Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Lite bilder på Snappesnusen från igår :love:
b108103.jpg

b108102.jpg

b108101.jpg

b108098.jpg

b108096.jpg

Jag tycker att han helt plötsligt ser så vuxen ut :eek:
 
@powerm84 Tror det beror helt på vad för släp du köper, vi köpte ett äldre släp och då finns det alltid något att laga och fixa, men så skönt det är att alltid ha hemma och slippa hyra. Det är inte dyrt i försäkring och skatt. Kommer inte ihåg men tror skatten ligger på 300kr om året.

Men vi använder vårat släp till mer än bara köra häst, mannen kör fyrhjulingen när han ska ut och leka i skogen. Vi kör virke och skräp. Nu har jag så att strö och grovfoder ingår i stallhyran på vintern, men innan så användes hästtransporten mycket till att hämta hem sådant.
Skulle du köpa rekommenderar jag att inte låna/hyra ut det. Så lätt att det går sönder och kostar då betydligt mer än de fjuttiga kronor man hyr ut det för.

en kompis jag pratade med sa att hon läger 3000-4000 varanat år på lagning och de tycker inte jag är dyrt sen givet skatten

Hej vänner! Dags att ansluta till 10-tråden! Behöver lite inspiration av andra 4-åringar och deras hästmänniskor :) och hoppas kunna utbyta erfarenheter tillsammans med er. "Min" häst är en 4-årig valack som jag har på foder sedan slutet av mars, kallas för Dennis. När han kom till mig var han bara riden ett par veckor. Vi har ridit ut mycket under våren och lärt känna varann, några pass i paddocken och bekantat oss med bl a småstockar och vatten på terrängbanan. En cool och framåt gentleman med härliga gångarter som gärna går först och alltid är ivrig att få komma igång och arbeta.
http://www.ladda-upp.se/bilder/iunkbwhobbqykj/

vad vacker han är välkommen
 
var på P&J i lör vilket inte gick så jätte bra..först var de lång väntan innan min tur och framridningen på grusplanen ute var så sank och blött så blev mest skritt där sen var de vår tur till hoppa 60, och ja gick ju inte bra för mig men för Carlito gick de bra han var duktig,låg ju en otäck vattenmatta vid hindret som han aldrig sätt förut. så här såg de ut lol :laugh:
jag hamnade i otakt.

mätte han igår med hade tänkt hålla mig till efter sommaren men, han håller på och växer nu men är 165 i nulägget
1606992_10152517237144771_2734419231478881808_n.jpg
 
@Wembley jättefin!!

@powerm84 Han kunde ju räddat dig om han hade svängt åt rätt häll ;)

Så nu har vi börjat om med promenaderna. Hästen är ohalt efter hov-grejen. Tänk så mycket promenader jag får gå med min kära häst! :D Vi har nu gått hela 2 dagar! Igår fick hon lösgaloppera lite också faktiskt, hon är så tjock så jag måste få ner henne. Ändå går hon i hage med inte alls mycket gräs, men dock stor hage så de strövar ganska mycket och springer mer än i förra hagen (där det fanns mer gräs). Har även haft inne henne på nätterna enn period men veterinären påstår att det gör ingen skillnad.

Nu ska jag bygga upp henne innan någon sitter på henne med promenader, promenader och....promenader! Klättring, gå över upphöjda cavaletti, tömkörning rakt fram.

Blir lite nostalgisk, minns när jag jobbade i fälttävlansstall och hästarna skrittades väldigt mycket. Jag har skrittat mycket i mina dagar!

Detta inlägg blev mer positivt än vad min inlägg brukar :D Sen ska jag åka t Falsterbo också och då ska jag shoppa sånt som behövs! (jag handlar otroligt lite saker överlag):
 
Jag och Empa är på semester i Skåne för stunden. Eller semester är väl lite att ta i. Är hos uppfödaren och hjälper till och rider lite hästar och eftersom jag inte ville ställa av Empa än så fick hon helt enkelt följa med.

Det var en lång resa ner, 57mil. Men hon stod som ett ljus hela vägen, stannade och betade lite gräs ungefär halvvägs.

Sen fick hon vila några dagar men nu är vi igång, I går måndag red vi på ett väldigt fint ställe här nere. Tyvärr var underlaget lite tyngre än Empa är van vid så hon fick kämpa. Men hon travade på som attan stundtals.
I dag joggade vi bara lite, dels för att få igenom henne lite mer än jag lyckades med igår men också för att trava ur eventuell träningsverk, och hon var så otroligt fin! Bästa passet jag ridit tror jag. Tror jag travade i 5 minuter eller så, men det räckte!
_MG_0003_zps7f02f8fc.jpg


I morgon ska vi iväg på hoppträning, så det blir tre dagar i rad med ridning. Men sen får hon vila torsdag, ridas lite lätt på fredag och vilar sen lördag - söndag då jag ska på kalas i Göteborg.
 
@Hippocampus
Vad skönt att hon är ohalt nu! Och man kan ju se det där med eviga promenader på olika sätt. ;) Bra med motion för både två- och fyrbenta! ;)

@Esswe
Hon är jättefin din Empa! :love: Vad underbart det lät med dagens pass!

@powerm84
Hihi, vilken fin avsittning. :p

@Michis
Han är verkligen jättesnygg! :love:


KL
Fick rapport från Kaptenen igen, jag blir alldeles varm inombords så jag bara måste få skryta lite. :o Han flyttade ju alltså till ännu ett nytt stall i lördags, återigen helt ny miljö med nya hästar, nya människor, ny ridbana, nya omgivningar, trägolv i stallet osv. Han hade varit spänd i början men går numera och betar avslappnat bredvid korna och hade stått och sovit i stallet idag när hon borstade honom. Så det hade blivit promenad istället för ridning. Skönt när han är hos nån som KAN och har förståelse för unghästar och kan se och variera planerna efter dagsform.
Hur som helst så öste hon ur sig beröm över hur "trevlig, vänlig och väluppfostrad han är, en riktig gentleman som alltid är positiv och gör allt man ber honom om". Visst har han varit lite förbryllad över att det nu är nån ny som håller på med honom, men han gör snällt allt hon ber om även fast hon märker att han är lite konfunderad. Jag fick massor med beröm över grundjobbet jag lagt på honom och hon menade på att om det bara var "hästen" hon skulle köpa så hade hon köpt honom för länge sen. Men i dagsläget är han lite för spänd och växtpåverkad för att kunna visa sina gångarter fullt ut. Hon sa att när hon får honom så avslappnad och fin som hon vill ha honom så får han genast soppatorsk, eftersom han då tagit ut sig på att ha koncentrationen på allt annat runt omkring innan. Så nu ska han få landa lite mer på nya stället så att han hinner bli mer trygg i omgivningen så kommer resten eftersom.

Men jag blev så stolt över allt beröm och över hur bra han sköter sig på bortaplan! Han är ändå bara hanterad av mig här hemma, inte särskilt resvan och har inte sett mycket av världen. Så jag är verkligen megastolt över honom! :love:
 
@powerm84 Jag rider alltid med halsring på unghästar + alla hästar i terrängen. Det är oslagbart när det sker något så slipper man dra dom i munnen + att man håller balansen bättre när man kan ta tag i den.
 
Kort uppdatering från oss. Fio är fin i hull och har endast lite problem med knotten iår. Växer så det knakar!! har jobbat på fint hela försommaren och har nu just avslutat sin 3veckor långa sommarlov! Har börjat skritta ut var annan dag. Om 2 veckor ska han igång igen med sikte på kvalitén 9 augusti.

Är de fler här som ska visa sina?
 
Kort uppdatering från oss. Fio är fin i hull och har endast lite problem med knotten iår. Växer så det knakar!! har jobbat på fint hela försommaren och har nu just avslutat sin 3veckor långa sommarlov! Har börjat skritta ut var annan dag. Om 2 veckor ska han igång igen med sikte på kvalitén 9 augusti.

Är de fler här som ska visa sina?

Min ska visas, det blir den 31 augusti i Gävle. Strömsholm har 8-10 augusti, så vi åker till Gävle bara för att då får vi 3 extra veckor att använda till utbildning.
 
Min ska visas, det blir den 31 augusti i Gävle. Strömsholm har 8-10 augusti, så vi åker till Gävle bara för att då får vi 3 extra veckor att använda till utbildning.
strömsholm ska vi till. det är 9 och 10. 9 ska vi va med då min ska visas med uppsutten hoppning. på söndagen den 10 är det löshoppning.
den 31 hade jag tänkt att rida 4års kval i enköping. men får se hur det blir med det.
Målet för säsongen är 4år championatet med semifinalen i hoppning den 20 september.
 
strömsholm ska vi till. det är 9 och 10. 9 ska vi va med då min ska visas med uppsutten hoppning. på söndagen den 10 är det löshoppning.
den 31 hade jag tänkt att rida 4års kval i enköping. men får se hur det blir med det.
Målet för säsongen är 4år championatet med semifinalen i hoppning den 20 september.

Samma här; hade också tänkt att min skulle starta kvalet i Enköping, men så är det så jädrans dumt att dom har lagt det på samma dag som Kvalitén i Gävleborg. :( Har mailat till Swedehorse och frågat om dom inte har funderat på att byta datum, men antagligen inte om jag får gissa.
 
Åh jag har inte lärt mig "nya" Buke..:o Hur man svarar osv, men tack för att vi får vara med och positiva kommentarer om min häst! :)

Ser att många av er har kommit riktigt långt med era fyraåringar. Väldigt fina!

Själva är vi mer på 3-årsnivå eftersom Dennis blivit inriden i vår. Vi har iallafall börjat träna markarbete för privat tränare. Första gången i söndags efter en elak spark som han fick i hagen för drygt 3 v sedan. Det blev ett överben och ett sticksår in i höger fram och det har varit ett helsike att få det att läka p g a insekterna, men nu börjar det läka ihop fint igen :)

Vi tränade över bommar i söndags och han blev riktigt fin till sist, lyfte bakbenen högt och jobbade med ryggen. Stort framsteg för oss! :)
 
Lite bilder på Snappesnusen från igår :love:
b108103.jpg

b108102.jpg

b108101.jpg

b108098.jpg

b108096.jpg

Jag tycker att han helt plötsligt ser så vuxen ut :eek:

Ja, de är inga bebisar längre.
Satt och tittade på Våd på håll igår när hovis var ute och kom på att jäklar vad han har ändrat sig i kroppen. Bogen har breddat och rumpan rundat sig. Han börjar bli snygg nu juh! Inte bara gänglig, så gänglig nu en bruks blir :p
Börjar längta till nästa sommar när han e 5 då jag hoppas musklerna satt sig mer och den där nacken växt till sig. :D
 
Många fina hästar att lära känna här! :) Låter alla sina hästar vila under sommaren? Hur länge? Vi kör nog på ett tag till då det har varit en del ofrivillig vila här med sticksåret bl a. Tänkte han ska bli riden lite grann nu och sedan få en viloperiod och smälta det hela.
 
Nä kommer inte köra någon längre sommar vila. Men kör på halvfart med mycket ridning i skogen. Tänker mig att Sessan får någon månad i slutet på året när jag brukar hamna i en liten svacka. Hatar mörker. ....

Men nu över sommaren hon går på bete dygnet runt, med 5 andra hästar i en stor kuperad hage så hon får den biten.
 
Jodå, försökte be sambon fota oss igår när vi red ut ensamma. Men grabben var väldigt otålig, så till sist satt jag bara på ryggen och skrattade :D Ett av resultaten..:laugh:
LÄNKTEXT
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
942
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
95 96 97
Svar
1 937
· Visningar
62 389
Senast: Luff
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp