Bukefalos 28 år!

10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Men gud så duktig liten tjej =D
Nu blev jag med sugen på löshoppning, tänk vad sådan kan smitta av!

Kul att allt gick bra för er, och ser att även ni hade det fina vädret hos er!
 
Sv: 10:orna del 4

Uppdatering från min sida...

Blev en jobbig dag idag, haha
Tog och brodda av alla hästarna, red två och en promenad med lillskiten :)

Min rygg säger AJAJ efter dagens arbete och det misstänkte jag i och med att jag haft riktigt ont i 1½v tid nu, men man lär ju rå om hästarna nu när man är ledig.

Miraz var riktigt pigg och busig och det kan jag förstå eftersom jag inte gjort något med henne på en evighet nu.
Därför blev det ingen ridning med henne, kändes säkrare att ta henne vid hand för jag misstänkte en del skutteliskutt.

Vi var ute och gick i över 30min idag, riktigt härlig även om hon blev riktigt jobbig en sväng när vi kom ner på gå/cykelbanan där vi mötte alla möjliga saker men hon skärpte till sig efter en del tillsägningar utav mig och jag och hon kunde äntligen slappna av och bara mysa av promenaden.

Fotade henne lite granna med så jag tänkte bjuda på min snygging :love:

bild1_zpsfd39b817.jpg

bild2-1_zpsa42cc1aa.jpg.html

bild3-1_zpsc42d0324.jpg.html

bild4_zpsf60c5d45.jpg.html

bild5_zps6aa8e8f7.jpg.html

bild_zpsd4c1ee37.jpg.html


http://s577.photobucket.com/user/mysakuragirl/media/Flickorna/IMG_2181_zps8c30b275.mp4.html
 
Sv: 10:orna del 4

Blev en ridtur i kvälls solen på Lilla Nixi! Hon skötte sig ypperligt och vi tog vår första galopp i paddocken 2 varv åt höger och vänster tog fattningen jättebra! Nu är hon klar med ridningen inför 3 års;)
Har bestämt mig för att anmäla dit!
Som avslutning tränade jag på att "visa för hand" DET är något vi måste träna på ;) Hon vill gärna springa efter mig! :p
 
Sv: 10:orna del 4

Huvva! Stackars Ove! Hoppas det läker som det ska nu!

Kiwifrukt: Vad duktig hon är! :)

Molin: Söta tjejen! Ser så himla näpen ut. :) Ser bara en bild dock? Ser ut som om hon tappat rejält med päls. :) Ni verkar ha lika mycket vatten överallt hos er som vi.

oanki: Kul att ni ska vara med på treårs! Så härligt att höra att allt går framåt. :)


KL
Jag har jobbat alldeles för mycket nu den senaste veckan så jag har varit helt slutkörd när jag varit hemma, det har därför inte blivit nånting alls med Kaptenen. Han har bara gått och skrotat! ;) I torsdags blev han ju skodd med traktbrodd men nu har pang poff nästan all snö försvunnit i ett svep så jag funderar nästan på att dra ur brodden... Det går ju rätt enkelt att sätta i dem igen om det skulle behövas.

Imorrn ska jag till Granngården igen och köpa lite mer foder, även lilla nordisen tappar lite över ryggen nu så det märks att värdet på höet sjunkit drastiskt... Blev tvungen att hämta hem mer och det fanns det ingen analys på, men det märks redan att det inte alls är samma kräm i den här maten. Kaptenen får nu två smockfulla krafftmått med hackad strålusern, antar att det totalt blir ca ett kg. Men imorrn får vi se om jag kompletterar med pelletslusern eller krafft groov, det får faktiskt falla på priset i det här fallet. Ska kika lite vad de har för alternativ.
 
Sv: 10:orna del 4

Det är ju det som är fördelen med unga hästar, om man inte har tid att göra så mycket någon vecka så gör det ju inget, de kan ta det lugnt (eller inte) i hagen.

Idag red jag ut en mindre runda själv, och hon var så duktig så :) lite tveksamheter på ett läskigt ställe men annars skötte hon sig så himla bra. Tog även lite galopp.
 
Sv: 10:orna del 4

Men vad dumt att dom inte vill synas....
Testar igen!

Och Maja
Hon har tappat massor med päls, gått ganska fort ändå trots all björnpäls hon haft i år alltså. Skönt för dom att förlora den!

bild1_zpsfd39b817.jpg

bild2-1_zpsa42cc1aa.jpg

bild3-1_zpsc42d0324.jpg

bild4_zpsf60c5d45.jpg

bild5_zps6aa8e8f7.jpg

bild_zpsd4c1ee37.jpg


Lyckades jag bättre nu?
Hm, måste ha kommit åt fel länk haha
 
Sv: 10:orna del 4

Nu syns de. Miraz är så fin. :love:

Tack alla förresten. Det känns som om hon har tagit ett jättesteg framåt med det här med löshoppningen (precis som med allting annat) sen vi bytte stall. I somras kravlade hon sig med möda över 30-40 cm, och då sprang det ändå en annan häst före som draghjälp, nu studsar hon över 110 hur enkelt som helst. Och då har vi ändå bara löshoppat henne tre gånger, varav första självfallet var på en betydligt lägre höjd och väldigt basic.
 
Sv: 10:orna del 4

Vad bra!
Tack så mycket!

Vad skönt att det visar sig på så många plan när man bytt stall "bara". Tänk att en sådan sak kan göra så mycket liksom.

Delvis kl.

Idag blev det lite ridning av Miraz.
Vilket gick superbra, som alltid.

Jag gjorde dock en himlans dum sak idag :/ Blir så trött på mig ibland.
Vi har fått en del vattengropar i skogen och jag brukar gå i med hästarna i dom mest för miljöträning och sen för att leran lätt slinker av :o

Och tänkte att detta klarar nog Miraz också utan problem, men jag valde att hoppa av och ta det från marken. Hon tyckte det var superläskigt så jag tog faktiskt och klev i själv (i typ 3dm vatten), blöt blev jag men jag tänkte att nu borde hon inse att det inte är farligt när jag står i vattnet men det tyckte hon.

Så jag stod där och försökte få henne att ta ETT kliv framåt när hon plötsligt hoppar bak och tränset faller av... Och hon vänder och sticker hem, svansen rakt upp och lugn fin trav genom skogen.

Jag fick promenera hem och hon stod så fint och betade utanför hagen.
Så jag tränsa henne igen, det var ingen fara med att ta henne, sällskapsjuka häst!

Sen hoppa jag upp på nytt och tog en runda i skogen och valde en väg där en vattengrop går över hela vägen och där stod hon och fundera i två sek sen traska hon rätt igenom och här var det iaf 1-2dm med vatten!

Så det slutade bra... Men jag var en klant!
 
Sv: 10:orna del 4

Haha! Snopet! :D

Kl

Vi har löshoppat idag. Då jag lyckats göra en glädjemätkäpp innan så hade hon inte hoppat så högt som jag trodde tidigare. Jag hade lyckats måtta ut hela 10 cm fel på mätkäppen, klant!

Men idag så har hon fått känna ordentligt på höjden i alla fall. Hon blev lite tveksam först och stannade en gång. Sänkte ner ett snäpp igen och då seglade hon över, sen upp igen och då hoppade hon fint :)
Hon rev en gång med bak när det låg på ca 115 och det var roligt att se hur bra hon rättade sig och öppnade upp bättre bak på nästa språng. Hoppade bra med bak efter det.
Nu blir det bara lågt och lätt fram till testet!

547251_10151476716773113_460191798_n.jpg


72842_10151476717748113_178497245_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 4

Hon ser ut som en riktig fighter när hon hoppar!

Molin, så söt hon är din lilla hästar, är något särskilt med araber :love:
 
Sv: 10:orna del 4

Kl

Oj, vad ni skriver! ;) jag måste läsa ikapp på en gång! Här har ni en bild så länge. Idag bestämde jag mig för att provsitta herren. Han stod som ett ljus när jag klev upp från en stol. Vi red ca 20 meter och svängde en gång. Vingligt på en så liten häst ;) Men han växer ju på sig. Liten och tunn ännu :) Har i te mätt honom sen i höstas. Då var han 140 cm fram och ca 143 bak. Nu är han nästan jämn, så han har nog växt 1-2 cm fram iaf!

524850_10151351404647343_658045336_n.jpg


För övrigt har jag kommit in i en riktig hästsvacka och har tom funderat på att sälja :( Så nu ska jag ta en ordentlig paus över sommaren och så får vi se vad som händer i höst.
 
Sv: 10:orna del 4

Roligt att se alla era fina 10:or! Har just bläddrat några sidor bakåt och kikat.

Vi har en liten 10:a e Rosevelt-Bellini-Chagall som snart börjar bli redo att sittas på!

Fick ni några reaktioner första gången ni satt upp 'på riktigt'?
 
Sv: 10:orna del 4

Åh tack! Jaså där ser man, ja mina hästar är trafikvana ;)

Jag fick ingen reaktion alls på min, kom ett par bocksprång i galoppen sen bara. Men då hade jag vant henne mycket först med att ta en pall och stå och liksom luta mig över henne i stallgången.
 
Sv: 10:orna del 4

Oh!!! Bild!! Min är ju också efter Rosevelt :D

Ingen reaktion alls när jag satte upp, hade klängt en del på henne innan och hon var så upptagen av att tigga godis av min medhjälpare på marken att hon nog inte ens märkte att jag satte mig på henne ;)
Nu har hon reagerat lite när vi inte haft medhjälpare från marken de senaste gångerna, då spänner hon sig lite i början och funderar på om hon verkligen ska gå frammåt. Men sen går det bra när hon har fått fundera på det hela lite.
 
Sv: 10:orna del 4

Oj som hon hoppar! Jättefint! :)

Molin: Snopet som sagt, men bra att du fick igenom det ändå. :)

Glimfeather: Vad fin han är! Jag förstår att motivationen försvinner ibland, samma här. Klokt att pausa över sommaren.

FlipTheFrog: Min reagerade lite första gången men ingenting alls senare. :) Efterlyser också bild!


Kl
Jag jobbar och jobbar och jobbar... Är sjukligt less för tillfället, har knappt tid för mig själv... Ännu mindre för hästarna... Kaptenen är så jäkla fin just nu, nu är halsen tillbaka också! Måste försöka få till nya bilder nån dag. Såg när de lekte i hagen tidigare och satan vilken trav han plockar fram ibland! Jättesynd att det inte blir nåt test... Tycker redan han är finare i hullet igen också, antagligen synvilla, men ändå. :p
 
Sv: 10:orna del 4

Oh!!! Bild!! Min är ju också efter Rosevelt :D

Ingen reaktion alls när jag satte upp, hade klängt en del på henne innan och hon var så upptagen av att tigga godis av min medhjälpare på marken att hon nog inte ens märkte att jag satte mig på henne ;)
Nu har hon reagerat lite när vi inte haft medhjälpare från marken de senaste gångerna, då spänner hon sig lite i början och funderar på om hon verkligen ska gå frammåt. Men sen går det bra när hon har fått fundera på det hela lite.

Åh, kul! Är det den som hoppar så fint här ovan?

Tror inte jag har några bilder från i år på min lilla Roseveltare, men här är en från i höstas:

elviraokt12.jpg


Hur stor är din? Och hur rör den sig?

Jag är sämst i stan på att uppskatta mankhöjder, men vår tjej är liten - 1,55 kanske? (mamman är 1,60 och mormor var lite mindre än så). Lite kort hals och lite utåttåad (finns inte alls på mamma, mormor eller mostrar och morbröder så jag antar att det kommer från Rosevelt..?). Hon rör sig riktigt bra och hon verkar ha en bra grundform så det ska bli så spännande att känna hur hon känns att rida!
 
Sv: 10:orna del 4

Ja, det är den :) Finns en hel del bilder på henne här i tråden!

Rozalie är också liten, jag har mätt henne till 156-157. Mamman ca 160 till henne med.
Hon rör sig strax över medel skulle jag säga själv, men inget wow. Möjligtvis att skritten är wow, jag anser iaf att den är jättebra! Traven är takmässig och hyffsat elastisk men jag hade önskat lite mer schwung, den kan vara riktigt bra ena dan och nästa bara okej.. jag gissar att det har med styrka och växt att göra. Galoppen är relativt bra, kunde dock vara rundare. Hon vill gärna gasa lite väl mycket och då blir den lite stötig bak.

Hon hoppar trevligt och har ett underbart temperament!
Snygg att titta på, lite kort i ryggen och liiite inåttåad (där kommer det säkert från mamman som också är det). Tycker att hon har fina vinklar och en fin överlinje, bra hals och ett mycket fint och ädelt huvud.

Det är min egen helt partiska bedömning av henne ;)
Vi får väl se vad dommarna tycker på 3 års sen...

Din ser fin ut, påminner det man kan se om min i typ! Ska du visa henne?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 904
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 045
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 585
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp