10:orna del 7

Woho!

Nu jäklar. Iväg och tränade idag och vilken häst jag har! Nilmar levererade på topp. Tränaren var imponerad av honom.

Jag orkade hela passet vilket jag inte trodde. (haft en tuff natt med diabetesen) Känns lovande inför lördagens tävling :-)

@Maja_Kandi Sätt ut en annons på båda och se. Låt ödet avgöra vilken som ska vara kvar.
Avundas dig inte. Hoppas att du kommer på en lösning
 
Enligt min erfarenhet är det du beskriver inte tecken på ranghög häst. Men han kan ju ha synpunkter på ryttaren ändå.
Är han väldigt känslig för balans? Att fatta galopp eller även börja trava ändrar i balansen s a s och om hästen är väldigt känslig kan den bli otroligt störd av det. En del bockar ju i fattningarna i början och efter hinder första gångerna.
Din är ju nyss inriden också. Han ska balansera sej själv med ryttare, kanske blir han irriterad eller rädd när han känner ryttarens påverkan på hans egen balans? Eller bara att ryttaren rör sej däruppe på ryggen?

Det är ju inte så ovanligt faktiskt, jag åkte av en unghäst en gång när sadeln gled i galoppen. Han blev galen och fick panik, och jag åkte av...

Men det borde ju inridaren ha reagerat på och sagt till dej tycker jag?

Han är ranghög i hagen det var därför jag tänkte att det kanske kunde vara orsaken, ren spekulation från min sida. ;) Men det du säger om känslig för balans är nog helt riktigt för när jag kikade gång två när inridaren red så varje gång han bytte varv i galopp så upplevde jag att inridaren satt lite snett med mer vikt åt höger vilket resulterade i rejäla bakutsparkar så där kan du nog vara något på spåren. Frågan är då hur man kommer tillrätta med det? :) Är det bara att traggla på och hoppas det ger sig? Inridaren menade bara på att en gång bockare alltid en bockare.. Att vissa hästar stegrar och andra bockar etc när dom protesterar och att dom alltid kommer gå tillbaka till samma beteende när dom upplever stress.

Idag longerade jag med Pessoasele väldigt löst spänd bara för att provocera och se vad som hände. Först galopperade han med rumpan långt under sig men inga bocksprång och efter några varv så brydde han sig inte nämnvärt. Men han är väldigt känslig det märker jag när jag vill flytta honom undan spöt etc + att han inte gillar fårskinnsludd bakom öronen då blir han jätte sur..
 
Har fått rapport om min lilla nu, Det är en jättefin häst, det ÄR en jättefin häst. Jag : jo jag vet det. Det är en jättefin HÄST.. Eh jo .. Han är väldigt ridbar. Jo jag vet, jag sa ju det. Ja det var precis som du sa. Men det är en jättefin häst. Hahaha ja.. Så kul att det går bra iallafall.
 
"Min" beridare/utbildare ringde igår och ville att jag skulle anmäla Frasse till championatskvalet i Motala, så nu är det gjort. Men jag hoppas att han kvalar via Kvalitén helgen innan, så att han slipper åka till Motala. Har fått så himla mycket beröm för Frasse av beridaren och han tycker att han skulle platsa i Falsterbo, så jag är jättemallig ha ha! Men allt går säkert åt pipan, men man får väl drömma lite och njuta av malligheten så länge det går. :) Själv har jag inte ridit sedan i maj, det har faktiskt varit ganska skönt att vara hästlös när det har varit över 30 grader varmt. Men det ska bli jättekul att få sitta upp på honom sen när han kommer hem! Tanken är att han ska säljas i höst och att jag inte ska ha någon mer häst sen, men hästabstinensen brukar vara starkare än min hjärna... Och så vore det ju himla skoj att köpa en liten a-ponny till min son, eller rättare sagt (versionen som jag ger till min man): "det är ju så billigt att köpa och äga en sån liten ponny, så jag kan ha den som fritidssysselsättning för att komma ut lite och få motion, och så kan ju Felix få rida om han vill..." :angel:
 
Han är ranghög i hagen det var därför jag tänkte att det kanske kunde vara orsaken, ren spekulation från min sida. ;) Men det du säger om känslig för balans är nog helt riktigt för när jag kikade gång två när inridaren red så varje gång han bytte varv i galopp så upplevde jag att inridaren satt lite snett med mer vikt åt höger vilket resulterade i rejäla bakutsparkar så där kan du nog vara något på spåren. Frågan är då hur man kommer tillrätta med det? :) Är det bara att traggla på och hoppas det ger sig? Inridaren menade bara på att en gång bockare alltid en bockare.. Att vissa hästar stegrar och andra bockar etc när dom protesterar och att dom alltid kommer gå tillbaka till samma beteende när dom upplever stress.

Idag longerade jag med Pessoasele väldigt löst spänd bara för att provocera och se vad som hände. Först galopperade han med rumpan långt under sig men inga bocksprång och efter några varv så brydde han sig inte nämnvärt. Men han är väldigt känslig det märker jag när jag vill flytta honom undan spöt etc + att han inte gillar fårskinnsludd bakom öronen då blir han jätte sur..

Om det är så kommer han att vänja sej men jag skulle ta det väldigt försiktigt med alla viktförändringar o så som han kan uppleva som obehagliga, så han vänjer sej utan att bli skrämd.
En del kan bli lite rädda av att SE ryttaren där på ryggen, eller balanspåverkan som sagt.

Sitta väldigt stilla och rakt över så gott det går, störa så lite som möjligt, låta honom bli trygg i en gångart i taget. Och så sakta vänja honomvid att du rör dej i sadeln, och göra det lite överdrivet sen för att visa att han klarar det.
Och ha hjälp av nån trygg person. Om det är orsaken alltså skulle jag tänka så. Det går ju över med tiden i så fall.
Även om han kanske alltid är en sån som bockar lite när det är nåt, min äldre tjej slänger sej i såna lägen ( ja förr alltså) och lillkillen är tyvärr väldigt lätt i framdelen känner jag :meh: och kan hoppa rätt högt i luften också, så visst har dom olika sätt att reagera. Men det ska vara rimligt och inte som din gjort nu, det känns inte kul när du berättar om det. :crazy:


Själv har jag som sagt känt att 4-åringen gärna lättar fram men hittills har det räckt att peta till i rumpan med spöt. Han ställde sej rätt upp med den första som red honom när han hade kommit, och sen hopp HÖGT upp i luften. Har sett den konsten i hagen också men jag vill INTE att han gör det när jag sitter på. Han är högre upp i luften stillastående än jag sett nån häst vara så jag är inte alls road
 
@traceys Min förra var en sådan som reste sig när det var något och det löste jag med att rida med gouge först och senare när han var äldre med graman. Behövdes dock endast vid uteritter, på banan var han snäll för det mesta. Han gav iallafall upp direkt om han kände att han inte kom upp. Jag ska få stöd från en tjej i stallet när jag ska sätta mig på Mysen igen, men jag ska erkänna att jag inte är så kaxig. Försöker föreställa mig att jag ska klara alla scenarion jag ställs inför.. ;)
 
Här går det framåt! Basilika var himla fin i longeringen idag, lyssnade på minsta lilla, både gas och broms! Hade en kompis med mig så jag passade på att sitta upp också. Inga problem alls! Enklaste hästen jag hållt på med tror jag! :D
image_zps49833fbc.jpg

image_zps7f794c29.jpg

Jag har lite problem att med sadel till henne. Min hoppsadel låg katastrof och även 7 andra som jag provat har inte varit bra. Denna ligger bra när hon står stilla, men i rörelse glider den framåt... Ska prova en till imon som jag hoppas på! Tycker inte om sadeldjungeln!
 
idag var vi iväg på vår andra pay and jump, ja även denna gången så hade de lagt livsfarliga bommar bredvid ett hinder och vi fick ett stopp. Hon ser verkligen inte hindret, utan fokuserar bara på det läskiga bredvid hindret. Men annars skötte hon sig perfekt.
 
Här går det framåt! Basilika var himla fin i longeringen idag, lyssnade på minsta lilla, både gas och broms! Hade en kompis med mig så jag passade på att sitta upp också. Inga problem alls! Enklaste hästen jag hållt på med tror jag! :D
image_zps49833fbc.jpg

image_zps7f794c29.jpg

Jag har lite problem att med sadel till henne. Min hoppsadel låg katastrof och även 7 andra som jag provat har inte varit bra. Denna ligger bra när hon står stilla, men i rörelse glider den framåt... Ska prova en till imon som jag hoppas på! Tycker inte om sadeldjungeln!

Kul att de går så lätt framåt :)

Sadeldjungeln e skit!! :wtf: :banghead:
Våd som tidigare varit rak men lite takformad i ryggen är nu ännu rakare (som en planka typ) och breeed, med lång manke... Så blir till att leta nytt. :arghh:
 
I söndags sa jag att Empa skulle få en veckas vila till, men får lv att bryta det.

Hovslagaren kommer i dag, och han vill gärna att hon är motionerad innan så hon inte exploderar eller så, hon är tyvärr lite knepig med bak hovarna. Men då jag jobbar fram till 45min innan han kommer fick jag motionera henne i går...

Någon är PIGG! Visst att hon brukar vara pigg och glad efter lite vila, men i går kändes det som att hon skulle explodera så fort jag la an skänkel. Nu gör hon inte det, men det har nog mest att göra med att hon vet att hon inte får.
Så stolt över min pärla som verkligen försöker och försöker.
Nu har jag dock bestämt att hon ska igång redan nu i stället för på söndag, lika bra så att hon hinner tagga mer lite till den vecka jag ska till Irland och mamma ska motionera henne.


Och det där med sadel, jag av upp letandet av begagnat och införskaffade en lite för fin sadel till en 4åring, men sadelutprovaren trodde inte hon skulle ändra sig allt för mycket så den bör funka några år i alla fall. Hopplösa sadeldjungel.
 
Och det där med sadel, jag av upp letandet av begagnat och införskaffade en lite för fin sadel till en 4åring, men sadelutprovaren trodde inte hon skulle ändra sig allt för mycket så den bör funka några år i alla fall. Hopplösa sadeldjungel.

Då han gått igenom 2 sadlar på ett år och den senaste sas räcka länge men nu bara ett halvår senare så ser jag tecken på att den börjar bli för liten så vågar jag mig inte på nån dyrare.
Han är nordsvensk som är kända för att växa långsamt så han hinner antagligen ändra om sig en del framåt också.
Men efter flytten till nya stallet ska jag ringa ut sadelprovare och se vad hon säger...suck!
 
@traceys Min förra var en sådan som reste sig när det var något och det löste jag med att rida med gouge först och senare när han var äldre med graman. Behövdes dock endast vid uteritter, på banan var han snäll för det mesta. Han gav iallafall upp direkt om han kände att han inte kom upp. Jag ska få stöd från en tjej i stallet när jag ska sätta mig på Mysen igen, men jag ska erkänna att jag inte är så kaxig. Försöker föreställa mig att jag ska klara alla scenarion jag ställs inför.. ;)

Den här vet jag inte riktigt vilka lägen, han har hittills varit mer för att busa till det hemma faktiskt.
Än har han inte visat tendenser med mej, men gör han det så får jag ta till något annat, helt klart. Det första blir rejält rapp i rumpan tror jag om han visar tendenser, för det gillar han inte och hoppar nog framåt, vilket är bättre än resa sej.... Det räckte på min hingst som jag hade förr och som gärna ville stå på bakbenen när han protesterade. Men annars kanske dina sätt blir nästa.
Jag hatar att hästar reser sej.
 
Ikväll var vi på terrängbanan och red, galopperade och hoppade små hinder. Fantatiskt! Hennes fantastiska runda och mjuka galopp, stor galopp på den lilla hästen. Hon var så nöjd och glad, verkligen glöd i ögonen. Min bästa fälttävlanshäst!


Och där tog drömmen slut. Hästen går i hage, ohalt förvisso, men hoven ser värre ut, hovis och veterinärbesök på måndag! Fixeringsdags är det och det måste bli bra!
Vet någon om laser eller biolight fungerar på tillväxtzonen i hoven, kan man köra det på kronranden tror ni?
 
Nyss hemkommen efter en härlig kvällsridtur på pigga kusar.
Kul att rota fram reflexerna så här mitt i sommaren :p

Jobbade med galoppen ikväll, länga och korta vilket funkade riktigt ok :)
Bäst att förvalta all energi till nått bra.
Lite mör i kroppen själv så lär somna gott snart :D
 
Ikväll var vi på terrängbanan och red, galopperade och hoppade små hinder. Fantatiskt! Hennes fantastiska runda och mjuka galopp, stor galopp på den lilla hästen. Hon var så nöjd och glad, verkligen glöd i ögonen. Min bästa fälttävlanshäst!


Och där tog drömmen slut. Hästen går i hage, ohalt förvisso, men hoven ser värre ut, hovis och veterinärbesök på måndag! Fixeringsdags är det och det måste bli bra!
Vet någon om laser eller biolight fungerar på tillväxtzonen i hoven, kan man köra det på kronranden tror ni?

Jaha du rider iallafall! Fick för mig att din bara vilade sen hurlängesensomhelst tillbaka. Alltså det kan ju inte skada iallafall, annars funkar nog vanlig kamfercreme minst lika bra isåfall.
 
Jaha du rider iallafall! Fick för mig att din bara vilade sen hurlängesensomhelst tillbaka. Alltså det kan ju inte skada iallafall, annars funkar nog vanlig kamfercreme minst lika bra isåfall.
Jag hoppas det gick fram att jag drömde och skojade ;) min häst har vilat sig i form hurlängesomhelst... Och ska fortsätta med det ;) hon däremot tycker det är så tråkigt fast hon går i stor hage med kompis så hon hittar på sattyg, tuggar på eltråd, välter vattengrejer osv. Och vill följa med in varje gång jag kommer ut.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
887
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 376
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 594
· Visningar
52 470
Senast: Gnist
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 801
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp