09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Idag har Q varit på sin tredje tur som handhäst:)
Han är väl duktig, men ibland undrar jag om han verkligen är 100% häst och inte 50% piraya?:p
Men när han väl koncentrerar sig så är han jätte duktig och går så glatt brevid.
Dock så skrittar han fortare än min stor häst, så jag måste hålla igen Q och driva på den jag sitter på:p
Dock går det lite trögt med tömkörningen, vi satsar istället på handhäst ett tag till.

gylle- Inte roligt när det händer. Q har varit med om hur mycket som helst redan känns det som... Och det händer alltid i fel lägen:p
Försäkringen är välanvänd iaf;)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Och här är det tvärtom, har jag Mivey som handhäst så rör hon sig långsammare än en snigel... :p

Gylle: Usch vad otäckt, och så typiskt att det hände just när du inte kunde ta dig någonstans heller! :crazy:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Haha vi kanske skulle byta hästar?;)
Jag vet inte vad som är bäst, att låta honom gå fortare men längre fram än vad jag vill. Eller ta tillbaka honom och inte låta honom gå i sin takt utan gå i samma takt som den andra hästen.
Någon som har någon invändan?:)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Min lilla -09 går tillsammans med min 6-åring och det är inte speciellt mycket röj. Han är nästan oförskämt snäll och mesig.

Försöker göda på honom då han fortfarande är lite för tunn. Han har inte växt mycket på höjden sen han kom hem från hingstbetet och kastrerades. Är väl ca 156 cm fram och 157-158 bak.

Han har löshoppat och åkt själv i transport en gång, hur snäll och okomplicerad som helst.

Carteir-Chess -09 löshoppning oct-10

oxer
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

kl

Roligt att läsa om era 09 or och hur de är.

Min ena 09:a, Quinta Ruban, sto e. Quintero-Alcatraz roar sig ibland med att hoppa staket. Nu går hon i en hage omgärdad av andra hagar, så hon kommer inte så långt. Fyra gånger har jag nu hittat henne i en annan hage. Har förstärkt staketen, men hon verkar klara av dem ändå. Annars är hon känslig och lätthanterlig. Hon är även känslig för mycket runt om, men övertalningsbar. När det kommer till hinder ( har testat henne på några små i löshoppning) tvekar hon inte, tvärtom.
Den andra 09:an Balvenie, sto e. BH Leredo-Bourbon, har jag haft mina duster med. Jag har aldrig träffat en mer ranghög häst, hon bestämmer över de övriga hästarna i hagen inkl. två äldre avelsston. För tillfället håller hon sig dock på mattan, men hon har testat mig en hel del. Hon är inte rädd för någonting, och när hon sätter avigsidan har hon väldigt stark vilja, men får man henne med sig så gör hon nog det mesta för en.
Båda är nu väldigt överbyggda och de ska egentligen inte vara med på bild i helkroppsformat, men jag tog några ändå i går. Jag tror att de blir 163-165 cm när de är färdigväxta.

Quinta Ruban
31914888.jpg

31923731.jpg

Balvenie
31923734.jpg

31921028.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vilka fina tjejer du har. :)


KL

Min pålle har fått mugg och jag har nu under drygt tre veckors tid försökt få bukt på det - och idag är första dagen jag såg en ordentlig förbättring. Så hoppas att det fortsätter på det hållet. :) Dessutom är jag trött på att köra sju mil varje dag för att behandla hennes ben.

Dagens besök:

På väg in från lösdriften har vi ett obligatoriskt stopp vid kossorna och deras mat.
IMAG0188.jpg


Inte lätt att vara ~173 cm och försöka komma in genom en vanlig persondörr. Men när den stora porten är blockerad av snö finns inget annat val.
IMAG0231.jpg


Väl inne i seminrummet finns det inte heller mycket plats att röra sig på. Men där är uppvärmt och finns ljummet vatten att tvätta benet med. Dessutom förvarar stallägaren sin betfor där, och det är ju ganska gott att smaska på emellanåt.
IMAG0233.jpg


Sen är det dags för uppbindning i stallet för att torka benet och smörja muggen innan hon kastas ut på lösdriften igen.
IMAG0238.jpg


/Peak, fd Goldpasser.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

våra är så lika varandra :bump:
Vad var det för stam på din nu igen *snurrig*

Här kommer lite dagsfärska bilder på mina två björnungar.

69550_468383349505_749409505_5874432_1907042_n.jpg


156745_468383509505_749409505_5874438_4538617_n.jpg


och min tjeja

68519_468369164505_749409505_5874203_7374754_n.jpg


som är hopplöst förälskad i sin husse:love:

155088_468380334505_749409505_5874392_1567173_n.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Min lilla tös har fått en mystisk knuta på senan på vänster bak :( Om hon lyfter benet så hittar jag knappt knutan men när hon står på benet så känns den som en bula av typ storlek som ett hallon. Hon har inte det minsta ont, inte varm, inte svälld i övrigt o inget halt, pälsen är inte skavd och inget konstigt i huden. Knutan är lite mjuk och knastrar lite om man trycker hårt på den (som knutor i ens egna ex ryggmuskler kan göra) Den går inte att lyfta eller flytta på så det kan inte sitta i huden (nån trodde på typ fettknöl).

Någon här inne som kan gissa vad det kan vara? Har inte något vidare till vet. här hos mig men ska ringa på någon större klinik i morgon och rådfråga.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*

Nu sladdar jag in här och frågar vad ni hittar på med era 09-or?

Jag är inne i en period nu och övar på att bara stå stilla lugnt och sansat på stallgången (lös såklart), utan att behöva titta och lukta på allting runt omkring!

Fick lite bastning av hovslagaren sist att "den där måste du fan ta snart innan han blir äldre och sätta på plats"
Jag skyllde på att han var liten och söt. Jag vet hur min hovis provoceras av det :devil: :D

Men nu övar vi faktiskt och det går jättebra! Han hajar fort att det är bäst att stå stilla :) Och nu lyfter han alla hovar och håller upp dom själv hur länge man vill och man kan dra benen hit och dit utan att han gör nåt :)

Han har hängt med som handhäst en gång ut hittills men han går och biter min ridhäst i bakbenen som blir förskräckt på denna lilla tyrann och då vill han trava framåt men så sitter jag på och säger stopp så den som får mest mental kaos-träning i huvudet är ridhästen, hehe

Bjussar på några kort på Kottis aka Snöplogen (han vill helst när vi är ute och går, gå i diket där det är djup snö som han kan köra ner huvudet i och ploga sig fram :rofl:

PB276945.jpg


PB276940.jpg


Träns och bett testar vi ibland också!

PB276930.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Uppmärksamheten tränar vi också lite på. Stå stilla i gången och lyfta hovar etc är inga som helst problem. Däremot så är han pga vädret ganska understimulerad just och behöver använda hjärnan lite så vi går bort till ridhuset en gång i veckan, antingen löshoppar vi eller så kör vi lite ledarskapsövningar med kommandon såsom att stanna, skritta, trava, galoppera, komma in osv. Han är typiskt unghingststörig men det räcker att man höjer rösten en aning så lägger han av med det han eventuellt funderat på att göra såsom nafsa eller hoppa runt lite när man går med honom, han är jättesnäll men han testar ibland var gränsen går precis som alla andra barn. Vi knallar på med lös grimskaft och han sköter sig alldeles utmärkt vad gäller det. Tömkörning och dylikt har vi lagt ner till isen försvinner.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Kita Chirlon gör ingenting mer än lufsar ut och in till hagen i princip. Hon är nu 1 år och 5 månader. Hon får ha regntäcke på sig de dagar som det är snöoväder men är utan för det mesta. Hon går fint när man leder och lyfter hovarna av sig själv när man säger "upp" till henne....bakbenen kan hon dra till sig lite ibland i början av kratsandet men inte mer än att man kan hålla i dem. Det går jättebra att slänga på täcke och dra av det utan att hon bryr sig alls. Hon älskar att bli borstad och verkar tycka att det mesta är kul. Hon är väldigt cool och mattenölig, lugn när vi håller på med henne men det är full rulle i hagen..:laugh:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Min gör ingenting mer än in o ut, bli borstad, kratsad etc. Hon står helt stilla redan o lyfter vackert alla tassar ;) Däremot känner jag att hon skulle behöva lite mer stimulans för hon känns lite "irriterad" ibland. Inte så att hon gör något men.. ja... det är en känsla sas ;) Men det är ju svårt när de är så unga, vill inte gå för fort fram. Ska ta och beställa en riktig tömkörninsgjord nu så kanske vi kan bege oss ut i snön och köra lite. Det har varit så fruktansvärt kallt här länge nu så man går inte ut och promenerar frivilligt direkt :( (-27 mest varje dag)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

kl

Min 09a bara växer och växer.. :eek: Mätte till 167 cm idag. Som "tur" var är hon väldigt ädel och elegant i typen.
Har haft svettäcke en gång vilket förvånande nog gick över förväntan, trodde hon skulle få panik (då hon är känslig) åtminstone vid själva uppkastet/pålägggandet. Dock försökte hon klia av sig det i boxen, MKT konfunderad. :D
e. Florencio I-Tip Top
76396_169056779780935_100000298422204_522462_7098729_n.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Hon ser väldigt jämn och fin ut i kroppen! :)

Här kommer två bilder på min hm "raggsocka"
DSC01056.JPG

Black Coffe - Master

DSC01060.JPG

Självklart gör man allt för att demolera grimman när man får tråkigt! :P

Idag har hovis varit här och hon skötte sig utmärkt, inte som sist då hon for runt som en galning och jag hade berättat hur snäll hon var.. :P
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

min ser oxå ut som en raggsocka ;) inte alls så vacker längre, dock väldigt söt!

Fy vad jag är less på kyla i övrigt!! Idag var det -17 och det kändes VARMT! Nu vill jag ha lite mildare väder så man kanske hälar med att gå ut en sväng med damen. (ingen som har någon idé om mitt inlägg längre upp? #28
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Min lilla tös har fått en mystisk knuta på senan på vänster bak :( Om hon lyfter benet så hittar jag knappt knutan men när hon står på benet så känns den som en bula av typ storlek som ett hallon. Hon har inte det minsta ont, inte varm, inte svälld i övrigt o inget halt, pälsen är inte skavd och inget konstigt i huden. Knutan är lite mjuk och knastrar lite om man trycker hårt på den (som knutor i ens egna ex ryggmuskler kan göra) Den går inte att lyfta eller flytta på så det kan inte sitta i huden (nån trodde på typ fettknöl).

Någon här inne som kan gissa vad det kan vara? Har inte något vidare till vet. här hos mig men ska ringa på någon större klinik i morgon och rådfråga.

Hittade det här på nätet nån som hade skrivit om senknutor: Senknutan kan dyka upp över natten. Det gjorde det på min häst och veterinären sa att det inte var nåt att bry sig om...det har inte påverkat min häst i vartfall. Hon har också ett litet överben som är en pytteliten kula på ena frambenet. Skillnaden är att senknutan är lite "rörlig" om man rör på den och överbenet "sitter fast". Båda är hårda.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

kl
Här har livet återgått till full fart igen hos grabbarna bus, såret i pannan verkar inte bekomma honom längre även om det inte är helt vackert frågan är om han inte får en ful bula kvar där, fula sårkanter på det som borde varit sytt med lite svallköttstendens dock torkade det ihop till en tjock ruva som naturligtvis han lyckades spräcka upp igen igår, nu har vi dock nya bekymmer och denna gång är det ett äckligt sår under ganachen i allt skägget hopplöst att se någonting i lurvet förutom att det blodar och geggar lite varigt. Gissningsvis har han varit klumpig och dragit hvudet tillbaka lite häftigt över någon av staketstolparna de tidigare roat sig med att tugga sönder, de fick ut de andra hästarna i grannhagarna då här är kaos med underlaget efter en dag med regn på en halv meter snö och därefter - 10 igen så pojkarna fick lämna ifrån sig några av sommarhagarna som de normalt härjar runt i till de andra hästarna vars vinterhagar är helt oanvändbara.

Precis som i somras så fick de ha ledarvalacken och fru rabba intill sig och de försöker ju allt vad de kan att charma fru rabba men se hon anser inte att småpojkar som knappt är torra bakom öronen är intressanta utan talar om ganska hårdhänt emellanåt vad hon tycker om att de står där och suktar över vad hon anser vara hennes staket, så mer än en gång har de väldigt snabbt fått dra till sig näsorna för att undvika att få dem demolerade av fruns tänder så min gissning är nog inte helt galen att han kan ha fått såret från en staketstolpe, får ge det några dagar och se om det slutar annars får det nog bli en nerdrogning av vet så att vi kan klippa bort skägget och undersöka närmre så att det inte sitter någon flisa eller liknande kvar så att det är därför det geggar.

Igår höll vi på och installerade ny rening och strömmen behövde vara bruten halva dagen och där gick ju gränsen att ha de två suktande slynglarna inpå sto utan ström i staketet kändes som att utmana ödet lite väl mkt (även om de faktiskt var på besök i deras hage i somras och mkt snabbt insåg att det inte alls var kul att vara i samma hage som fru rabba det räckte med en smäll sedan kom de springande i fullt jehu överlyckliga över att jag kom och räddade dem och öppnade grinden så att de kunde komma därifrån :D ) Så det fick bli paddocken som i alla fall har en bräda som fick bli deras lekplats när vi var strömlösa, blev tom lite film när solen valde att titta fram en stund, blev dock inte mkt för fy sjutton vad det är kallt att stå och filma vilket inte funkade med handskar på i -10 och riktig skånsk snålblåst.

En liten snutt kommer här i alla fall
http://www.youtube.com/watch?v=F-pamuRJOSY
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Låter precis som lamours knöl. Ska ringa till Strömsholm i morrn (eller maila då de brukar ha lättare att svara per mail när tid finnes än per telefon)

Idag var vi iaf ute i snön och "tömkörde". Gick med träns och tyglar. Tanken var mest att träna henne på att vara helt ensam, shettisen kvar i stallet. Hon brydde sig inte nämnvärt ;) Gnäggade någon gång men fokuserade annars på uppgiften. Vi fick till en riktigt fin yttersida idag (förra gången, långt innan snön kom, funkade det helt ok på slutet med ytter, men idag var det betydligt stabilare! :laugh:)

Det är ju så häftigt att de ens förstår vad det är man menar! Jag är helt grön, har aldrig haft SÅ ung häst förut och ändå lyckas man få henne att begripa att hon bara ska ta stöd i ytter - utan att svänga eller stanna - och att hon sen ska svänga för samma tygel vid annat tillfälle! :bow:

Jag har haft en tillfällig dipp då vädret varit totalt uselt med storm eller 30 minus, men nu känns det betydligt roligare igen! :banana:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

vi har haft helt underbart väder nu ett tag med kring -10 och hyfsat vindstilla men igår gick allt över :mad:
Det REGNADE!
Så det vi har nu är anledningen till att jag de första åren här på västkusten fick spader på vintrarna, isgata överallt. Med 2 brodd i varje hov går det att lååångsamt ta sig ner till ridhuset med ridhästen (jag hänger i stiglädrena) men de andra går knappt att få ut i hagen där det som tur var blev lite gropigar is på de platser närmast ingången där det var tillplattat.

Ska till grannen som har travhästar och hämta 2 par guldskor med 6 små fasta broddar i varje. Förstår inte varför hovisarna här nere inte vill hjälpa till att borra upp extra broddhål i tårna på vanliga skot :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 266
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 717
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 224
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp