09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det är väl jätteskönt att du hittat en lösning som funkar för just din häst! :) Det är tråkigt med den otrevliga tonen vissa i den här tråden har. Man verkar tro att det bara finns ett sätt som är rätt och alla andra är idioter. :confused: Jag har lite samma problem som du, min faller ur på betet men nu försöker jag få upp honom i hull med kraftfoder. Planen från början att han skulle vara på bete fram till september men jag kommer nog behöva ta in honom tidigare tyvärr.

Med tanke på att hästar idag går sönder betydligt oftare än förr så är det väl inte konstigt att folk reagerar när det är åt fanders att pressa unga hästar så som många gör idag.

Och visst kan hästar gå på bete OCH stödutfodras om betet inte räcker.

Vi har inte en häst inne just nu, även tävlingshästarna går ute dygnet runt MED utfodring eftersom de inte går på bete.

Ser inte orsaken till att plocka hem unghästar vid denna tiden på året
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Nu har jag visserligen fortfarande min på bete, och jag tycker gott man kan ha hästen ute dygnet runt trots att den är igång. Men förstår inte riktigt hetsen runt att sätta igång hästen nu? Har den fått vila sedan treårs är det väl ändå en lång vila? För min del är det fyra månader sedan treårs. Att folk då sätter igång försiktigt i skog och mark tycker jag inte är ett dugg konstigt. Sedan finns det förstås dem som sitter och nöter på en bana, de orkar jag inte riktigt kommentera. Men det kanske är dem ni syftar på?
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

lägger locket på för denna argumentaion är helt meningslös. Jag sköter mina hästar, ni era. Pajkastning och sandlådenivå är ingenting som jag slösar energi på. Vill också påpeka att jag fått några meddelanden i inboxen är folk som hoppat ur den här tråden pga den nedvärderande tonen. Alltid samma personer också. Ni får gärna skicka era hästar kors och tvärs över Sverige till fantastiska beten och veterinärer och vilocoacher och allt vad det kan vara.

Jag vill ha mina hästar nära. Jag vill ha kontroll över dem. Jag vill sätta ingång när jag anser det vara dags.

Ni har rätt att tycka vad ni vill men ibland kan man bita sig i tungan och strunta i att lufta sin åsikt. Ingen av mina hästar är till salu så ni riskerar inte att köpa en utbränd och mager unghäst. Så punkt på detta från min sida.

Ganska hetsigt svar för det jag skrev, tycker du inte?
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Med tanke på att hästar idag går sönder betydligt oftare än förr så är det väl inte konstigt att folk reagerar när det är åt fanders att pressa unga hästar så som många gör idag.

Och visst kan hästar gå på bete OCH stödutfodras om betet inte räcker.

Vi har inte en häst inne just nu, även tävlingshästarna går ute dygnet runt MED utfodring eftersom de inte går på bete.

Ser inte orsaken till att plocka hem unghästar vid denna tiden på året

Har du ett svårfött fullblod kanske det inte funkar att ha på bete även om man stödfodrar.
Tror inte hästar höll bättre förr, jag tror kunskapen blivit bättre bland folk att se när hästen har ont. Dessutom tror jag aveln bidragit till mindre hållbara hästar. Jag tror inte arbetshästarna för några hundra år sen hade det så himla bra, eller hästarna som var med i krig.

Nu lämnar jag tråden, tycker diskussionen inte leder någonvart.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Har du ett svårfött fullblod kanske det inte funkar att ha på bete även om man stödfodrar.
Tror inte hästar höll bättre förr, jag tror kunskapen blivit bättre bland folk att se när hästen har ont. Dessutom tror jag aveln bidragit till mindre hållbara hästar. Jag tror inte arbetshästarna för några hundra år sen hade det så himla bra, eller hästarna som var med i krig.

Nu lämnar jag tråden, tycker diskussionen inte leder någonvart.

:confused: Vad fungerar istället menar du då?
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Nu är tråden uppe i över 2000 inlägg så därför låser jag tråden. Gör gärna en ny.

Görel - moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 102
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 055
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp