Bukefalos 28 år!

"1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Absolut - redan i 1,10 blir det väldigt tunnsått med ridskolehästar. Vad jag opponerade mig mot var tanken att till ridskoleverksamhet behövs varken kapacitet eller ridbarhet, utan där går det bra med nordsvenskar (inget ont om dem, urmysiga hästar, men några hoppstjärnor är de inte). Och att privathästar är så otroligt mycket bättre än "ridskoleöken". Det finns många, många privathästar som heller aldrig kommer högre än lätt klass, om ens det. Med tanke på att den överväldigande majoriteten av alla halvblod inte tävlar svår klass, så tycker jag att det är väldigt arrogant att säga att msv är något som vem som helst kan klara. Och de hästar vi har haft på ridskolan vars temperament inte lämpat sig för ridskoleverksamhet, deras temperament har också varit sådant att det skulle satt käppar i hjulet för en tävlingskarriär.

Majoriteten av ryttarfolket är inte proffs, och att då säga att vi borde drastiskt dra ner på halvblodsaveln i sverige så att det bara blir elithästar, och sen kan de som inte tävlar svår klass hålla tillgodo med travare och kallblod, för de behöver inga halvblod - det tycker jag är i högsta grad arrogant.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

*lånar knapp och diskussion*

Vad jag tror Ämelie försöker få fram är att hon anser inte att en ridskolehäst är en TÄVLINGSHÄST utan UTBILDNINGSHÄST ...
Dvs du KAN lära dej att rida på en cob, tinker, nordsvensk mm...
Sen att man ur vissa ridskolors synvinkel gärna visar upp sina duktiga ridskoleryttare genom att låta dem tävla är ju självklart men inte ett MÅSTE ur ridskolans synpunkt.

Därav de som klagar på att det inte finns "vettiga" nybörjarhästar att ha på ridskolan ska inte i samma andetag klaga på att rutinerade ryttare inte har nån häst att tävla på från samma ridklubb då de två kombinationerna "Bra nybörjarhäst - perfekt tävlingshäst" är väldigt svår att kombinera...
Och jodå runt 88-92 gick det utmärkt att tävla "vad som helst" med BRA resultat, men så kom de mer "sportinriktade" hästarna och premierades med betydligt bättre resultat = ännu mer sporthästar (nu pratar jag generellt men mest dressyr/gångarter).
Och det har gjort att den "braiga" nybörjarhästen med perfekt temperament för det inte alltid funkar klockrent som tävlingshäst (som sagt återigen undantag finns men sällsynta).
 
Sv: Nog finns det ett överskott?

Jag tror inte att en minskning av produktionen av halvblod skulle få upp deras priser tyvärr. Då skulle nog importen öka istället. Eller att folk skulle välja andra raser. Det finns nog någon slags smärtgräns för vad en normalköpare anser att en häst får kosta.

Att hästar är till salu länge beror ofta på att ägarna inte satt ett realistiskt pris eller också inte är riktigt ärliga om sin hästs kapacitet.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

corzette skrev:
Därav de som klagar på att det inte finns "vettiga" nybörjarhästar att ha på ridskolan ska inte i samma andetag klaga på att rutinerade ryttare inte har nån häst att tävla på från samma ridklubb då de två kombinationerna "Bra nybörjarhäst - perfekt tävlingshäst" är väldigt svår att kombinera...

Fast i ärlighetens namn - hur många ridskolehästar får nånsin en nybörjare på ryggen? På min ridskola har de inte haft någon vuxen nybörjargrupp på åtta år, och de flesta ridskolor härikring tar inte emot vuxna nybörjare (sambon, som började rida i vuxen ålder, fick leta ett tag innan han hittade en ridskola där han kunde börja). Och vem har klagat på att ridskolor inte har hästar att tävla med?

Klagomålen jag refererade kom från elitryttare: svenska hästar är för dåliga, och från unghästutbildare: svenska hästar har för lätt för sig, så det är lätt att gå för fort fram med dem. Och jag kan inte förstå hur hästar samtidigt kan vara för begåvade och ha för dålig kapacitet.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Bullfia skrev:
Därför att de är fulla av avdankade halvblod som gjort sitt/inte ens kommit till tävlingsbanorna?
Tror du det själv? :smirk: Själv skulle jag aldrig slänga upp min sambo som nybörjare på en fd travare för att han ska lära sig rida utan då väljer jag hellre en häst med "normala" gångarter för ridning. Oavsett hur trevliga travare är så passar deras gångarter inte för varesig nybörjare eller ridskolor. Tyvärr så kan man se även på många travarkorsningar vad som ligger bakom, helt enkelt för att de generellt har ett annat rörelseschema.

Lite underligt är det att läsa alla annonser där hästen annonseras ut som hbl-korsning, korsning av vad undrar då alltid jag. :angel:
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Mia_R skrev:
Då kan vi nog räkna bort många av alla elitpremierade sto med, för hur många hinner med en egen tävlingskarriär om de samtidigt ska hinna få tillräckligt många föl som placerar sig som vuxna? :confused: Det är ju inte riktigt lika enkelt att tävla samtidigt som de verkar i avel, som det är för hingstarna...

Den tanken slog mig med:confused: :D
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Mia_R skrev:
Tror du det själv? :smirk: Själv skulle jag aldrig slänga upp min sambo som nybörjare på en fd travare för att han ska lära sig rida utan då väljer jag hellre en häst med "normala" gångarter för ridning. Oavsett hur trevliga travare är så passar deras gångarter inte för varesig nybörjare eller ridskolor. Tyvärr så kan man se även på många travarkorsningar vad som ligger bakom, helt enkelt för att de generellt har ett annat rörelseschema.

Lite underligt är det att läsa alla annonser där hästen annonseras ut som hbl-korsning, korsning av vad undrar då alltid jag. :angel:

Men hallå så fruktansvärt onormala gångarter har väl ändå inte en travare.....är väl lite överdrivet.
Jag skulle hellre slänga upp min nybörjarsambo på en snäll o trygg häst som är förlåtande om han gör fel, oavsett ras.
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

Känner du ingen skillnad på om det är en vbl-travare du rider eller ett hbl, gångartsmässigt? :cool: Jag har ridit så pass mkt travare, både varm- och kallblod, att jag med gott samvete håller kvar vid min åsikt att vbl-travarna har ett helt annat rörelsemönster än hbl och därför inte är lämpliga nybörjarhästar på ex.vis ridskolor. :bow:
 
Sv: "1,30 kan ju vilken kossa som helst klara"?

men många av elitryttarna poängterade också att vissa svårklass ston inte hade lämnat lika bra avkommor..

och vice versa så hade ston som aldrig tävlat pga diverse olika anledningar lämnat svårklasshästar..:angel:


men å andra sidan inom genitikens lagar så är sannolikheten större när man använder sig utav välmeriterande avelsdjur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp