? I traven? När kan man börja sitta lite smått?

Min är absolut inte redo för nedsutten trav ännu, men galoppen kanske skulle kunna bli aktuellt snart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 903
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 104
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp