10:orna del 7

10583862_10152335255926819_2915746179945940494_n.jpg


10580207_10152335256251819_7666417616290402922_n.jpg

10536934_10152335256271819_8143493988307869486_n.jpg
 
Empa är ju halt så i går valde jag faktiskt att ringa till kliniken.
Hon har ju "bara" varit halt sen i söndags, men kände att jag faktiskt ville kolla upp henne om det är något riktigt dåligt.

Fick tid redan i dag och har nu precis kommit hem. Inga fel på Empa, eller hon är ju lite lite lite halt. Men det var inget allvarligt. Hon böjdes både högt och lågt, ingen reaktion. Lite halt på böjt spår i höger varv bara, lite värre på hårt underlag.
Veterinären kunde i alla fall lokalisera smärtan till hoven efter bedövning. Så vi röntgade, inga fel, fick även kotan röntgad och fanns inte några fel alls där heller.
Och ingen hovböld som kunde lokaliseras direkt heller. Så veterinärens utlåtande var att det troligen är ett litet blåmärke någonstans, hon är ju lite "plattfotad" och låg i trakten så det är inte konstigt om hon kommit åt och trampat på en sten eller så.

Nu ska hon bara vila bort det, är det inte bättre på någon vecka så ska jag återkomma. Samt kolla med hovslagaren om vi kan ändra skoningen på något vis. Hon hade KATASTROF dåliga fötter när jag köpte henne och även om de har blivit bättre är det en bit kvar.
 
3 sadlar fick jag med hem :D
Ska lämnas tillbaka på måndag em så jäklar vad här ska ridas i helgen :p

Provlagt på alla och ridit i en idag.
Den låg bra, kanske väl bred och tyvärr lite trång i sätet för mig.
Men har hittat en på annons i en tum större säte, billigare men då en bomvidd smalare. Dock var ju denna jag prova väl bred. Men är rädd att den andra sitter som ett smäck och sen växer han ut den :wtf:

Imorn går jag upp till ridhuset och tar med alla tre så jag kan jämföra dom direkt efter varandra.
Lördag och söndag blir det uteritt och på måndag en sista chans att testa lite till.
Mina stackars muskler kommer dööö :nailbiting: av att sitta så mycke i dressyrsadel på så kort tid, fanns bara dressyrmodell inne i hans storlek.
 
Sadeldjungeln är ett helvete... (säger hon som peppar,peppar alltid haft tur med sina sadlar/hästar)

Då jag fortfarande är så jäkla nöjd med hästen i lördags kommer här filmklippet från sista klassen.


Jag hittade även fina bilder från Mariestads Ridklubb som de lagt ut. :D Så tyvärr bildbombning!

10568801_10152335703671819_4593809361727583829_n.jpg


7354_10152335254231819_6357447827366690932_n.jpg


10417805_10152335256036819_5149277928455559832_n.jpg

Vad duktiga ni är och kommit så långt, hur har du stärkt galoppen så att den hålls min tycker de är jobbigt galoppera på bana efter ett tag
 
Jag har en
Allroundsadel Normal manke T4 Thorowgood® sitter perfekt(än) de bästa är att jag kan bytta koppjärn efter takt han växer. Får se om jag bygger ut sen tycker denna är så skön att rida i
 
Jag har en
Allroundsadel Normal manke T4 Thorowgood® sitter perfekt(än) de bästa är att jag kan bytta koppjärn efter takt han växer. Får se om jag bygger ut sen tycker denna är så skön att rida i

Har en tekna hemma på prov där järnet går att värma om.
Passar formen på den för övrigt så är den ju ett bra alternativ medan han växer och har sig :)
 
Vad duktiga ni är och kommit så långt, hur har du stärkt galoppen så att den hålls min tycker de är jobbigt galoppera på bana efter ett tag

Gör massor med galoppfattningar och galoppera bara korta sträckor, det gjorde susen för min fd häst som i början hade det väldigt jobbigt med galoppen.
 
Åh vad jag är sugen på att sätta igång Fendi nu. Hon är inte riden sen i julas någongång. Fölet är snart 4 mån och de gå ju på bete fortfarande. Ska bli väldigt spännande att lägga sadel på henne, för hon har ändrats mycket i ryggen.

Har en Genesis pro dressyrsadel som jag egentligen tänkt sälja eftersom hon kunde ha samma sadel som andra hästen, men nu är det nog läge att behålla genesisen (om den passar fortfarande) eftersom man kan byta järn i den.

Den andra sadeln är en Wellington Elite, wide, den är helt gudomligt skön att sitta i, men wide kan hon inte ha nu misstänker jag.
 
Snygg sadel ! Vad tyckte ni om den?
Ja, tycker den e skitsnygg!
Skrev lite om längre upp. Den ligger ok i mina ögon, kanske tom för vid då den trilla ner lite på manken under ridning och något trång i sätet för mig.
Men har hittat en billigare med större säte och strl smalare bom på annons.
Så om inte någon av de andra två jag har hemma ger mig ett halleluja-moment så lutar det åt den.
 
Ja men det läste jag ju.. fattade inte att det var den sadeln haha. Ok. Är han lagom i hull? Tänkte om du misstänker att han går upp eller ner inom den närmaste tiden.

Jag hade hellre velat ha en sadel med aningens för vid bom och padd under eller att riskera att den blir för smal. Sadeln ser riktigt skön ut!

Känns det inte hundra hade jag väntat med att köpa :) Det kommer ju ut sadlar hela tiden på hästnet och många fbgrupper också.
 
Har du möjlighet att prova en Wellington ? har missat om du har gjort det, men de passar ganska raka ryggar, dock inte helt spikraka.
 
Ja men det läste jag ju.. fattade inte att det var den sadeln haha. Ok. Är han lagom i hull? Tänkte om du misstänker att han går upp eller ner inom den närmaste tiden.

Jag hade hellre velat ha en sadel med aningens för vid bom och padd under eller att riskera att den blir för smal. Sadeln ser riktigt skön ut!

Känns det inte hundra hade jag väntat med att köpa :) Det kommer ju ut sadlar hela tiden på hästnet och många fbgrupper också.

Haha...ibland går inte hissen ända upp ;)
Han är lite rund nu efter bete, men tror inte han blir mycke smalare då fettet förhoppningsvis byts ut mot muskler.
Lägger oxå hellre en pad mellan än har en sadel som växes ur på tre månader...
Har som sagt två till hemma som ska utvärderas innan jag bestämmer något dessutom.

Inte testat Wellington, men skriver upp på listan för möjliga. Tack!:up:

Knarkar just nu annonser både på annonssidor och fb.
Men många är för små smala pygmehästar :p Eller utanför prisklassen plånboken tillåter
 
Idag var det dags för ny sadel att prova, en tekna. Dock alldeles för smal i bommen men den går ju att värma om.
För övrigt så kändes den bra, inte lika mjuk och följsam som clic:en igår. Men känns som mycket sadel för pengarna.
Och satt bra gjorde jag då Våd kastade sig i diket för att inse att det var farligt där med och upp på vägen igen. Skithäst! :wtf:

8209F475-C46B-4634-9DEB-3E4A66E4784C_zpsmyfhvxew.jpg
 
Vad duktiga ni är och kommit så långt, hur har du stärkt galoppen så att den hålls min tycker de är jobbigt galoppera på bana efter ett tag

Vi har varit ute i skog och mark klättring. På banan har vi jobbat med gagalopp fattning från skritt och övergångar. vid alla övergångar så har vi höjt kraven lite och formen ska vara där.

Det tar tid med en sån stor krooo och Nilmar har först nu börjat orka mer :-)

Några lungöppnare på skogsvägarna skadar aldrig heller :-D
 
@KrullTroll båda sadlarna ligger i bakvikt, din rumpa kommer hamna och trycka ner ryggen. Kolla var djupaste punkten i sadeln hamnar, den måste hamna mer centralt för att ligga i balans.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
851
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 798
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp