09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Va fin han är men 1.71!!!:eek:
Helt plötsligt blev min store bamsebjörn en ponny:rofl:

hur stor kommer han bli din kille? Väldigt fin är han dock och jag vill ha din skötplats.

Slänger in ngr bilder på G som för första gången har sadel med gjord, har lagt på sadeln en gång innan men utan att sätta på gjorden.
Han har dock stått med täcke både ute o inne samt testat vanlig maggjord.
Sadeln brydde han sig inte alls om, eller jo han försökte komma åt att tugga på gjordstropparna:cool:
Träns var också första gången, tyvärr passade inte färgen honom alls utan det fina ljusbruna blev orange på honom. *inte helt inpassat heller men han fick iaf testa att ha bett i munnen..
I övrigt är han i den orala fasen nu och tuggar på ALLT. Så fort vi ska gå ut vill han ha hela grimskaftet i munnen.. Precis som en hundvalp...
Så tränsa var inga problem då han gladeligen plockade in bettet själv, det svåra var att inte få honom att äta upp resten av tränset innan man fått in bettet:angel:
(stallet är långt ifrån klart, saknas puts och färg samt lite spindelväv här o där men det var ett snabbygge nu i höst, skall fixas i vår..)
trnsfrsta.jpg

sadel2.jpg

sadel.jpg

sadelel.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

guldskor är ju toppen men dyyyra! Säljs inte vanliga dojjor med fyra förgängade hål på västkusten??! Är kanske krångligt för hovslagarna att borra nya hål.... Jag får skicka ett gäng skor ned till dig ;)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jaha, nu har Kitan fått mugg på sitt ena bakben. Hon har varit aningen svullen på mornarna nederst i benet men inte halt eller öm. Vi upptäckte vid kvällsintaget att hon hade ett par små ruvor i karleden.:(
Vi har varit oförskämt befriade från detta på våra hästar fram tills idag då.

Någon som har tips på ett undermedel tro? Jag har lactasydtvål och skillingarydsalva hemma men det kanske finns mycket bättre alternativ?
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Min dras också med mugg. Inget undermedel direkt, men det fungerar - sakta men säkert: tvättar med klorhexidinschampo och smörjer med salicylsyrevaselin. (Vets rekommendation)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

tack!

Ja uppställningsplatsen är kanon!

Jag tror att han blir 178-180. Eftersom han ska bli dressyrstjärna när han blir stor så känns det helt okej ;-)
Han börjar rör sig fint nu. Har varit lite trist eftersom han varit så bakhög.

Här syns han lite
http://www.youtube.com/watch?v=1W31Yg0lkfA

och vilken underbar färg på din! Svettfux?
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Tack för tipset, ska genast testa det!:)
Det är väl detta som är nackdelen med vita strumpor. Fördelen är väl att det är snö och inte lera i hagarna för tillfället.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

jag har tips på undermedel. Tvätta med head and shoulders mjällschampoo. Fick det tipset på ATG i solvalla, muggen försvann snabbt.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Mitt avelssto har mugg och jag fick streptocilin (stavning) utskrivet, blev bättre men inte bra sen skulle jag fortsätta behadla med fiskleverolja blandat med, hm just det nu fick jag en minnesblockout- får kolla när jag kommer ut i stallet. Fyra vita ben är inte roligt nu. Sen vet jag dom som tvättar med hibbiskrubb? och smörjer med inotyol. Ja jag är inte riktigt säker på hur dessa kluriga medel stavas:) Vi har värsta snöovädret här uppe - jag tyckte så synd om min lilla som inte äns frös men de snöade ju på henne, tog på täcket och när jag kollar henne nästa gång har hon lyckats öppna det i bogen- ahhh panik! Men hon stod snällt medans jag plockade av det. Hon hade nog inte riktigt uppfattat att det var öppet och bakåtglidet! :)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL
min make påstår att han inte gillar hästar. Men jag har bevis på motsatsen. När jag kom in i stallet hittade jag honom gosandes med store H. Ha! Nu när han klagar på mitt intresse ska jag visa honom bilden.
164749_471345129505_749409505_5914106_5908848_n.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL
Jag tycker att lamour börjar tunna ur man känner inte revbenen öh men man känner ju sin häst utan och innan och jag tycker hon tappat liiite på rumpan nu när vi haft så sjukt kallt under lång period. De har haft fri tillgång på bra hö när det är så här svinkallt men tycker ändå att hon tunnat lite. Vad är bäst att ge? Mer protein? Protein OCH energi? Det går ju energi för att hålla värmen, tänker jag...
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Inga hovisar som köper in dem vad det verkar som...

Jag letade reda på förra årets guldskor och de var fortfarande användbara så nu måste jag bara låna lite mindre söm än den vanliga ridhästsömmen...

Min -09:a, hennes lillabror o deras mor har roat sig med att rymma ur hagen nu ett par dagar. Ingen större skada skedd eftersom det enda som finns mellan mig och storskogen är en markplätt som består av enstaka träd och buskar samt ris. Himla kul tydligen eftersom de, för att ta sig dit, helt glatt hoppar den stengärdsgård på 80 cm som står i vägen. När man ropar på kvällen hoppar de strömhopp tillbaka.
Gud va trött jag är på dessa bergiga marker där man måste ha en bergsborr för att få ner stolpar till eltråden om det inte råkar stå en liten tall just där jag behöver den. Å sen en hoper med älgar på det...

Enda glädjen är som sagt att de inte tar sig så långt pga svårtraskade marker runt hagarna.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

:bow: Tack för alla bra tips på muggmedel! Hon är ganska snäll när man fixar med bakbenet men lite spruttibangbang blir det allt varje gång efter ett tag..:D
Idag rammade hon min man vid utsläppet när han tog ut mamman. Själv låg jag och sov skönhetssömn och var lyckligt ovetande. Maken tyckte det var dags för en sovmorgon för mig och ville fixa allt själv.. Som tur var så hann han hoppa över staketet:D Fattar inte att hon kan busa så med andra när jag tar ut henne är hon väldigt lugn och sansad, kollar in mig och vad jag säger är OK eller ej.....Dr Jekel and mr Hyde tydligen den där lilla rödhåriga:p:devil:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Trist med muggen.
Jag har haft vanlig hederlig helosan på!
På den gamla när hon hade riktigt förfärlig mugg tvättade jag med mjällshampo och när det var som värst smörjde med Fucidin (svampsalva).
Hoppas den lilla snart är bättre!
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag tog faktiskt lite Helosan vid kvällsfodringen samt vanlig hederlig såpa då jag lyckats förlägga Lactasyden.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Men granngården/andra hästsportbutiker lär väl sälja skor med fyra broddhål?? förr fick jag alltid köpa egna skor - på granngården, tills jag bytte hovslagare som hade med sig egna dojjor.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Är det någon av er som visat på rådgivande med era 09-or??
Var med Norton i Plönninge nu i november och blev rekommenderad åter! :) Ja hade ju tänkt att ta kulorna på honom till våren men nu vet jag inte..
Ang. mugg... så spraya jag med vircon S och sen på med grönt hovfett. Vipps-borta. För att förebygga mugg är det bra med rapsolja på benen och hovfett längst ner om man har väldigt blöta och leriga hagar. Mina har aldrig fått mugg igen.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Alltså frågan är om han inte passerar 1.80 strecket:D
De som ser min tycker att han är stor och tippar på kring 1.75 och din är lixsom 8 cm högre!
Tyvärr är min en vanlig röd, bara ljuset som luras och att han är lite snöblöt i pälsen.

Fick ett fnissanfall när jag såg filmen.. Känner sååå igen mig när man smackar o smackar o smackar men får bara ngr småskutt eller full sula men inte alls den där fintraven de annars visar i hagen:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 262
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 712
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 221
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp