Bukefalos 28 år!

"1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Bubbla skrev:
Men fastän halvblodsaveln blir mer tävlingsinriktad kommer det alltid att falla ur individer som är mer medelmåttiga och som kanske passar på ridskolor..det är väl kanske tur att det finns en marknad för dessa också?

sen är ju inte heller alla tävlingshästar svåra att ha att göra med och rida heller.

självklar så kommer det finnas medelmåttiga avkommor och så är det väl helt ok att sätta in dessa på ridskolor om de har temperamentet för det. Och det finns tävlingshästar med stor kapacitet som har rätt temperament för att gå på ridskolor. Alla hästar är olika individer och egentligen kan det väl vara fel att sätta in dom i en vissa kategori, man får gå efter individen. Men det jag syftade på var väl mer att jag tycker inte vi ska inrikta nån del av halvblodsaveln mot att avla fram ridskolehästar, utan att det då finns andra raser som har ett mildare temperament, rent generellt...
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Håller med dig helt...tycker inte heller att man ska inrikta aveln på en tävlingsdel och en ridskoledel.

Ffa tror jag inte att så många uppfödare skulle vara intresserade av att ta fram ridskolehästarna...och vem skulle vilja ta fram en hingst lämplig till "medelmåttor" (hårddraget)?

Men som sagt, jag tror ändå att man kommer fortsätta få fram ridskolehalvblod som en biprodukt till tävlingshästarna.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Fast ridskolehästar blir det ju bara om det är kapaciteten som fallerar. Är det däremot psyket som fallerar, eller att hästen är alltför svårriden, så är det ju inte alls sagt att det blir en bra ridskolehäst. Kan ta en häst på min ridskola som exempel - far som gått grand prix-dressyr, välmeriterat möderne (halvbror som är godkänd hingst, exempelvis), och resultatet? En häst som med förlov sagt är rejält svårriden, enligt ridlärarna så skulle han nog kunna gå lätta klasser i dressyr, men det är tveksamt om det skulle vara värt besväret att lägga ner det jobb som skulle krävas. Hoppar bra, men inte spektakulärt, och är inget svårklassämne direkt där heller. Så här har vi då en häst som är just den där "biprodukten" till tävlingshästarna. Men är det en bra ridskolehäst? Nej, det kan jag inte påstå. Alldeles för svår att rida, och i princip är det bara en ridskoleryttare som kan få honom att gå ok, trots att mycket har satsats på att rida till honom. Så misslyckad prestationsavel leder inte nödvändigtvis till bra hobbyhästar.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

FT_ryttare skrev:
Om vi börjar med o ta bort alla ston som blivit T-märkta o som ägaren avlar på för den är sååå snäll och mammas ögonsten och jag ska ju ha avkomman själv.

:bow: Amen!
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

FT_ryttare skrev:
helt klar har han en poäng.
Men att kräva att alla ska gå svår klass är att överdriva.
Om vi börjar med o ta bort alla ston som blivit T-märkta o som ägaren avlar på för den är sååå snäll och mammas ögonsten och jag ska ju ha avkomman själv.

de är lika dyrt o föda upp fölungar med dåliga mammor som med bra mammor.

så börjar vi där så har vi nog vunnit mycket.

:bow: :bow: :bow:
Fast jag tycker det är Ok att avla på t-märkta hästar som inte har någon ärftlig sjukdom. Det finns ju tex. hästar som blivit utdömda för tex. sparkskada, senskada eller nån annan skada som kommer utifrån eller hur man ska utrycka det :cool:
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Det är inte avel det är bara reproduktion det handlar om....
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Det är nog väldigt stor skillnad på hur olika människor tänker inom avel/sport. Personen som uttalade sig i Ridsport vill t ex att vi bara ska avla på svårklasshästar rakt igenom för att få bra sporthästar. Vad han inte prioriterar alls lika mycket är exteriören, och då i längden hållbarheten hos hästarna. Det kan han väl inte göra eftersom hans hingst som godkändes på bruksprovet fick dispens för exteriören (34 poäng totalt och inte 23 poäng på de tre första bedömningsgrupperna). Hingsten är en jättefin sporthäst, men det finns så många hingstar som hoppar bra och har en godkänd exteriör att jag personligen inte tycker att man ska göra avkall på exteriören.
Detta ämne har diskuterats flitigt i andra trådar, det vet jag, men ska man bara använda svårklasshästar i aveln tycker jag också att man bara ska använda hästar med godkänd exteriör då det ger bättre hållbarhet. Personligen skulle jag aldrig betäcka mitt sto med en 34-poängare hur bra han än hoppade. Det finns många bra hopphingstar som även har en godkänd exteriör. Må så vara att hingsten far leder BLUP statistiken i hoppning i Tyskland, men vill man ha in det blodet så får man ta in någon hingst efter honom med godkänd exteriör tycker jag. Varför ska vår avel sänka sin exteriör nivå?

Enligt AVN föds det ca 1000 hästar för lite i Sverige för att kunna försörja sporten om fem år. Klart man kan importera också, men det föds inte upp för många hästar i dag.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

elle12 skrev:
Enligt AVN föds det ca 1000 hästar för lite i Sverige för att kunna försörja sporten om fem år. Klart man kan importera också, men det föds inte upp för många hästar i dag.

Jag tycker det låter konstigt, jag hör från så många uppfödare att det är svårt att sälja hästar och det handlar om trevliga, välutbildade, välstammade individer.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Eftersom t o m kossor tydligen klarar 130, så är väl hästar utan 130-meriter lägre stående varelser än kossor.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

elle12 skrev:
Enligt AVN föds det ca 1000 hästar för lite i Sverige för att kunna försörja sporten om fem år. Klart man kan importera också, men det föds inte upp för många hästar i dag.

Men om folk hade betalat för vad det kostar att föda upp en häst så skulle det inte bli nån brist.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

kl

Även om det föds upp 1000 hästar för lite (per år?) så är det ju inte säkert att de som faktiskt föds upp är vad folk är ute efter vilket också kan leda till att folk importerar.

Gäller den siffran alla hästraser eller bara halvblod förresten?
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Jag skulle gärna se den kossan som klipper ett hinder på 130, för alla kor jag sett och skött i mina dar har nöjt sig med att hoppa diken och lägre höjder på ca 50 istället. :bump: Måste vara dressyrstammade kossor min morfar hade? :D
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Siffran 1000 hästar för lite per år gäller halvbloden. Det är bara räknat på hästar födda i Sverige, ej importer.

Det är inte så svårt att sälja kvalitetshästar som är 5-6 år i dag, dvs de bästa 10%, men för alla de "vanliga" som utgör 90% av alla hästar får man oftast inte igen de pengar man har lagt ut. En liten överslagsräkning ger att det kostar ca 20000:- per år att hålla unghäst, lägg sedan till betäckningsavgifter och utbildningsavgifter, då är man lätt uppe på ca 70000:- för en riden 3-åring om det ska gå runt. Är hästen 5-6 år när den säljs har man lagt ner minst ca 90-110000:- på hästen, vilka "vanliga" hästar säljs för det priset? Jag ser många annonser om att folk vill köpa 5-6 åringar med goda kvaliteter för max 40-50000:-. Det är nog därför det är svårt att sälja, köparnas pris stämmer inte överens med vad man behöver ta ut för att åtminstone få det att gå ihop.

Jag vet folk som har importerat fina femåringar med bra stammar (tyska) som går LB-LA för 40-50000:-, så risken är väl att importerna tar över när uppfödarna i Sverige tröttnar på att gå back.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Mitt sto är en kossa då...har inga som helst tävlingsmeriter. Hennes förra ägare (som haft henne sen hon va 1år) har inte varit intresserad av att tävla. När jag lånade hästen på foder var hon 12 å då gick hon sin första klubbtävling. nu är hon 15 o väntar sitt första föl. Jag ska ha avkomman själv och därför är det inte så viktigt att modern inte har presterat nåt på tävlingsbanorna. Däremot har hon bra stam (hopp/fält) och hingsten jag betäckt med har gått svår hoppning. Hon kommer från en mycket produktiv stolinje. Självklart skulle jag vilja att fölet i magen blir en riktigt bra hopphäst när den är klar. Och med rätt träning ska det nog inte vara några större problem. Förutsättningarna finns ju! Och det är faktiskt inte bara tävlingsmeriter som ska nedärvas i generna. Ett bra psyke o en god exteriör är minst lika mycket värt.

Sen kan jag ju erkänna att jag har betäckt mitt sto av 2 anledningar. Den första är att jag vill föra hennes stam vidare, eftersom den är gammal svensk hederlig, och jag vill ha nåt kvar när hon försbvinner till de evigt gröna ängarna. Den andra är att jag faktiskt inte har råd att köpa en "klar" häst. Dom kostar helt enkelt för mycket pengar plus att jag är trött på att rätta till andras misstag. Blir det nåt trassel med min unghäst så är det mitt eget fel. Å dessutom vet jag vad jag gjort galet. Det vet man aldrig med en häst man köper av nån annan.
Så jag har ingen ångest över att jag betäckt min kossa...jag längtar bara till fölet får se dagens ljus!
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

CillaW skrev:
Eftersom t o m kossor tydligen klarar 130, så är väl hästar utan 130-meriter lägre stående varelser än kossor.

Vilken tur att min gamle valack har gått 1,30 en gång i tiden, då får jag ju skäl till att kalla honom kossa. :angel: :p


Trådskaparen:
Nu är det mest hopphäst-aveln som har kommit på tal tycker jag. Om en hopphäst ska ha gått 1,30 (MsvB), så borde alltså dressyrhästen ha gått MsvB dressyr.
Tänk vad slarviga hästens förra ägare måste ha varit! Hon fick ju föl och var inte ens inriden! :eek: Att hon går MsvB dressyr nu spelar tydligen ingen roll inte heller att hennes hingstföl har fått en massa utmärkelser om att vara en lovande hingst.

Nepp. Usch och fy säger jag bara om hela det där påfundet. Vill man avla på sitt sto ute i skogen, vad spelar det för roll om man ändå ska ha det själv? Jag har aldrig förstått varför folk måste lägga sig i vad folk vill göra med sina hästar och sina pengar.

Visst kostar det lika mycket att föda upp ett välstammat föl som ett utan stam. Men för stoägaren är det kanske betydligt viktigare att få ett föl efter SITT sto, än att få fram en högpresterande häst.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Vilken ras om inte halvblodet ska användas på ridskolorna ute i landet? Jag har inte stor koll på alla raser så det vore spännande att få veta vilken ras det skulle bli som har samma möjligheter som halvblodet att skola kommande tävlingsryttare?
Eller ska ridsporten endast vigas åt de med enormt rika föräldrar som har råd att köpa de extrema tävlingshalvbloden?
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Själv brukar jag säga att vilket ök som hällst kan gå 120 hopp och Msv B dressyr men sedan tar exteriören och generna vid
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

visst det kan både vara bra och dåligt!...

För om man ser tillbaka på allt så har ju en del halvblod varit bättre än vad dem är nu( sägger nu inte att alla halvblod e dåliga) för dte är dem ju inte snarare tvärt om!.. men på en del ston ska man ju faktiskt inte avla på överhuvudtaget för då får man ju kanske nu dåliga resultat sen!

men sen kan det också varadåligt på så vis att det är ju inte alltid dem bästa stona och hingsten då ger dem perfelta fölet! utan man kan mycket väl få ett "dåligt" föl om man nu betäcker med bra super stammar!...
och sen då tväärt om att man då kan få en jätte fin topphäst i värdsklass med mindre bra föräldrar Ston /hingstar!....

det är så jag tänker!
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

katjaA skrev:
Vilken ras om inte halvblodet ska användas på ridskolorna ute i landet? Jag har inte stor koll på alla raser så det vore spännande att få veta vilken ras det skulle bli som har samma möjligheter som halvblodet att skola kommande tävlingsryttare?
Eller ska ridsporten endast vigas åt de med enormt rika föräldrar som har råd att köpa de extrema tävlingshalvbloden?

Självklart kan man fortsätta ha havblod på ridskolorna, jag satte mig mest emot förslaget att AVLA halvblod mot inriktningen ridskolehästar. Det stod i ridsport att många halvblod inte längre hade de temperament som är önskvärt hos ridskolehästar. Fast att ridskolan fostrar tävlingsryttare?! på ridskolan lär man sig grunder, det kan man göra på vilken välutbildad häst som helst, vill man nå längre så rider man tävlingshästar, andras hästar eller skaffar egen häst, enligt mig. Andra raser som passar bra in på ridskolor och många gånger är trevliga ridhästar är bla welsh cob, knapstrup, nordsvensk mfl. Dessutom så finns det bla lettiska halvblod som ännu är av den lite "äldre" halvblodstypen. Och nej, jag tycker inte sporten ska vidas åt de som har mycket pengar. Min tanke är att om man får fler hästar med högre kvalité så kommer priserna att sänkas eftersom utbudet blir större. Som det är nu så är efterfrågan större än utbudet och då kan hästägarna få mer för sina hästar. Tycker själv att hästpriserna är alldeles för höga, skulle själv aldrig ha råd att köpa en "färdig" häst i lagom ålder...
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

halvblods_tjejen skrev:
visst det kan både vara bra och dåligt!...

För om man ser tillbaka på allt så har ju en del halvblod varit bättre än vad dem är nu( sägger nu inte att alla halvblod e dåliga) för dte är dem ju inte snarare tvärt om!.. men på en del ston ska man ju faktiskt inte avla på överhuvudtaget för då får man ju kanske nu dåliga resultat sen!

men sen kan det också varadåligt på så vis att det är ju inte alltid dem bästa stona och hingsten då ger dem perfelta fölet! utan man kan mycket väl få ett "dåligt" föl om man nu betäcker med bra super stammar!...
och sen då tväärt om att man då kan få en jätte fin topphäst i värdsklass med mindre bra föräldrar Ston /hingstar!....

det är så jag tänker!

Om man kollar på majoriteten av topphästarna så har väldigt många fina stammar. Men visst finns det undandtag. Men jag tycker ändå att man ska ta det säkra före det osäkra. Det är större chans att få fram en bra häst om man har bra avels material. Sen så behöver vi ju inte bara riktiga topphästar utan vi behöver medelmåttiga hästar också. Men dessa medelmåttliga hästar kommer automatiskt om man avlar för att få fram topphästar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp