Bukefalos 28 år!

10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

*kl*
Kul att se alla fina hästar!

Här händer det inte så mycket, blir inget treårs för oss, vi har karens efter smitta i 1 vecka till och testet är redan i maj här på Gotland istället för i augusti som jag räknat med, så vi hinner inte med löshoppningen i tid.

Dessutom är hovslagaren jag brukat använda sjukskriven så det är dags att jaga ny (igen!:banghead:)

Och grabbarna måste grundas om igen med influensan eftersom de inte var fräscha när det var dags för vaccineringen...

Men men så är det, vi satsar på utställning och konditionsträning i sommar och sen kör vi på KBI-provet nästa år i stället!

 
Sv: 10:orna del 4

Santoxen: Vad är det för ras? Tycker dom ser så stora ut för att vara russ ;)Men det kanske bara är bilden som luras! Fia är dom iallafall =)

Kl. Igår hade vi STRÅLANDE väder här på ön!:D Var ute hela dagen och lyckades bränna mig i ansiktet! " tur att jag hade solbrillor på mig, haha"

Då dom andra i mitt stall ville ha hjälp med löshoppning så passade jag på att löshoppa Nixi igen när vi var flera stycken och banan var framme! =)
Hon är otroligt hinderklok min tjej!
Märkte STOR skillnad på henne och dom andra hästarna som löshoppades.
Nixi söker hinder,sänker huvudet och hoppar igenom med hela kroppen. Hon fick faktiskt hoppa en oxer/stigsprång på 130cm ser ut som hon kliver över.
Så nu räknar jag med att hon är färdig med hoppningen och ridningen inför 3 års! =) Nu ska vi träna på att gå/springa för hand. Men inte denna vecka då jag jobbar 72 h :wtf: Så hon får gå i hagen och tappa päls ;)
 
Sv: 10:orna del 4

Min brydde sig inte alls. Första gången hängde tjejen bara på henne, utan att sätta sig upp, hon reagerade inte ens. Gången efter började hon likadant, men eftersom det inte var någon reaktion från hästens sida provade hon att sätta sig upp, det var inga problem. Jag hade inte hängt alls på henne innan, mer än att hon hade haft sadel och jag hade haft armen över ryggen och lutat mig mot henne.
 
Sv: 10:orna del 4

Grabbarna grus, vad mysiga de ser ut! :)

Vad är KBI för något?

Om du inte har passerat vaccinationsdatumet med mer än 30 dagar så går det att bara fortsätta att fylla på utan att grunda om. Nytt från i år (eller förra året?) ...fast föresten, det kanske är olika i olika reglement..? Värt att kolla upp i alla fall!
 
Sv: 10:orna del 4

Det där med att springa är fan det svåraste!

Jag har testat 2 gånger nu (och filmat), första gången kände jag för att lägga ner allt! Jag sprang snabbt som vinden (tyckte jag) och Rozalie joggade lite lätt och snällt brevid mig... Andra gången gick det lite bättre.. men jag att kommer storkna efter ett halvt varv, snubbla på mig själv och sedan avsluta med ett magplask i sanden värt minst 10 poäng! :cautious:

Men jag vill visa själv, jag skulle visst kunna leja någon att göra det.. men jag tror att jag kommer att ångra mig i efterhand i så fall.

Kl

Ni andra som ska visa, visar ni själva?

Nu är Rozalie anmäld och jag är redan nervös! :D
 
Sv: 10:orna del 4

aida: Jag vet hur det känns!! Jag har ingen chans när min kille ens länger steget lite, jogga jo då kan jag hänga med kanske :meh: Tränar intervaller nu för att försöka träna upp konditionen lite men jag vet inte. Jag vill inte att det ska bero på mig att han inte kan visa sitt bästa liksom :(
Jag vill inte visa själv men det blir så, rida kan jag göra men springa känns ju inte ok.
Jag har varit nervös sedan propostionerna kom ut haha :D

FlipTheFrog: vilken snygging! Har du ingen film på henne? :)
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 4

Jag tycker också att det är svårast att springa! :p Hade också tänkt visa själv men då hade jag behövt ut å träna. ;) Kul att hon är anmäld nu!

FlipTheFrog: Va fin! :love:


Kl
Köpte en säck lusernpellets och en med groov 125 idag, det var INTE poppis sa grabbarna! Kaptenen tuggade lite försiktigt i sig lite, men sen åt han strålusernet på höet istället. Lilla 11an hoppade helt över krubban och käkade bara strålusern. :grin: Synd, det är bättre kilopris på pelletsformen... Hade tänkt att jag kunde ge lite av varje, men får väl se om jag ena får i dom det.

För övrigt tycker jag Kaptenen är halt... Inte på höger bak som är den med skadan, inte vänster fram med den fula hoven, utan vänster bak som han hela tiden vilar. En väldigt diffus hälta, syns inte när han skrittar eller springer, men så fort han står stilla skyndar han sig att vila den foten. Det är liksom för tydligt för att inte märka. Sen kan han stå stilla och belasta jämnt på alla fyra också... Men jag vette fan rent utsagt. ET? Kände igenom benet, tycker han är lite varm över kotan och på insidan på hoven/kronan. Men kanske det sitter högre? Åååh... Bara för att svullnaden gått ner så ska detta komma. Jag ska sluta med plasthästar.
 
Sv: 10:orna del 4

Men det är inte så svårt att anlita någon duktig på att springa med hästen.
Det finns ju massor med visare i Mälardalen. Jag vet dock inte vad taxan brukar ligga på men det är ju absolut värt att kolla
 
Sv: 10:orna del 4

Haha, inte bara jag då ;)
Jag har också varit nervös länge, men det blev ett litet antiklimax idag när platserna började ta slut och jag slängde iväg anmälan. Höll på att gå i atomer efteråt, känns lite bättre igen nu :)

Om du inte vill visa själv så tycker jag att du ska leja nån. Kontakta din avelsförening så kan de säkert tipsa om någon bra!
 
Sv: 10:orna del 4

Spring är as jobbigt och dessutom med störtkrukan på huvudet ;)
Jag funderar på att leja bort visningen till en som är superduktig att visa. Förhoppningsvis har hon tid att visa! Annars får jag göra det själv :p
Har varit på utställningar med shettisen när jag var yngre, kan säga att det är mycket lättare än att springa med halvblod! :p
 
Sv: 10:orna del 4

Har du testat att bara blanda ner några få pelletsar bara? Det kan nog ta ett par dar innan de vänjer sig. Men om du börjar med lite och sen smyger i mer och mer så smaskar de säkert i sig det snart! Rozzie var inte överförtjust i början heller. Sen kan det vara lite olika hur blött de vill ha det med, vissa gillar gröt medan andra vill ha soppa :)

Och nu får han tamef*n sluta vara halt och skadad!! Hälsa honom det!
 
Sv: 10:orna del 4

Haha det kan jag tänka mig!
I den bemärkelsen så ska vi väl vara glada över att vi har små pygméhalvblod ;)
Hade Rozalie varit lite större (vilket jag egentligen vill) så hade jag ju kunnat glömma att visa själv!
 
Sv: 10:orna del 4

Santoxen: Vad är det för ras? Tycker dom ser så stora ut för att vara russ ;)Men det kanske bara är bilden som luras! Fia är dom iallafall =)

De är russ, nu har jag inte mätt dem på ett tag men de är nog maxade (130 cm) när jag mätte dem lite snabbt för 6-7 månader sedan var de runt 125 cm.
 
Sv: 10:orna del 4

Grabbarna grus, vad mysiga de ser ut! :)

Vad är KBI för något?

Om du inte har passerat vaccinationsdatumet med mer än 30 dagar så går det att bara fortsätta att fylla på utan att grunda om. Nytt från i år (eller förra året?) ...fast föresten, det kanske är olika i olika reglement..? Värt att kolla upp i alla fall!

KBI = KörBarhetsIntyg. Något som Nordsvensk, Russ och Ardenner(tror jag) kan göra på sommaren när de är 4 år.

Ska kolla upp det där med vacc. vore ju himla skönt att slippa grunda om!
 
Sv: 10:orna del 4

Om jag ska visa min, så kommer jag visa henne själv. Vårt problem är nog snarare att jag springer fortare än henne, hon avskyr motion. Jag stod och tittade på henne när hon busade med tvååringen idag (de går i varsin hage, men springer på varsin sida eltråden, skriker och har sig (läs: han ;))), hon springer inte ens som en normal unghäst. Medan han springer så man tror att han ska bryta sina pinnsmala ben vilket ögonblick som helst (halvblod, valpig, mycket unghästaktig, jag trodde bara han var ett först :o), så galopperar hon lugnt och sansat i en balanserad galopp som jag skulle döda för att få till på ryggen.

Halvt knapp.

Ni som har hästar som ni har ridit längre, har ni tänkt "tävla" nått med era i år, typ i höst? Eller är det bara treårs som är den stora grejen i år?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 872
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 004
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 533
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp