09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

monell

Trådstartare
Här har livet sin gilla gång, Nova äter och växer. Busar omkring i snön och lever hästliv :) Hon har börjat testa min sambo lite, vill gärna bita honom när han sätter på grimman :grin:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Mina ligister är stora som hus, lurviga som björnar och ganska busiga. Idag satte vi upp trasmattor för ingången till ligghallen för att skydda lite mer från vind och jag trodde de skulle vara lite rädda i början, men icke. Efter 20 min stod den ena med en trasmatta som halsduk.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

ja det där med att vara rädda för saker är sällan det man tror de ska vara rädda för. Mina tycker att flaxande saker nog innehåller mat, i vilket fall som helst så måste man provsmaka vad det än må vara.

Idag har Tarrazu gjort klart sin grundvaccination så nu är det ingen ny spruta förrän om ett år. Tog alla, inklusive fölis i hagen och bara den minste med grimma på. Kliar dem och pratar med veterinären och så är allt avklarat på mindre än 5 min med 4 hästar. Ingen som reagerade för fem öre, allra minst folis som mest tyckte att det var kul med 2 människor som kliade honom. Me like!
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Haha, jag kan se dem framför mig! Ettåringar är speciella tycker jag, stora gängliga kroppar och en liten hjärna full av bus och upptåg.

Fast nu är de ju snart två.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Och jag funderar på när min lillas trotsperiod kommer. Hon är väldigt snäll och foglig just nu. Den 17-åriga ponnyn i stallet testar oss betydligt mycket mer! :-)
Kanske bakslaget kommer ikväll när veterinären ska kolla på hennes sår som hon fått under magen (av alla ställen!). Så mycket snö i hagen nu att dom inte ser vad som döljer sig där under. Svårt att tänka mig att någon skulle få till en broddspark där under. Men man vet ju aldrig med hästar, dom lyckas med det mesta :/ En lång reva har hon fått och ganska djup. Inte det roligaste stället att vara och pilla på heller, där bak vid bakbenen. Räcker med en utslagen tand det här året för mig!
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Oj! En utslagen tand? på dig? Hoppas att det inte är nått allvarligt sår på lillan.

Min lilla tjej fick sig en broddspark av min 19åring på ena frambenet, som tur var tog det högt upp och det läkte fint! Tror hon hade varit lite för jobbig med honom när hon brunstade.. Annars är hon som vanligt, lite sävlig och guda snäll:) Vill gärna vara med hela tiden och höpåsarna är skitrolig att stjäla när matte ska packa hö:P Och så som alla andras ser hon ut som en liten björn, massa päls. Liten är hon också 148cm vid 1,5år, vad ska de bli av denna mån tro? :)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ja jag skulle titta på ett dräktigt stos juver och hon slängde ut en kospark rakt över käken så jag fick krosskada på tänderna. Är glad att jag lever idag! hade ju kunnat träffa huvudet. Fick i alla fall nya fina tänder via olycksfallsförsäkringen. Alltid nåt att glädja sig över :)
Har i alla fall lärt mig en läxa att aldrig undersöka en häst i hagen. Inte ens om det är den snällaste och mest menlösa hästen i stallet!

Såret på lillan är djupt och skulle behövts sy, men vi upptäckte det för sent så det går inte nu. Är i alla fall fint och hon har ingen feber, så det är väl bara att hålla rent och hoppas det läker bra.

Min är också så himla liten! hoppas dom växer länge så dom hämtar in! :)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vet hur det känns, krossade det mesta i kinden för 5 år sen. Har tyvärr inte så mycket minne av själva händelsen men vet att det var ren tur att det träffade där det gjorde om det nu tvunget skulle träffa huvudet..

Håller tummarna att hennes sår läker som det ska, kan ju vara lite besvärligt i den här kylan men håll det gärna lite fuktigt om det är möjligt.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ja man ska nog hellre vara liite rädd för hästar än inte alls. Och även dom snällaste kan ställa till det! Fick mig en rejäl tankeställare efter den olyckan. Och man mår ju som skit psykiskt efter en sån händelse. Både jag och hästens ägare hamnade i ett smärre chocktillstånd.

ja hoppas såret läker bra nu. Jag tvättar med vatten, har inte i några salvor eller dyl. Kan inte göra annat än att tvätta när det sitter som det sitter under magen.
Veterinären kommer ut ikväll igen, får se vad hon säger..
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag är alltid rädd för hästar :D Lite sanning i det hela faktiskt. Jag har haft turen (eller oturen) att ha ridit till/hanterat ett antal odågor under årens lopp (Nä nu var jag taskig, hästarna betedde sig som HÄSTAR, det var folket runt dem som gjort fel så att säga och jag fick "äran" att rätta till det hela.) Men när man haft ett sådana hästar runt sig där man aldrig någonsin drömmer om att ens gå bakom dem eller att krypa under deras hals utan att hålla i grimman - så sitter det kvar sen hur snäll hästen än verkar.

Måste säga att Lamour är nog den häst jag hittills litar mest på! Kanske för att jag känner henne utan och innan, ingen annan har "kladdat" på henne och vi har växt ihop så att säga. Dessutom har hon aldrig någonsin strykit öronen bakåt, vänt rumpan, försökt bitas etc så därför känner jag mig tryggare nu än på väldigt länge vilket är grymt skönt. Superjobbigt att alltid alltid vara på sin vakt när man umgås med hästarna!

Sen betyder inte det att jag tar några risker med henne - någon gång är det första ;) och det sitter i ryggmärgen att var försiktig.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*

Min älg har börjat visa temperament, lite dumt att stegra och busa i grimskaft när man går på halt underlag till och från hagen. Idag fick jag ta till nödvärn och dra grimskaftet genom munnen på henne. Då fick hon annat att tänka på och gick snällt hela vägen. Har inte så myckat att säga till om när man knappt själv kan stå på benen... :laugh:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Åh fy det lät inte så skönt!:/ Tur att det gick bra i alla fall. Det blir väl väldigt lätt så att man tänker att ens egna häst inte gör nått dumt. Jag är likadan! :) Förstår att det tar psykiskt också, så typiskt att din lilla fått sår just under magen nu då.. Ja jag hoppas också att dom växer i snigelfart och hinner komma ikapp annars blir jag ledsen:P Småtussarna:)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Och jag har en liten stackars kille här hemma med hål i pannan :eek: lyckades med mästerskapet att bli insnöad här hemma helt ensam och vad händer första dagen jo jag hittar Knatte i logen blodig med stora hack i pannan tur han är svart för jag tror att det hade sett riktigt ruggigt ut om han varit ljus. Det enda jag kan få det till att har hänt är att han blivit sparkad. Det värsta var att jag fick icke röra det och jag var ganska chanslös ensam dessutom sa ju självbevarelse driften att det inte var läge att riskera att bli skadad själv när inte en kotte kunde ta sig hit. Tvätta av och kyla var det jag ville göra och naturligtvis försöka se hur djupt och att det inte handlade om fraktur. Inget lyckades jag med och jag var minst sagt rätt förtvivlad vad sjutton jag skulle göra. Fick en snilleblixt ute var det -8 och full snöstorm........slängde på grabbarna vars ett tjockt vintertäcke sen slängde jag helt enkelt ut dem för naturlig avkylning och snötvätt naturligtvis under noggran koll. Och det hade faktiskt bra effekt, blödningen avtog nästan helt efter en stund och helt klart blev det bra nerkylt om man ser till den förhållande vis lilla svullnad det blev sen. Det ena jacket är rejält och skulle helt klart varit sytt, och först svor jag över att jag inte som jag tänkt skaffat hem nål och suturtråd för nödsituationer iom att jag har lärt mig att sy i min ssk utbildning men kom sedan på att jadu det hade nog gått jättelysande att stå ensam utan starkare lugnande hemma än plegg och sy en ett års hingst i pannan :angel:

Varför skall de dumma djuren alltid hitta på sådant här vid fel tillfällen, 4 dagar var jag fast här och 3 dagar sipprade det lite från såret, men inte en chans att jag fick röra i pannan och jag får fortfarande inte göra det, det går jättebra att smeka honom överallt utom i pannan, nuddar man pannan så skakar han hysteriskt på huvudet. Såren har börjat sluta sig även om det stora fortfarande glipar så är det torrt nu. Han har tack och lov hela tiden haft bra aptit och inte visat påtaglig smärta, går ut och spanar på brudarna och annat skoj men leka är han inte alls intresserad av och står mkt och sover så att han har ont råder det ju nog ingen tvekan om. Hade telefonkontakt med vet ang smärtstillande men vi kom fram till att det nog var bättre iom att han inte visar mer smärta att ha honom i denna lugna tappning istället för att smärtstilla honom och riskera att terriern kom tillbaka och han åkte på en ny smäll om det finns en fraktur i pannbenet. Så just nu är det väldigt lugnt och skönt hos pojkarna även om den stora ligisten nu börjar bli rastlös av att inte ha någon att härja med.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Usch vad otäckt. Och som du säger - typsikt att det alltid ska hända vid såna tillfällen.
Hoppas att det läker fint nu och att det inte är någon fraktur.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Men huvva, hoppas det inte är någon fraktur nu då bara.. Dom lyckas alltid skada sig på fel tillfällen, helst när det är jouren man måste ta ut:P Ja ni ser ju ut att ha haft ett väldans oväder, varför ska man bo i norr när man gillar snö? :D
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Hej allihopa!
Här knallar allt på. Min lilla skrutt växer och mäter nu 171 fram. Jag hade köpt ett tävlingstäcke för honom att växa i, storlek 160. Så här sitter det idag :-D
162770_465519504505_749409505_5835021_47760_n.jpg


Idag tog jag honom på första promenaden utan kompisarna. Han gick som om han aldrig gjort annat och ville inte ens gå in i boxen. Han är en klippa min stora bebis, den här hästen säljer jag aldrig.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Rädd ska man inte vara, men respekt för att det är stora och starka djur det ska man ha. Är man rädd så är det inte konstigt att hästen tar övertaget..
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ja jag menade mer "rädd" när jag skrev att man ska vara lite rädd. Att man ska vara försiktig och inte ta onödiga risker. Självklart ska dom inte få övertaget, då blir det ohållbart.
Jag var försiktig även innan olyckan jag var med om, men tänker till ännu mer idag. Helt otroligt att hon ens träffade mig när jag stod som jag stod, men dom lyckas om dom vill :/
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Med kosparkar kan dom komma åt de mesta, jag klippte en 19åring som va helt galen i höstas, hennes bakhovar var lätt framför frambenen och märkena i väggen blev inte dåliga. Behöver jag säga att jag inte kommer klippa den nått mer:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 058
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp