09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag hoppas verkligen inte du med besöka en terräng och hoppbana menar att du tänker hoppa på de samma för då visar det verkligen på en skrämmande okunskap............

Jösses. Lugna ner dig några hekto! Läs vad jag skrev. Inget som helst konstigt att trava igenom ett vsttenhinder med en unghäst.
Han är dessutom inre ens hoppad på rivningsbara hinder utan endast stockar. Stackars krake!
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

jag håller med gylle här... fast du menar kanske bara att skritta runt lite :)

ett fullblod som kommer ifrån banan kan behöva en rejäl vila, några månaders sommarbete är nog precis vad den behöver för att koppla av och tagga ner. De är inte mycket snabbare i utveckling än halvbloden men sporten är sådan att den kräver tidig träning för att de ska ha en chans på tävlingsbanan :)

Blev ingen större omställning för min häst. Men man Slänger inte bara ut en häst i löpkondition på bete utan att först trappa ned. DET är okunskap. Ostartad och bara varit i träning sedan förra hösten.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag tror också många skyndar för de vill hinna med treårstest och sedan sälja. Ska man ändå göra sig av med hästen tänker man kanske inte långsiktigt.
Sen tror jag också att många tar det väldigt försiktigt när de är tre för att sedan när de är fyra förvandla dem till tävlingshästar som ska ha massa krav. Där behövs ju oxå vila för att hästen skall återhämta sig och smälta allt psykiskt.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det tror inte jag utan snarare upplever jag att de som inte har tid att vänta på sin häst ,,är de som har haft dom sen de var små ?

Kanske har fel men så upplever jag det när jag läser trådarna .

Mia
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Så kan det nog också vara, att det kliar lite i fingrarna för att få komma igång och rida.
Bland de uppfödare jag känner har det varit lite tvärtom, hästarna väldigt lite hanterade som unghästar och sedan har man börjat med inridning när de ör fyra och äldre. Det är ju inte heller optimalt.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Så kan det nog också vara, att det kliar lite i fingrarna för att få komma igång och rida.
Bland de uppfödare jag känner har det varit lite tvärtom, hästarna väldigt lite hanterade som unghästar och sedan har man börjat med inridning när de ör fyra och äldre. Det är ju inte heller optimalt.

Varför inte?
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Han är dessutom inre ens hoppad på rivningsbara hinder utan endast stockar. Stackars krake!

Mmmmm fullt normalt att man överhuvudtaget hoppar 3 åringar uppsuttet vid denna tiden på året absolut ett moget uttalande från dig som visar din kunskapsnivå.

Att man ens orkar kommentera sådana dumheter är för att det är uppenbart livsfarligt när sådant står på ett öppet forum för tyvärr finns det gott om okunniga idag som själva "utbildar" unghästar och som läser och snappar upp och tror att det är fullt normalt att man hoppar 3 åringar uppsuttet och vips är det fler som utsätter sina stackars 3 åringar för samma korkade behandling.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

när hoppar du in dina unghästar? Jag brukar satsa på perioden efter vintervilan mellan 3-4 år. Vet att många gör det hösten som 3-åringar.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

när hoppar du in dina unghästar? Jag brukar satsa på perioden efter vintervilan mellan 3-4 år. Vet att många gör det hösten som 3-åringar.

Det är väldigt individuellt, det går aldrig att hålla några fasta mallar när man håller på med unghästar det är just den biten som är så svårt att förmedla vidare när man tex skall råda de med mindre rutin när de skall göra det ena eller det andra för det handlar så mkt om känslan man fått genom åren att läsa varje individ och veta när de är klara för att gå vidare eller när de kanske behöver något nytt att ta tag i för att inte tappa motivationen. Två hästar fungerar inte likadant och tycker inte samma saker är kul resp tråkigt jobb inte heller är de färdiga eller starka nog för uppgiften på samma gång.

Men jag skulle inte drömma om att hoppa en 3 åring uppsuttet vid denna tiden på året. Bommar kommer in i arbetet under hösten sen är det helt individuellt när någon av dessa plötsligt hamnar lite ovan marken i en skålla. Men kör aldrig någon regelrätt "hoppträning" förrän under vintern. Brukar sikta mot att 4 åringarna skall kunna gå ut och göra några starter under senvår/sommar, brukar inte göra särskilt många starter med 4 åringarna de gör några starter för att kvala, sen vila, gör sen några starter på hösten för att vara förberedda att kunna kliva upp ett pinnhål för att kvala som 5 åringar. Har de talang så att de hör hemma i championaten så kvalar de enkelt på några starter och en massa mer skall de inte gå det bara sliter på dem.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jo givetvis. Jag är ingen hoppryttare. Gör det enbart för hästens skull. Nu har jag turen att ha en helt hoppobegåvad och ointresserad 08:a. Vi hoppade lite, rev det mesta, i april-maj. 09:an däremot löshoppar trevligt och har en bra inställning så han borde få hoppa lite när det är dags.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det är hyfsat stor skillnad på att ta sig över en stock i skogen och att åka på hoppträning med en treåring.
Hästen i fråga har varit inriden i 1,5 år. Han är ganska mycket stadigare än en nyinriden häst så det går inte att jämföra. Hästar är som sagt individer.I min ägo har han bara fått löshoppa en gång och trava över bommar på töm.
Men man kan ju också ha en ganska trångsynt bild på hur man utbildar unghästen.
Jag tycker det är illa när man börjar nöta på ridbana med sin treåring vilket många gör. Runt runt. Jag rider ut i skog och mark och då faller det sig naturligt att ta sig över diken, stockar osv. Då blir det varken konstigt eller jobbigt.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Med tanke på att en treåring bör belastas med ryttare ca 15 min i taget eftersom ryggen inte är färdig till att bära upp ryttare än så har jag svårt att se att man skulle hinna över så mkt stock och diken på den tiden. Att sitta och skritta på en 3 åring skall man helt undvika så berätta gärna hur du hinner så långt att du hamnar med så mkt stockar och diken ivägen.

Jag har haft flera fullblod från banan genom åren och det jag generellt kan säga om dem är tvärtom att man måste ta det mkt lugnare med dem, de har utsatts för stor belastning när de rids in så tidigt och satts i träning väldigt ofta börjar dessa växa igen när de kommer ifrån galoppträningen och får komma ner i varv därav är det tvärtemot lämpligt att ge dem långledigt och bara gå och varva ner och växa till sig innan man sen börjar omskolningen som är något helt nytt för dem som redan är ganska pressade mentalt av den tidiga utbildningen och stressen som råder i galoppstallen så precis tvärtemot hur du skriver brukar bli det mest lyckade, ge dem rejält långledigt de är redan ryttarvana sen smyger man igång dem på senhösten och låter dem få extremt lätta pass och belastar dem så lite som möjligt fram tills efter nyår.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

bryter in här med helt annat samtalsämne!

Min 09a är nu friskförklarad efter sin 3 månader långa konvalecens efter frakturen på tornutskotten bakom manken. Det innebär att hon kan få ha sadel på sig igen.
Har mest bara gått på bete de 3 månaderna med ngt enstaka undantag då hon fått gå en sväng i skogen som handhäst mest för att se hur hon rör sig.

Börjar lite lätt när hon fått på skorna och det känns hemskt konstigt att börja liksom på 0 igen när hon fått så lång total vila där första 4 veckorna var extremt lugna pga att hon hade så ont.
Är väl bara att börja om med skritt i skog o mark vid morsans sida ett tag och lite lätt tömkörning i ridhuset så får vi se var jag landar :D
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Du börjar inte från _NOLL_ igen fast hästen stått i 3 månader snarare har hästen gått framåt med sin vila !!

Den har stärkts sig i sitt psyke det den lärt sig innan vilan och även i kroppen pga av att den fått vila !

Det många inte verkar förstå är hur viktig vilan är för unghästen med att den får smälta saker och ting utan TROR att ni får börja om från början ...


Sen kan man diskutera inviduella planer per individ när unghästen fått en sammanhängande vila på ett stort bete i 3 månader .
Därefter och före har man invidiuella planer för sin bebis .

Mia
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Har precis börjat sätta igång min lite smått efter 2,5 mån total vila. Har nu tömkört två gånger och han har verkligen inte glömt något, går snarare bättre än innan vilan. Snygg som tusan har han blivit i kroppen också så betet har verkligen gjort gott. Han får gå kvar där ett tag till och jobba lite lätt på töm/promenera nån gång i veckan, känner ingen brådska att komma upp på ryggen.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag skulle gärna ha mina hästar på bete 3 månader, både för min skull och deras. Men hur gör man när hästarna faller ur. Jag bor i Sörmland och vi har haft enorma mängder blinningar och dåligt bete. Min 3-åring vandrade och föll ur när betet inte räckte till. Jag tycker det är väldigt individuellt vad de klarar av. Det hade varit oansvarigt av mig att låta honom vara bara för att han ska klara det.

Hur ska jag gå till väga tycker du? Jag anser att man kan ha en plan men håller den inte får man omplanera och omvärdera. Nu går han i hage 8-16 och står i utebox med utsikt mot paddock och stallplan resterande tid. Äter fri tillgång hö och extra proteiner och kraftfoder. Om och när han är i gott hull igen är tanken att de får gå några veckor till bara betet tar sig.

Jag tycker inte om när man generaliserar och tror sig veta vad som är bäst för andras hästar. Att komma med råd och funderingar är en sak men alla dessa pekpinnar och otrevligheter är en annan.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det är väl jätteskönt att du hittat en lösning som funkar för just din häst! :) Det är tråkigt med den otrevliga tonen vissa i den här tråden har. Man verkar tro att det bara finns ett sätt som är rätt och alla andra är idioter. :confused: Jag har lite samma problem som du, min faller ur på betet men nu försöker jag få upp honom i hull med kraftfoder. Planen från början att han skulle vara på bete fram till september men jag kommer nog behöva ta in honom tidigare tyvärr.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Då kanske man skaffar ett bete som är bra ?

Bara för att dom kan gå ute vissa timmmar per dag så innebär ju inte det att man måste börja rida på dom ?

Angående din häst och vandrande så går den ju ute nu mellan 8-16 då de värsta blinningarna är på dagtid ?

Anser man att dom inte klarar att stå uppstallade utan aktivering så hamnar man åter på att man skulle haft ett bättre bete .

Det är som Gylle skrev kan jag få någon eller några att tänka till och låta sina 3 åringar få ta det lungt hela sommaren utan att man förlorar något i utbildningen så är det värt massor .

Istället för att när man läser tråden få det att låta att det är helt normalt med en kort vila på sommaren för en 3 åring när dom behöver en 3 månadersvila och alla verkar peppa varandra att nu sätter jag igång min 3 åring osv .

Mia
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det tror inte jag utan snarare upplever jag att de som inte har tid att vänta på sin häst ,,är de som har haft dom sen de var små ?

Kanske har fel men så upplever jag det när jag läser trådarna .

Mia

Jag kan ju bara prata för mig själv, men jag har själv fött upp min lilla 09 och jag är nog lite åt andra hållet. Kanske väntar för länge istället :crazy: Tycker ju att hon fortfarande är lite bebis ;) Men det känns bra för mig att ta det vackert och inte stressa. Allt i samråd med unghästutbildare som håller med mig att hon inte var redo för treårs heller iom att hon är född sent.

Och det är väl lite här jag fundrar när det gäller just treårstesterna. Hade varit kul och bra tror jag om det funnits möjlighet att de som är födda tidigt kan visas på våren och de som är födda sent kunde visats på hösten eller nåt. För är hästen född sent och man absolut måste visa tror jag risken är stor att en del påbörjar utbildningen för tidigt och kanske inte ser att de inte är redo.

Men som sagt, bara mina funderingar...:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 102
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 058
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp