10:orna del 7

idag var vi iväg på vår andra pay and jump, ja även denna gången så hade de lagt livsfarliga bommar bredvid ett hinder och vi fick ett stopp. Hon ser verkligen inte hindret, utan fokuserar bara på det läskiga bredvid hindret. Men annars skötte hon sig perfekt.


Ha ha Precis samma här, Blir det för långa transportesträckor mellan hindren så tappar han fokus och hittar på annat :D


Japp idag var han ömsom dyr och ömsom billig!

Inga rosetter men 2 ruggigt bra rundor och blodvite på mina tår...

Första klassen blev det en låååång transportsträcka viket resulterade i ett stopp 10m framför hindret för brevid det låg det en liten bro över dikeskanten. Himla farligt. Jättenöjd med rundanm sprången blir bara bättre och han blir finare och finarte.

Mellan klasserna tyckte Nilmar att han skulle avlasta sig på min fot. Aj.. han hann trampa ner rejält också så nu har jag 3 tår med blåmärke på och en utav dem blev det till och med lite blod som kom ut.

Klass 2 gick superfint. 1 ned, hinder nummer 2. Han bytte galopp men det blev korsgalopp och han rev med bak för han hann inte få ordning på det. Sedan gick resten som på räls. Märktes att han blev lite trött och började hoppa av lite långt ifrån.

Stor skillnad från förra gången och för att vara hans 2 & tredje start i 1m är jag grymt nöjd. Hästen kändes ganska nöjd han med :D

Första ngången han startade 2 klasser på raken.
 
Ha ha Precis samma här, Blir det för långa transportesträckor mellan hindren så tappar han fokus och hittar på annat :D


Japp idag var han ömsom dyr och ömsom billig!

Inga rosetter men 2 ruggigt bra rundor och blodvite på mina tår...

Första klassen blev det en låååång transportsträcka viket resulterade i ett stopp 10m framför hindret för brevid det låg det en liten bro över dikeskanten. Himla farligt. Jättenöjd med rundanm sprången blir bara bättre och han blir finare och finarte.

Mellan klasserna tyckte Nilmar att han skulle avlasta sig på min fot. Aj.. han hann trampa ner rejält också så nu har jag 3 tår med blåmärke på och en utav dem blev det till och med lite blod som kom ut.

Klass 2 gick superfint. 1 ned, hinder nummer 2. Han bytte galopp men det blev korsgalopp och han rev med bak för han hann inte få ordning på det. Sedan gick resten som på räls. Märktes att han blev lite trött och började hoppa av lite långt ifrån.

Stor skillnad från förra gången och för att vara hans 2 & tredje start i 1m är jag grymt nöjd. Hästen kändes ganska nöjd han med :D

Första ngången han startade 2 klasser på raken.


Vad härligt! Låter som han är jätteduktig ,


När jag cyklar och går till stallet kommer jag genom hagen med valackerna. Alla tittade upp lite förstrött när jag kom men lillkillen kom travande över hela hagen när han hörde att det var jag. Man kan smälta för mindre. :heart

Jag har annars tömkört och använt lite bommar idag. Det är så roligt att se honom från marken. Men han tycker det är svårt att hålla reda på alla benen och bommar är han inte van vid från galoppbanan. Så duktig är han, och gör det bra, men öronen viker ner åt sidorna efter ett tag och man ser hur trött han är i skallen. Mycket nytt är det. Men han tar sig an det mesta med gott humör.
 
Men shit, här har jag inte varit inne på länge (igen) haha! Vi är igång efter ett par vilor, lasttränar och nu i eftermiddag åker vi och tränar för en tränare igen :) Här är lite bilder på skruttan :)
img_3374_53e75649ddf2b33c79c72add.jpg

img_3444_53e753262a6b221a5c9da512.jpg

2014-08-10-1317_53e754e1e087c366928e0740.jpg

Sambon som ställt upp vid lastträningen fick vara med på bild också :)
 
Jag satt upp på Basilika igen i torsdags och hon är verkligen helt obrydd om att jag sitter där. Jag kan stojja, klappa på rumpan, lägga om skänklar osv utan att hon vinkar på ett öra. När jag longerar eller tömkör tar hon alla mina kommandon jättebra, men när jag sitter på totalignorerar hon dem. Smackade som en tok utan respons. Jag fick lite hjälp från en kompis på marken (vilket hon lyssnar på) så vi fick några steg framåt, sen kunde jag växla mellan halt och långsam skritt med röstkommando, trav var det värre med ;) Men med lite hjälp från marken fick vi några steg i det med. Har inte jobbat med en häst som gör så innan men jag tänker som så att:
1. Det har varit väldigt varmt på senaste, 2. Hon kom från betet för en månad sen och flyttade direkt hem till mig (vilket hon dock tagit väldigt bra), 3. Hon går bara på hö och gräs just nu, och 4. Jag kollade masken på henne förra veckan och hon hade rätt mycket blodmask.
Så det känns inte så konstigt att det kommer något bakslag, allt annat har verkligen gått superenkelt. Jag ska i alla fall prova att rida ut idag (efter att hon vilat fre-lör) med hennes bästis och se om framåtbjudninen blir bättre. Hon ska även slussas in på kraftfoder snart och förhoppningsvis få lite mer energi.

Nån med erfarenhetav detta problem?

Hon fick posea lite i tordags också :)
fin_zps3152ac35.jpg


Och en liten bild från ett av få travmoment ;)
Namnloumls_zpsd95f4836.jpg
 
Men shit, här har jag inte varit inne på länge (igen) haha! Vi är igång efter ett par vilor, lasttränar och nu i eftermiddag åker vi och tränar för en tränare igen :) Här är lite bilder på skruttan :)
img_3374_53e75649ddf2b33c79c72add.jpg

img_3444_53e753262a6b221a5c9da512.jpg

2014-08-10-1317_53e754e1e087c366928e0740.jpg

Sambon som ställt upp vid lastträningen fick vara med på bild också :)


denna hästen hade min mamma blivit tok kär i.


Själv har vi fått ett rejält bakslag, I onsdags så hade Sessan ett litet sår på insidan av bakbenet, i höjd med bakknät men på insidan. Men såg inte speciellt allvarligt ut, tvättade och red som vanligt. Men i torsdags var hon lite öm runt om såret.

I fredags var vi inte hemma men då ringde tjejen som har en häst här hemma och säger att Sessan är super halt. Letar rätt på henne vid 23 när vi äntligen är hemma, Ja mycket riktigt jätte halt. Och jätte svullen runt såret både in och utsidan på benet. Ringde ut distriktvetrinären på lördag morgonen och får pencilin och smärtstillande. En ficka på ca 10 cm rakt upp (tur att det var upp och inte ner) gissningsvis så har hon kört upp en pinne i benet.

Nu promenader två gånger om dagen. Idag är hon lite bättre så hoppas nu att det läker fort.
 
@Raider_

Båda mina har gjort likadant. Allt gått klockrent vid longering och tömkörning, men med ryttare helt nollställd. Tränade nog tusen gånger på start-stopp med ledare innan Dora fattade när jag red själv. Den nya verkar däremot lite mer lättlärd, även om hon också bara stod still de första gångerna.
 
Jag satt upp på Basilika igen i torsdags och hon är verkligen helt obrydd om att jag sitter där. Jag kan stojja, klappa på rumpan, lägga om skänklar osv utan att hon vinkar på ett öra. När jag longerar eller tömkör tar hon alla mina kommandon jättebra, men när jag sitter på totalignorerar hon dem. Smackade som en tok utan respons. Jag fick lite hjälp från en kompis på marken (vilket hon lyssnar på) så vi fick några steg framåt, sen kunde jag växla mellan halt och långsam skritt med röstkommando, trav var det värre med ;) Men med lite hjälp från marken fick vi några steg i det med. Har inte jobbat med en häst som gör så innan men jag tänker som så att:
1. Det har varit väldigt varmt på senaste, 2. Hon kom från betet för en månad sen och flyttade direkt hem till mig (vilket hon dock tagit väldigt bra), 3. Hon går bara på hö och gräs just nu, och 4. Jag kollade masken på henne förra veckan och hon hade rätt mycket blodmask.
Så det känns inte så konstigt att det kommer något bakslag, allt annat har verkligen gått superenkelt. Jag ska i alla fall prova att rida ut idag (efter att hon vilat fre-lör) med hennes bästis och se om framåtbjudninen blir bättre. Hon ska även slussas in på kraftfoder snart och förhoppningsvis få lite mer energi.

Nån med erfarenhetav detta problem?

Hon fick posea lite i tordags också :)
fin_zps3152ac35.jpg


Och en liten bild från ett av få travmoment ;)
Namnloumls_zpsd95f4836.jpg

Lite typiskt unghästar. De fattar inte vad man vill och blir förvirrade. Kanske lite osäkra också med en massa extrakilon att balansera upp. ;)

Massor av start stopp och massor av beröm varje gång de visar en tendens att reagera rätt på en hjälp. Och så eftergifter direkt. Då fattar de, sen kommer framåtbjudningen mer och mer. Har gått igenom samma med lillkillen som bara var riden som galopphäst med en massa andra galopphästar i England, aldrig lärt sej hjälper, bara gjort som alla de andra :) stod som fastfrusen först och fattade inget när inga hästar var framför honom.
Jag har ett dressyrspö och förstärker skänkeln lite med om det blir tvekan.
 
denna hästen hade min mamma blivit tok kär i.


Själv har vi fått ett rejält bakslag, I onsdags så hade Sessan ett litet sår på insidan av bakbenet, i höjd med bakknät men på insidan. Men såg inte speciellt allvarligt ut, tvättade och red som vanligt. Men i torsdags var hon lite öm runt om såret.

I fredags var vi inte hemma men då ringde tjejen som har en häst här hemma och säger att Sessan är super halt. Letar rätt på henne vid 23 när vi äntligen är hemma, Ja mycket riktigt jätte halt. Och jätte svullen runt såret både in och utsidan på benet. Ringde ut distriktvetrinären på lördag morgonen och får pencilin och smärtstillande. En ficka på ca 10 cm rakt upp (tur att det var upp och inte ner) gissningsvis så har hon kört upp en pinne i benet.

Nu promenader två gånger om dagen. Idag är hon lite bättre så hoppas nu att det läker fort.


Jobbigt med sår i värmen nu också. Hoppas att det läker bra nu.
 
Och nu kommer jag med tråkiga nyheter.
Empa är halt.
Skrittade ut en sväng i dag, och så skulle jag bara ta några travsteg och det var ganska tydligt att hon var öm.
De håller på att lägga om en del av vägen hemma, så tänkte att det kanske var en sten eller så som fastnat då vi tyvärr måste gå några meter på den för att ta oss till andra ställen. Så jag hoppade av, men ingen sten som satt fast eller så.

Det är ingen jättehälta, och ser ut att komma nedifrån då hon är fult rörlig i bogarna och övriga leder men precis när hon ska sätta ner hoven ser man något knas.

Ska vänta några dagar och hoppas det blir bättre, är ju fullt möjligt att det "bara" är att hon trampat på en sten eller så och fått någon typ av hovböld. *matte som hoppas på det bästa*
Blir det inte det får vi helt enkelt ta oss till kliniken.
 
@Esswe
Vad tråkigt med hälta! Hoppas hon bara klivit på nånting så det blivit ett litet "blåmärke", sånt kan ju gå över av sig själv.


KL
Idag var det slut på sommarlovet. Kaptenen fick sig en tur till travbanan där vi red ett par varv runt. Han var lite trög i början men när han fått trava lite lossnade det och han blev alldeles lagom pigg. Väldigt mjuk och fin, taktmässig och bärig. Tog rätt galopp och gick i väldigt trevlig form och bar sig himla bra, balanserat och kontrollerat. Så himla härlig känsla! :love: På ett ställe var det pyttelite vatten över hela vägen, på mitten kanske bara en dm brett och en hel centimeter djupt. ;) Han fånade sig en stund och laddade sen iväg i ett baotahopp och travade glatt vidare på andra sidan. :laugh: Tur jag var beredd, annars hade jag legat på backen! Samma sak två gånger, tokhästen!

Det märks att vilan gjort honom gott, både mentalt och kroppsligt. Han har landat mer i sig själv och har blivit riktigt maffig på alla ledder. Halsen har äntligen kommit tillbaka och har blivit riktigt fin igen. :) Märks uppifrån också, man har mycket häst framför sig!

IMG_20140810_182833_zpsqnx1xew0.jpg


En gång mitt i turen började han tokhalta och hoppade på tre ben, när jag fick stopp ställde han sig och karatesparkade med ena bakbenet. Hoppade av och kikade, antagligen hade väl nånting fastnat under hoven men han hann få loss det innan jag tittade, sen var det som om inget hänt igen. Märks att han är ömfotad, när man går på grusvägen haltar han till ibland när han råkar kliva på nån större sten. Vägarna är asfalt-hårda nu tyvärr... Glad att jag har travbanan som jag får rida på!
 
Mina planer har nu blivit ändrade, skulle hoppa p&j den 31 två starter sen skulle han få en längre vila men ike han har satt igång att växa nu och är inte alls sig själv så han får sin vila nu öst i 3 v som jag tror han och hans kropp kommer behöva

Så de var bara att avanmälla sig men men allt för hästens bästa
 
Igår satt jag upp på Freule första gången sen jag åkte av. Eller ja, jag satt ju upp direkt efteråt men därefter har jag bara arbetat henne från marken. Jag är väldigt nöjd! Hon lyssnar otroligt bra, men är extremt känslig vilket känns som en nackdel för tillfället då jag det senaste året inte ridit så mycket som jag brukar. Vi skrittar bara i nuläget men ska fortsätta trava på lina såsmåningom.

0E00C4B6-489F-4BD9-869C-24BFBB76CDDA.jpg

Ser ut som att hon har väldigt märklig benställning men bilden är missvisande :)
 
Nu är det slut på vilan för min grabb. Han är äntligen genom denna växtperioden och kan galoppera igen! :)
Vi kör igång lite sakta med mest stärkande arbete i skogen. Enstaka korta pass på banan får det bli när tiden är knapp (bara att räkna med när sambon jobbar heltid och jag är hemma med en 2åring och en 4månaders bebis...)
Satsar på att kunna börja åka ut på någon pay n jump i mitten/slutet på sept.

Är det någon som vet hur man får tag på url:en på facebookbilder på mobilen?
 
Här var det länge sedan jag kikade in..
Det har varit uppochner med min skutta. Tidigt i somras var vi på topp och startade en pay n jump på 60 & 70cm. Första rundan blev det lite hackigt för det var ju läskiga hinder och vattenmatta.... Andra rundan gick bra och vi hade lite mer flyt.
Efter det blev det vila i två veckor och då lyckades hon slita av sig en framsko och samtidigt så sig på benet så hon blev halt. Så det blev att vila lite till. Nu är vi igång igen och ska debutera en LB:2a på söndag.. Pirrigt!!
Har inga bilder att bjuda på men videor från pay n jump och från hoppträningen igår finns här:

 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
916
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 414
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
83 84 85
Svar
1 691
· Visningar
55 438
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 825
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp