Bukefalos 28 år!

07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Åh, vad tråkigt att hon har börjat hålla på så! Jag tycker det är läskigt när de stegrar sig. :crazy:

Min ifrågasätter massor i dressyrridningen, men är än så länge snäll att rida ut på.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag såg filmen lite snabbt i mobilen innan, men när jag skulle kolla ordentligt på datorn var inte klippet tillgängligt?
Såg trevligt ut iaf, och det ger lite hopp när min stökar.

Red lite ute i snön häromdagen:

44249851-D70F-4102-B5E6-86F8DD916011-2374-000004988B374179.jpg


82FD46C2-4F7F-46EA-9F40-A78349634D2E-2374-000004987FA54FD4.jpg


Pigg och glad! Nu måste jag göra nåt åt mina flaxande skänklar! :devil:
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jättefina bilder! Härligt med snö, här öser regnet ner igen och all härlig snö regnar bort så nu har vi nog isgata ute i stallet igen :(

Hon ser mycket trevligare ut i formen nu och det verkar som om du har hittat knapparna! Väldigt bra jobbat:laugh:
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Håller med om att formen ser väldigt trevlig ut, härligt att det går framåt!


Och vi har också regn här. Först snöstorm i söndags och sedan ösregn och plusgrader på det. Eftersom jag är transportlös fram till uppkörningen för BE-kort så tryter motivationen enormt. Vid det här laget brukar hästarna vara redo för sina första tävlingar för året, istället kämpar jag för att ens få kontinuitet i träningen och kloka veckoscheman. Visst är hästarna såpass igång att de skulle kunna åka ut och gå en lokal tävling till helgen i valfri diciplin om det skulle vara så, men jag känner mig inte alls taggad eller i form själv. Jag har uppkörning i slutet av februari och i mars åker ena hästen till sin nya fodervärd så det kommer att bli ordning. Men jag avskyr att inte ha någon styrsel i hästhavandet, det blir så planlöst och då tappar jag lusten helt. Jag behöver mål och mening för att kunna hålla min egen motivation igång.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Nån typ av ifrågasättande kommer väl alltid på ston.. Min var kanonsnäll som 4-åring, en liten djävul som nybliven 5-åring och nu sköter hon sig bra med mig och tjejen som rider henne ibland men ifrågasätter med nya ryttare. Hon är dock inte det minsta hård i psyket utan ganska lätt"knäckt", dvs det räcker med en rejäl tillsägning så funkar det bra sen, både ute och inne.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag såg filmen lite snabbt i mobilen innan, men när jag skulle kolla ordentligt på datorn var inte klippet tillgängligt?
Såg trevligt ut iaf, och det ger lite hopp när min stökar.

Red lite ute i snön häromdagen:

44249851-D70F-4102-B5E6-86F8DD916011-2374-000004988B374179.jpg


82FD46C2-4F7F-46EA-9F40-A78349634D2E-2374-000004987FA54FD4.jpg


Pigg och glad! Nu måste jag göra nåt åt mina flaxande skänklar! :devil:

Ser verkligen trevligt ut! :laugh:

Hmm... Testa om den funkar när du klickar här: http://www.youtube.com/watch?v=gqzJrHJiySI&sns=em
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag såg bara 3 min av filmen men jag undrar ändå vad som driver någon att fortsätta med en sådan häst? :crazy: Ser livsfarligt ut, och kan ju allra sist vara nåt kul ut av det. Hade det varit min häst hade jag ansett att den var livsfarlig så den hade nog gått vidare till de gröna... Otäckt när den tvärvänder och sparkar mot tränaren eller vad det nu är som klappar den...:crazy:

*kl

Fö har jag ett litet dilemma. Jag hittade "min" gamla ponny på en saluannons för en tid sedan. Jag red den väldigt mkt när den var ung, tänkte köpa den men saker kom emellan och det blev att den gick till en annan tjej istället och sedan har den tävlat i hoppning på hög nivå i över ett decennium. Nu är den närmare 20 år.
Jag kontakta annonsören som blev jätteglad att höra av mig och erbjöd sig att skänka den till mig för ett sista hem. Gud vad jag hade velat ha den... men hur ska man ha råd med två hästar i södra Sverige? När den ena dessutom står hos en proffsryttare vilket är långtifrån gratis... visserligen till salu men gud vet väl när den blir såld i dessa tider :crazy:

Det hade varit roligt att återförenas med ponnyplutten och ge den ett sista hem långtifrån tävlingsarenorna och samtidigt veta att den har det bra tills den trillar av pinn (har varit skadad och vill inte tävla mer därav att den vräks bort). Jag hade gärna haft den och lullat i skogen och tagit ett pass på banan emellanåt. Det är väl vad jag anser att en sådan häst ska hålla för och gör den inte det hade jag övervägt att ta bort den, eftersom den är (som jag minns den) en häst som inte trivs med att bara skrota runt... Men varför är man inte gjord av pengar och varför ska man bo i de här regionerna är tom lösdrifter är dyra? :(
 
Senast ändrad:
Sv: 07'ornas tråd del 12

Kolla hela filmen! Hästen är verkligen bananas där i början och jag hade definitivt inte pallat fortsätta. Men tjejen kämpar på och de sista tre minutrarna är det riktigt annorlunda:). Därav att den faktiskt ger hopp! Kan man få rätt på den knasbollen, så ska det mesta gå att få ordning på.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

82FD46C2-4F7F-46EA-9F40-A78349634D2E-2374-000004987FA54FD4.jpg


Pigg och glad! Nu måste jag göra nåt åt mina flaxande skänklar! :devil:

Dtta är nog helt klart den finaste bilden på er hittills! Ser jättebra ut:). Ett tips är att prova sadelklister på insidan av stövlarna för att få skänkeln mer stilla:).
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

*kl*

Hittade den här videon på tuben. Borde ge hopp åt alla er som har hästar som busar till det lite för mycket:).

http://www.youtube.com/watch?v=eruaalw6vno

Det där kunde lika gärna vara jag och Amazing nu i mellanperioden när vi skulle sätta igång! Hon sticker inte iväg men kickar och mojsar sig, backar och ska runt åt sidan! :crazy:
Det är ju pga överskottsenergi och understimulans men ändå, jag trodde du skulle visa en värsting... :devil:
Och att leda kan hon vara MYCKET värre! :cool:

Tror dock tyvärr inte att utställningar hjälper oss.. :rofl:

(även om det var fint att se att hästen blev bättre!)
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Åh vad hon är snygg! :love:
Ni har verkligen kommit igång! KUL! :laugh:


Själv har jag lagt ner alla planer på att Amazing skall bli tävlingshäst! :( Just nu kämpar jag bara för att hon skall kunna tränas i alla 3 gångarter på hobbynivå, kunna ha ett bra liv som ridhäst utan direkta krav.
Känns piss med tanke på hur bra hon hoppar och hur mycket hon älskar det men jag får tänka rationellt och inse att hon förmodligen inte håller för mer än så!
GIVETVIS hoppas jag fortfarande på att min tränare skall kunna ta ut henne och matcha henne högt :d men jag ser inte längre 140cm som en självklarhet om vi säger så!

Det viktigaste är trots allt att MINA BÄSTA VÄN mår bra! :bow:
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Hoppas verkligen hon blir bra.

Jag har själv haft en häst som fick hovledsinflammation och det tog väldigt lång tid att läka ut. Jag betäckte faktiskt henne så länge för att inte känna den här stressen att "när kan man sätta igång". Hon blev bra till slut :)
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag har också sett den videon tidigare o tjejen är banne mig helt otrolig som orkar kämpa på med den. Fast tydligen det som löste knuten var ju att hon handskades mer med den på marken och att utställningarna blev så positiva upplevelser både för henne o hästen.

tycker iaf att såna tjejer är beundransvärda som verkligen tror på sin sak o inte ger upp.

KL

Marvin; fantastiskt fina bilder på din prinsessa i snön och även bilderna med klänningen!
 
Senast ändrad:
Sv: 07'ornas tråd del 12

Men ge inte upp! Det tar jättelångtid att läka hovledsinflammation. O dessutom när du släppte henne i ridhuset och hon brallade (det är verkligen riktigt riktigt no-no för risken är 99.9% att allt går upp igen) så börjar du om på noll.
Åk till annan veterinär som är duktig på på ben/hovar/leder! Åk till skåne, Jonas eller Barbro eller Staffe!
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

KL

Lillhästen är behandlad av kiropraktor förra veckan, en vecka kvar att rida utan sadel ör att vara helt hundra att låsningarna har släppt och nu ny vaccinerad o nyskodd.

Jag har ett mål, ett galet mål, en LB:2 om 2mån :D

Det är ju ett mål som sagt.. får se om vi når fram.

Hur känner ni inför start? Hur redo anser ni att dom bör vara?
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag har också sett den videon tidigare o tjejen är banne mig helt otrolig som orkar kämpa på med den. Fast tydligen det som löste knuten var ju att hon handskades mer med den på marken och att utställningarna blev så positiva upplevelser både för henne o hästen.

tycker iaf att såna tjejer är beundransvärda som verkligen tror på sin sak o inte ger upp.

Håller med. Markhanteringen gjorde nog mycket. Det i kombination med en längre sammanhängande vila från ridningen. Den behövde uppenbarligen få vila lite i knoppen och få mogna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 261
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
122 640
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp