Bukefalos 28 år!

"1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Mabuse

Trådstartare
I ridsport nyligen var det en intervju med en elitryttare om vad han tyckte att (halvblods)uppfödarna borde satsa på. En av hans poänger var att man måste sluta avla på dåliga ston, och bara ta sådana med egna tävlingsmeriter - och då inte att de hoppat upp till 1,30, för det kan ju vilken kossa som helst klara, nej, svår klass ska det vara.

Jag funderade lite på det där.

För det första - undrar hur stor andel av våra halvblod som har meriter från högre klasser än 1,30? 5%, kanske? Är resten kossor, då?

För det andra: om man skulle lyda hans råd, så skulle avelsunderlaget minska betydligt - dels skulle det bli mycket färre ston i avel, dels så skulle de komma senare i aveln, eftersom de skulle tävla först. Resultatet skulle naturligtvis bli att det producerades mycket färre hästar, och att hästarna således blev mycket dyrare än de är idag. (tillgång och efterfrågan, ni vet)

Vad säger ni uppfödare (och andra) - är detta rätt väg att gå: att minska halvblodsaveln drastiskt, och räkna med att minskad tillgång driver upp priserna? Är problemet med det svenska halvblodet att det finns för mycket hästar, och att vi borde minska avelsverksamheten i Sverige?
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Mabuse skrev:
För det första - undrar hur stor andel av våra halvblod som har meriter från högre klasser än 1,30? 5%, kanske? Är resten kossor, då?

Men det behöver ju inte handla om att de har kokapacitet. I mitt fall så är 1.30 en utopi, för mig - inte för stoet som har gått högre klasser än så. Egna meriter behöver ju för övrigt inte betyda att stoet förärver sig bra.

Vi är ju väldigt noga med att hingsten ska ha meriterat sig (och där är det väl ingen som menar LB), så varför inte stoet också? Även om jag tycker att svår klass kanske är att ta i.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Då kan vi nog räkna bort många av alla elitpremierade sto med, för hur många hinner med en egen tävlingskarriär om de samtidigt ska hinna få tillräckligt många föl som placerar sig som vuxna? :confused: Det är ju inte riktigt lika enkelt att tävla samtidigt som de verkar i avel, som det är för hingstarna...
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Håller med Mia_R.
En annan sak kan ju vara att ägaren till hästen kanske inte har kunskaper att rida högre klasser(ex mig själv ;))men att stoet har kapaciteten. Hur blir det då?...
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

ooops, det blev ju istort sett samma svar som Trissa....
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

helt klar har han en poäng.
Men att kräva att alla ska gå svår klass är att överdriva.
Om vi börjar med o ta bort alla ston som blivit T-märkta o som ägaren avlar på för den är sååå snäll och mammas ögonsten och jag ska ju ha avkomman själv.

de är lika dyrt o föda upp fölungar med dåliga mammor som med bra mammor.

så börjar vi där så har vi nog vunnit mycket.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Om stona kommer ur förvärvningssäkra stolinjer så kan dom gott gå in i aveln direkt efter treårstest tycker jag . Men om dom har tomt på mödernet eller om mödernet ej har bevisat något så bör dom nog testas i sporten först...

Helen
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Sett till hur många halvblod det säljs ("behövs") idag så är det inget överskott på hästar.
Som du skriver så skulle det vara ganska förödande för avelsunderlaget om alla skulle ha egna meriter innan de sätts i avel. Något som kan vara ganska vettigt däremot är ju att ta ett föl tidigt, sedan tävla några år och då ser man ju om stoet ger något hyfsat i alla fall innan man avlar mer på henne.

Men jag håller med om att 1,30 kan i princip vilken häst som helst klara. Så det man skulle göra är väl kanske att sortera bort de ston som inte hoppar ens i närheten av det ens i löshoppning eller liknande och inte har gång eller exteriör som håller för dressyr ens på lättare nivå.

Sen är det ju också så att stona inte ger så stort genomslag i aveln totalt, det är det hingstarna som gör och därmed bör de högsta kraven ställas där.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Att man ska avla på meriterade ston håller nog de flesta med om. Men för min del tycker jag att det är ganska arrogant att säga att vilken kossa som helst kan gå 1.30. Majoriteten av hästar och ryttare kommer under ett liv av ridning och träning inte upp på den nivån. Och jag är rätt skeptisk till att sätta ribban vid svår klass - just för att det minskar avelsunderlaget så drastiskt.

Jag tror att konsekvenserna av en sådan minskning av aveln skulle bli att vi fick se en ökning av antalet importhästar - eftersom alla inte är beredda att betala ett par hundratusen för att få en häst med kapacitet för svår klass.

En annan sak som jag blev lite fundersam över när jag läste ridsport att det å ena sidan klagas på att svenska hästar är för dåliga (som i intervjun ovan) - å andra sidan kan man några sidor senare läsa om unghästens träning att det är lätt att gå för fort fram med dagens unghästar, eftersom de är så begåvade och har så lätt för sig. Hur var det nu - är de samtidigt dåliga och superbegåvade???
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Bubbla skrev:
Men jag håller med om att 1,30 kan i princip vilken häst som helst klara.

Fast nu var det inte frågan om att kravla sig över ett enstaka löshoppningshinder, utan att hoppa en bana på 1,30 felfritt. Och det tror jag att väldigt många hästar inte klarar. Det är möjligt att de skulle kunna göra det om de tränades av proffs, men i praktiken - om du plockar ut fem slumpvis valda hästar ur ett genomsnittsstall och ställer dem på hoppbanan, tror du verkligen att de flesta skulle klara en 1,30-bana, i det skick de är här och nu? Eller kunna gå en svår dressyrklass med placering?

Om det vore så lätt, varför finns det ö h t andra än unghästar som tävlar 0.90?
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Det där inlägget om sporthästarna kontra det inlägget som en ridlärare skickat in om att det snart inte finns några "vanliga snälla" hästar som behövs till ridskolor osv ger en del att tänka på.
Fina tävlingshästar är ju ofta rätt tuffa och inte något för vem som helst. Kanske skull aveln delas till en sporthästsida och en fritidshäst/trevligt halvblod sida. Båda typer av hästar behövs ju verkligen...
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Det är kanske lite väl hårt att sätta riddan så högt som svår klass. Om stoet har bra möderna och gjort bra ifrån sig på 3års test och likande så kan man avla på det innan man börjar tävla. Sedan har vi det här med elitpremering på ston, vilka ston skulle hinna bli elit premierade om det krävdes att de skulle tävla höga klasser? Jag kan också hålla med om att en häst som hoppar 130 inte behöver ha någon vidare kapacitet. Med rätt träning och bra inställning så kan "vilken kossa som helst kravla sig över den höjden".

Nej, man kan börja med att sluta avla på ston med defekter. Allt för många tänker: "jag vill ju bara ha en trevlig skogsmulle" Skogsmulle hästar finns det ett överskott av. Det som är svårt är att hitta en bra tävlingshäst till humant pris. Fler hästar som går msv/svårklass behövs och ska man avla tycker jag man ska ha det som mål också. Stoet är viktigt men bara för att stoet tävlat svårklass så behöver inte det betyda att avkomman gör det. Man jag tycker vi borde lägga mer vikt på stona när vi har tänkt att avla.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Unica skrev:
Det där inlägget om sporthästarna kontra det inlägget som en ridlärare skickat in om att det snart inte finns några "vanliga snälla" hästar som behövs till ridskolor osv ger en del att tänka på.
Fina tävlingshästar är ju ofta rätt tuffa och inte något för vem som helst. Kanske skull aveln delas till en sporthästsida och en fritidshäst/trevligt halvblod sida. Båda typer av hästar behövs ju verkligen...

Det som är skillnaden mellan nu och då är att halvblodsaveln har blivit mer och mer inriktakt på avel för tävling. Halvblodsavlen är inriktad till att avla tävlingshästar, inte ridskolehästar och det är också därför som vi gått framåt i aveln för tävlingshästar (vilket jag tycker ätr jätte kul). Nu mera kanske man ska söka andra raser till ridskolor än halvblod. Jag anser inte att vi behöver någon ny inriktning på halvblodsavlen som inriktar sig mot "ridskolehästar", det finns andra raser än halvblod som numera är mer lämpliga som ridskolehästar. Självklart så beror detta på individen. frågan är också, vem skulle avla på en hingst utan kapacitet men med bra temp bara för att "föda upp en ridskolehäst". Jag tror att det är ytterst få människor. Satsa på andra raser än halvbloden på ridskolorna istället!
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Nej jag menar inte att man skulle kunna ta en häst "här och nu". Men jag menar att de flesta hästar om de tränades för sin uppgift och matchades rätt förmodligen skulle kunna gå en normal tävlings- 1,30 bana. Självklart med rätt ryttare med.

Men det är ju egentligen ganska ointressant, eftersom de flesta ryttare inte har den ambitionen övrhuvudtaget kommer det finnas massor med hästar med kapacitet men som aldrig prövas. De är ju självklart inte värdelösa för framtida avelsarbete.

Det jag tycker att alla borde göra är att visa sina hästar på t ex treårstesten för att få en bedömning som sedan kan användas som en bedömningspunkt på om hästen ska avlas på eller ej. det skulle ju också ge hingstarna en mer rättvis statistik om fler gjorde det.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Men fastän halvblodsaveln blir mer tävlingsinriktad kommer det alltid att falla ur individer som är mer medelmåttiga och som kanske passar på ridskolor..det är väl kanske tur att det finns en marknad för dessa också?

sen är ju inte heller alla tävlingshästar svåra att ha att göra med och rida heller.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

I den bästa av världar så har våra avelsston gått svår klass i hoppning eller dressyr, har blivit klass 1 el diplom vid treårstest och har ett fantastiskt temperament naturligtvis. Helt skadefria också! De blir lätt dräktiga och får föl varje år efter sitt svårklasstävlande. Lätt ironi - men var sjutton finns dessa 5000 avelsston i Sverige ? Blir alltså bara embryotransfer kvar, för vem vill ställa av ett fantastiskt tävlingssto för avel. Se på Flippan. Och hur fungerar stoet efter en lång karriär som tävlingshäst som avelssto. Det är en ekvation som inte går ihop för så många i allafall.

Till er som vill ta bort alla T-märkta ston i avel - det går inte att generalisera dessa. Dessa ston kan ha varit högt försäkrade tävlingsston och fått en skada som tar alltför lång tid att läka = ägaren tar ut försäkringspengarna och säljer stoet som avelssto. Behöver inte alls vara någon skada som nedärvs. Har två sådana själv, därför känner jag mig lite träffad varje gång någon klankar ner på de T-märkta stona.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Har inte läst artikeln men att inte använda några ston i aveln som inte gått 1,30...nej, det tror jag inte på. Kan ju också vara så att det beror på var hästen varit under utbildningen om det blir en "bra" häst eller inte på tävlingsbanan. Finns säkert många ston som skulle gjort sig på bana men aldrig fått chansen...eller är jag helt ute å cyklar??
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Det är för lite avel på snälla ston som inte gått höga klasser och alldeles för många som avlar på högpresterande nervvrak i hopp om nya "Flippor" och "Briarer". Många av de hästar som inte lyckas på tävlingsbanan hamnar på ridskolor där de blir ännu mer misslyckade, skadar sig själva och rideleverna.

Håller därför med dem som pläderar för två olika avelsmål, och den typ som funkar på ridskolor skulle naturligtvis dominera i antal. Så är det inte nu, olyckligtvis.

Orsaken är troligen drömmen om den hägrande miljon-hästen. En ridskolehäst ger inte så mycket pengar.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

cameron skrev:
Till er som vill ta bort alla T-märkta ston i avel - det går inte att generalisera dessa. Dessa ston kan ha varit högt försäkrade tävlingsston och fått en skada som tar alltför lång tid att läka = ägaren tar ut försäkringspengarna och säljer stoet som avelssto. Behöver inte alls vara någon skada som nedärvs. Har två sådana själv, därför känner jag mig lite träffad varje gång någon klankar ner på de T-märkta stona.

Instämmer helt! :bow:
Har också två T-märkta ston i avel varav det ena fick prestationsdiplom i både hopp och dressyr som 4-åring och "bara" tävlad upp tom LA i båda disiplinerna pga en skada. Hon ger mycket fina föl och nedärver sitt underbara temperament. Det andra stoet har en bra stam, men har inte gjort något själv direkt och där har jag med flit än så länge bara tagit två föl för att sen kunna bedömma dem lite och inskatta hennes avelsvärde.

Det beror ju väldigt mycket på varför de är T-märkta och vad de har att tillföra aveln.
Är de T-märkta pga en defekt som kan föras vidare ska de ju inte avlas på så klart, och inte heller bara för att hitta ett annat användningsområde om de nu inte kan tillföra aveln något.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp