Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Jag brukar ju göra positiva inlägg så här kommer ett till! Hästen vilar ju för nya röntgenplåtar i höst. Hon har ju hålvägg samt hovspricka i båda fram också. Inga problem. Förra veckan var hovis här och skulle ta bort plast och skruvar. Då ser vi att sprickan inte är tillräckligt rengjord innan förra plastningen (eller så har det kommit in skit mellan) så taddaaaaaaaa, ett skrap med kniven så lossar en stor del hovvägg.....så nu är det jätterensat och var öppet men han har plastat igen det.... och hästen är...taddaaaaa.....halt! :wtf: Happ, lite metacam då...:meh:
 
  • Gilla
Reactions: fio
@Hippocampus
Men åh så träligt! :( Vet hur jobbigt det är med hovproblem. :( Skickar en stor kram!


KL
Här är det desto gladare! Kaptenen har nu bott hos spekulanten sen i torsdags kväll. I fredags fick han bara gå i hagen, lördag och söndag fick han en promenad och igår blev han tömkörd. Idag var det antingen dags för uppsittning eller så skulle hon tömköra honom ut i skogen. Han sköter sig tydligen alldeles ypperligt, är "supertrevlig, jättemysig och såååå himla klok!" Så himla roligt att höra! :love: Jag blir alldeles varm i hjärtat av allt beröm över hur gullig och trevlig han är, nästan så det blir lite pinsamt, haha! Hon har läst honom så himla klockrent, allt hon säger och reflekterar om är på pricken rätt. Så det känns så himla bra! Han är i bästa händer, och jag hoppas hoppas hoppas han sköter sig lika bra i ridningen framöver! På fredag är det läger på gården där och då åker jag ner och får se honom under ryttare fredag och lördag innan jag åker hem igen. Kommer bli jättekul! :):):)
 
@Hippocampus Fy så jobbigt med hovproblem! Min förra hade mycket problem med hovarna och det är verkligen som talesättet: inga hovar ingen häst. Håller tummarna att det reder sig nu när ni fått rent ordentligt!!

Kl
Vi har idag varit iväg och röntgat Mysens hovar för att se om det fanns någon rotation men det såg bra ut. Han är oxå helt symptomfri nu trots att han inte fått butta på några dagar. Tyvärr så är han riktigt risig i magen efter buttan så jag köpte en välling hos vet som skulle fungera strålande för upprörda magar.. Ville Mysen ha sin dyra välling då, icke.. Så fick spruta in en liter välling i munnen på honom, tog ett tag kan jag säga.. Jag hoppas att han vänjer sig vid smaken så jag slipper upprepa detta varje dag! Vi tog även blodprov på insulin och glukos som jag får svar på imorgon em och vidare behandling avgörs efter det. Men han fick gå ut i hage utan någon större mängd gräs och jag kan säga att det var en lycklig häst som slängde sig ner och rullade och var jätte nöjd över att ha fått komma ut. Ja just det han slet sig igår också och kutade ut på fälten och hade "the time of his life". Som tur är så verkar han ha klarat sitt race utan men.
 
Fy fan vad tråkigt det är för er med alla dessa skador. Lider med er och hoppas för er skull att det kommer lösa sig.
Sessan har haft en lös benbit som togs bort hösten hon var två, märker inget från den i dag. Så benbitar kan ju bli bra ändå. Trist bara är att det drar ner priset rejält om man skulle vilja sälja.

Vi kör fortfarande på halv fart, ridning ut i skogen 3 dagar i veckan och hoppning varannan vecka. Men ska på vår första pay and jump på lördag och börjar bli smått nervös. Men det ska nog gå bra, första gången vi ska hoppa på gräs. Funderar mest hur jag ska brodda henne. vet inte om jag vill brodda med gräs brodd, men måste väll.


@fio vi kommer hoppa ons (25/6) kl 18 om du vill vara med för christer.
 
Min föra häst var en Skade häst var de inte det ena så var det de andra och alltid not med hovarna då dom var dåliga:yuck:

Denna har jag bättre tur med, trodde dock när jag fick hem han att jag skaffat en otur häst igen då andra dagen han kom in och blivit sparkad på bakbenet, :nailbiting: men blev inget av det mer än en bulla en förhodnad i benet typ(skelettet) men syns knappt idag men kommer alltid synas lite sa betten.

Ska oxå på P&J 60cm på lördag lite nervös, ska vara där tidigare denna gången då förra gången blev fel med vilse körningar och allt
 
Ska fresten till hööks i helgen kom a ny säkerhetsväst den med rutor(sköldpaddsväst) någon som har den n? Tycke?
 
@landet Jag ska åka och hoppa pay and jump idag med den stora vita så det krockar... om det kan sluta ösa ner regn vill säga.

Jag brukar brodda med isbrodd om jag inte vill ha så mkt brodd , eller så kan du nu nöja dig med att sätta brodd enbart i yttertrakterna bak.
 
What? En godkänd säkerhetsväst för 149 spänn???

Ja dom sålde västarna för 149 kr i våras. Har inte varit så noga med att kolla godkännandet på den, för jag är dressyrkärring och tänkte bara ha den när jag red ut på min 4-åriga studsboll (men den hänger fortfarande oanvänd på klädhängaren...). :) Men du kanske har bättre koll på att dom är ordentligt godkända?
 
Nä jag har ingen aning, därför jag frågade. Jag är aldrig på biltema så jag har inte sett dom. Men det har ju precis öppnat här nu så kanske värt att titta in, vet dock inte om dom har hästgrejor eller har alla biltema hästgrejor?
 
Idag har jag ringt foderrådgivare då Freule faller ur mer och mer. Ger just nu 1kg groov 125, 1kg sport müsli och 3dl soja. Skulle öka grooven med "några kilo" och se om lägger på sig. Men hur mycket törs jag ge? Har alltid haft otroligt lättfödda hästar så detta med mycket kraftfoder är helt nytt för mig.
Hon går på bete dygnet runt.
 
Det är inte så att hästen växer nu då? Finns en 10:a i stallet som inte ser jätterolig ut just nu trots mkt bete dygnet runt och den växer så det knakar. Min är fet som en padda just nu, han står inne på natten det mesta eftersom jag inte vill ha ute min vita dygnet runt. Dock så hade han en period i typ mars där han föll ut ganska rejält i samband med att han växte, hjälpte inte att han fick tonvis med mat faktiskt.

Vad är det för bete? Kanske bättre att stödfodra med hö istället för att slänga på massa kraftfoder?
 
Har bara ägt henne ca 1,5 månad och hon var väldigt tunn när hon kom så vet inte hur hon såg ut förut. Betet är bra och de andra hästarna är lite för runda ;) Stödfodra med Hö tror jag inte ger resultat eftersom hon föll ur även på fri tillgång av Hö innan hon gick ut på bete.
 
Våd har idag "lärt sig" bocka:D
Fick hoppa av en sväng när vi var ute, red ihop med en kompis som körde sin häst. Den hästen var otroligt påverkad av alla äckel-flygfän så att stå still var inte att tänka på. För att undvika skador med rockarden så skrittade dom på medan jag klättrade upp på Våd igen. Han stod fint medan jag satt upp, sen kom han på att kompisen var 100 meter före. Helst ville att rusa ikapp, men lyssnade fint när jag satt tillbaka. Gick några steg till när han plötsligt lägger av en brall, första han gjort med mig på ryggen. :p
I hagen brallar han så svansen agerar pannlugg ibland. :nailbiting:
Skrattade åt hans gunghäst-fasoner, skrittade några steg och sen gjorde han en klockren galoppfattning och vi rullade ikapp :love:

Töntfasonerna har varit mindre nu när jag ridit och krävt mer av honom. :up:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
994
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 073
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp