10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Snygga pojkar! :love: Vad kul att du ska satsa på KBI! :)


KL
Idag tog jag mig i kragen, selade på herr Kapten och tömkörde en runda på ca 30 min. Innan vi traskade iväg drog jag ur alla broddar så nu är han sommarskodd. ;) Dessutom fick han känna på draglinor också, som väntat brydde han sig inte ett jota utan stod bara och tittade. Ska se om jag lyckas få med nån som kan dra linorna med tillhörande svängel = skrammel bredvid och bakom, så kanske han kan börja dra lite själv också. För linorna har han då aldrig varit brydd för.

Väldigt varierande underlag på den lilla turen, hård torr grusväg, mjuk sviktande grusväg, blöt stig, torr stig, snö/slask, vatten osv. Superträning! Kaptenen försökte allt dumma sig för att slippa kliva över lite vatten, men nu visste jag ju att han egentligen inte alls bryr sig så jag gick på honom ganska hårt och vips så suckade han och klampade över. :grin: Han är lite knäpp, först är det skitfarligt, sen GÅR han bestämt i/över det, inte som andra hästar som kanske skulle tagit ett skutt över. :p

Det var bara på ett ställe som jag fick gå fram och leda honom, det var nämligen nåt livsfarligt längs stigen så han skulle prompt ut i en stor enbuske. :cool: Fick honom inte att kliva ner därifrån och det såg lite farligt ut när han började backa så jag gick fram och släpade förbi honom - då var det minsann inte alls nåt farligt!

Han verkar inte ha några bekymmer med munnen längre, tog fint stöd i bettet och lyssnade jättebra på styrning. Dessutom nyttigt att gå bakom honom igen. Han går helt jämnt med båda bak så jag ska försöka sluta oroa mig. :angel:

Sen har min knäppa Kapten ett meddelande till alla hästar därute: "AKTA EJ FÖJ STENAJ STÖJJE ÄN EN TENNISBOLL!!! DOM KAN BITAS!!!"

:D

Bjuder på nån bild på grabbarna grus i hagen efteråt, nöjd kille. :)

004_zps900a048d.jpg


006_zps5d12be7c.jpg
 
Sv: 10:orna del 4

Jag har lejt bort visningen. Visst skulle det vara kul att göra det själv men med tanke på att jag gick upp i atomer bara av att anmäla så skulle jag nog aldrig fixa att visa :D
Däremot ska jag rida själv, om hon nu ska ridas på visningen. Men hon som hjälper mig har sagt att hon kan rida om jag känner att jag inte fixar det. Bara att ringa :D

Jag lejer mest bort för att jag är övertygad om att han kan fixa något extra poäng, inte för att jag ska sälja men jag vill ändå ge hästen de bästa förutsättningarna.
Och jag är ju med ändå, bara att jag inte håller snöret i visningen, skritten och traven.

Maja: Så fin han är. O jag tror bara du är nojjig om benet :p
 
Sv: 10:orna del 4

Känner igen det där, en häst i stallet (fyra år) är livrädd för stenar och hoppar och skuttar och kränger när vi är ute och rider i skogen. Hon hade ett himla sjå när vi red förbi en stenmur. Hon ser ut som den här gubben ungefär när hon pejlar läget: :cautious:.
 
Sv: 10:orna del 4

Haha ja. :p Han gick stoooora omvägar förbi stenar. ;) Tror att det var en sten han vägrade gå förbi där han backade in i busken. Fjant!

Hippocampus: Jag tror att han varit öm om strålen på vänster bak, när jag kratsat ur fötterna drar han undan lite när jag ska rensa ena sidostrålfåran på vänster bak, kanske det kan ha suttit en sten och klämt eller liknande? Jaja, alltid ska man oroa sig för nånting. ;)


KL
Glömde ju säga att Kaptenen inte alls tyckte om lusernpellets... Han fick 0,5 kg strålusern på höet igår kväll, samt 0,5 kg pellets (ganska blött) i krubban blandat med betfor, mineraler och 0,25 kg groov. Han hade mycket noggrant petat i sig all groov, men det var typ halva krubban med lusern kvar. :grin:

Så idag får han 0,75 kg strå på höet som vanligt (han älskar det!) och sen tänker jag ge honom 0,25 kg lusernpellets i ena kanten av krubban och blanda mineraler och groov med betfor, det är rätt viktigt att han får i sig mineralerna så det är ju inte bra om han börjar lämna en massa... Då kan han ju välja själv om han ska äta lusernet, idag när han var inne fick han smaka ur hinken och han smaskade i sig lite med tveksamma grimaser. ;)
 
Sv: 10:orna del 4

Jag är inte jätteinsatt (jag har som sagt nästan alltid haft ponnyer = lättfödda = nästan inget kraftfoder alls), men vad är skillnaden på lusern i pelletsform och stråvarianten? Jag har bara testat pellets, men fullbloden i stallet äter strålusern, jag har aldrig fattat skillnaden. Är det mer näring i pelletsen? För om det inte är det, och han äter strålusern, kan du väl bara skippa det han tycker är äckligt?
 
Sv: 10:orna del 4

För övrigt äter inte min sjuka ponny betfor. Jag har aldrig varit med om en häst som ratar det, men hon pillade i sig mineralerna och pelletsen och lämnade betforn. Hon åt hellre bara hö än att äta upp betforn. Behöver jag säga att hon inte alltid är som alla andra? :angel:
 
Sv: 10:orna del 4

Det är väl samma sak men att dom har det i både hackat och pellets.
Det är som betfor, det finns i hackat och pellets med men det är samma sak för det.

Hacket brukar oftast alla äta eftersom det inte är mojsigt som pelletsen gärna blir.

Jag är inte 100, men tror det är så iaf!
 
Sv: 10:orna del 4

Precis! Det är exakt samma värden på strå och pellets, men hästarna brukar hellre äta stråvarianten (enligt min erfarenhet, det är ju väldigt olika). Den är ju som hö och kan väl i princip ges som grovfoder om man skulle vilja (vet en uppfödare som hade det så). Pelletsen bör (ska!) blötas, och då är det ju (som aida skrev) väldigt olika vad olika hästar gillar, blöt soppa eller mera gröt. Igår blev det för mycket vatten och mest en simmande grön sörja, men idag gjorde jag dels mindre mängd och dels med mindre vatten för att se om det hellre kan falla herrn i smaken.

Och jodå, skulle det visa sig att han inte alls vill ha pelletsen så kan jag visst ge honom enbart strå, men pelletsen är billigare i kilopris och mycket enklare att väga/mäta upp. :)
 
Sv: 10:orna del 4

Du kan ju prova att inte blöta det så mycket, mina tycker absolut inte om när det blir för blött, jag blöter bara precis så att pelletsen faller isär, det får då ungefär samma konsistens som kokt ris.
 
Sv: 10:orna del 4

Ja idag har jag blött det mindre, igår var det som sagt en redig soppa! Men idag är det mer som, hmm... Mannagrynsgröt? Haha, härliga liknelser! Om inte det går hem kan jag prova göra ris. ;) Hur mycket vatten har du då i förhållande till pelletsen?
 
Sv: 10:orna del 4

Haha ja visst, jag funderade på om jag skulle skriva ris men kom inte på något bättre :p vet inte riktigt hur mycket, jag tar ett krafftmått med pellets och häller sen vatten på det, kanske 2 L ? lite osäker. Sen delar hästarna på det.
 
Sv: 10:orna del 4

Vilket lusernpellets har du? Mina äter bara Krafts. Den som är i plastsäck vägrar de äta. De bara petade i det och rörde det sedan inte alls. Fick ge bort den säcken och köpa en ny kraftsäck istället. ..
 
Sv: 10:orna del 4

Om jag ska visa min, så kommer jag visa henne själv. Vårt problem är nog snarare att jag springer fortare än henne, hon avskyr motion. Jag stod och tittade på henne när hon busade med tvååringen idag (de går i varsin hage, men springer på varsin sida eltråden, skriker och har sig (läs: han ;))), hon springer inte ens som en normal unghäst. Medan han springer så man tror att han ska bryta sina pinnsmala ben vilket ögonblick som helst (halvblod, valpig, mycket unghästaktig, jag trodde bara han var ett först :o), så galopperar hon lugnt och sansat i en balanserad galopp som jag skulle döda för att få till på ryggen.

Halvt knapp.

Ni som har hästar som ni har ridit längre, har ni tänkt "tävla" nått med era i år, typ i höst? Eller är det bara treårs som är den stora grejen i år?

Då vet du att hon kan i alla fall! Tids nog så får du nog känna på den galoppen från ryggen med :)

Efter 3 årstestet väntar en lång vila på bete (om jag nu lyckas hitta nått! Börjar få smått panik...). Hon kommer inte gör mer i år, mer än att sättas igång och fortsätta utbildas till hösten.
Det är inte heller tillåtet att starta en 3 åring på tävling (varken hopp eller dressyr).
 
Sv: 10:orna del 4

Det är min egen helt partiska bedömning av henne ;)
Vi får väl se vad dommarna tycker på 3 års sen...

Din ser fin ut, påminner det man kan se om min i typ! Ska du visa henne?

Tack!
Min verkar också ha ett riktigt fint temperament, och det är A och O tycker jag. Det spelar ju ingen roll hur snygg hästen är eller hur bra den rör sig ifall man inte kan/vågar rida på den sedan!

Att Rosevelt verkade vara så himla trevlig att ha o göra med (såg honom på JB:s hingstvisningar) och att fått så bra ridbarhetspoäng gjorde att det var honom vi valde. Mamman till Elvira är sedan en riktig klippa; cool och orädd samtidigt som hon är pigg och framåt, känslig för hjälper men inte för omgivning. Perfekt kombination tycker jag! Hoppas och tror att Elvira kommer att vara lika bra, men det verkar lovande så här långt iaf!

Vi ska inte visa henne, det hade varit kul iofs, men vi har valt att prioritera annat i familjen än att åka iväg på löshoppningar etc. Sen så tycker vi att hon är lite liten också så vi har inte haft någon brådska med henne, hon har vuxit riktigt mycket bara sista månaden.

KL
Tack ni andra som skrev att hon såg fin ut :) Någon film har vi inte på henne, får försöka fixa det!
 
Sv: 10:orna del 4

Jag känner att jag inte alls är insatt i det här med regler för unghästar överhuvudtaget, men gäller det typ Pay & Ride också? Jag har nämligen gångavstånd till närmsta ridklubb, och ifall jag inte visar på treårstesten (det är så mycket som ska klaffa för att vi ska kunna visa där, chaufför, medhjälpare, hennes mankhöjd o.s.v.) så hade jag funderat på att ta med henne dit bara för att hon skulle få komma ut bland andra hästar. Det är ju verkligen ingen panik, men det hade varit roligt att ha något att se fram emot (ja, jag planerar långt i förväg... ;)).
 
Sv: 10:orna del 4

Så gjorde jag också när jag hade lusernpellets. Det var absolut inte blött eller i en enda sörja, utan mer bara uppmjukat.
 
Sv: 10:orna del 4

kl

Uppträningsfasen är igång på de flesta av våra hästar, så även 10orna

Tigris och Kurre jobbar tillsammans
http://stallmalmborg.se/2013-04-20 001 016 (880x587).jpg

America får testa flexibla blinkers. Dvs. såna som man kan fälla upp och ner skygglapparna på. vi hoppas att detta ska kunna skärpa honom lite mer i löp, lära honom "ta i mer" vilket han inte riktigt gjort...
http://stallmalmborg.se/2013-04-20 001 021 (880x587).jpg

Kurre igen, här på inspelning av Tv4sports lilla satsning på en galoppserie, med PA Gråberg och Musse :)
http://stallmalmborg.se/2013-04-23.jpg

Idag på lunchtävlingarna ska America starta så det är med viss nervositet man sitter på jobbet :P
 
Sv: 10:orna del 4

Igår blandade jag som sagt lite mindre vatten, och imorse var det helt rensopat i krubban! :) Jag blandade groov, mineraler och betfor i ena kanten och hällde i lusern i andra, det föll tydligen bättre ut för han stod som naglad vid maten hela tiden jag var i stallet, som sagt helt rent imorse! Så idag gjorde jag ungefär lika blandning men med lite mer lusern, hoppas han fortsätter äta det! :)

Supercassie: Håller tummarna för pållen!!
 
Sv: 10:orna del 4

Håller tummarna!

Maja: Vad bra! Alltid bättre när man inte behöver "tvinga" i dem maten. Fortsätt att blanda ihop det med det andra ett tag, så kanske han äter? :)
 
Sv: 10:orna del 4

+ Kiwifrukt

Bra hållet.
han var tvåa idag, har inte fått rapport om hur loppet såg ut, men tvåa är ju aldrig jättedåligt. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 730
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 513
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 261
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp