08:0rna del 9

Jag har varit på klinik med min nordis för han har känts "skum" mer eller mindre hela förra året. Han har inte varit direkt halt, men haft spänningar, varit stel, inte jobbat bra vid ridning/körning mm mm, trots massor med massage av en av lärarna på Axelssons, och avvägd motion etc.
På kliniken hade han lite hälta (typ 1 grad) och dålig framåtbjudning vid longering i vänster varv etc. Röntgade; Hovledsartros BF, kotledsartros VF, Dystrofi Strålben VF, förändringar hovbensspets BF, nedsatt röntgentäthet medialt/lateralt kronben (ringkota?)..
Tunna sviktande sulor (har inte gått att sko med sulor för han har dragit av sig skorna lätt förut). Tunn, riklig ledvätska speciellt VF men även HF har tunn ledvätska.

Så det ser inte så ljust ut! Nu är han sprutad mot hovledsinflammation, går på metacam, vilat en vecka och ska börja skrittas igång. Omskodd med specialskor och sulor. Det är en arbetsmyra som mår kasst om han inte får jobba så att "pensionera honom nu" är inte aktuellt.

Återbesök 11/2..

:´(


10869542_10152696418619635_3682061087707508072_o.jpg

Fy vad tråkigt!

Jag är på återbesök med Calle idag (NU faktiskt, anlände precis till kliniken). Inte så ljust här heller ju -får se vad de säger idag.
 
@Lydia Vad tråkigt att höra! Låter ju inte som en jättebra prognos på en större o tyngre häst? Men inte helt ovanlig heller för den delen.
 
@Lydia Tråkigt med sådan prognos, hoppas på bra besked vid återbesöket.

@mooi läste om återbesöket, skönt att det iaf var bättre.

Själv är jag jätteglad! Wille har skor sen 2,5 vecka och är helt oöm! Nu RÖR han sig ju igen! Ja utifrån sina förutsättningar då, han har ju inga "jätteflashiga" gångarter. ;-)

Red första ridhuspasset efter skoning idag (han fick vila ett par veckor efter skoning då hovis fick spika högt och det var risk att han blev öm) och det var så KUL! Nu har jag min vanliga Wille igen, men egen bjudning! Visst fattas det både muskler och kondis men vore ju konstigt annars efter 6 mån på "halvfart". Nu hoppas jag han får vara frisk!

Vet inte om jag visat skillnaden på hans hovar? Slänger in en bild iaf. Första bilden är höger fram (som var värst) strax innan det inte gick att sko mer. Jag vet att det ser hemskt ut, men han hade inte ont och vi försökte typ med allt (tillskott, olika skor, mm mm) jag trodde verkligen inte han skulle klara att gå utan skor. Vi hamnade ju iaf i det läget att det inte gick att sko, kanske hade gått att plasta men valde att ta av skorna. Andra bilden är så han såg ut efter 6 mån barfota, overkad hov på bilden och lite dum vinkel, men har helt klart växt och är ju hel... Tyvärr fick han ju fång under barfotaperioden och det syns ju tydligt på den bilden. Sista bilden är tagen 2 veckor efter skoningen. Visst är det skillnad? :-)

PhotoGrid_1422117720929.jpg
 
@Lydia Tråkigt med sådan prognos, hoppas på bra besked vid återbesöket.

@mooi läste om återbesöket, skönt att det iaf var bättre.

Själv är jag jätteglad! Wille har skor sen 2,5 vecka och är helt oöm! Nu RÖR han sig ju igen! Ja utifrån sina förutsättningar då, han har ju inga "jätteflashiga" gångarter. ;-)

Red första ridhuspasset efter skoning idag (han fick vila ett par veckor efter skoning då hovis fick spika högt och det var risk att han blev öm) och det var så KUL! Nu har jag min vanliga Wille igen, men egen bjudning! Visst fattas det både muskler och kondis men vore ju konstigt annars efter 6 mån på "halvfart". Nu hoppas jag han får vara frisk!

Vet inte om jag visat skillnaden på hans hovar? Slänger in en bild iaf. Första bilden är höger fram (som var värst) strax innan det inte gick att sko mer. Jag vet att det ser hemskt ut, men han hade inte ont och vi försökte typ med allt (tillskott, olika skor, mm mm) jag trodde verkligen inte han skulle klara att gå utan skor. Vi hamnade ju iaf i det läget att det inte gick att sko, kanske hade gått att plasta men valde att ta av skorna. Andra bilden är så han såg ut efter 6 mån barfota, overkad hov på bilden och lite dum vinkel, men har helt klart växt och är ju hel... Tyvärr fick han ju fång under barfotaperioden och det syns ju tydligt på den bilden. Sista bilden är tagen 2 veckor efter skoningen. Visst är det skillnad? :-)

PhotoGrid_1422117720929.jpg

Jaa, något bättre -får se hur det går. Han är iallafall hemskt förtjust i sin Metacam så Calle är nöjd :P

Vilka hovar :nailbiting: men vad bra det ändå blivit, skööönt!! :up:
 
@Lydia Vad tråkigt att höra! Låter ju inte som en jättebra prognos på en större o tyngre häst? Men inte helt ovanlig heller för den delen.

Ja det känns inte så ljust ut.. :/
Håller på att sätta igång honom nu efter "vetrinärens schema" och jag kan inte påstå att han känns vidare "nyoljad och fräsch"..
 
Men @pemi hur i hela friden kunde det bli så illa med fötterna? Och hur förebygger du det nu? Har aldrig sett nåt liknande...
Min lilla Svarta har ju haft hovböld i veckan, alternativt en stengalla men är nu på bättringsvägen. Ingen puls på 3 dgr så imorgon ska jag rida ut en sväng o känna på henne.
 
@Novali01 Jaa du, det undrar jag också hur det kunde bli. :( Nu var de ju inte så illa hela tiden utan det skedde successivt, bilden är ju från det var som värst. Detta skedde ju trots diverse tillskott, blöta filttofflor, fodertran både på fötterna och i maten osv, osv. Ja vi testade nog nästan allt. Det mesta tyder på att det blivit någon rubbning i cirkulation och tillväxt, antagligen pga mediciner och de långa boxvilor han haft pga skador. Förhoppningsvis har detta rättat sig till nu (de har ju växt "normalt" när han varit barfota") men jag har även finjusterat foderstaten (ner på micromineralnivå) och anpassat hovtillskott i denna. Sen kommer han att skos på klinik även fortsättningsvis så de kan hålla koll där också. :)

Men facit i hand skulle jag dragit skorna tidigare, men jag trodde inte det skulle fungera... Till mitt försvar får jag säga att han inte hade ONT in fötterna, även om ffa den ena såg hemsk ut.
 
Nej jag vet hur noga du är med dina djur så det tror jag verkligen inte att han hade! Höjden av otur iaf men nu håller vi tummarna att det funkar! Förresten VAR det du o din dotter som var med en liten ponny i ridhuset häromkvällen?
 
Nej jag vet hur noga du är med dina djur så det tror jag verkligen inte att han hade! Höjden av otur iaf men nu håller vi tummarna att det funkar! Förresten VAR det du o din dotter som var med en liten ponny i ridhuset häromkvällen?

@Novali01 Vi är på kvarnängen tisdag kvällar på lektion i lilla ridhuset, annars har vi inte varit där. Men min granne har också en prickig ponny, kanske dom du sett annars? Deras lägger sig gärna ner... :p
 
Din granne känner jag väl till, detta var i tisdags o ni stod vid transporten o skulle lasta tror jag. Jag hade bråttom in i stora, skulle hjälpa min lilla ponnytjej som jag tränar.
 
Verkar som jag kom undan med blotta förskräckelsen iaf när det gäller Svartas hälta. En trolig stengalla som har gett sig i veckan o idag kunde vi rida ut en liten sväng. Men pga det nollgradiga vädret så packas ju snön under hovarna trots snösulor så resten av veckan ska jag hålla mig till ridhus så hon inte känner av den igen.
 
Alltså snögalopp är nog bland det härligaste som finns! Som jag saknat det!!! Även Wille tror jag, han tycker det är KUL! Idag höll han sig på marken, annars har det varit en del bock och bus det sista. ;-)
 
Tänkte i alla fall skriva några rader här. Har som sagt fått hem en foderhäst. Lite av ett projekt har det blivit då hon både varit tunn och muskelfattig ett tag verkar det som, samt har hon haft rasp(som jag snabbt fått bukt på) Även haft en väldigt dålig hovslagare. Hade två olika storlekar på fötterna fram, samt väldigt sneskodd bak. Så vi har rättat till en del sedan hon kom. Känns tråkigt att behöva skicka tillbaka henne dit bara, för de e en riktigt fin häst.

Polskt halvblod, väldigt trevlig i övrigt, lite rädd för saker just nu men hon har inte flyttat de senaste åren så förväntar mig inget annat. Ca 168cm hög, ska vara utbildad LB samt tävlad 90cm i hoppning. Så inte speciellt långt kommen, men det löser vi.

Jag har bara hunnit rida 2 gånger, men känns bra. Tar bara lätta pass tills hon kommit upp mer i vikt. Hon får fri tillgång på grovfoder samt lite proteinfoder + musli och har börjat lägga på sig lite redan så jag e nöjd :)

Ända bilderna jag har just nu;

10553425_10153051076343094_886773538988192099_n.jpg
1922526_10153051076613094_6681414408749409455_n.jpg
10896957_10153036568858094_6894246887095047027_n.jpg
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 851
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 138
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp