10:orna del 7

@Raider_ + ni andra som svarat, det är faktiskt riktigt skönt att få bolla detta med andra!! Tack för att ni engagerar er!!!!
Jag förstår att det är jätte svårt när ni inte upplevt det han gör. Varje gång har jag blivit totalt överraskad då han har verkat så himla lugn innan explotionerna. Tex hon som hjälpte mig sista gången sa precis innan han exploderade "han är verkligen en sådan vettig häst", 5 min senare åkte hon på fötterna efter när han körde sin rodeo.. Hon blev oxå chockad och förvånad.

Han är jätte lätt på marken, får väl någon enstaka gång spunk men då kastar han sig, aldrig att han kör rodeo. Dock så när jag tömkörde för några dagar sedan så övade jag mycket halt och vänta tills jag säger att vi ska gå fram och då blev han faktiskt så frustrerad att ett litet bocksprång kom. Jag fick då in en fullträff med tömmen, som en dask på rumpan och då knep han rumpan och hoppade fram och kom ur bockningen på en gång. Jag håller även på att försöka lära honom one rein stop och det går jätte bra på marken men nästa steg är ju att sitta upp för att se om han följer tygeln även uppsatt, men då måste jag ju våga mig upp..
 
@Maja_Kandi Förstår att det är jätte jobbigt med beslut om vem som ska säljas. Kan säga att ur köpares perspektiv så har inte jag reagerat om en häst låg länge på annons då alla vet att det är svårsålt just nu och i alla fall jag tolkar det inte som att det är fel på hästen däremot så öppnar det ju upp för att ge ett lägre bud, så det kanske du får vara beredd på i så fall. Så tänkte i alla fall jag när jag köpte Mysen förra året. ;)
 
@super
Jo så kanske det är. Jag har inte bråttom att bli av med nån av dem ur nån ekonomisk aspekt, men det är just tidsbristen framöver som känns lite jagande... Jag kommer visst kunna pussa på dem alla tre, men jag kommer inte ha tid att motionera just fler än en när vi kommer till de mörka vintermånaderna. Jag provade sätta ut en annons på nordisen ikväll, väntar med Kaptenen tills det iaf finns lite nya vettigare bilder på honom. Hade gärna satt igång honom nu men det kommer som sagt bli mycket med jobbet nu framöver.
 
@super Jag vet känslan, min förra kunde verkligen explodera när han var yngre. Man hade inte en chans att sitta kvar. Speciellt om han hade vilat ett tag, som tur var så hjälpte det oftast att longera av honom spralligheten. Om du känner att du är rädd (hel ok att vara det) så vänta ut till du kan få hjälp av inridaren.


@Maja_Kandi Jag hade trott att du släppte honom på bete och sedan lagt ut honom igen. Men lägger du ut nya bilder och filmar nya filmer är det få som känner igen honom. (fast nordis kan ju säljas istället)
 
@Maja_Kandi Förstår att det är jätte jobbigt med beslut om vem som ska säljas. Kan säga att ur köpares perspektiv så har inte jag reagerat om en häst låg länge på annons då alla vet att det är svårsålt just nu och i alla fall jag tolkar det inte som att det är fel på hästen däremot så öppnar det ju upp för att ge ett lägre bud, så det kanske du får vara beredd på i så fall. Så tänkte i alla fall jag när jag köpte Mysen förra året. ;)

Bara en tanke,du har inte testat en westernsadel? Min hade ju sadeltvång,men jäklar vad man satt säkert i en sån,drog han igång så var det bara att ta tag i hornet tills han lugnat sig. Nu var det läääängesen han studsade,men tror westernsadeln var en räddning mycket för min egen del också då jag kände mig mycket tuffare i den när jag upptäckte hur otroligt stabilt man satt!
 
@landet Grejen är ju att jag är trött på att vänta! Vill ju komma igång igen. :) Men jag ska absolut erkänna att jag tyvärr har blivit rädd, men enda sättet att komma över den är väl att möta rädslan eller?
 
@Fibusen Nej har inte testat en westernsadel, det kanske skulle vara något. Enda nackdelen är att jag fått otroligt ont i knäna dom gånger jag ridit i en sådan. Men det tål absolut att tänka på, har en vän i stallet som har westernsadlar.
 
@landet Grejen är ju att jag är trött på att vänta! Vill ju komma igång igen. :) Men jag ska absolut erkänna att jag tyvärr har blivit rädd, men enda sättet att komma över den är väl att möta rädslan eller?


Ja men den kommer inte gå bort om du åker i backen direkt. Vet då jag sj'lv blev rejält rädd och det kan fortfarande så tillbaka i bland. Men vad du än gör så ta det försiktigt. Men vem vet det kan ju ha varit sista gången den gjorde så.
 
@Fibusen Nej har inte testat en westernsadel, det kanske skulle vara något. Enda nackdelen är att jag fått otroligt ont i knäna dom gånger jag ridit i en sådan. Men det tål absolut att tänka på, har en vän i stallet som har westernsadlar.

Då tycker jag absolut du ska testa en sån,känner du dig lite tryggare så komer det gå desto bättre. Jag kan också erkänna att jag var lite skakig i bland vid uppsittningarna när han hade som värst sadeltvång,då bockades det järnet samma sekund man landade i sadeln,ibland gick det jättebra,och i bland small det bara. Var ju så otäckt just för att det vart direkt vid uppsittning,många ggr hann man inte ens fånga stigbygeln.

Löste det mycket genom longering innan,och så klart spänna ett hål,gå en bit,spänna ett hål till,gå en bit osv,men det där satt kvar länge,fast det hade gått flera månader sen han hade reagerat så kände jag en osäkerhet när jag satt upp. Med westernsadeln så kände jag mig supertrygg direkt,just för att jag kände att han knappt "kunde" få av mig,uppsittningarna gick bättre och bättre, och nu så kan man hoppa upp direkt utan varesig longering eller promenad innan. Jag hade nog aldrig kommit dit om jag inte provat westernsadeln,med den vågade jag testa gränserna och minska allt innan (longering/promenad) för att tillslut känna mig helt trygg att hoppa upp.
 
@landet Grejen är ju att jag är trött på att vänta! Vill ju komma igång igen. :) Men jag ska absolut erkänna att jag tyvärr har blivit rädd, men enda sättet att komma över den är väl att möta rädslan eller?

Tycker nog också du ska vänta tills du kan få hjälp, risken är nog stor annars att du blir så spänd själv, man blir ju det, med en sån häst. Då rider man sämre än när man har självförtroende. Det låter som en risk att du skadar dej mer annars.
Vad tänker du om at t han bara gör så med ryttare inte annars? Tömkörning borde ju annars bli lika tråkigt egentligen ? Det låter så obehagligt med svängningarna så plötsligt. Tycker du sak vara försiktig och få bra hjälp så att du känner dej säkrare själv när du ska sitta på honom. Jättetråkigt problem, men förhoppningsvis har han kanske kommit över det värsta hos inridaren.
 
@Fibusen Du har absolut gett mig något att tänka på. Tack för tipset!!

@traceys Jag var helt övertygad om att han hade kissing spine eller något liknande pga reaktionerna men vi gick igenom hela hästen inför att han skulle på inridning och det vi hittade var en gammal inflammerad käkledsfraktur samt en väldigt lindrig kotledsinflammation i övrigt var han helt felfri. Nu kan säkert käkledsfrakturen bidragit till reaktionerna, vet mumlade även om en trasig disk och det är ju också i sig väldigt smärtsamt!
 
@Fibusen Du har absolut gett mig något att tänka på. Tack för tipset!!

@traceys Jag var helt övertygad om att han hade kissing spine eller något liknande pga reaktionerna men vi gick igenom hela hästen inför att han skulle på inridning och det vi hittade var en gammal inflammerad käkledsfraktur samt en väldigt lindrig kotledsinflammation i övrigt var han helt felfri. Nu kan säkert käkledsfrakturen bidragit till reaktionerna, vet mumlade även om en trasig disk och det är ju också i sig väldigt smärtsamt!

Ja käkledsfrakturen kan nog eventuellt ha en del. När du skrev det kom jag att tänka på en kompis unghäst för länge sen. Den hade något i käkleden pga en krånglig tand - minns inte exakt. Men den var väldigt svår att rida innan de hade lyckats komma tillrätta med det där. Det tog tid och veterinärerna fattade inte först riktigt att det hade sån betydelse. Men minns som sagt inte mycket så det kan ha varit helt annorlunda än din och inte jämförbart. Kom bara ihåg det.


Det är bara att hoppas att det var något som han inte gör längre, nu när han är riden mera.
 
Bockar gör han tyvärr fortfarande. När jag var på besök första gången hos inridaren så skulle han visa honom och då red han något varv i trav och när han sedan fattade galopp så hann han galoppera ett halvt varv i ridhuset innan Mysen stoppade huvudet mellan frambenen och körde rodeo.. Han hade naturligtvis longerat honom innan men det hjälpte inte mycket.

Dock så var inte tillridaren så brydd utan red bara vidare som inget hänt. Han gick då iallafall att styra så inridaren slapp åka in i väggen..

Tillridaren anser inte att det är ett jätte problem men han rider ju många knäppa hästar i och med att han tydligen är känd för att rå på dom så han är ju van och har en jäkla balans till skillnad från en annan som är ringrostig och otränad.

Jag har investerat i en Kinetonnosgrimma så att det förhoppningsvis är lättare att rå på honom utan att ta honom för mycket i munnen sedan tänkte jag faktiskt sätta på en graman som jag fäster ganska högt på sidorna. Därav att jag försöker lära honom one rein stop. Har även köpt en ryggskyddsplatta för jag kan inte rida i säkerhetsväst, känner mig som en sköldpadda på rygg. Nu är det bara modet som är kvar.. Jag hoppas ju och tror att bockningarna ska bli färre och färre ju mer han får rutin med att bli riden.
 
Bockar gör han tyvärr fortfarande. När jag var på besök första gången hos inridaren så skulle han visa honom och då red han något varv i trav och när han sedan fattade galopp så hann han galoppera ett halvt varv i ridhuset innan Mysen stoppade huvudet mellan frambenen och körde rodeo.. Han hade naturligtvis longerat honom innan men det hjälpte inte mycket.

Dock så var inte tillridaren så brydd utan red bara vidare som inget hänt. Han gick då iallafall att styra så inridaren slapp åka in i väggen..



Tillridaren anser inte att det är ett jätte problem men han rider ju många knäppa hästar i och med att han tydligen är känd för att rå på dom så han är ju van och har en jäkla balans till skillnad från en annan som är ringrostig och otränad.

Jag har investerat i en Kinetonnosgrimma så att det förhoppningsvis är lättare att rå på honom utan att ta honom för mycket i munnen sedan tänkte jag faktiskt sätta på en graman som jag fäster ganska högt på sidorna. Därav att jag försöker lära honom one rein stop. Har även köpt en ryggskyddsplatta för jag kan inte rida i säkerhetsväst, känner mig som en sköldpadda på rygg. Nu är det bara modet som är kvar.. Jag hoppas ju och tror att bockningarna ska bli färre och färre ju mer han får rutin med att bli riden.


Hur lång tid hinner man rida innan bockandet kommer är det olika?
Kan han explodera i vilken gångart som hälst?

Förstår verkligen att man blir rädd när man åker av, min föra åkte jag av vid varje ridning pga bockning när man skulle galoppera som visade sig vara problem i si-lederna, man blir lite feg då jag har fortfarande spärrar att jobba med
 
@powerm84 Det är inte varje gång, första gången var 6e gången jag satt på honom och jag skulle försöka trava, andra gången skulle vi oxå trava med hjälp av ledare. Med inridaren bockade han först i galoppen som jag beskrev ovan.

Jag har bara åkt av en gång men då var det desto våldsammare i och med att han bockade in i väggen och när jag låg på backen så hade jag hans hovar ovanför ansiktet. Skadade mig oxå, bröt inget men fick mjukdelsskador som jag fortfarande har men av.

Men jag blev nog nästan mer skrämd sista gången då han bockade så våldsamt och jag kommer ihåg att jag tänkte att måtte det ta slut snart och så avslutade han med att resa sig så jag skar sönder min underläpp mot mina tänder.. När medhjälparen äntligen fick stopp på honom så hoppade jag av och det blödde kraftigt från läppen.
 
@powerm84 Det är inte varje gång, första gången var 6e gången jag satt på honom och jag skulle försöka trava, andra gången skulle vi oxå trava med hjälp av ledare. Med inridaren bockade han först i galoppen som jag beskrev ovan.

Jag har bara åkt av en gång men då var det desto våldsammare i och med att han bockade in i väggen och när jag låg på backen så hade jag hans hovar ovanför ansiktet. Skadade mig oxå, bröt inget men fick mjukdelsskador som jag fortfarande har men av.

Men jag blev nog nästan mer skrämd sista gången då han bockade så våldsamt och jag kommer ihåg att jag tänkte att måtte det ta slut snart och så avslutade han med att resa sig så jag skar sönder min underläpp mot mina tänder.. När medhjälparen äntligen fick stopp på honom så hoppade jag av och det blödde kraftigt från läppen.

Vad obehagligt det låter. Har själv haft en häst med sadeltvång samtidigt som hon helt enkelt var lite rädd och jisses vad hon kunde bocka :D Slog mig aldrig men när hon väl var ordentligt inriden kände jag att aldrig mer att jag tar mig an en sådan häst, man kan ju skada sig ordentligt. Men din häst är inte rädd alls?

Angående planer inför hösten så vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag behöver sälja en utav mina hästar men planerna går visst inte riktigt som jag vill. Jag tänker mig att jag någon gång i oktober börjar rida Fendi och sko henne runtom och sen sätta ut henne till salu, alternativt låna ut henne till någon som kan tänka sig att träna och tävla henne lite. Vet inte hur lätt det är att hitta en sådan person, men om man betalar tävlingskostnaderna så kanske det går. Drömmen hade ju varit att låta en riktigt duktig utbildare tävla henne för jag är säker på att hon har kapacitet, hon är väldigt mjuk och rörlig, men det tillåter absolut inte ekonomin.
 
@powerm84 Det är inte varje gång, första gången var 6e gången jag satt på honom och jag skulle försöka trava, andra gången skulle vi oxå trava med hjälp av ledare. Med inridaren bockade han först i galoppen som jag beskrev ovan.

Jag har bara åkt av en gång men då var det desto våldsammare i och med att han bockade in i väggen och när jag låg på backen så hade jag hans hovar ovanför ansiktet. Skadade mig oxå, bröt inget men fick mjukdelsskador som jag fortfarande har men av.

Men jag blev nog nästan mer skrämd sista gången då han bockade så våldsamt och jag kommer ihåg att jag tänkte att måtte det ta slut snart och så avslutade han med att resa sig så jag skar sönder min underläpp mot mina tänder.. När medhjälparen äntligen fick stopp på honom så hoppade jag av och det blödde kraftigt från läppen.


Usch det låter inte som nåt du ska hålla på med själv än, det finns ju ändå skaderisk. :( finns inte nån annan duktig på såna hästar på nära håll? Jag hade inte velat prova själv efter din beskrivning.


Ja ang lillkillen så red jag ju ut själv andra gången igår, men lite längre oxh utsatte honom för en del små "läskigheter" för att se om han lyssnar på mej när vi är ensamma. Det gjorde han, skötte sej exemplariskt över stock och sten, han är inte van vid sån terräng oxh tycker det är lite jobbigt, men kämpar på. :heart
 
@sassiball + @traceys Jag trodde första gången var pga rädsla då det gick så fort och jag blev så överraskad, sedan tog det några månader innan jag gav mig på det igen bla pga att jag hade skadat mig. Andra gången hann jag se att han strök öronen men varken jag eller medhjälparen upplevde att han blev rädd för något utan snarare att han bara hade bestämt sig för att nu skulle hon av. Jag tror faktiskt att han blir förbannad av någon annledning som jag inte förstår. När jag var och kollade en andra gång när inridaren red så bockade han inte men däremot så sparkade han mot skänklarna. Tredje gången han sparkade så fick han sig en dask i rumpan av tillridaren och då gav han upp och sprang på fint.. Jag har lite funderingar på om det kan ha att göra med att han är högrangad och helt enkelt inte gillar när andra ska ta beslut åt honom. Att han helt enkelt inte är helt övertygad om att personen som sitter på ryggen har rätt att bestämma vilken gångart etc han ska gå i. Jag vet inte, bara spekulerar nu då jag har så svårt att sätta fingret på vad problemet igentligen är.

När jag köpte honom så var han väldigt knepig att borsta benen på samt rengöra sår. Trodde först att han bara var lite ohanterad. Men sedan stod jag i ett fullservicestall och dom skulle försöka hjälpa mig inför några vetbesök och han hade då varit så stökig så dom hade varit tvungna att droga honom..

Jisses tänkte jag när jag fick höra, nu lärjag väl få börja om från början med såren och borsta benen, men icke, jag hade inga som helst problem med att fixa med hans sår eller borsta benen.
Efter det så har jag blivit mer uppmärksam på att han faktiskt inte gillar att folk han inte känner tar på honom. Samtidigt som han tydligen är väldigt mattebunden. Folk som varit med i stallet beskriver att han har stenkoll på var jag är när jag inte är med honom och när jag skulle hälsa på honom hos inridaren så gick han i skritten varvid jag ropade lite lätt på honom, döm om min förvåning när huvudet åker rätt upp och han tvärvänder i skritten sedan så kom ju grinden så han var tvungen att vända tillbaka men det värmde i mammahjärtat då kan jag säga. Jag vet inte vad jag vill säga med detta mest spekulationer men min fundering är att han kanske helt enkelt måste lära sig att acceptera mig på ryggen oxå?
 
@sassiball + @traceys Jag trodde första gången var pga rädsla då det gick så fort och jag blev så överraskad, sedan tog det några månader innan jag gav mig på det igen bla pga att jag hade skadat mig. Andra gången hann jag se att han strök öronen men varken jag eller medhjälparen upplevde att han blev rädd för något utan snarare att han bara hade bestämt sig för att nu skulle hon av. Jag tror faktiskt att han blir förbannad av någon annledning som jag inte förstår. När jag var och kollade en andra gång när inridaren red så bockade han inte men däremot så sparkade han mot skänklarna. Tredje gången han sparkade så fick han sig en dask i rumpan av tillridaren och då gav han upp och sprang på fint.. Jag har lite funderingar på om det kan ha att göra med att han är högrangad och helt enkelt inte gillar när andra ska ta beslut åt honom. Att han helt enkelt inte är helt övertygad om att personen som sitter på ryggen har rätt att bestämma vilken gångart etc han ska gå i. Jag vet inte, bara spekulerar nu då jag har så svårt att sätta fingret på vad problemet igentligen är.

När jag köpte honom så var han väldigt knepig att borsta benen på samt rengöra sår. Trodde först att han bara var lite ohanterad. Men sedan stod jag i ett fullservicestall och dom skulle försöka hjälpa mig inför några vetbesök och han hade då varit så stökig så dom hade varit tvungna att droga honom..

Jisses tänkte jag när jag fick höra, nu lärjag väl få börja om från början med såren och borsta benen, men icke, jag hade inga som helst problem med att fixa med hans sår eller borsta benen.
Efter det så har jag blivit mer uppmärksam på att han faktiskt inte gillar att folk han inte känner tar på honom. Samtidigt som han tydligen är väldigt mattebunden. Folk som varit med i stallet beskriver att han har stenkoll på var jag är när jag inte är med honom och när jag skulle hälsa på honom hos inridaren så gick han i skritten varvid jag ropade lite lätt på honom, döm om min förvåning när huvudet åker rätt upp och han tvärvänder i skritten sedan så kom ju grinden så han var tvungen att vända tillbaka men det värmde i mammahjärtat då kan jag säga. Jag vet inte vad jag vill säga med detta mest spekulationer men min fundering är att han kanske helt enkelt måste lära sig att acceptera mig på ryggen oxå?
Det låter inte helt osannolikt att han inte vill acceptera ryttaren. Tömkörning och kanske även longering borde ju vara bra träning rent psykiskt för honom.
 
@sassiball + @traceys Jag trodde första gången var pga rädsla då det gick så fort och jag blev så överraskad, sedan tog det några månader innan jag gav mig på det igen bla pga att jag hade skadat mig. Andra gången hann jag se att han strök öronen men varken jag eller medhjälparen upplevde att han blev rädd för något utan snarare att han bara hade bestämt sig för att nu skulle hon av. Jag tror faktiskt att han blir förbannad av någon annledning som jag inte förstår. När jag var och kollade en andra gång när inridaren red så bockade han inte men däremot så sparkade han mot skänklarna. Tredje gången han sparkade så fick han sig en dask i rumpan av tillridaren och då gav han upp och sprang på fint.. Jag har lite funderingar på om det kan ha att göra med att han är högrangad och helt enkelt inte gillar när andra ska ta beslut åt honom. Att han helt enkelt inte är helt övertygad om att personen som sitter på ryggen har rätt att bestämma vilken gångart etc han ska gå i. Jag vet inte, bara spekulerar nu då jag har så svårt att sätta fingret på vad problemet igentligen är.

När jag köpte honom så var han väldigt knepig att borsta benen på samt rengöra sår. Trodde först att han bara var lite ohanterad. Men sedan stod jag i ett fullservicestall och dom skulle försöka hjälpa mig inför några vetbesök och han hade då varit så stökig så dom hade varit tvungna att droga honom..

Jisses tänkte jag när jag fick höra, nu lärjag väl få börja om från början med såren och borsta benen, men icke, jag hade inga som helst problem med att fixa med hans sår eller borsta benen.
Efter det så har jag blivit mer uppmärksam på att han faktiskt inte gillar att folk han inte känner tar på honom. Samtidigt som han tydligen är väldigt mattebunden. Folk som varit med i stallet beskriver att han har stenkoll på var jag är när jag inte är med honom och när jag skulle hälsa på honom hos inridaren så gick han i skritten varvid jag ropade lite lätt på honom, döm om min förvåning när huvudet åker rätt upp och han tvärvänder i skritten sedan så kom ju grinden så han var tvungen att vända tillbaka men det värmde i mammahjärtat då kan jag säga. Jag vet inte vad jag vill säga med detta mest spekulationer men min fundering är att han kanske helt enkelt måste lära sig att acceptera mig på ryggen oxå?

Enligt min erfarenhet är det du beskriver inte tecken på ranghög häst. Men han kan ju ha synpunkter på ryttaren ändå.
Är han väldigt känslig för balans? Att fatta galopp eller även börja trava ändrar i balansen s a s och om hästen är väldigt känslig kan den bli otroligt störd av det. En del bockar ju i fattningarna i början och efter hinder första gångerna.
Din är ju nyss inriden också. Han ska balansera sej själv med ryttare, kanske blir han irriterad eller rädd när han känner ryttarens påverkan på hans egen balans? Eller bara att ryttaren rör sej däruppe på ryggen?

Det är ju inte så ovanligt faktiskt, jag åkte av en unghäst en gång när sadeln gled i galoppen. Han blev galen och fick panik, och jag åkte av...

Men det borde ju inridaren ha reagerat på och sagt till dej tycker jag?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
879
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 557
· Visningar
51 230
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp