08:0rna del 9

Tråkigt även med Pemis o Moois hästar, hoppas på god bättring för bägge två.

Lilla Svarta har vilat några veckor men är nu i full gång igen. Vi tränar vidare på att få Matte modig i hoppningen, går sådär hälsar Svarta....på förra träningen hissnade tanten när det låg på 115 men jag skuttade glatt över!:p. Kul att skrämma henne lite....:devil:
 
@mooi Läste i dressyrtråden om hans pålagringar, mycket tråkigt att höra men skönt med en vet som verkligen lyssnade på dig! Jag är nyfiken på vart du åkte? Hade ju också problem med en ponny med konstigt rörelseschema, hittade klinik i Kungsbacka som direkt hittade felet, jag är jättenöjd med den kliniken.
 
@mooi Läste i dressyrtråden om hans pålagringar, mycket tråkigt att höra men skönt med en vet som verkligen lyssnade på dig! Jag är nyfiken på vart du åkte? Hade ju också problem med en ponny med konstigt rörelseschema, hittade klinik i Kungsbacka som direkt hittade felet, jag är jättenöjd med den kliniken.

Ja jättetråkigt :( får se var detta slutar.
Husaby var jag på.
 
Får hoppas på det bästa, du är ju väldigt duktig på att rida så att muskla honom på rätt sätt är ju inget problem för dig. Resten är ju upp till hans läkkött och vilken förmåga han har att kompensera detta.
 
God jul önskar jag och Deimion! :love:
DSC02216_zps66d3133a.jpg
 
Får hoppas på det bästa, du är ju väldigt duktig på att rida så att muskla honom på rätt sätt är ju inget problem för dig. Resten är ju upp till hans läkkött och vilken förmåga han har att kompensera detta.


Fick idag journalanteckningarna.
Såå, för att ge en liten inblick i vad vi har att göra med:

Först lite historik kring höstens tidigare klinikbesök, utbildningsståndpunkt, hull och allmäntillstånd bla bla....

"Mkt kraftig reaktion vid bäckenprov; kraftigt öm. fin rörlighet genom bröstrygg. Mkt spänd
öm vid palp och flexion ländrygg och bäcken. Krepiterar (= knastrar :crazy:) och kraftig smärtreaktion vid bäcken
provokation, avstår från ridprov pga detta.

Ultraljud:
Kraftiga rundade ostefyter på både ilium och sacrum ("lipping")vid Sl-leden vänster
sida, kaudalt ses mer ojämn kantig kontur på pålagringarna och en ekogen skuggande
struktur som kan vara ett fragment alt mineralisering ses i heterogena angräsnande mjukdelar.
På höger sida ses kraftig jämn ledrandspålagring på sacrum ca 1,2 cm stor.
Radiologisk diagnos: Kraftig artros Sl-leder båda sidor med misstänkt fragment vänster
sida.

Hästen mkt kraftig öm i bäcken, rekommenderar att avstå från ridning till återbesök
pga detta. Krepiterar idag vid bäcken provokation, fraktur bäcken kan ej uteslutas då även
föreligger misstanke om löst fragment vä sida.
Ny kontroll vid återbesök.

-Traumatiska / mekaniska skador i bäcken
-Kroniskt deformerande artros i ileosakralleden"
 
Fick idag journalanteckningarna.
Såå, för att ge en liten inblick i vad vi har att göra med:

Först lite historik kring höstens tidigare klinikbesök, utbildningsståndpunkt, hull och allmäntillstånd bla bla....

"Mkt kraftig reaktion vid bäckenprov; kraftigt öm. fin rörlighet genom bröstrygg. Mkt spänd
öm vid palp och flexion ländrygg och bäcken. Krepiterar (= knastrar :crazy:) och kraftig smärtreaktion vid bäcken
provokation, avstår från ridprov pga detta.

Ultraljud:
Kraftiga rundade ostefyter på både ilium och sacrum ("lipping")vid Sl-leden vänster
sida, kaudalt ses mer ojämn kantig kontur på pålagringarna och en ekogen skuggande
struktur som kan vara ett fragment alt mineralisering ses i heterogena angräsnande mjukdelar.
På höger sida ses kraftig jämn ledrandspålagring på sacrum ca 1,2 cm stor.
Radiologisk diagnos: Kraftig artros Sl-leder båda sidor med misstänkt fragment vänster
sida.

Hästen mkt kraftig öm i bäcken, rekommenderar att avstå från ridning till återbesök
pga detta. Krepiterar idag vid bäcken provokation, fraktur bäcken kan ej uteslutas då även
föreligger misstanke om löst fragment vä sida.
Ny kontroll vid återbesök.

-Traumatiska / mekaniska skador i bäcken
-Kroniskt deformerande artros i ileosakralleden"

Usch då, låter inte alls roligt :(
 
@mooi Det där lät inget vidare alls när man läser det?? Trodde de verkligen att han skulle gå att använda som tävlingshäst?

@Deimion Ser trevligt ut! Din sadel ser egentligen inte för stor ut utan bara helt fel till din kroppsform. Dina skänklar hamnar ju i stolsits här o där o dina överben ser för långa ut för den sadeln.
 
@mooi Det där lät inget vidare alls när man läser det?? Trodde de verkligen att han skulle gå att använda som tävlingshäst?

Alltså, det är inget vi ens pratat om. Nu är det väl på nivån "ska han gå att belasta alls".
Vi får se vad som sägs på ÅB, man vill väl se först att han svarat på behandling och går åt rätt håll så man kan testa att belasta, så får man se hur utsikterna är. Men jag tror ju inte på att det blir någon tävlingshäst -om han ens kommer klara nåt alls.
 
@mooi Det där lät inget vidare alls när man läser det?? Trodde de verkligen att han skulle gå att använda som tävlingshäst?

@Deimion Ser trevligt ut! Din sadel ser egentligen inte för stor ut utan bara helt fel till din kroppsform. Dina skänklar hamnar ju i stolsits här o där o dina överben ser för långa ut för den sadeln.
Tack så mycket! Glädjer mig verkligen att höra! :)

När det gäller sadeln håller jag med dig nästintill fullt ut. Sadeln är helt fel för mig (låg dock bra på hästen, så valde att "kompromissa" med min del... Han har haft samma sadel sedan hösten som fyraåring, så när jag köpte den trodde att jag skulle få byta ganska direkt därefter.) Nu har den hållt längre än förväntat, och nu när vi inte "unghästrider" på samma sätt känner jag att det är hög tid att ta itu med problemet ;) Den är alldeles för stor i sätet för mig, vilket gör att jag "halkar omkring" i sadeln, hamnar gärna sittandes för långt bak, vilket är en av de huvudsakliga orsaken till att jag vill sitta i stolsits... Knäna placeras på knästöden (värre i rörelse än i stillbild) istället för precis bakom... I Antaresen jag hade hemma förra veckan satt jag som gjutet... Djup sits och 16,5" med långa kåpor.. :love: Synd att den inte låg lika bra på Deimion...

DSC02342_zps505b3587.jpg
En, eller åtminstone en halv tum mindre hade inte skadat... ;) (Har 84-85 cm runt rumpan och 24-25 i jeans...)
 
Fick idag journalanteckningarna.
Såå, för att ge en liten inblick i vad vi har att göra med:

Först lite historik kring höstens tidigare klinikbesök, utbildningsståndpunkt, hull och allmäntillstånd bla bla....

"Mkt kraftig reaktion vid bäckenprov; kraftigt öm. fin rörlighet genom bröstrygg. Mkt spänd
öm vid palp och flexion ländrygg och bäcken. Krepiterar (= knastrar :crazy:) och kraftig smärtreaktion vid bäcken
provokation, avstår från ridprov pga detta.

Ultraljud:
Kraftiga rundade ostefyter på både ilium och sacrum ("lipping")vid Sl-leden vänster
sida, kaudalt ses mer ojämn kantig kontur på pålagringarna och en ekogen skuggande
struktur som kan vara ett fragment alt mineralisering ses i heterogena angräsnande mjukdelar.
På höger sida ses kraftig jämn ledrandspålagring på sacrum ca 1,2 cm stor.
Radiologisk diagnos: Kraftig artros Sl-leder båda sidor med misstänkt fragment vänster
sida.

Hästen mkt kraftig öm i bäcken, rekommenderar att avstå från ridning till återbesök
pga detta. Krepiterar idag vid bäcken provokation, fraktur bäcken kan ej uteslutas då även
föreligger misstanke om löst fragment vä sida.
Ny kontroll vid återbesök.

-Traumatiska / mekaniska skador i bäcken
-Kroniskt deformerande artros i ileosakralleden"

Så himla tråkigt, ni är ju så otroligt fina tillsammans!
 
Oj, nu var det superlänge sen jag skrev något här inne, har följt men inte haft orken att skriva. Min älskade ponny skrutt har flyttat till ny ägare... Känns så otroligt tomt utan honom, i 3,5 år förgyllde han mitt liv. Från att han kom som oinriden och späd liten tuffsig treåring till att få hoppdiplom som 4.åring på kvalitén, kvala till kvalitétsfinalen, kvala som 5.åring till finalen av både championatet samt ungponny SM till att som 6.åring starta upp till LA+ med 4fel, felfri i LA och placering i LB hoppning. Min älskade bruna C-ponny som det lyste bus i ögonen på, ponnyn med ett steg som en storhäst och en hoppteknik som sällan ser.

Tack underbara Tick Tick Boom "Tippex" för de här fantastiska åren!
Han hamnade hos en gullig familj i närheten med tre systrar och eget stall med andra ponnysar också så han fick det bra men alltid lika jobbigt att skiljas från sina älskade hästar!
10357239_10205831466894154_8411431838887408886_n.jpg
10463938_1446407712286006_4027227150842368371_n.jpg
 
@Deimion Ja herregud! :D Från sidan uppställd var det ju en annan femma...men om den typ av sadel passar honom så kanske du ska leta en sådan fast mindre?
Anledningen till att antaresen inte passade borde vara att den är takformad och childericen inte är det. Har du en likadan bild uppställd men utan sadel?
 
Nu var det längesedan jag var här. Dels slutade trådprenumerationen att fungera (för femtitolfte gången :mad: ) dels har det varit en hel del omkring mig privat som gjort att Internet inte riktigt hanns med i vilket fall.

Vi fick också vitt väder till jul, men det är alldeles fr kallt för min smak med -11C. Brrrrr! Det positiva med kylan var att Nalle och hans kompis fick lämna lilla grushagen och komma ut på stora sommarfältet. Tyvärr är marken intill grinden söndertrampad och leran halvfrusen där vattnet försvunnit, så Nalle trampade igenom och skar upp ballen på framhoven. Inte djupt alls, men det var fruset blod i snön dagen efter. Isch!

Hursomhelst vill Nalle och jag önska God Jul (lite i efterskott såhär) och Gott Slut.
b_111629.jpg


Hoppas att nästa år blir lite gladare för Pemi och Mooi!
 
@Deimion Ja herregud! :D Från sidan uppställd var det ju en annan femma...men om den typ av sadel passar honom så kanske du ska leta en sådan fast mindre?
Anledningen till att antaresen inte passade borde vara att den är takformad och childericen inte är det. Har du en likadan bild uppställd men utan sadel?

Visst! ;) Ja, just nu lutar det åt att måtta en Dac (el liknande) med snarlik bom som min DFL. Tror att jag skulle trivas bra i det.

Ja, eller för takformad var den egentligen inte, utan snarare byggd för hästar som inte är lika hög som Deimion i bakpartiet. Han är inte överbyggd, men relativt parallell, samt att han är lätt svängd från manken och upp mot ryggen. (Ryggen i sig är rak, men blev lite bryggeffekt av Antaresen) lägger ut lite bilder :)
2006A050-104F-4B77-8441-11A09AED1BF1_zpsirclg9ud.jpg


5B83BE5F-3C97-49BB-8C06-9D3D182743B5_zpsv58bxjls.jpg
294BC87E-8039-49A4-A9A5-0B9EAF756056_zps6q6ofhkr.jpg
F5925B73-071D-4D21-A06A-24C18B350CA4_zpsrskt3zbv.jpg
Lite för takformad är den, men inge så mkt.. Tror snarare att det är bryggeffekten som gör att schabrak och sadeln glider, den kommer inte ner överallt som den bör.. :/ Synd, för den är helt underbart skön! Min sits är som förbytt...
 
Ofta behöver hästar som din en flatare sadel, inte så uppbyggd i bak och gärna kilbossor för att ändå fördela trycket över större yta. Han är ju svår i o med sitt korta, lite svängda sadelläge, tur att du är så liten o smal!:) Vad har du provat mer än Antaresen? Ngn Prestige borde ju passa, även vissa Amerigo såklart och en Passier som är gjord till svängd rygg. Men såklart det bästa om du måttar en sadel som både du o häst trivs med.
 
Ofta behöver hästar som din en flatare sadel, inte så uppbyggd i bak och gärna kilbossor för att ändå fördela trycket över större yta. Han är ju svår i o med sitt korta, lite svängda sadelläge, tur att du är så liten o smal!:) Vad har du provat mer än Antaresen? Ngn Prestige borde ju passa, även vissa Amerigo såklart och en Passier som är gjord till svängd rygg. Men såklart det bästa om du måttar en sadel som både du o häst trivs med.

Tack för dina åsikter! Yes, provat två till Childerics (DI, för smala båda två) samt Amerigo CC, Alto (och en DJ, "bara för att") Problemet är att jag vantrivs i Amerigo, mina höfter klarar inte av att jogga mer än två varv i dem, och Prestige får jag ont av att sitta i på sadelbock.. Måste ha smal midja på sadeln, vilket i prinicp endast vissa Childerics verkar ha..

Lägger in en bild på Alton, +1,5 :) http://i1125.photobucket.com/albums...5-8D82-4C6F-A7DD-C9CEA720E600_zpsbiaxqwlg.jpg
CA6B2C15-8D82-4C6F-A7DD-C9CEA720E600_zpsbiaxqwlg.jpg
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 853
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 138
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp