Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Jag måste bara få skryta lite. Idag gick Sessan direkt in i transporten helst själv jag stod kvar utanför, både på väg till träningen och på väg hem. Behövde inte använda longerlinan. Stod nästan och gjorde segerdans!

(när jag köpte henne så behövde man vara två en som gick in med henne och en med lina bakom, har det senaste haft lina i grimman och in runt bommen och sedan ut till mig)
 
Var i väg med min prins till en kompis idag och red en långgrunda men fegadade ur lite på galoppsträkan :o då jag kände all power under mig och han galopperade med huvet i vädret och frambenen jätte kliv upp mot himlen, så då var jag lite feg och galopperade ej hela.

Japp sett de på Biltema med men köpte ingen även om dom var godkända kändes det för billigt,

Går i tankarna på att köpa en transport är så arg på den jag lönar av stallägaren en gammal enaxlad jätte svår att stänga lämen och dålig lutf, hatar den och tror min häst gör med (kanske därför han blivit svårlastad) han är så orolig med står ej still och med en enaxlad känns de i hela bilen.

Vill ha en boggi men vissa säger att de på dyrt äga en transport/laga då och då
 
Igår red jag min lilla Alliaria för andra gången efter lång vila. Jag började sätta igång henne för ett tag sedan men reagerade på att hon var helt låst i ryggen. Det fanns inte tillstymmelse av rörelse i ryggen framför korset i skritten. Det visade sig att hon hade ett par rejält låsta muskelfästen. De senaste veckorna har jag ägnat mig åt långa skrittpromenader. Vi red mest i skritt och tränade skänkelvikningar. Stundtals gick det väldigt bra. Tänk vad "lite" vila kan göra för inlärningen.
@powerm84 jag har släp och visst kostar det en slant. Jag har haft kärran i 6 år. På den tiden har jag fixat bromsar 2 ggr (en gång fastrostat en gång var beläggen helt slut), bytt handske samt bytt golv. Om jag räknar med inköpspriset har det blivit dyrare än att hyra men jag har alltid tillgång till släpet (använder det inte bara till hästen) och jag behöver aldrig fundera på hur den person jag hyr av den dagen inrett sin transport och om det passar min häst. Jag anser det värt det trots att jag inte kör häst jätteofta. I perioder kör jag en gång/vecka sen kan släpet stå oanvänt i månader ibland. Nu har släpet stått utan häst sen i mitten på februari men jag har kört några vändor med virke och skräp.
 
@powerm84 Tror det beror helt på vad för släp du köper, vi köpte ett äldre släp och då finns det alltid något att laga och fixa, men så skönt det är att alltid ha hemma och slippa hyra. Det är inte dyrt i försäkring och skatt. Kommer inte ihåg men tror skatten ligger på 300kr om året.

Men vi använder vårat släp till mer än bara köra häst, mannen kör fyrhjulingen när han ska ut och leka i skogen. Vi kör virke och skräp. Nu har jag så att strö och grovfoder ingår i stallhyran på vintern, men innan så användes hästtransporten mycket till att hämta hem sådant.
Skulle du köpa rekommenderar jag att inte låna/hyra ut det. Så lätt att det går sönder och kostar då betydligt mer än de fjuttiga kronor man hyr ut det för.
 
LÄNKTEXT
url]


nu är min fråga hur får jag den att ligga uppe i forumet
 
högerklicka på bilden, välj kopiera bildwebbadress, tryck på bild alltså ikonen här ovanför som ser ut som ett litet kuvert som ligger brevid smileygubben , klistra in adressen där och tryck posta.

Alltså verktygen ligger ju ovanför när du lägger in ett nytt inlägg.
 
Kl
Är nere hos Kaptenen nu, helt galet vilken ridabstinens jag fått! Så otroligt roligt och inspirerande! Ååh vad jag velat haft med mig ponnyn! Har ridit Kaptenen en liten sväng för tränaren (spekulanten) innan hon satt upp. Han var såååå fiiiin! Lilla fina fina hästen! :love: Han har fortsatt sköta sig fantastiskt och är verkligen jättefin. Men växer så det knakar... Så jävla typiskt. Han som vuxit så jämnt och långsamt men nu är han verkligen inne i en riktig växtfas... Har tagit massor med kort men ryttaren vill inte att jag lägger ut nåt... Tyvärr. Men han var så fin idag! :love:
 
Nu är vi back on track äntligen! Sadelutprovning nästa vecka, och idag tog Royal ytterligare ett kliv till "vuxenlivet" och fick bakskor:D Nedslitna och fanns inte mycket att sko i, ändå blev det 4: or idag, framöver blir det 5: or enligt hovslagaren :eek: stoort tycker matte!
Vill komma igång ordentligt nuuuu! :bump::love:
10344154_10152486356481067_9162152575089803881_o.jpg


Mina grabbar, båda 186 cm höga, haha. Om inte giraffen vuxit om honom nu vill säga :D
10416970_10152470291736067_6317902790802298489_n.jpg

10452358_10152447606211067_6837685680865276234_n.jpg
 
@Van Remo Gisses vad stor han är, vad har han för storlek på täcken? Hur stor tror du han blir? Folk tycker Sessan är stor och hon är någon stans runt 170cm.
 
@landet Han har 165, basic-modellerna från Hööks är stora i stl så de passar bra :D
Vet inte hur stor han tänkt bli, han har alltid växt jämt. Så svårt att säga. De som ser honom tror han ligger på 190... Men han känns större o större ju mer han biffar på sig :) älskar honom över allt iallfall! :love:
 
Hos oss har det varit mycket känslor den senaste veckan.
En tjej i stallet köpte ny häst för 2 veckor sedan. Efter att den gått i hage bredvid ägarens gamla ponny så släpptes dom ihop i lördags. Vilket gick fin fint
Dagen efter var katastrofen ett faktum dock, nykomlingen hade lyckats sparka av ponnyns ena bakben, öppen fraktur :(
Så nu springer gammel-tanten på de evigt gröna ängarna :cry:
Hela stallet blir verkligen påverkat efter en sån händelse. Allts stannar lixom upp.

När ägaren skulle ut på första turen efter händelsen så fick iaf Våd äran att vara stadigt sällskap. Ett uppdrag han skötte med bravur :up:
Livet går sakta vidare och ägaren börjar se den nya hästen som en häst igen, även om hon sarkastiskt kallar honom mördare.

Våd har äntligen börjat lägga på sig fint nu på betet, och med hullet kommer musklerna. Så han börjar bli allt snyggare att se på.
Har blandade känslor för att ställa av honom nu. :p
 
@KrullTroll
Men fy vad hemskt med ponnyn! :cry: Sånt där som man verkligen inte önskar någon... Snacka om maximal otur... :(


KL
Hemma igen efter två intensiva dagar. Kaptenen har skött sig jättebra. Med tanke på att det här ändå är första gången han sover borta nånstans sådär och nu har det varit full ruljans på den gården iom att det varit kurser i tre dagar så tycker jag han har varit jätteduktig. Han är ju van våran lilla gård mitt ute i ingenstans. Idag red jag ett pass igen. Först skrittade vi ut en sväng, då blev pålle jätteglad. Men så gick vi in på banan och han blev sådär sirap-seg igen. Först bara skrittade och joggade jag honom och tränaren tyckte att det räckte för idag eftersom han är trött och växtpåverkad. Men när jag hoppat av och vi gått iväg en sväng för att titta på JÄTTEHEMSKA robotgräsklippare så blev han ju som en drake och inte ett dugg trött. Så hemska jag satt upp igen, red tillbaka och in på banan igen. Tränaren såg nog lite förvånad ut för jag gick in med en helt annan inställning. Från: "jaja lilla fina hästen, jag förstår att du är mör i kroppen så vi tar det lite lugnt" till raka motsatsen: "nu jävlar tar du dig samman, lyssnar på vad jag säger och går framåt!" Plötsligt gick han ju fram bra. :p Lite paff blev han nog när jag gick på honom så mycket i början. Men jodå. Då satt galoppen där, gick att reglera lite både framåt och tillbaka, bättre åt höger men vänster gick också, och han visade fram en större och luftigare trav med mer driv och han tog helt enkelt för sig mer framåt. Jag fick igenom ställningen ordentligt i båda varv och han blev en riktig dröm att sitta på! :love: Så mycket enklare och roligare när man kan rida ordentligt på en bra bana också! Nog för att han var seg, men den segheten han visade då vet jag ju är pga att han växer, så den är han ursäktad för. Men han är en rätt bekväm häst när han sätter den sidan till. Det var nog tur att jag väckte honom lite så att han fick visa framfötterna lite. Hon hade inte kunnat rida nåt då hon inte haft nån passande sadel.

När kurserna var klara blev det så att han flyttade med sin nya hästkompis till dennes stall två mil bort. Det är hos spekulantens väninna. Därmed blev det ännu mer nytt för honom. Helt ny transport (tveksam, orädd men lite "vill-inte", knallade på snällt efter ett par minuter) och på nya gården var det fler hästar och dessutom KOR i en hage bredvid. Lilla hästen blev alldeles uppe i hejsan och spände upp sig som en jag vet inte vad. :p Men taggade ändå ner snabbt tyckte jag. Efter tio minuter hade han funnit sig tillrätta och gick och åt lite. Det började såklart regna så jag fick gå ut och lägga på ett täcke i hagen innan vi åkte.

Nu avvaktar vi en vecka till, men oavsett så lutar det åt att han blir kvar där över sommaren. Sen får vi se åt vilket håll det bär. Jag hoppas såklart att spekulanten han är hos nu vill ha honom, men annars har hon väldigt mycket mer kontakter än vad jag har så han har större möjlighet att hitta ett nytt hem där nere än här.
 
Ja, det var en mycket tragisk händelse :(

Håller tummen för att spekulanten får tag på en sadel så hon kan komma upp på ryggen och bli riktigt förälskad i din kapten ;)
 
Hej vänner! Dags att ansluta till 10-tråden! Behöver lite inspiration av andra 4-åringar och deras hästmänniskor :) och hoppas kunna utbyta erfarenheter tillsammans med er. "Min" häst är en 4-årig valack som jag har på foder sedan slutet av mars, kallas för Dennis. När han kom till mig var han bara riden ett par veckor. Vi har ridit ut mycket under våren och lärt känna varann, några pass i paddocken och bekantat oss med bl a småstockar och vatten på terrängbanan. En cool och framåt gentleman med härliga gångarter som gärna går först och alltid är ivrig att få komma igång och arbeta.
http://www.ladda-upp.se/bilder/iunkbwhobbqykj/
 
Ooops kanske ska nämna något om vad det är för häst..:D Importerad från Polen i mars, nu ca 170 cm hög. Halvblod med Appaloosainslag (uppfödaren avlar på en lättare typ av Appaloosa), därav hans färg. Stammen visar på en del Hannoveranare bakom.
 
@KrullTroll
Jag lämnade min sadel där så hon har nånting att rida i tills vidare. Egentligen behöver jag den till nordisen som ska ridas in, men jag kände att det var mer angeläget att hon kunde rida Kaptenen ordentligt. :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
942
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
95 96 97
Svar
1 937
· Visningar
62 400
Senast: Luff
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp