10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.

Maja_Kandi

Trådstartare
Tjoho vad vi skriver! :D

Jag fick tag på hovis och ska förhoppningsvis lasta och köra Kaptenen till honom på fredag för att slå på tappskon. Samtidigt ska lillebror få sin senaste böld fixad. Det innebär ju att vi förmodligen kommer kunna åka på löshoppning på lördag i alla fall! :banana:
 
Sv: 10:orna del 4

Vad skönt att ni kanske får komma i väg trots allt :)

Delvis kl.

Jag gjorde som jag sa idag, för en gångsskull ;)
Tog in skruttan ich gjorde henne redo för sin andra gång
med klumpiga jag på ryggen.

Ut på gården i mörkret, kolsvart ute. Men hon var
cool för det. Stod still när jag bad henne sen slängde
jag upp mig och så hängde jag där. Hon bryr sig
inte alls vilket för mig SÅ glad! Hihii

Får se om jag hinner med en tömkörning på
fredag annars får det bli en promenad :)
 
Sv: 10:orna del 4

Spännande med löshoppning,och speciellt när man ska lasta och åka dit och hem också,mycket bra träning! :bow:

Jag tänkte dra ihop ett gäng i stallet snart så vi hinner löshoppa några ggr innan det blir hårt i marken. Får se om det uppskattas av herr korv,första gången GICK han runt,helt onödigt i hans ögon att röra på sig! :D Sen vart det lite trav och något galoppsteg sist,men inte med nån stor glädje eller. Får se nu då tredje gången gillt! :p
 
Sv: 10:orna del 4

Yeeey! Vad roligt, jag vill gärna se bilder från löshoppningen sen :D

Molin: Vad duktiga ni är! Skönt att hon är så stabil :) Vad är nästa steg för er nu?

Fibusen: :rofl: Korven då!

Nu blev jag sugen på att löshoppa min egen när han tas hem. Kommer ju ha ett ridhus i närheten där de har löshoppning då och då. Undrar hur det kommer se ut.. :angel:
 
Sv: 10:orna del 4

Jag vill också åka på löshoppningskurs. Min andra häst är för gammal för att hoppa, och hon är nog bara hoppad med ryttare på ryggen innan, så det skulle förmodligen inte vara någon större hjälp med henne i alla fall. Och mina hästar är de enda som tränas i mitt stall, så det är lite hopplöst. Förut fanns det tydligen löshoppningskurser på den lokala ridklubben, när min hästs storasyster var två-tre, men det var typ 2004-2005, och de är väldigt nerlagda nu. Typiskt.
 
Sv: 10:orna del 4

Va kul med löshoppning. Min har bara hoppat ett par tre gånger, alltid ensam. Första gången gick jag runt med henne två varv, sen låg hon ner i svängarna när hon skulle hoppa :D När vi sedan hoppat en-två gånger till så har hon släppts lös i ridhuset direkt så hon fått springa runt lite som hon vill. Hon fattade direkt.
Sen började hon växa och då ska man ju göra allt i trav. http://www.youtube.com/watch?v=1VbGPYqaGg4&feature=g-upl

Hon har aldrig hoppat på höjd, max det som är på filmen. Dags att fixa till det nu ;) Ska bli kul att ta hem henne! Bara 1.5 vecka kvar!

Vi har ju 5 min bilväg till ridhus så jag ska försöka få lite folk att löshoppa tillsammans så vi kan hjälpa varandra.
 
Sv: 10:orna del 4

Ja himla kul!

Jag trodde inte hon skulle var såhär lugn som hon varit på senaste tiden. Jag menar hon var mer vild än tam när jag köpte henne! Vilken utveckling alltså.

Vad vi ska göra härnäst, bra fråga?
Antagligen sitta upp på henne och ta några steg.

Löshoppning hade vi tänkt haft förra helgen men det blidde inte av, och tror inte det blir något denna vecka heller. Väldigt tråkigt för det hade varit kul!
Vi kan också åka iväg och vara med på löshoppingar runt om MEN karln har fortfarande inte fixat drag på bilen :angel: Vi skulle ha gjort det förra året men nä, och nu sa vi faktiskt denna sommar men fortfarande så har inget hänt.. Får se hur det blir där.

Transport äger jag iaf nu, men vette skjutton om det spelar roll när man iaf inte kan köra iväg med den :o haha
Nädå, bra att kunna lastträna med tex :)
 
Sv: 10:orna del 4

Hade min uppe i stallet för att borsta igenom henne lite idag (hon och en häst till går kvar på betet, vilket är en jädra bit att gå fram och tillbaka, längtar verkligen till jag får hem henne till stallet igen), och då passade jag på att mäta henne också. Min högst amatörmässiga mätning slutade på 145 cm över manken, och 147 cm över korset. Kan jag "räkna med" att hon blir någonting runt 1,47 då? Just min storlek i proportion till hennes har mindre betydelse, min andra häst är bara 1,39 så hon kommer bli "lagom" i vilket fall. Men eftersom jag ändå tänkt tävla lite med henne vill jag gärna ha henne så stor som möjligt.
 
Sv: 10:orna del 4

Jag skulle oxå vilja komma iväg och löshoppa min kille. Men just nu ligger prio. På att få honom kastrerad. Ska försöka ta mej i kragen och boka tid nästa vecka. Och lastträna lite i helgen. Han går gladeligen in i transporten och står kvar där länge. Det är bara jag som fegar ur och inte vågar stänga luckan. Som det är nu står han utan mellanvägg. Funderar på att sätta i den... Hur kör ni?
 
Sv: 10:orna del 4

Jag med! Och som de disskuterade i 11 ornas (?) tråd så lastar jag också bara in, stänger och kör.

Nästa helg så ska jag hämta hem min lilla tjej, som jag längtar! :)
 
Sv: 10:orna del 4

Förstår att du längtar! Jag längtar också till att stalla in mina, höstmys i stallet är ju så härligt :love: Nästa helg blir det.

Igårkväll red jag lite på Fendi igen. Hon känns hur cool som helst. Inte en spänning i sikte, hoppas det håller i sig även i övriga gångarter än skritt.

Hoppade upp utanför stallet, red bort till ridbanan. Väl på ridbanan kom det en bil på grusvägen som går precis utanför så för säkerhets skull hoppade jag av när bilen körde förbi. Sen var det bara att hoppa upp igen, rida något litet varv och så tillbaka till stallet.
 
Sv: 10:orna del 4

Med min 10:a har jag också bara lastat, stängt och kört. Hon är helt okomplicerad. Körde henne Borlänge-Stockholm i våras och allt hon gjorde var att trampa om en gång.
 
Sv: 10:orna del 4

Kommer hon från Borlänge eller? :)

Ang lastning så skulle jag aldrig våga köra utan mellanvägg,har man mellanväggen i så står dom "trångt",så inga tankar på att försöka vända sig och krångla kommer då. Vad ja tror iallafall.

Korven var ju ganska ok att lasta först,sen ville han helt enkelt inte längre,så vi höll ju på att böka som sjutton,fick lite hjälp,och nu kan jag lasta han själv från utsidan,såååå skönt! :)

Jag hade lite onda hjärnspöken ang lastning förut då min förra häst var HEMSK att lasta/köra med,reste sig,kastade sig,hann man stänga bak så var det skötardörren som flyktväg,så det spelade nog in en hel del det med,men nu går det galant,nu slipper jag ju vara inne i transporten också,det som gjorde mig lite orolig innan,så nu går det plättlätt! :bump:
 
Sv: 10:orna del 4

Vi började med att lasta henne när mellanväggen var skjuten åt sidan, när det gick bra och hon stod stilla där inne började vi lasta med mellanväggen på plats. Hela sommaren har vi jobbat med hennes lastträning (hon hade inte varit i närheten av en transport när jag köpte henne, och i och med att jag köpte henne av stallägaren medförde inte köpet att hon var tvungen att åka någonstans heller), och nu har hon åkt tre eller fyra gånger tror jag. Vi valde att låta min andra häst åka med (våra ponnyer kan stå samtidigt utan att det varken blir för trångt eller tungt), och då hade vi den åkvana, äldre hästen närmast trafiken.
 
Sv: 10:orna del 4

Jag längtar faktiskt också efter att stalla in hästarna nu. Det blir så mycket mer rutiner och enklare allting när de är på plats i stallet, och man har tider att förhålla sig till. Den gamla åker in på söndag, den andra kommer förmodligen vara ute ett par veckor till eftersom stallägaren vill ha sin ute (tar jag in min blir hennes ensam), men jag ser verkligen fram emot att få ha dem inne och precis vid stallet. Den tiden extra det tar att mocka två boxar istället för en är märkbart mindre än den tid jag får lägga på att gå fram och tillbaka mellan stallet och betet nu, och det är rätt värdelöst att allting tar minst en timme extra bara för att de inte är vid stallet.
 
Sv: 10:orna del 4

Delvis kl..

Det där med att transportera är klurigt, jag tror det är jag som säkerligen är nojig vid detta men jag vet ej?

När vi hämtade Miraz så gick hon på utan problem och stod fint hela vägen och gick ur fint.
Sen såg inte hon en transport mer förens nu i år, alltså 1 år senare och hon vill inte gå in nu utan stannar och luktar och kollar och tar något halvt steg på rampen sen är det inget mer.

Har inte försökt mer nu, utan jag provade två ggr och fick det dit. Ungefär som jag ville. Hade såklart önskat att hon stått kvar med BÄGGE fram åtminstone men jag nöjde mig.

Min 08:a hon var tvärtom, alltid gått rakt in ända sen hon var 3mån föl då hon lastades för första gången. Inga problem!

I våras likadant men strula med att gå in på väg hem från ridbanan, men gick in till slut.
Andra gången likadant men denna gången var det kaos på hemvägen för dom som red henne osv stressade på som fan och jag kunde inte alls slappna av och det slutade inte bra :(
Hemvägen så körde hon på som en idiot vilket jag påpekade flera ggr och min bäs där bak stampa och stampa (vilket hon ALDRIG gjort), och föraren kunde gasa för att hinna med rödljusen men fick flera ggr bromsa in hyfsat kraftig för att hinna stanna för att hon INTE hann åka...

Den gången lastade jag ur en blöt, skakig och väldigt rädd häst :cry:
Sa att dom inte var välkomna åter för att träna med min häst efter detta och sen dess har hon inte behövt gå i närheten av transporten mer än utanför stallet när man gått förbi så.

Provade för några veckor sedan att visa henne den och hon var på väg in faktiskt, men hejdade henne för jag tyckte att gå upp på rampen räckte just då.

Jag hoppas att nästa gång går bra, att hon går in utan problem osv...
Jag var helt förstörd efter den resan må jag lova, min stackars snutta!!

Oj, förlåt, jag travade iväg inte min mening.

Det jag menade är att jag är nog lite nojig efter det där... Jag vill inte att Miraz ska få någon fel uppfattning heller.
 
Sv: 10:orna del 4

Ja det är helt fantastisk träning att åka iväg för att löshoppa! Kursen jag anmält mig till kommer vara helt suverän på den punkten! :laugh:


KL
Idag är jag så stolt så jag sväller till tiodubbel storlek! Kaptenen är dyyyyyyyyr nu! :D

Gjorde i ordning finkan, lastade Kaptenen på första försöket, lastade lillebror på första försöket. Stängde, åkte till hovis. Lastade ur, Kaptenen fick en box och tog allt med ro. Fick skon påslagen utan tjafs, hovis slipade skon på sina grejer där inne så det levde om och flög gnistor men Kaptenen brydde sig inte alls! :p Sen fick han vänta i boxen medan lillebror blev fixad. Ut till transporten, in med Kaptenen på första försöket igen, in med lillebror på första försöket också. Sen åkte vi hem, lastade ur och hästarna knallade lugnt ut i hagen igen! :love: :love: :love:

Det gick preciiiiiis så bra som det bara kunde ha gått! :banana: Duktiga älskade hästar! :bump: Så imorrn styr vi kosan mot hemmaklubben och ridhuset för lite löshoppning! :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 635
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 310
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 105
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp