Bukefalos 28 år!

"1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

*knapplån*

Jag reagerade också på detta uttalande. Tycker att det känns rätt så ogenomtänkt från ryttarens sida... Just att bara avla på prestation gjorde man på travaren för en herrans massa år sen. Det resulterade i att hästarna kunde springa fort men höll inte för att de hade kroppen emot sig. Nu ligger exterören med som bedömning även på travare och hållbarheten har förbättrats.
Om vi skulle konsekvent bara avla på prestation hade sannolikt samma sak hänt med våra halvblod. Och i ärlighetens namn ligger väl inte hållbarheten på topp som det är? Jag skulle heller aldrig använda en hingst med 34 poäng exteriört bara för att den kan hoppa hus. Det finns det snyggare och mer korrekta hingstar som också kan.

Att kräva att alla ston som sätts i avel har gått svår klass hade som andra poängterat resulterat i att säkert 85-90% av våra avelsston hade försvunnit-om inte fler... Dessutom är det ingen garanti att bara för att båda föräldrarna gått svår klass att avkomman ska göra det. Vi behöver "kossorna" som bara hoppat 1,30 på tävling. Samt andra välstammade ston som aldrig tävlat alls pga skada el liknande.

Men ett ansvar har alla som avlar tycker jag, så rent dåliga ston ska inte vara i avel. Med dåliga ston menar jag; de som har dålig omodern exteriör, dåligt benställ, de som inte håller för ridning eller om de har så dåligt temp. att de inte är ridbara mfl ex. Ston ska inte heller avlas på för att de är söta...
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Ämelie skrev:
Det är större chans att få fram en bra häst om man har bra avels material. Sen så behöver vi ju inte bara riktiga topphästar utan vi behöver medelmåttiga hästar också. Men dessa medelmåttliga hästar kommer automatiskt om man avlar för att få fram topphästar.

Det är väl ingen som har sagt något mot detta. Min poäng var hur bra "bra avelsmaterial" är. Är egna tävlingsmeriter i svår klass ett måste? Om ja, är det ok om vi drastiskt minskar halvblodsaveln i sverige, vilket ju blir konsekvenserna. Dessutom, som mitt exempel gav vid handen, så är det ju inte så att en misslyckad tävlingshäst per automatik blir en bra hobby/ridskolehäst.

Någon får också gärna förklara hur vi samtidigt kan ha problem med att svenska hästar är för dåliga, och att de är för begåvade?
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Alla hästar passar ju inte på ridskola heller...det krävs ju ett lite speciellt psyke för det...

Men självklart kommer man få fram hästar som även fallerar på psyket. Fast jag tror att det är fler som inte håller måttet rent prestationsmässigt sett än vad som faller igenom på grund av dålig ridbarhet. Avelsmålet för halvblodsaveln inkluderar väl ridbarhet (?) men kanske borde denna punkt tryckas på hårdare...spelar ju egentligen ingen roll hur bra en häst är om den inte går att rida...
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

De kan väl vara begåvade nog att rida fram för fort den första tiden men att de i längden inte håller måttet. Dvs toppkapaciteten är inte tillräckligt hög.

Sen är det ju så att det ena inte behöver utesluta det andra. För att få en elit måste man ju ha en bredd. Om man bara skulle avla på elithästar så skulle avelsmaterialet minskas drastiskt och därmed egentligen chansen att få fram de där riktigt bra individerna minska också. Och speciellt dåligt skulle det ju vara om man fick för sig att ändra på avelsmålet...då har massor av bra genetiska anlag gått förlorade.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Jag tyckte inte att artikeln var så negativ som många verkar tycka här!

Det han menade i artikeln var enligt vad jag uppfattade det, var vilka ston som har störst potential att lämna toppavkommor för sporten. Det är ju naturligtvis mycket troligare att få fram en elitavkomma från ett sto som själv varit i eliten än från ett sto som gått 130-hoppning. (Även om det inte är några garantier, stod det inte i Ridsport att Ratina inte lämnat någon avkomma som var lika bra som henne själv.)

Kan inte tänka mig att han menade att man ska sluta avla på mindre meriterade ston, bara det att de avkommorna inte är lika intressanta för honom. (Kan säkert bli toppavkommor från 130-ston också, men elitryttaren får nog gallra mer bland dem.)
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Ämelie skrev:
Fast att ridskolan fostrar tävlingsryttare?! på ridskolan lär man sig grunder, det kan man göra på vilken välutbildad häst som helst, vill man nå längre så rider man tävlingshästar, andras hästar eller skaffar egen häst, enligt mig. Andra raser som passar bra in på ridskolor och många gånger är trevliga ridhästar är bla welsh cob, knapstrup, nordsvensk mfl. Dessutom så finns det bla lettiska halvblod som ännu är av den lite "äldre" halvblodstypen.

Det är klart ridskolehästar ofta tävlas? Men något enstaka undantag har alla hästar på min ridskola tävlats under sin ridskoletid, av ridskoleryttare. Sen att inte alla ridskoleryttare tävlar, men möjligheten finns absolut, och då måste ju ridskolehästarna vara av den kalibern att de kan gå runt lätta klasser med orutinerade ryttare med gott resultat. Jag tror att det är svårt att hitta knabstruppers och nordsvenskar som passar in i den kategorin när det gäller hoppning, exempelvis. Welsh cob skulle nog kunna fungera, men jag tror dock inte att de är så vanliga, att det är lätt för ridskolorna att få tag på dem.

De bästa ridskolehästarna, enligt min mening, är de som har medioker gång, men är lätta att rida och är välutbildade, så att det är lätt att få dem att gå rätt. Dvs ridbarheten bör vara på topp, men inte nödvändigtvis kapaciteten. I de lägsta klasserna klarar man sig långt på ridbarhet, och behöver inte så mycket kapacitet.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

har inte läst hela tråden....

men är det ngn. som läste artikeln om Zangersheide (hooo, stavningen?) Där har man ju avlat lite som denna mer eller mindre kända tävlingsryttare uttryckte sig. man har avlat på ston som HAR presterat. Dock har man ju även tagit hänsyn till exteriören, vilken är en förutsättning för hållbarheten.
Sen har man ju på senare år tagit ett föl innan stona går ut på banan, men då har de haft mammor/mormödrar/mormorsmödrar som har presterat ist.
Självklart blir ju inte alla dessa föl Grand Prix hästar heller, allt sitter inte i generna, de måste självfallet finnas, huvudet spelar också in. Det blir lite motsägelsefullt det där :angel:

Men summan av kardemumman är den att läs artikeln om zangersheide, om ni inte redan gjort det, den är inressant! Sen kanske man skulle kunna önska lite mer fakta, men men...

Vet inte om jag tillförde ngt. nytt till diskussionen.

/ Hanna som har en, hmmm gris kanske? som skuttar 120 cm
 
Nog finns det ett överskott?

Jo, jag skulle nog vilja påstå att det finns ett överskott av halvblodshästar i Sverige. Marknaden och produktionen är inte i fas med varann.

De som köper häst har inte så väldigt mkt pengar....Sett till att medelköparen är en ung kvinna som ofta har dåligt betalt, inom offentlig sektor tex.

Medelköparen vill ha en ngt utbildad häst för en rätt billig peng. Vi som föder upp behöver få betalt för det vi lagt ut och då hamnar prislappen högre.

Jag vågar påstå att det finns för många ston i avel i sverige! Dels finns det förmånga ston totalt och dels finns det för många ston som är för dåliga.

Eg så borde kanske vi satsa på en smalare avel med bättre ston? Idag får inte ens riktigt bra hästar köpare eftersom utbudet av häst är så pass stort. Många hästar finns det. Kolla bara på saluusidorna.... Det är en hel del som varit till salu länge. Utan att det är några större fel på dem.

Förr konkurrerade halvbloden med sig själva. Skulle man köpa sig en ridhäst fanns det i princip bara halvblod att tillgå. Idag kan den som vill köpa sig en häst hitta billiga korsningar, tinkrar, importer av okänd stam etc etc och hitta en vettig häst för sina krav.

Illmyra - som planerar att lägga av....
 
Sv: Nog finns det ett överskott?

*kl*

Kossa..... hmm, mitt minne är inte 100% längre men var det inte

"1.30 kan vilken kamel som helst kravla sig över" han sa?

Om det nu är någon skillnad på kamler och kor i detta avseende ;)
(Ironi)

Jag tycker att hans uppfattning om avel beskrevs som ganska svart vit, tror att han inte är fullt så kategorisk när det kommer till kritan. Men man måste ju sticka ut lite i en sån artikel för att få folk att reagera, vilket ju lyckades.

Intressant tycker jag hans uppfattning om fullblod är. Om vi skall ha in så mycket mer fullblod nära i stammen så tror jag vi måste arbeta på ett annat sätt än idag. Titta på de fullblod som funnits i halvblodsavel (i Sverige) senaste tio åren, de som använt dem har fått en hel del kameler! Dvs hästar som inte alls hoppat så kul, tänker ex Krius xx men även fler av dem. Inte ens A premierade 88an ger avkommor som hoppar speciellt bra jämfört med en "hopp hingst".
Tror man bör förstå att fullblod inte är så homogen grupp som vi ibland förleds att tro. Det finns olika grenar av dem precis som av "vår ras" (hopp/dressyr/fält osv). Kanske man bör satsa resurser på att hitta "rätt" fullblod. Där borde AVN kunna ge riktlinjer eller assistans på vad man behöver få in.

Jag är den förste att vilja få in mer blod i våra hopphästar, har sett nog med elefanter på hoppbanorna. Men jag gör inte de försöken med våra ston till vilket pris som helst. Hellre kraftigare Cardentoavkomma som kan komma till svår klass än en slank och ädel xx avkomma som knappt kan "kravla sig över 1.30" som vilken kamel som helst ;)
Sen att det kanske är kortsiktigt i den större bilden av svenska avel, måhända, men kalla mig ego då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nog finns det ett överskott?

Jag tycker att hans uppfattning om avel beskrevs som ganska svart vit, tror att han inte är fullt så kategorisk när det kommer till kritan. Men man måste ju sticka ut lite i en sån artikel för att få folk att reagera, vilket ju lyckades.
Jag var där och hörde detta föredrag och tycker inte alls att han stack ut hakan på något vis i sin uppgfattning. Tvärtom så var det rätt så givande att lyssna på honom. Han talade tex. om att han tyckte sig sett att just Lordblod korsat med franskt blod var lyckat i många fall...

Intressant tycker jag hans uppfattning om fullblod är. Om vi skall ha in så mycket mer fullblod nära i stammen så tror jag vi måste arbeta på ett annat sätt än idag. Titta på de fullblod som funnits i halvblodsavel (i Sverige) senaste tio åren, de som använt dem har fått en hel del kameler! Dvs hästar som inte alls hoppat så kul, tänker ex Krius xx men även fler av dem. Inte ens A premierade 88an ger avkommor som hoppar speciellt bra jämfört med en "hopp hingst".
Frågan är om vi varit för snabba med att dömma ut dessa fullblodshingstar ? Dom kanske kommer att visa sig från sin rätt sida i stamtavlorna först i andra eller tredje led ? Det är ju inte många fullblod som gagnar sporten redan i första led. ( Förutom Lauries Crusador xx då ...)

Helen
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Om nu problemet är att hitta bra lektionshästar till landets alla ridskolor pga aveln och höga priser så har jag en utmärkt idé! :idea:

Eftersom man kan läsa i tråd efter tråd att fd varmblodiga travare är minst lika bra ridhästar som halvbloden, om inte ännu bättre, + att de har ett så fantastiskt psyke som gör dem värda att avla på när inget annat argument finns, så undrar jag var alla fd travare och travarkorsningar håller hus? Det är billiga hästar med fantastisk kapacitet och skulle klå alla hbl i både hoppning och dressyr, om alla inte vore så avundsjuka så de inte får någon chans. :angel: Där har vi ju alla de billiga hästarna som ständigt och jämt efterfrågas så fort frågan om varför en unghäst är så dyr kommer upp? Självklart klarar de alla av att gå en bana på 130, så varför ha några som helst krav på att avla med ett mål att de ska gått svår hoppning, räcker det inte med målet att de ska trava fort med en sulky efter sig?

Oseriöst inlägg? Klart det är! ;)
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

I Farnkrike finns det ju faktiskt fina fullblod eller halvblod med mkt Laudanum blod.
Jag toror han menar att vi nåste sträva för att utveckla vårt sto material (alla fall de som vill föda upp sporthästar). Många använder ju sitt sto som man en gång köpt för att rida lite själv på eller fått köpa en billig som verkade snäll mm. När jag träffar andra uppfödare i sverige verkar det inte som de är särskilt uppdaterade på tex de franska blodet eller vad som går bra ute i eroupa. Det läser ju knappt internationella tidskrifter...
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Det tycker jag avr dumt sagt.. Bara för mamman är elit priemerad och sånt och att mamman har gått högt i hoppning det behöver ju inte betyda att avkomman kommer att göra det!?

Sen ett sto som inte har några meriter alls kankse får en avkomma som når de högre klasserna..

Sen är det ju inte bara stammen som spelar stor roll..En häst med bra stam kan ju vara helt stimmig och tittigt på hinder typ medans en utan stam kanske hoppar allt för attd en är inte tittigt..

Men det som spelar mest roll är nog hur samspelet mellan häst och ryttare är har du en häst med ett hjärta av guld som gör allt för en så går den mycket längre än en häst med bra stam som inte hoppar något för den vill inte ställa upp eller liytar inte på ryttaren..

Blev nog lite invecklat detta..Är inte bar på att skriva och förklara:p
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Det är ju en briljant affärsidé! Köpa upp avdankade travare för en billig peng, rida till och sälja till ridskola för det dubbla! *börjar genast skriva på min avskedsansökan* :angel: :D
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

:rofl: *tårarna sprutar*
Men du har ju en liten poäng! Varför ser man inte mer varmblod på ridskolor! :angel:
mvh
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Laudanum xx är ett utmärkt exempel på fullblod som visat sig framgångsrikt i hoppning i första led, Hand in glove xx (även dressyr om jag inte minns tokigt) ett annat.
Båda verksamma i Frankrike men det finns säkert exempel i andra länder.

Jag tror inte vi skall ge mer tid till de fullblod vi haft, de har inte alls visat kvaliteer som vi önskar. Hellre leta nya för att hitta "vår Ladykiller xx".
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Mabuse skrev:
Det är väl ingen som har sagt något mot detta. Min poäng var hur bra "bra avelsmaterial" är. Är egna tävlingsmeriter i svår klass ett måste? Om ja, är det ok om vi drastiskt minskar halvblodsaveln i sverige, vilket ju blir konsekvenserna. Dessutom, som mitt exempel gav vid handen, så är det ju inte så att en misslyckad tävlingshäst per automatik blir en bra hobby/ridskolehäst.

Nej det kanske inte är någon som sagt motsatsen jag svarade bara på halvblods_tjejens inlägg. Du kan läsa mina andra inlägg så ser du att jag redan tagit ställning till de andra påståendena du skrivit.

Någon får också gärna förklara hur vi samtidigt kan ha problem med att svenska hästar är för dåliga, och att de är för begåvade?

Detta beror ju på hur man ser det. Ur ett ridsklas perspektiv så har fler hästar fått mer "tävlingstemperament" = dåliga hästar för ridskola, bra hästar för tävlingsryttare. Ser man det från en tävlingsryttares sida så finns det få hästar med bra kavalité. Det är stor efterfrågan på bda "typer" av hästar och det är svårt att hitta en bra tävlingshäst eller en bra ridskolehäst.

Det är klart ridskolehästar ofta tävlas? Men något enstaka undantag har alla hästar på min ridskola tävlats under sin ridskoletid, av ridskoleryttare. Sen att inte alla ridskoleryttare tävlar, men möjligheten finns absolut, och då måste ju ridskolehästarna vara av den kalibern att de kan gå runt lätta klasser med orutinerade ryttare med gott resultat. Jag tror att det är svårt att hitta knabstruppers och nordsvenskar som passar in i den kategorin när det gäller hoppning, exempelvis. Welsh cob skulle nog kunna fungera, men jag tror dock inte att de är så vanliga, att det är lätt för ridskolorna att få tag på dem.

De bästa ridskolehästarna, enligt min mening, är de som har medioker gång, men är lätta att rida och är välutbildade, så att det är lätt att få dem att gå rätt. Dvs ridbarheten bör vara på topp, men inte nödvändigtvis kapaciteten. I de lägsta klasserna klarar man sig långt på ridbarhet, och behöver inte så mycket kapacitet.

Jag menar absolut inte att man ska ta bort halvbloden från ridskolan, utan jag satte mig emot förslaget som någon skrev om att göra en inriktning i halvblodsaveln mot ridskolehästar. Eftersom det var folk som "klagade" i ridsport om att det är svårt att hitta bra ridskolehästar så tänkte jag att det finns faktiskt andra lämpliga raser som kan bli lika bra som ett halvblod med rätt utbildning. Om efterfrågan skulle öka inom andra raser skulle även aveln öka.

Självklart tävlar ridskoleryttare ibland, men jag syftade främst på dem som vill nå ännu högre än klubbtävlingar på lätt nivå. Då är det inte de "lätta" hästarna som man enbart ska rida för att utvecklas utan då behöver man många gånger söka sig utaför ridskolan för att bli bättre. De allra flesta hästar kan enligt min mening gå lätta klasser i hopp och dressyr och då menar jag inte halvblod utan även många andra "ridraser".
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Återigen - det är inte klubbtävlingar jag talar om, utan lokal- och regionaltävlingar. Och där ser man inte många nordsvenskar, knabstruppers eller welsh cobbar, tyvärr. Själv befinner jag mig i båda lägren - jag rider på ridskola och tävlar ridskolehäst, och rider samtidigt privathäst, som jag tävlar och tränar med tillsammans med andra privathästar. Och jag är lite allergisk mot att man delar upp privat- och ridskolehästar på det sättet. Visst, privathästen jag tävlar är betydligt mer kapabel än ridskolehästen jag tävlar, men i gengäld är den inte lika vältränad och genomriden. I de lägre klasserna skulle jag säga att det faktiskt inte är någon jätteskillnad på privathästar och ridskolehästar.

Anledningen för mig till varför jag söker mig utanför ridskolan för att bli bättre är för att få möjlighet att hoppa mer (vi kan ju inte hoppa varje vecka där, även om jag rider i tävlingsgrupp), och för att få förmånen att träna i mindre grupper. Alltså snarast träningsmöjligheterna, inte hästmaterialet.

Och vem har lust att utbilda alla de andra raserna, så att de passar för ridskolan? En ridskolehäst behöver ju snarare ha lättare för sig än en privathäst (som ständigt kan ridas av duktiga ryttare), så varför skulle en ras som har sämre ridbarhet lämpa sig bättre?
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

hoppsann skrev:
:rofl: *tårarna sprutar*
Men du har ju en liten poäng! Varför ser man inte mer varmblod på ridskolor! :angel:
mvh

Därför att de är fulla av avdankade halvblod som gjort sitt/inte ens kommit till tävlingsbanorna?
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

återigen, jag är inte emot halvbloden på ridskolorna på något sätt... utan jag sa bara att det finns andra raser om man nu inte tycker att halvbloden inte "duger" längre på ridskolorna. Jag rider ridskolehästar 1-2 gånger i veckan på ridgym när jag inte har min egen häst och jag ser gärna fler halvblod på ridskolorna, men jag har full förståelse för att deras temperament inte alltid lämpar sig i en ridskoleverksamhet. Och visst finns det ridskolehästar som kan hävda sig bra på tävlingsbanorna, men en ridskolehäst största uppgift är ju inte som tävlingshäst. Jag har blivit slagen av duktiga ridskolehästar i 1m 1,10 klasser. men nu när jag kommit uppåt i klasserna så är det inte speciellt många ridskolehästar som tävlar. Fins visseligen ett ponny stall häst som bedriver ridskola. Deras ponnyer går höga klasser i hoppning, alltifrån LD hoppning till SM och det är dessa ponnnyer som oftast står överst i resultatlistorna. Så finns går det att komma långt på ridskolehästar också, men i regel måste man söka sig utanför ridskoleramen för att komma högre än lätt klass.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp