Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fashionistan

Trådstartare
Nu är det äntligen dags för den 7:e tråden! :banana:
Tänk så långt vi har kommit från den första, då presenterade man namn, färg och ras! :D:love:

Idag blev det massa mys i stallet, jag skäms verkligen över att jag inte har tagit ett endaste kort på hela sommaren i princip! :o:crazy: Men på torsdag kommer en vän hem till mig och hon har en toppenkamera, så då ska vi banne mig fota! Flera 1000 bilder och sen välja ut dom 20 snyggaste att bomba med här! Tänkte ta både uppsuttet och från marken med tiaran! :love::D

Imorgon blir det tömkörning och på torsdag och fredag blir det uteritt med min vän då! :laugh:

Sen vila lördag och söndag för då åker jag hem till henne och hennes hästar!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Cilantro har travat runt på stubbåkrarna tillsammans med sin kompis. Jag vågade mig inte på galoppen därute idag. Det får bli nästa pass. Det blir ju skapligt piggt ute på öppna fält! Men han skötte sig riktigt fint i trav. Sedan fick han galoppera på vägen istället.
På vägen lyckades vi få en lastbil efter oss i bakhaserna och det är en smal väg, så vi fick trava en bit för och komma av vägen. Det var lite laddade hästar ett tag :o. Men det gick bra till slut.
Två nöjda hästar och två nöjda ryttarinnor kom sedan åter till stallet.
Och idag har äntligen mitt nya ridbaneunderlag påbörjats :banana:. Det kommer bli så mycket enklare allt.

Cilantro är inne på nätterna. Det har han varit i sommar också, jag tycker det är så läskigt med alla knäppa folk som hittar på konstiga saker med hästar. Och våra hagar ligger intill en större väg. Men dom går inte in förränn 8-9 tiden på kvällen nu och i somras var de ute till 10 tiden. Jag har börjat täcka mina för att inte få så mycket päls, även Cilantro.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jag ska nog ut och tömköra i höstrusket efter jobbet tror jag. Har även kommit på att jag måste köpa nya regnkläder om det ska hålla på att vara dåligt väder:)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

KL
Idag har vi tagit en tur i skogen. Eftersom jag inte är en tävlingsmänniska så tränar jag mest på att få en "skogsmullehäst":D.
Så idag har vi övat på kantarellplockning.
Rakt ut i skogen med en plastkase i högsta hugg och hoppa av och på flera ggr.
Nova tyckte det var konstigt först och ville undersöka vad matte plockade hela tiden, men sen kom hon på att hon kunde passa på att äta lite gräs under tiden.:angel:
Inga problem med att stå still när jag skulle hoppa upp med en prasslande kasse.
Skönt att hon inte bryr sig om ljud så mycket.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jag läste att det skulle vara clear round på ridskolan i helgen och det var höjder från 10 cm (en bom på marken) så jag känner mig lite lockad att anmäla mig och Krasse. Men vi har bara varit i ridhuset och ridit två gånger och aldrig över bommar och det skulle jag bara hinna göra en gång innan helgen. Han är dock löshoppad så jag tror han skulle gå över dem.

Krasse har ganska lätt att stressa upp sig när han möter andra hästar så för vanans skull kunde det nog vara bra, men jag tror jag väntar till nästa clear round (eller ännu längre)

Eller hur hade ni gjort?
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Du får nog inte ens vara med på det för att få starta så måste din häst vara 4 år gammal.

Men annnars är det bra miljöträning för dom små liven:)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

KL

Idag kastrerades en av mina småhingstar så nu står han i boxen och undrar vad han gör där :p
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Stackars liten! :p Tur dom inte förstår vad man utsätter dom för... ;)


KL
Idag var det ridning på schemat! Igår gick ju tömkörningen så himla himla bra så jag tänkte göra samma övning från ryggen.
Det blåste som jag vet inte vad ute, och på gården där hästarna står är det mycket ved som är övertäckt med STORA presenningar, och bredvid lägdan där jag skulle rida är den största högen med den största presenningen, och den satt typ inte fast på ena kanten, så ni kan ju gissa hur den flög omkring och slog i blåsten... :grin:
Men duktiga lilla ponnyplutten brydde sig inte alls! Hade det varit tvååringen hade han gått i taket! Ledde henne förbi först och vidare längs en liten skogsväg/bred stig som går in i skogen, satt upp efter ca fem min vid hand och skrittade fram ordentligt i skogen. Lilla Q var väldigt glad och framåt!
Efter skogsrundan tog vi itu med "konerna" (rundbalarna)! Travade ut och in emellan och gjorde volter och slalom runt och grejade på. Och tänk att det tog inte längre än tio sekunder så släppte hon efter och gick suuuuuuperfint! :love: Så mjuk och fin i handen och lyssnade jättebra! Travade och skrittade slalom och även på rakt spår mellan de som stod längre ifrån varandra, och hon var så lätt och fin! Sååå synd att vi inte hade en kamera med tillhörande kameraman i närheten! :p
Efter några minuter tog vi en paus och skrittade över hela stora lägdan på lång tygel. Hon brydde sig inte alls om presenningarna på sidan, även fast dom blåste upp till stora berg och smattrade och hade sig. När vi kom till slutet kortade jag tyglarna och gjorde en liten volt, och hon gav efter direkt och lyssnade jättebra! :love: Galopp tillbaka över hela lägdan, och en massa massa busiga bocksprång i början!
Efteråt skrittade jag av ganska långt vid hand, och hon var lika pigg som innan ridturen och taktade bredvid! När sadeln var av kunde jag konstatera att hon inte var ett dugg svettig - så nog gör vi framsteg alltid! :bump:

Åååh, jag är såååå kär i den här lilla tjejen! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Du får nog inte ens vara med på det för att få starta så måste din häst vara 4 år gammal.

Men annnars är det bra miljöträning för dom små liven:)

Inte "smurfhoppning" hemma på ridskolan väl? Det är ju inte en tävling utan en träning... eller iaf så som det arrangeras här.

Vi har det ibland (från 30 cm och uppåt) och det ska tydligen vara en i mitten av oktober. Då bör jag ha hunnit ta hem och rida Q i två veckor så jag tänkte åka dit med honom då. Skulle vara nyttigt för honom att få promenera runt en bana med folk på läktaren, gå över lite bommar och se andra hästar med en ryttare på ryggen. Senast det hände var ju på 3-årstestet.

Kan en b-ponny skritta över 30 cm så bör ett halvblod på 170 också klara det :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jo jag tror tyvärr att det är så. Sen är det väl inte alla klubbar som håller speciellt hårt på det men jag tror att reglerna är sådana. Jag ska smita över i 06 tråden och fråga men jag har för mig att dom disskuterade det när deras var 3,5 år.

Att dom klarar det tvivlar nog ingen på men vad jag har fattat det som är den regeln till för att folk inte ska stressa/pressa sina unghästar och börja tävla för tidigt och för högt.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

:rofl: näää tur är nog det ;)

Vad duktiga ni är !!!

Oxo - jag frågade på min "hemmaklubb" om jag kunde komma dit med mina treåringar när de hade träningstävlingar etc bara för att få vara med och gå över bommar etc och titta och det var inga problem. Så det går säkert hem hos många bara man frågar. Blir man medlem i deras klubb är man säkert också extra välkommen ;)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

KL
Idag har vi tagit en tur i skogen. Eftersom jag inte är en tävlingsmänniska så tränar jag mest på att få en "skogsmullehäst":D.
Så idag har vi övat på kantarellplockning.
Rakt ut i skogen med en plastkase i högsta hugg och hoppa av och på flera ggr.

Blev inspirerad av din kantarellplockning till häst, så det ska jag testa på! Utmärkt träning, plus att man förenar nytta med nöje :D
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Förresten, vad är era bästa tips för att bygga upp unghästen så att den orkar mer?

Min tjej har väldigt svårt att orka med galopp, det går fem galoppsprång så kosparkar hon och blir tjurig. Några idéer?
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Kondition får de ju genom träning. Att succesivt öka intensiteten så att de långsamt orkar lite mera.

Sedan kan unghästar komma in i växtperioder och då orkar de ibland helt enkelt inte bära upp sin ryttare i alla gångarter under någon längre stund. När min växte som värst så fick jag vara glad om jag kunde galoppera 30 meter och sedan vända och galoppera 30 meter tillbaka på samma väg utan att han fick bensinstopp och tvärnitade.

Man får lära sig att läsa av dem. Om de slutar för att de inte orkar fysiskt eller för att de är tjuriga och inte har lust. Är det det sistnämnda så får man göra en avvägning så att de lär sig att de måste göra som ryttaren säger men så att man inte driver det så långt att hästen blir så slutkörd att den inte längre kan göra som man säger och då protersterar av dubbla orsaker.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Tack så mycket för förklaringen :laugh: Då känner jag att jag är på rätt väg!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

KL

Nu har jag frågat i 06 tråden och enligt dom och TR får inte treåringar starta i någon form av tävling.


Jag skulle ju ut och tömkört min tjockis men när jag kom till stallet så öste regnet ner så vi hoppade över det och han fick istället springa lite lös i paddocken:)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Min fick springa lite lös i ridhuset, och så drog jag fram en jättestor presenning som vi undersökte. Nu kan hon gå över den och upp på den, men det var fortfarande lite läskigt om jag lyfte den upp mot henne.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

KL

Idag red jag lektion på mitt lilla treåårsto :D Hennes andra någonsin, och den första gick enbart ut på att få henne att hålla sig kvar på spåret utan diverse utbrytningar, kovändningar eller kraschar i ridhussargen ;) Det är en mycket bestämd, smart och påhittig liten dam som jag inte försökt mig på att träna själv i ridhuset innan pga hennes förmåga att överlista mina svagheter...

Idag. Hon tricksade lite i runt 5-10 minuter och sen hände det! Hästen går lydigt på stora mittvolten i både skritt och trav och går avspänt med huvudet lite sänkt. Tjohooo vilken lättlärd liten fröken! :laugh: (på gott och ont...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 903
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 104
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp