Bukefalos 28 år!

09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Gillar också tömkörning *tummen upp*

Och som du säger, dom "kan" inte vinna, ;)
Fast Savant håller inte på och sparkar och slår utan han tänkte helt enkelt bara gå åt andra hållet...

Savant låter lite förnuftigare än min häst. Galo är som en kinapuff, som tar i så det sprakar! Jag har ju någon föreställning att den där överskottsenergin ska bli lite mer dämpad och landa i en fin extra gnista eller en energisk glimt i ögonen när han blir äldre... låtsas jag...

den som lever får se...
 
Sv: 09:ornas tråd!

:devil:

Hahaha samma här! Galo är INTE någon nice guy när han tömkörs. Han har sparkar så kraftigt att jag får sand i ansiktet. Funderar på att skaffa travkusk-googles för att inte få sand i ögonen... :crazy: Men nu verkar han ha lugnat ned sig. Jag ignorerade bara trotset och väntade ut honom så han fick ge sig. Jag älskar tömkörning, mycket tryggt att lugnt stå på behörigt avstånd när de trotsar, men ändå ha full kontroll på hästen, de KAN bara inte vinna. Tummen upp för tömkörning!

Och så väntar jag på att bowmans Cicci ska överraska oss med att "testa vad tygen håller". Hon har ju varit så snäll hittills... Ut och tömkör nu Bowman, så får vi en rapport sedan.

Har inte blivit någon tid att tömköra än. Hoppas hinna en stund i morgon. Vi jobbade lite i paddocken igår. Jag träckade och en av ridskoletjejerna fick hoppa upp. Det blev lite lugn skritt och trav.

Men när vi tog in hästarna idag var hon skogstokig. Säkert var hon dödshungrig och kunde inte komma in i boxen tillräckligt snabbt... :angel:
 
Sv: 09:ornas tråd!

Men hon måste trott att hon kunde flyga för hon ställde sig med hovarna långt över huvudet på mig. Gissa om jag var road... :angel:

Och då hade hon ändå precis fått halva mitt äpple!
 
Sv: 09:ornas tråd!

Hoppar in här med min 09a Blue Zenith.
Han är född hos oss och vi hade hans mamma, fullblod som vi tyvärr fick avliva sommaren 10.
[url=http://www.pixbox.se/pic32820783][/URL]
Zeniths pappa är den vackra PRE hingsten Zagal XI som tyvärr även han finns i Trappalanda.
pepino-zagal-xi.jpg


Zenith är en av de absolut vänligaste hästar jag mött. Alltid positiv och social, arbetsvillig och gosig som bara den!

Han tömkörs, rids, promeneras vid hand i skog och backar och löshoppas. Allt med samma fantastiskt positiva inställning!

Nu är han igångsatt efter vintervila och då tog vi första uppsuttna minuterna i longerlina.






 
Sv: 09:ornas tråd!

Wow! Underbart med alla bilder! Vad fin han verkar!

Jag har bett min sambo fota hästen på lördag så då kommer det säkert bild-bidrag från oss också!

Igår tömkörde jag Galo och när jag kom hem så tittade jag på min nybeställda dvd "Hästens arbete i töm - tömkörning" från farmoform.
STORT tummen upp för den filmen!! Man blir både informerad och inspirerad. Under första delen av filmen så hanterar dom en unghäst och visar normala reaktioner från en unghäst med stabilt temperament, när den introduceras för något nytt. Det var väldigt bra för mig som är relativt ovan unghästar.

.
 
Sv: 09:ornas tråd!

*KL*

Idag är min lilla tjej haft träns för första gången. Hon tuggade lite första minuterna, men verkade inte bry sig efter det. En så dktig liten tjej. Sedan gick vi på promenad med tränset. Hon skötte sig utmärkt, reagerar inte på något, blir hon osäker söker hon bara trygghet i den som hanterar henne.
IMG_1868.JPG
 
Sv: 09:ornas tråd!

Tack! Han är verkligen en toppenkille!
Mer bilder på alla andra fina hästar som finns i tråden! :)
 
Sv: 09:ornas tråd!

kl

Börjat sätta igång min lille nu efter lite vintervila.
Red honom i skritt trav och galopp innan vilan, nu verkar ha fått rätt mycket överskottsenergi så har börjat lite med longering med sadeln på.
Ska nog våga mig upp snart igen hoppas jag :P

Var och löshoppade igår, vi höjde upp till 1.10 :) matte vääldigt stolt!

Slänger in en bonusbild från löshoppning i somras.

6aug5.jpg
 
Sv: 09:ornas tråd!

Fin häst!
Stam?

*kl*
Tömkörde Savant med nya bettet igår och det gick jätte bra!
Har köpt ett tre-delat gummibett med långa skänklar så han inte kan gapa och få det i munnen.
Han fattade direkt att det inte va lönt att tramsa och sen sryrde vi dit vi skulle :banana:

Känns som det börjar närma sig upsittning snart :eek:
 
Sv: 09:ornas tråd!

knapplån

en bekant satt upp på min 09:a både lör och sön barbacka, inga problem alls. på lördagen en kortis tur i skogen och på bilvägen (hade ledare) och på söndagen en kortis på ridbanan (i skritt) cool kille :laugh:
 
Sv: 09:ornas tråd!

Han är e, Cornetto - Camido u, Peach tango

En korsning Halvblod/connemara/varmblod

Förhoppningsvis en blivande fälttävlans talang :)
 
Sv: 09:ornas tråd!

Hej jag har en röd tjej som är född 090505 Jag har en svart pojk åsså som är född 080707 och pga honom har jag inte hunnit med henne så bra.
MEN hon är så lätt att ha och göra med det vi hunnit med till dagsdato är flytta fram/bakdel, backa, stanna, skritt, trav och galopp, sidepass, i och ur lastning, skicka iväg, ja det mesta eg från backen.... (insåg nu att det är HIMLA mycket å orkar inte skriva allt)
Men till uppsittning... vi har satt på sadel å träns. Haft benlindor å skydd. hängt å slängt å tillslut för ca två mån sen satt jag första gången. Efter det har vi gjort samma jobb från ryggen som från marken flyttat kroppsdelar, lärt in one rein stop, och skrittat runt och gjort förflyttnings övningar i skritt. Vi har ej travat än men jag vill ha henne stabil i allt innan vi vinglar iväg i trav.
Igår senast hade vi eldträning, hon fick gå slalom mellan marschaller och en eld korg. fick lyssna och betrakta en snurrande fackla. Allt gick skit bra. Hade även flaggträning. Satte upp barbacka utan träns utan bara reprimma och rep på en sida. flyttade åt höger vs vänster med neckrein och skänkel, red upp på stallplanen och känslan är enorm! Vad skönt det är när de litar på en så mycket! Vi börjar bli ett jäkla bra team.
Måste ju säga att denna damen är VÄLDIGT enveten å envis. Hon har en enorm intigritet, ingen man trampar på.
Men hon är ju röd oxå.... Men hon är den mest sociala häst jag vet förutom min fyraåring då... Lycka!
Förresten vet jag inte hur man får in bild! någon som kan informera om det lite enkelt bara??
 
Sv: 09:ornas tråd!

Jag hoppas in här och presenterar min härliga kille, Troy L.C, född 2009-03-29. E: Ludwigs Champion, UE: Sambesi. :laugh:
Är fortfarande hingst men till våren ryker kulorna.
Växer som ogräs för ögonblicket och närmar sig 160, så är ingen bjässe men helt lagom för mig. :)
En helt underbar kille som helst hade suttit i knät och gosat med en film om han fick det.
Är lugnet själv som tar allt med en nypa salt och är allmänt tillfreds med livet, ett matvrak som inte är av denna värld!

Jag är inte riktigt med på det här med att lägga in bilder men gör ett försök. :laugh:
1 år
30668_10150171435950647_821380646_12525563_8245563_n.jpg

197293_10150194709340647_821380646_13188893_7672885_n.jpg

28673_10150194709355647_821380646_13188894_1602303_n.jpg


2 år
226238_10150587940285647_821380646_18937758_1131795_n.jpg

226236_10150587940130647_821380646_18937756_4705128_n.jpg

227308_10150572697760647_821380646_18750995_25388_n.jpg

296832_10150846946840647_821380646_21470647_101087318_n.jpg
 
Sv: 09:ornas tråd!

Fint tecknad han e, är så svag för skäckar :love:

Har en 08a E: Sambesi, åxå helt fantastiskt temprament. Dock är min utlånad på foder och kan ju säga som så att det är fler än jag som älskar honom ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Ridning Hejsan! Joo jag skulle gärna vilja bli en ganska seriös hoppryttare men har dock inte ridit så länge och skulle nu vilja ha hjäp på...
Svar
6
· Visningar
1 255
Senast: KiiiWiii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp