09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vart finns det betet? Berätta gärna det för mig. Alla beten i närheten har varit fulla eller börjat ta slut när jag ringde runt. Skickar jag honom 6-7 mil bort så tappar jag kontrollen och han kan lika gärna gå ner ännu mer i vikt.

Jag förstår inte ens varför jag försvarar mig eller orkar utveckla. Jag har inte pushat någon av mina hästar. Ingen av dem har gått 3-års, 4-åringen får hoppa över kvalitén eftersom han inte är i fas och har fått mer vila än vad som var tanken från början. Jag ser inget märkligt alls med att i mitten av augusti rida sin 3-åring.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vad roligt att hon är bra igen, Grimman! :banana: Härligt när det läker som det ska.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Finns det en enda anledning att inte hästen kan fortsätta ha sommarlov även om den inte klarar dygnet runt bete ? Bara för att den går in på box några timmar finns ju ingen som helst anledning att sätta igång den, än mindre om den har fallit ur av betet, den kan väl lika gärna ha sommarlov på hemmaplan den MÅSTE ju inte jobba för att den inte går på dygnet runt bete, förhoppningsvis går väl alla unghästar i hagar de kan röra sig ordentligt i även på hemmaplan.

Min treårs hingst tex går in de mörka timmarna för han klarade inte att höra att stona fanns där i mörkret men han tappade kollen på dem när det blev mörkt utan sprang natten igenom längst staketet mot deras hage med följden att han var genomlöddrig av svett och tappade enormt i vikt. Så den perioden stona nu går ute på natten så får han helt enkelt gå in några timmar och sova och äta upp sig i sin box sen åker han ut igen så snart någon vaknar. Inte har han mindre sommalov för det, det är bara jag som fått mindre sommarlov eftersom jag måste passa honom och hålla ögonen på när han sätter igång och springa för mkt för att plocka in honom och sen vakna tidigt för att slänga ut honom igen. Skulle inte drömma om att sätta igång honom bara för att han får sova inne någon timme, är inte annorlunda än att de andra som inte har lösdriften att söka skydd mot blinningarna mot vissa dagar måste gå in de värsta timmarna mitt på dagen.

Finns för övrigt inget som ger så positiva framsteg i utbildningen som de långa sammanhängande vilorna de mognar rejält av att få gå och smälta alla nya intryck och man får en unghäst som är supersugen på att börja jobba igen med ett utvilat huvud redo för nya intryck. Har de fått tillräckligt lång sammanhängande vila så är de ofta tvärtom ett bra steg framför där man slutade när man tar upp det igen.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Okej. Att min häst vilat våren, ridits några ggr i juni och sedan vilat till augusti är alltså nätintill djurplågeri? Då har min stackars unghäst riktiga lyxproblem.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*

Ah nu är det så gott som klart att jag får upp en 09a nästa vecka! En connemarahingst e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan. Gick treårs i våras med 887777/99 och är kvalad till riks. Han kommer dock inte visas där utan kommer matchas mot bruksprovet i mars istället. Han är inte inriden utan det ska göras i höst. Är så sjukt glad att jag fått möjligheten att köpa den här kille! Har hans helsyster också (äger henne inte) och hon är precis ljuvlig:love:!

Åke:
479791_3964585844973_1183255625_n.jpg


539919_428998537124712_2143624961_n.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Grattis! Vilken snygging. Hade jag tid är drömmen att kunna köpa en riktigt fin d-ponny att utbilda själv till min dotter.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag skulle gärna ha mina hästar på bete 3 månader, både för min skull och deras. Men hur gör man när hästarna faller ur. Jag bor i Sörmland och vi har haft enorma mängder blinningar och dåligt bete. Min 3-åring vandrade och föll ur när betet inte räckte till. Jag tycker det är väldigt individuellt vad de klarar av. Det hade varit oansvarigt av mig att låta honom vara bara för att han ska klara det.

Hur ska jag gå till väga tycker du? Jag anser att man kan ha en plan men håller den inte får man omplanera och omvärdera. Nu går han i hage 8-16 och står i utebox med utsikt mot paddock och stallplan resterande tid. Äter fri tillgång hö och extra proteiner och kraftfoder. Om och när han är i gott hull igen är tanken att de får gå några veckor till bara betet tar sig.

Jag tycker inte om när man generaliserar och tror sig veta vad som är bäst för andras hästar. Att komma med råd och funderingar är en sak men alla dessa pekpinnar och otrevligheter är en annan.

Men du, detta är något du kunde ha förutspått när du släppte hästen på betet. Det finns bra och rejäla beten men kanske inte precis utanför dörren där man bor. Tanken är att ge hästen vila, så varför inte leta längre ifrån?

Sen undrar jag hur du tänker när du själv skriver att du tagit hem hästen tidigare från betet då den föll ur och sen visar ridfilmer från nyligen efter.

Jag hör egentligen inte hemma i denna tråd men tycker det är intressant att veta vad och hur ni lägger upp det som är året före.


Läste nu igenom och såg du svarat och fått ungefär samma kommentar av andra.

Men måste tillägga. Jag har min unghingst på superbete i Båstad, hallandsåsen. 40ha och en veterinär som har stället. Det finns guldkorn, det gäller bara att hitta dom och höra sig runt. Hade själv lite svårt att släppa kontrollen då han vart mager i våras.
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

lägger locket på för denna argumentaion är helt meningslös. Jag sköter mina hästar, ni era. Pajkastning och sandlådenivå är ingenting som jag slösar energi på. Vill också påpeka att jag fått några meddelanden i inboxen är folk som hoppat ur den här tråden pga den nedvärderande tonen. Alltid samma personer också. Ni får gärna skicka era hästar kors och tvärs över Sverige till fantastiska beten och veterinärer och vilocoacher och allt vad det kan vara.

Jag vill ha mina hästar nära. Jag vill ha kontroll över dem. Jag vill sätta ingång när jag anser det vara dags.

Ni har rätt att tycka vad ni vill men ibland kan man bita sig i tungan och strunta i att lufta sin åsikt. Ingen av mina hästar är till salu så ni riskerar inte att köpa en utbränd och mager unghäst. Så punkt på detta från min sida.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ett tips angående bete är att kolla med kobönder i krokarna om de kan tänka sig att ha nån kuse på deras bete. Brukar oftast vara jättefina beten som är välskötta att ha hästarna på:). Jag hade min andra tillsammans med en annan häst, 30 kvigor och en tjur på 30 hektar nu i början av sommaren. Fantastiskt bete!
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

TL.

Grattis till friskförklaringen Grimman, måste vara så skönt!

Grattis till nyförvärvet Fio!

Min 3-åring kom hem från betet idag, en häst på gården behövde sällskap och han kommer fortsätta att få gå på bete sålänge det räcker.

Däremot har jag planr på att sätta igång honom om ett par veckor. Han har då vilat helt i 2½ månad, efter att ha gått 3-årstestet.
Jag räknar med att rida honom ett par månader och sedan ge en längre sammanhängande vila igen i vinter.

Lillkillen är stor, mätte 169 cm på 3-års, så jag får givetvis vara uppmärksam på växtfaser etc.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag har 6 hektar och 3 hästar. I år verkar gräset här växa nåt otroligt dåligt, för alla hagar är bara precis så hästarna klarar sig, och 2 st av dem stödutfodrar jag ganska rejält. Men på bete får de gå ändå.

I vanliga fall brukar gräset växa ifrån dem och jag brukar få klia mig i huvudet över hur jag ska göra för att hästarna inte ska rulla fram.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det har verkligen varit svårt med bete i år, alla tycks ha problem med att gräset tagit slut redan i Juli här nere! Skulle flyttat min till annat bete men de hade inte så det räckte till honom också, så jag får stödutfodra för fullt på nuvarande bete istället.

Grattis till den nya Fiorano, ser trevlig ut!
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Så roligt med en ny häst! Du verkar ha fastnat för connemaror? Jättefina båda två !

Jag kollade egentligen efter en welsh cob och hittade en ursnygg. Men när han skulle kollas på så blev han halt (hovböld). Under tiden jag väntade på att den skulle bli fräsch hörde Barbies uppfödare av sig och frågade om jag inte ville köpa Åke eftersom hon visste att ägarna skulle sälja. Trodde aldrig jag skulle kunna köpa honom med min lilla budget-men fick en superdeal. Är så otroligt glad och hoppas att han är lika enkel som sin syster (förutom hingstigheten då). Har köpt honom osedd:o.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Nämen! häftigt, det var nog meningen att du skulle köpa honom :) är det medvetet att titta efter hingstar/valacker, du har haft ston tidigare? eller har det bara blivit så?
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

jag håller med gylle här... fast du menar kanske bara att skritta runt lite :)

ett fullblod som kommer ifrån banan kan behöva en rejäl vila, några månaders sommarbete är nog precis vad den behöver för att koppla av och tagga ner. De är inte mycket snabbare i utveckling än halvbloden men sporten är sådan att den kräver tidig träning för att de ska ha en chans på tävlingsbanan :)

Ja jag håller med. De fullblod jag fått från banan har alla vuxit ordentligt efter de slutade träna.

Och hästar växer i princip lika fort om de får vara ifred så länge de behöver och jag anser att rida runt på sin 3åring som många gör i denna tråden bara är extremt tragiskt :(
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jösses. Lugna ner dig några hekto! Läs vad jag skrev. Inget som helst konstigt att trava igenom ett vsttenhinder med en unghäst.
Han är dessutom inre ens hoppad på rivningsbara hinder utan endast stockar. Stackars krake!

Fast en unghäst är ju inte en treåring.

Har aldrig haft en enda treåring ute på en terrängbana och då har vi ändå ridit upp 8st till svår klass
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Blev ingen större omställning för min häst. Men man Slänger inte bara ut en häst i löpkondition på bete utan att först trappa ned. DET är okunskap. Ostartad och bara varit i träning sedan förra hösten.

Så har jag gjort med alla mina fullblod (10st) och det har fungerat ypperligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 102
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 466
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 053
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp