10:orna del 7

Är det någon som vet hur man får tag på url:en på facebookbilder på mobilen?

Tror frågan har varit uppe förr, och att det då koms fram till att det inte går :meh:


Mitt sadelletande har gått något framåt. Har pratat lite med min sadelutprovare och hon har en idé om vilket märke och modell som kan tänkas passa. Och dessutom har hon en begagnad inne.
Funderar på att åka dit imorn och låna hem den och testa.
Hennes ligger något över pris mot vad jag har hittat på blocket och hästnet. Men skulle den passa så kan jag ju göra valet att köpa en annan likadan :)
Så håller tummen.

Nackdelen e bara att jag har haft en bra sadel innan som visserligen är en hopp men funkar kanon för markarbete/lättar dressyr oxå.
Nu blir det antingen hopp eller dressyr...
Vet inte om jag känner för att köpa både och om han fortsätter ändra sig i kroppen lika mycket. Han är ju en långsamtväxande ras så gissar att ändringarna går långsamt nu. Men de kommer ju. Och då räcker det att ha en icke-passande sadel...
Så en dressyr som funkar att jobba i men inte så käck att hoppa i
Eller en hopp som inte funkar lika bra att jobba med.
Nu hoppar jag ju sällan och på låg höjd, men ändå...
I-landsproblem :banghead:
 
@traceys + @Dressyren

Tack för svaren =)
Jag har ändå ridit in 7-8 st tidigare, men alla har förstått framåt från början så det här var nytt för mig :p
Provade iaf att rida ut med hennes bästis i söndags och det gick bra! Hon hakade på direkt och skötte sig jättebra. Började faktiskt trava på mitt kommando! Tror jag ska satsa på att rida ut med kompis några ggr nu innan jag går tillbaka till banan och där sen jobba mycket med övergångar och igångsättningar som ni säger :)

Är förövrigt inne på 14:e provade sadeln nu, två har legat hyffsat, de andra inte alls...:banghead:
 
På tal om detta med sadeldjungeln.. Hade ut sadelprovare till Dora i februari. Hon hade ingen passande sadel och visste inte heller vad som kunde passa. Dora hade den bredaste ryggen hon hade sett (undantag ardenner och bruksnordis).. Så ska hon bli ridhäst antar jag att det blir barbacka :)

Och så har jag ju Freule som har den smalaste ryggen jag sett. Har nu lånat en 16" med smal bom. Hoppas hon breddar sig mer, annars blir det nog svårt att hitta sadlar till henne också. Sen så glider alla sadlar bak, vilket jag aldrig varit med om på tidigare hästar.

Har ni några tips på extremt vida och väldigt smala sadlar så tas det tacksamt emot. Mot det rakare hållet :)
 
På tal om detta med sadeldjungeln.. Hade ut sadelprovare till Dora i februari. Hon hade ingen passande sadel och visste inte heller vad som kunde passa. Dora hade den bredaste ryggen hon hade sett (undantag ardenner och bruksnordis).. Så ska hon bli ridhäst antar jag att det blir barbacka :)

Och så har jag ju Freule som har den smalaste ryggen jag sett. Har nu lånat en 16" med smal bom. Hoppas hon breddar sig mer, annars blir det nog svårt att hitta sadlar till henne också. Sen så glider alla sadlar bak, vilket jag aldrig varit med om på tidigare hästar.

Har ni några tips på extremt vida och väldigt smala sadlar så tas det tacksamt emot. Mot det rakare hållet :)
 
Avskyr sadelletande :( jag har mina hoppsadlar på lillkillen, inte helt perfekt men det går. Min dressyr passar också, lyckligtvis är de lite lika i ryggen. han är smalare men det får pad utjämna :o


Måste berätta om hans märkliga beteende när jag har tömkört. Jag brukar ha bommar och cavaletti framme så efteråt tar jag av allt utom tränset och släpper honom medan jag plockar undan efter oss. Varje gång nu har han stått blixt stilla där jag ställt honom. Han tittar lugnt vad jag gör men rör sig inte ur fläcken :confused:
När jag är klar går jag fram och klappar honom och då följer han efter och går med till dörren. Jag har ingen aning om hur det kommer sej, han är annars rätt livlig, i hagen är det full fart och bus. Så det är verkligen ingen stillsam häst. :confused: Tror knappt han är tömkörd innan vi började, han är ju galopphäst och har bott främst i England så det är knappast troligt att han är lärd detta.

Och nej det är inte för att han är utmattad, så hårt kör vi inte ;)
 
På tal om detta med sadeldjungeln.. Hade ut sadelprovare till Dora i februari. Hon hade ingen passande sadel och visste inte heller vad som kunde passa. Dora hade den bredaste ryggen hon hade sett (undantag ardenner och bruksnordis).. Så ska hon bli ridhäst antar jag att det blir barbacka :)

Och så har jag ju Freule som har den smalaste ryggen jag sett. Har nu lånat en 16" med smal bom. Hoppas hon breddar sig mer, annars blir det nog svårt att hitta sadlar till henne också. Sen så glider alla sadlar bak, vilket jag aldrig varit med om på tidigare hästar.

Har ni några tips på extremt vida och väldigt smala sadlar så tas det tacksamt emot. Mot det rakare hållet :)

Nej tyvärr inte. Amerigos storlekar upplever jag som smala, så kanske prova någon -1 eller nåt sånt men då spånar jag bara, har ingen aning?
 
@Hippocampus Jag hörde om nån som använde vanlig olja (typ matolja) och en eltandborste och masserade tillväxtzonen med. Kanske värt ett försök?
eltandborste har jag aldrig provat :D

Igår hos veterinären igen! De varmskodde hästen fram med ringsko (på skadade hoven), byggde brygga över hålet och la på flytsula undertill. Vi ska tillbaka om 5 veckor om inget händer. 15 min skritt för hand på asfalt ska vi prova samt vara ute i hage som vanligt.
 
På tal om detta med sadeldjungeln.. Hade ut sadelprovare till Dora i februari. Hon hade ingen passande sadel och visste inte heller vad som kunde passa. Dora hade den bredaste ryggen hon hade sett (undantag ardenner och bruksnordis).. Så ska hon bli ridhäst antar jag att det blir barbacka :)

Och så har jag ju Freule som har den smalaste ryggen jag sett. Har nu lånat en 16" med smal bom. Hoppas hon breddar sig mer, annars blir det nog svårt att hitta sadlar till henne också. Sen så glider alla sadlar bak, vilket jag aldrig varit med om på tidigare hästar.

Har ni några tips på extremt vida och väldigt smala sadlar så tas det tacksamt emot. Mot det rakare hållet :)
Min 4 åring är som din smala, allt kanar bakåt:crazy: . Antar att hon har hög/lång manke och ingen mage som håller gjorden på plats. Jag provade endel sadlar innan jag hittade en som passar riktigt bra, en Kieffer norbert koof. Hittade en nyare med ok bred kanal. Dom ligger bra på dessa "tunnisar" med rak rygg och markerad manke. Att den dessutom har en massa stöd som gör den nästan omöjlig att trilla av i gör inte saken sämre:p
 
KL
Idag blev Kaptenen vaccinerad, han fick spruta i hagen, rörde inte en fena. :) Har sett att han legat ner och sovit mycket nu senaste två dagarna så jag antar att han inte kommit ur växtfasen riktigt än ändå... Så han får helt enkelt vila vidare. Passande nu iom vaccinationen men det lär väl bli ett par veckor till gissar jag. Det märks väl när han piggar på sig igen.
 
@Dressyren

En av de jag har provat var alldeles för vid min som kräver vid bom. Det var en Santa Cruze Celine xx-wide. Lånade den av en kompis vars häst har väldigt bred rygg, så kika på en sån om du har möjlighet :)
 
Jag har impulshandlat två ponnysar från Danmark nu ikväll.. Så en timme efter att jag hittat dom på internet var de påväg till Sverige :) vet inte riktigt vad det är för några, så det blir spännande när de kommer fram. Däremot platsar de inte i den här tråden då de är för gamla :)
 
Bates har jag testat, den trillade framåt så det kändes som att sitta i en skidbacke.
Bytte järn men samma sak.

Wintec har jag inte testat.

Låter ju som att den var för vid. Har du testat en Bates Island? Dom är oxå raka med utbytbara koppjärn men är smalare än Wintec/Bates Wide. Crown brukar annars oxå vara ett alternativ på breda raka hästar, om du inte redan testat förståss. ;)
 
Sadeldjungeln är ett helvete... (säger hon som peppar,peppar alltid haft tur med sina sadlar/hästar)

Då jag fortfarande är så jäkla nöjd med hästen i lördags kommer här filmklippet från sista klassen.


Jag hittade även fina bilder från Mariestads Ridklubb som de lagt ut. :D Så tyvärr bildbombning!

10568801_10152335703671819_4593809361727583829_n.jpg


7354_10152335254231819_6357447827366690932_n.jpg


10417805_10152335256036819_5149277928455559832_n.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
854
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
67 68 69
Svar
1 372
· Visningar
45 322
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp