Bukefalos 28 år!

09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Oh_really

Trådstartare
Det måste finnas fler än jag här ute som börjat hantera sina 09 : or?! Jag har en Arab på snart 2 1/2 år. Vi promenerar varje helg, lyfter hovar, provar olika träns och jag förbereder honom för att stå stilla bredvid en pall. Det sistnämnda är tydligen väldigt svårt. Efter nyår tänker jag börja sitta på honom, då vill jag ha honom både sadelvan och tränsvan.

Här hittar ni en filmsnutt på oss!



Hur går det för era unghästar?

Länk till extern blogg i diskussionforumet, borttagen enligt bukefalos regler. Var vänlig och lägg in direkt filmlänk i stället/mvh moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 09:ornas tråd!

Är jag alltså helt ensam som pysslar med min 09:a?! SNART borde väl någon annan hoppa in i tråden, tycker jag. I går tog jag på honom sadel för första gången för att se hur han reagerade. Han reagerade inte alls. "Sadlar går inte att äta, alltså är de inte intressanta" tror jag att han tänkte...

sadel.jpg
 
Sv: 09:ornas tråd!

Jag åker till Skåne och hämtar hem en 09:a idag :)
Får återkomma med lite rapporter när vi landat hemma igen :)

/Magda:banana:
 
Sv: 09:ornas tråd!

Kul tråd!
Tipsar dig dock om att det även finns en allmän tråd om 09-orna på avelsgnägg, många hänger nog där istället. :)

Min 09:a har haft träns på sig några gånger, van att jag står på en pall brevid henne och hänger över henne och har mig samt provat att ha sadel någon gång. :laugh:
 
Sv: 09:ornas tråd!

Jag håller på för fullt med min 09a :) Hon är egen uppfödning men har stått hos min moster ända tills i augusti när jag tog hem henne till mej. Jag har skrittat på henne några få gånger och hon accepterar att jag sitter på henne. Vi har mest fokus på promenader för att sätta lite muskler och bygga upp en bra grund kondition. Tömkör lite bara i skritt än så länge och fokus ligger på att hon ska stanna, gå och svänga på komando. Ibland blir det lite longering främst för att besätt komandona för skritt, trav, galopp och halt håller inte på länge eftersom longering sliter en del på benen. Jag kommer även börja rida henne en gång i veckan och då bara endast i skritt tills en början.

Hon var inte mycket hanterad innn jag fick hem henne, endast gått till och från hagen, stått på gången ibland och blivit avborstad och självklart har hon blivt verkad med jämna mellan rum.
 
Sv: 09:ornas tråd!

Jag har en 09:a. Egen uppfödning. Har mamman också. Pappan ägde jag i flera år men såldes iår så jag känner alltså föräldrarna väl :laugh: Han är korsning frieser och arab. Sutten på barbacka ett par minuter med ledare i somras vid 3 tillfällen. Precis testat att longera några ggr. Tömkört i skritt med ledarhjälp vid 3 tillfällen. Idag fick han skor på alla 4 och stod snällt som ett ljus. Han promeneras mest för hand. Han är hur snäll som helst :love: Han är inte supermkt hanterad ännu men väluppfostrad så det har gått ganska lätt när vi testat lite olika saker.
 
Sv: 09:ornas tråd!

Nu har jag kommit hem, och av det hon hittils visat så är det jordens bästa temperament på denna fina tjej!!! :love:

Senast hon åkte trailer var under föltiden med sin mamma, nu helt ensam 100 mil!!! (Delade såklart upp resan på två delar!) Hon såg bara glad och nöjd ut under hela resan och stod helt stilla :bow:

Har alla bilder på mobilen och facebook, får ladda upp bilder senare idag. Men det är en jättefin liten prinsessa iaf :)

Här är stammen på henne: Florencia
//Magda
 
Sv: 09:ornas tråd!

cia.JPG

Här är en bild på lilla Florencia (Kallar henne för Cia).

Kan tillägga att jag äger en yngre helsyster till henne (2011:a) som blivit fyra månader som jag också passade på att fota då vi ändå var hos uppfödaren :)
Magic Florentina :love:
Tina_4mounth.jpg
.

Kram Magda! :banana:
 
Sv: 09:ornas tråd!

Jag kommer även börja rida henne en gång i veckan och då bara endast i skritt tills en början.

Hon var inte mycket hanterad innn jag fick hem henne, endast gått till och från hagen, stått på gången ibland och blivit avborstad och självklart har hon blivt verkad med jämna mellan rum.

Spännande!

Hoppas det går bra. Här visar Galo upp sin snyggaste sida. Ser fram emot att börja sitta på honom, jag med...

galo1.jpg
 
Sv: 09:ornas tråd!

Jag har en 09 a som jag har skickat iväg förra veckan till inridning. Hon är efter Canstakko Landor s .
Ska bli oehört spännande att se hur det går.
 
Sv: 09:ornas tråd!

Jag hade tänkt sitta upp på Galo igår för första gången. Vi bestämde oss för att vara i stallet och så blev han matad med pellets samtidigt som jag skulle sätta mig på honom. Jag vågade INTE!! Jag låg på mage över honom med hela min vikt men det kändes läskigt just den här biten att lägga över benet över ryggen/länden på honom. Så jag hängde där i tre omgångar och tvekade innan jag gav mig för dagen. Men SNART ska jag sitta upp...!
 
Sv: 09:ornas tråd!

*kl*

Jag har en liten go 09:a :love: Hon är 75%islänning och 25%welsh. Ganska liten än, strax under 130 men jag hoppas att hon växer en del till!

Hon ska bli körhäst och om hon växer lite till och grofsar på sig även bli inriden så klart, vilket jag hoppas! Men räknar med att det kommer dröja minst ett år innan det blir tanke på ngn inridning.

Vi tränar lite miljöträning, tar promenader, tränar på sele och träns mm. Hon tycker att svanskappan är läskig så det får vi jobba på ett tag!

isolen.jpg


Tiara2.jpg


2011-08-14130033.jpg


2011-08-14130525.jpg


:love::love:
 
Sv: 09:ornas tråd!

Herregud vilken fin ponny!! Jisses vad fin hon är i westersadel och tömkörningsgjord, nu blev jag inspirerad!!
 
Sv: 09:ornas tråd!

NU satte jag mig upp för första gången! :) Allt gick kanonbra!

Länk till extern blogg i diskussionforumet, borttagen enligt bukefalos regler. Var vänlig och lägg in direkt filmlänk i stället/mvh moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 09:ornas tråd!

Vad lugnt och fint det ser ut!
Har du hängt mycket på honom innan?
Ett ridhus vore inte fel inför de första turerna.

Jag har också en arab på 2 1/2 år, vi har inte kommit lika långt men promenerar med sadel och träns ibland.

Jag kan känna att jag behöver lite mer struktur i det jag gör med henne, hur gör ni andra, har ni fasta dagar för träning eller går ni på "känn"?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Ridning Hejsan! Joo jag skulle gärna vilja bli en ganska seriös hoppryttare men har dock inte ridit så länge och skulle nu vilja ha hjäp på...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: KiiiWiii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp